Gå til innhold

Tyggis

Medlemmer
  • Innlegg

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Narvik

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Andenes

Tyggis sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Takk Håvard Dette var veldig nyttig info. Ville det være en ide å lese ut den som ligger på 2003 ECU (ja det er en NNN000130) Har allerede generert MAP fila, men har bare en 1GB SD minnebrikke. BBS anbefaler 2GB. Ny brikke ligger i postgangen. Med tanke på ILT og EGR. Dette har 2003 modellen, men min egen har kun EGR uten kjøling. Jeg ser at det selges sett for å blinde dette, men er det noe å hente på dette? Hva er ulempene? Er der eventuelt andre ting jeg burde "bekymre" meg for? Har fått tips om kontrollere boltene på oljepumpa, men da mangler jeg bunnpakning. (Noen som har bunnpakning liggende til TD5 2003 liggende?) Vel, da får en fortsette arbeidet. Kommer med noen bilder til kvelden kanskje.
  2. Da er jeg så smått i gang. At det er feil med toppen ble bare ennå mer tydelig i det jeg kjører bilen inn for motorbytte. Kjørte noen små runder for å få opp temperaturen. Da renner jo olja så mye raskere. Rett forran garasjen stopper jeg motoren for å kjenne på temperaturen, og sjekke viskosevifta. Alt ok, men kjenner at det er høyt trykk i kjølesløyfa. Dette er gammelt nytt. Er trossalt dette det startet med. I det jeg vrir om nøkkelen, høres det ut som den nye starteren ikke slår inn, (men dimmer lysene). Slipper nøkkelen, og tenker. Det e ikke mulig at det er feil med innslaget nå, det er jo ny starter. Prøver på ny. Hører at starteren slå inn, men bråstopper plutselig. Setter bilen i 5te gir og forsøker å trille bilen bakover. Prøver på ny med starteren. Denne gangen hører jeg at starteren drar stemplene over topp, men bremses kraftig opp på en av cylindrene. Da slår det meg. Det er altså så stor mengde med kjølevann i cylinderen at det nesten blokkerer. Motoren startet og gikk ganske normalt etter et lite øyeblikk, men denne gangen så den ut som et damp lokomotiv. Etter litt lek med Nanocom kunne den fortelle at det ellers finnes håp. Nå er motoren snart klar for utløfting, men mye arbeid er det.
  3. Takk Håvard, du har aldeles rett i at jeg burde kunne klare meg uten å programmere for dysene. Det skal nevnes at motoren kommer fra en Disco 2 med automat, som nå er tenkt å settes i en Disco 2 1999 manuell. Etter det jeg har klart å lese meg til, så må jeg altså også omprogrammere ECU for manuell kasse.. Ettersom bilens originale ECU er fra 1999, så lurer jeg på om det ikke skulle kunne holde å omprogrammere ECU for disse grønne dysene (2003) Dersom jeg først kan komme i gang med den originale ECU (1999) og kun programmere om for dysene, så vil jeg slippe å plundre med flere ting samtidig. (Er trossalt helt fersk på bruk av Nanocom.) Mvh Torgeir.
  4. Takker og bukker for svar. Har (litt dumdristig) kjøpt en brukt motor m. Vanlig 3mnd garanti (td5 2003) og fikk med ECU (NNN) på kjøpet. Ved ankomst og rask titt, så begynte jeg å lure at det var store endringer på dieselregulatoren. Nanocom er på veg i posten, så det skulle løse dyse kodene.
  5. Kan td5 motor fra discovery 2, 2003modl settes i en discovery 2 fra 1999? Er det noen endringer som tilsier at dette ikke skulle kunne la seg gjøre?
  6. Hei Hva er status på denne?
  7. Takk til alle for konstruktive tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på. Jeg velger å være enig med lafterolf. Liker å tro at Td5 motoren er en solid motor, (men som tydeligvis har en kjent svakhet) Har en mistanke om at ettermonteringen av Defa -varmer kan ha startet elendigheten. Under demonteringen fant jeg mengder med krystallisert kjøleveske på på delene til defa-varmeren. Det jeg vet om toppen i mitt tilfelle, er at jeg har sjekket toppen for skjevheter, og kontrollert med føleblekk og et rettholdt som skulle være tilstrekkelig etter det manualen beskriver ang. toleranse. Dette hjelper selvfølgelig lite dersom det er sprekk i topp eller blokk. Hvor varm min motor kan ha vært, og eventuelt antall ganger blir selvfølgelig bare en gjetting. Problemet ved en lekkasje, er at det ikke er noen god indikasjon på instrumentpanelet dersom dette inntrer. Dette skal jo normalt ikke være et tema, men Er det noen som vet hvor man får kjøpt kontrast væske?
  8. Hmm.. det var helt klart trykk i kjølesløyfa sist den "dampet" Det skal vel være mulig å klemme sammen kjøleslangen sant? Har også lest et innlegg om sprekk i toppen rundt en av dysene, som medførte diesel i oljen. Det er det ikke i mitt tilfelle. Kort om øvrig bytte: Byttet 4 glødeplugger... (alle 4 var døde) forklarer jo at den måtte files i start ved -15 grader for ca 1 år siden. Skiftet starter (veldig enkel når toppen var av, men egentlig enkelt uansett!) Skiftet slangene til innsuget (mot intercooler) lafterolf, jeg frykter at jeg har feil enten med toppen, eller i blokka. Har sett noen videoer hvor det nevnes at det kan lekke fra blokka og inn rundt sylinderforingene... Vurderer å forsøke med kontrastveske når jeg finner hvor de kan ha det...
  9. Tyggis

    Mine interesser

    Ymse bilder av mine interesser.
  10. Hei lafterolf Etter at reparasjonen ble utført uten hell, har jeg parkert bilen. Ny vannpumpe har jeg ettersom jeg har lest om den muligheten også, så den skal jeg bytte. Kan det lekke kjøleveske fra pumpa og inn i motoren?? Det eksisterer ikke en dråpe væske hverken under bilen, eller i motor rommet. Takk for utrolig raskt svar!
  11. Hei alle LR entusiaster. Dette er mitt første innlegg her på forumet, så jeg håper jeg kan høste noen gode råd. Pasienten er min syke Discovery 2, en 1999mod. med snart 170'Km på telleren. Kjøpt brukt med noen kjente feil fra selger i Bodø sommeren 2012. Motormessig har bilen oppført seg normalt fram til høsten 2013. Kortversjonen og resultat kan lese i nederste avsnitt (her følger den lange versjonen) I perioden oktober og ut 2013 har jeg innsett at bilen mistet kjølevann. Tidvis kunne jeg miste varme i kupeen, men temperaturmåleren viste normalt temperatur. Dette har fått en til å kikke oftere på temp nåla, spesielt i det motoren vister tegn til litt varme. Temperaturen kunne plutselig stige, men stoppet på normal temp. Mye småkjøring og ingen lengre turer har fått en til å tro at alt var ok. Opplevde på et senere tidspunkt at motoren mistet effekten ved å begrense turtallet. (Ja,da var temperaturen litt høyere) Var vel i grunnen da først jeg virkelig begynte å kikke etter kjølevannslekkasje. Ingen lekkasje var å finne, etterfylte kjølevann og luftet systemet. (Men det luktet kjølevæske) Dette har gjentatt seg, og har derfor medført slitt lufteskrue, og til sist defekt skrue og selvfølgelig ytterligere tap av kjølevann. :-( Gjentatte opphold i motorrommet har satt fokus på Defa motorvarmer som en tidligere eier må ha ettermontert. (Bilen ble importert fra England av første eier, og har derfor ikke "standard" varmepakke). Verre ettermontering tror jeg ikke er mulig. Montert horisontalt på høyeste punkt, mellom lufteskrue og rørstuss på motoren. Noen som sa skuddpremie?? Selvfølgelig er denne defekt!! Her finner jeg også røde flekker etter gammel kjøleveskelekkasje. Vell... Leting på forumet har fått meg til å kikke etter de typiske plasser, som diesel kjøleren, oljekjøleren og frostpluggen på blokka. Var intet å finne her heller, men synes det ryker litt mye av eksosen. Har til sist innsett at kjerra går mer på damp enn på diesel, så har derfor bestilt ny topp pakning fra Island4x4 av typen ELRING (1 hulls) samt øvrige pakninger og nye bolter. Manual på CD ble anskaffet og studert i detalj. Ettersom jeg har tilgang på oppvarmet lokale med løftebukk, verktøy og momentnøkler og egen elefantnese, har jeg villet forsøke dette selv. Ble ett noe langt lærret å bleke ettersom jeg fikk feil pakning først. (3hulls, som nå selges til halv pris + frakt) Kjølevannslangen med skrue ble byttet til en ny (uten Defa varmer ) Fulgte boken/manualen til punkt og prikke men har gjort noe galt, eller har ikke funnet feilen. Pakningen holdt i ca 2 uker før jeg påny innså at den mistet kjølevæske. Sitter i dag å gremmes over defekt motor, og har nå attpåtil rygghall (AU) Tenker å følge opp med noen bilder fra denne prosessen. Hilsen Discovery2Andøya.
×
×
  • Opprett ny...