Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

motom

LRF Society
  • Innholdsteller

    4 096
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om motom

  • Rang
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://my.boxofprojects.com
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

1 521 profilvisninger
  1. Da har man lært noe nytt i dag også :thumbsup:
  2. Hvis du ønsker å beholde det og ikke har knekket av boltene som holder det så er trikset å finne noen store tynne skiver med lite hull og legge en over og under varmeskjoldet, gjerne med litt tec7 for å lette monteringen. Men gaute har nok rett i at man fint klarer seg uten...
  3. motom

    Fjerne AC på Discovery 2

    Det er vel modeller uten AC hvis jeg husker riktig, så reim finnes, men må AC pumpe erstattes med løpehjul som for ACE pumpe fjerning er vel spørsmålet...
  4. motom

    Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"

    Godt at forbedringene var så merkbare! Hørtes ut som det var potensialet for litt forbedringer og da
  5. Har ett par gummi-tetninger som sitter rundt senterlageret hvis noen trenger. Må limes med litt JBWeld eller tilsvarende men fungerer ellers 100%
  6. motom

    Motom's Disco 4

    Innså nettopp at som en løs gjenstand kan den være litt farlig ved bråstopp... den er magnetfestet så kan alltids ta den ned når jeg ikke bruker den, hmmm...
  7. motom

    Grei langtur i ferien

    Hehe, hvis den ikke gir andre symptomer enn litt ujevn gange i 160 så ville jeg kanskje ventet til det ble mer prekært.
  8. motom

    Grei langtur i ferien

    Mener å ha lest at retur diesel kjøler ned pumpen så hvis det er lite diesel og den jobber for fullt....
  9. motom

    Sondre`s DII

    Den var smart! Får hilse ordentlig ved neste anledning nå som jeg kjenner igjen bil og eier
  10. motom

    Motom's Disco 4

    Fortsetter med de ekstre modifikasjonene Fant en fin Led lampe fra Osram så som bra ut (forsøkte en Biltema variant som gikk i stykker før jeg fikk pakket den ut). Satt ganske bra helt til det ble kaldt og da holdt ikke limet på magnetfestet så får vurdere bedre festemiddel, men lyset var bra! Går på batterier så trenger ikke være redd for å la det stå på. Fikk så vidt prøvd bilen på Grenland Motorsport senter i helgen men tok det veldig med ro. Merker det er en stor og tung bil men det var bra å få vridd litt på terrain response knappen Flott område for de som vil prøve bilen sin på forskjellige nivåer!
  11. Fungerer kanskje å koble fra en og en sensor. Gjør det med andre type kit
  12. motom

    Vindusviskertrøbbel D2

    På D2 er det vel BCU som styrer det. Som regel vindusvisker hendelen som er synderen (demonter og rensk for gammelt fett) eller så er det motor (som er litt dyrere da den selges som en enhet)
  13. Fra interwebben: How to use HDC The Owners manual provides operating instructions for the HDC that are basic at best. HDC can be engaged in high or low range but only operates in Low Range. The green HDC light illuminates solid in Low, and flashes in High. Vehicle must be travelling at less than 50kmh/31mph. Clutch must not be pressed (manual vehicles only) In the Driving Techniques sub-section of the Off-Road Driving section, the Descending steep slopes page contains additional information on how to use rather than simply enable HDC. Stop at least one vehicle length before the slope. Engage Low. Select 1st gear / D1. Engage HDC (ie press button). Unless necessary to stop do not touch brakes or clutch. The manual also notes that if the vehicle begins to slide HDC will accelerate the vehicle to maintain directional stability, but will automatically slow the vehicle as soon as possible. Refering to Tom Sheppard's The Land Rover Experience book (1994 edition), it's interesting to note that the HDC behaviour apparently matches the recommended driver action in the these circumstances. Sheppard notes that If the ground is too slippery to provide the grip for the retardation of the throttle-off engine and you begin to slide, be ready to use the accelerator to help the wheels 'catch up' with the vehicle and eliminate any wheel slide. He also comments that There may be occasions - typically long descents of loose ground or extremely slippery clay, steep initially - where low range 2nd gear will be better in order to preclude an initial sliding-wheel glissade. My guess is that the claims that HDC "runs away" are based incidents where the Disco has started sliding due to loss of traction and HDC has accelerated in a attempt to regain control. Autobox “Pro Tip” For best engine braking in low range put the box into Manual mode by pressing the mode button immediately behind the shifter. As the Owners manual states “Manual mode will provide maximum vehicle control and engine braking - ideal for use in severe off-road conditions.“ What the manual doesn’t mention is that with 0% throttle the Auto will lock the torque convertor in 1 and 2 when revs exceed a specific value. From testing I did a few years ago with a Nanocom 1 while watching the TC lockup (solenoid 3) it appears the lockup occurs at around 2000 rpm, and the Torque Convertor unlocks again when revs drop below this point. An AULRO user who is a big fan of this function says that it occurs at 1800 rpm and stays locked for much longer periods. As the Auto takes into consideration rpm, throttle, roadspeed and current engine torque plus preprogrammed shift maps so it’s quite possible that both data points are correct depending on conditions. The low range, 1 or 2, 0% throttle lockup seems to correlate with a road speed slightly higher than the minimum target speed of the HDC. Even without the use of HDC this 0% throttle lockup noticably “pulls back” the speed. If you keep an eye on the Tacho you’ll see the revs spike when the lockup engages then drop back. Target Speed One of keys to understanding HDC is the concept of target speed. This is only mentioned in passing in the Owners manual but is well documented in RAVE and the New Discovery Technical Briefing pdfs. The minimum target speed depends on the transmission type, gear selected, and the terrain being traversed. If the terrain is very rough, very slippery, or the vehicle is negotiating tight corners a “Reduced” mode of operation is triggered which lowers the minimum target speed. The table below gives the minimum speeds in kilometers per hour. http://www.discotd5.com/drive-train/discovery-2-hdc
  14. motom

    Discovery 2 Automat girkasse

    Tror en her på forumet måtte ut med ca 25t for at Rats skulle etterstramme to bolter som av og til løsner i disse kassene og det var for 3-4 år siden. Da var det ikke andre deler enn olje som ble byttet tror jeg... Kanskje andre gjør det billigere men hvis man også ønsker å bruke noen som er ekspert på automatkasser så koster det nok litt...
  15. motom

    Discovery 2 Automat girkasse

    Tror verkstedboken sier 8t for demontering og samme for innmontering. Pluss på evt deler og arbeid med å montere dem så blir det fort veldig dyrt ift verdien av bilen.
×