Gå til innhold

marius1978

Medlemmer
  • Innlegg

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skarnes

marius1978 sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Så dette er snakk om egentlig terrengdekk? (dvs en form for helårsdekk?) Med seipet mønster?
  2. Ja, det er det jeg og tenker på. Nå har kjørestil mye og si, og med en bil som en må presse hardt for å få den veldig mye over 60 så begrenser det seg hvordan kjørestilen blir. Når det gjelder bremselengde, så er i allefall jeg opptatt av å ha god avstand til bilene forran f.eks. ved bykjøring vinterstid uansett åssen dekk en har (en vet lissom ALDRI hva bilene forran finner på). Har inntrykk av at det er viktigst å ha bra dekk jo mere sporty og aggressiv kjørestil en har, f.eks. i forhold til fart i sving, rundkjøringer og kryss. Og kjørestilen må en legge opp etter bilens egenskaper. Og en x-mil har som kjent sine egne sjarmerende begrensninger osv. :-)
  3. Skjønner. Takk så mye for tipset. :-) BF? Er det et bridgestone-dekk?
  4. Skjønner, og jeg er ikke uenig. Tror jeg har funnet ut hva jeg skal gå for. Skal ta en tur ut til lagerutsalget for Bridgestone en dag og snakke litt piggfritt med de.
  5. Hva innebærer en LWB-felg? Er det samme felg som stålfelgene fra forsvaret? Dimensjonsmessig? Jeg holder til sør i hedmark, ved kongsvinger. Været her om vinteren er temmelig varierende. Bilen vil hovedsakelig bli benyttet relativt lokalt, men hele året. Nå skal jeg ha orginal girkasse i den, så det blir aldri noe fartsmonster. :-)
  6. Hei folkens. Jeg har følgende spørsmål til dere der ute: Kjenner noen til egnet dekk for bruk som helårsdekk på militære felger på en x-mil? I følge dekkforhandlerene så er det i prinsippet ikke noe som heter "helårsdekk", og de anbefaler ikke å bruke piggfrie dekk om sommeren pga dårlig drenering osv. Men jeg tenker da på alle busser og lastebiler som raser rundt hele året med helårsdekk, da burde jo disse være i hver eneste grøftekant hver vinter hvis dekkene deres var SÅ dårlige? Eller? Så... Finnes det godkjente bra helårsdekk til slike biler? Eller må jeg gå til anskaffelse av ett ekstra sett sivile felger (militære felger er jo ikke å oppdrive) og to sett dekk? Hilsen Marius
  7. Mangler fortsatt en defekt donor-motor, da motoren fra K-bertel ikke var til salgs likevel. Om motoren er 12 eller 24 v spiller ingen rolle for mitt bruk.
  8. Må sansynligvis ikke ha 24-volt verson, da jeg tipper permanentmagnetene er identiske på 12 v og 24 v.
  9. Ja,det er vel det mest normale jon. Hehe.får sjå etter hvert.
  10. Ønsker å kjøpe/overta en defekt viftemotor fra en x-mil. Obs: 24 volt. Ring meg på 90 femtifem 64 nullfire. Haster... Marius
  11. Ingen som har en brent 24 v viftemotor liggende å slenge? Eller sittende i en x-mil? Jeg får vente i spenning
  12. Ja tittet på den nå. Men 55 engelske dollar er jo noen kroner i norske. Derfor jeg tenkte at noen hadde en brukt en som en kan bruke som "Donor"-motor. Dessuten må jeg ha meg en ny propell også. :-( Det er litt sport i å forsøke å redde det en kan på bilen, dessuten er det miljøvenlig med gjenbruk har jeg hørt. hehe.
  13. Noen som har en slik motor liggende og slenge som jeg kunne tatt over rimelig? Min har tatt kvelden for lenge siden, og når jeg tok den opp så jeg at en av permanentmagnetene har begynt å gå i oppløsning, samt at en av børstene satt fast. Hadde jeg fått tak i en brukt deffekt motor, så kan det hende jeg kunne tatt en av magnetene inni den og brukt på min. En annen ting som kunne vært interessant, er selve radialvifta (vifta i plast som sitter på motorakslingen), ettersom den var sprø som mariekjeks og gikk i oppløsning når jeg skulle trekke den av akslingen. :-( Hilsen Marius
  14. Ja, det er greit å kjenne til bilens egentlige begrensninger. En seriebil i seg selv er mye tyngre enn mange tror. Vi fant ut det når vi skulle trekke min strippede x-mil (stort sett bare ramme, motor, drivverk og torpedovegg) ved hjelp av et trekkestag bak en eldre Hiace hjemmefra og ned på verkstedet mitt, og da fant føreren av hiacen ut hvor latterlig tung en x-mil er (og hvor tungt den ruller). Det var da vi sjekket for moroskyld hvor tung bilen er i henhold til vognkortet. :-) Når det gjelder hengerbegrensingen på 2 tonn som forsvaret fulgte, så kunne det vært artig å vite om dette er i terreng eller på vei. Er jo vanlig å operere med ulike vektbegrensinger her.
  15. Nå er det vel ikke vanlig at en trekker 3.5 tonn bak en seriebil sånn til daglig, men de gangene en nærmer seg slik vekt så handler det om å gjøre som en gjør når en pusser tennene til en flodhest; en gjør det svært forsiktig.... :-) For min del kan det i ny og ne være aktuellt å trekke opp mot to tonn ut fra den erfaringen jeg har hittil, men heller ikke det vil bli dagligdags eller ukentlig. Uansett må en bruke hodet som ellers i trafikken, og ikke minst sørge for at bremser og det tekniske på bilen er så bra som det får blitt. En må selvsagt ta hensyn til begrensningene på bilens bremsekraft og motorkraft. Skal en kjøre diger henger opp til 3.5 tonn svært ofte bør en nok investere i heftigere trekkvogn.
×
×
  • Opprett ny...