Jump to content
LRforum

epos85

Members
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

About epos85

  • Rank
    Medlem

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Ålesund
  1. Meeget Jan. Jeg har tolvmodighet, bare å sende over eller noe en eller annen dag, om du gidder
  2. Hei! (Freelander v1 2.0 Di 98') Noen av dere som mapper/trimmer som har liggende motorstatistikk fra da bilen var original? Tenkte på rpm vs torque kurve. Prøvde google uten hell.
  3. Jan R. Hadde det vært noe for deg å gitt med et pristilbud på chip, om du er int? Er ikke snakk om å fått bestilt/laget allerede, men hvertfall ha det liggende i bakhode
  4. Vil det i utgangspunktet fungere bedre enn boks?
  5. 1. Tapp kjølevæska. Fyll i en blanding med vann og 1/2 kork med oppvaskpulver fra oppvaskmaskina.. 2. La bilen kjøre seg varm og litt til på den blandinga. (Gjør det hvertfall rundt 15minutter tomgang) 3. Tapp såpeblandinga ut. 4. Kjør på med rent vann 2-3 ganger (hvertfall) med samme prosedyre(15 minutter tomgang for hvert vannskift). Viktig å få ut all såpe, hvertfall mesteparten. 5. Fyll kjølevæske, sørg for at du fyller på hver minste desiliter bilen skal ha. Du finner toleranser på RAVE blant annet. (Kan lastes nes gratis, sjekk google). Er hvertfall sånn vi gjør det på lastebiler :-)
  6. Hei igjen, og takk for sist :-) Nå har jeg plombert EGR sitt eksosrør mot manifold + vakumslange(sånn ventilen ikke åpner og lager ulyd). Sikkert unødvendig begge deler, men like greit å få det gjort. Etter det har jeg justert wastegate slik jeg får rundt 20psi pluss fjernet innmaten i katalysatoren. Merkbar forskjell etter utført arbeid må jeg si! Neste trinn er å sette på en tuning-boks, men da ønsker jeg litt innspill fra folk som sikkert har prøvd forskjellige merker. Jeg har sett på RonBox sitt opplegg for Bosch VP37, den vil koste rundt 1700 inkl frakt og mva. Har noen prøvd denne? Er dere i såfall fornøyd? Kan gjerne få tips om andre merker, men ser etter en "billig og bra" løsning som dere har testet. Veldig positivt om en kan justere fra bilens kupe.
  7. Det var som pokker :-P Enten er det noe kødd i kassa eller så er det løpehjul/vakumpumpa på generatorremdriften som kødder med meg. Har også lagt merke til litt støy ved normal kjøring fremover i det siste. Får nøste opp i sistnevnte i dag :-)
  8. Denne skiftet jeg like etter jeg kjøpte bilen for ca 100km siden :-P Supert Jan R.! Absolutt verdt å sjekke. Tusen takk!
  9. God tanke Dette høres meeget interessant ut! Bare over 130 er jo kjempeflott, 150 så begynner jeg selv å bli litt redd for den stakkars gir/fordelingskassa :-P Bruker du en spesiell nettbutikk eller ebay? Liker ikke helt ebay siden mange er så usæriøs. Med andre ord så kommer jeg veldig langt med under 3k i trimming da. Kjempegreier :-D Personlig så syns jeg at jeg har lite peiling på tweaking/mapping av motorstyring. I tungbil-industrien jeg jobber er det kun snakk om vedlikehold, reperasjoner og nymontering/ombygging. Tror jeg må montere en temp-giver på IRDen før jeg gjør det, kjøring på asfalt på veldig svingete veier kan være litt hardt for den. Har sett IRDer på nettet der lager har spist seg ned i lagerskålene og tannhjul har knekt :-O Uansett så er varmeegenskapene på FL1 altfor dårlig om en bare bruker motorvarmen. Selv om jeg bruker webasto mye så tror jeg dette er på plass før neste vinter igjen. Kan ikke drive å kjøre webastoen når man kjører, virker bare for dumt :-P Jeg glemte å forklare helt hvordan lyden er. Det er mer som vanlig revers-uling men så får man en mer metallisk hard uling ved litt høyere turtall bakover. Det er ikke når jeg skifter retning i hovedsakt, det er når jeg rygger rett bakover litt hardt. Hvordan er din når du rygger litt fort? Tror det er snakk om >2000rpm. Skal sjekke foringene, men høre ut som at lyden kommer forfra. Det kan jo være som du forteller at foringene er slakke i og girkassa får litt "tving" ved ryggingen.
  10. Jepp, har tenkt tanken på å gjøre det i tillegg. Syns jeg fikk en litt rar lyd etter å ha tettet eksosgassrøret, men kan like greit være turboen som jobber litt mer nå. Tette vakumslanger er vel ganske opplagt å ha x-) Jeg vet, elsker litt eldre dieselbiler. Har en C200 CDI 2008' som ikke er fullt så enkel å få mer ut av. Fikk skremt den med boks bare, thats it. Skal jeg ha mer ut av den så vil det koste skjorta + MIL-lampa vil lyse.. Frest faktisk, jeg tok bare vinkelsliper å skar grovt ut pakningen, hehe. Tettningen som var der ble ødelagt men hadde heldigvis litt eksospasta liggende, så får se hvor bra det virker :-P Har du noen anelse om hvor mye vi kan hente ut av motoren? Nice, hvor mye betaler du for lambdaen da? Håper å kunne gjøre mine modifiseringer bortimot gratis. Har ikke tenkt å bruke mange penger på bilen med mindre det er ordinært service/vedlikehold ;-) Webasto er på min sin, kjempedeilig når det er kaldt ute Syns varmeveksleren jobber litt tregt orginalt. Har vurdert å koble IRD i serie med varmeveksler, har du noe innspill om denne modifiseringen? Virker litt risky mtp tregere gjennomstrømming i IRD. Takker å bukker! Jeg har som nevnt hatt min i bare 2-3 uker nå, har mine planer men håper å slippe billig unna :-) Jeg tar i mot alle tips og triks med åpne armer. Dersom andre lurer på noe så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. PS! For de som har problem å koble på Texa Instruments Diagnostics på LR FL1 for å avlese ABS-feil, velg Discovery sin ABS-styreenhet (WABCO med nivåreg). En vil få opp feil på nivådempere og givere, men en kan hvertfall få lest ut og slettet feilkoder på andre ting. Texa finst på veldig mange bilverksted i Norge, men mange velger "feil bil" og vil ikke klare å koble til ABS-styreenheten. Gjerne kom med innspill på problem 1 og 3 folkens. Skrev litt dårlig, men håper det ikke ble så uforståelig..
  11. Nei, virker som hydraulikken er i orden egentlig. Altså, slurer ikke når clutchpedal er presset ned. Jeg så under bilen i dag at hylsa inn på girkassa var faktisk ganske løs (noe som kjennes på girspaken også). Skal prøve å feste den i morgen og gi tilbakemelding om det. Jeg stusser faktisk på om at starteren sitt frihjul henger igjen mot startkransen på svinghjulet og lager denne skrapelyden. Når jeg startet bilen i dag så sto den i fri, selv da fikk jeg denne ulyden. Kan ikke være så mange alternativ igjen.. Får bare håpe girkassa er grei. Btw.. Var utrolig enkelt på FL 1 å kutte EGR. Tror operasjonen tok 15-20min totalt. Fant en bit med 1mm rustfriplate og skjærte ut en "pakning/tettning" som ligger mellom EGR-ventil og slangen inn på innsug. Ser at EGR-kjølingen går videre til varmeapparat, håper jeg ikke mister mye varmeeffekt i bilen på ombyggingen. Har andre folk her gjort lignende på FL 1? Vurderer også å bygge om wastegate for å få "det lille ekstra" og sette inn trykkmåler. Noen som også vet hvor faresona for turbotrykk på FL 1 er?
  12. Nå har jeg ikke hatt min LR så lenge(14 dager), men jeg kan anbefale en slegge, induksjonsvarmer, prøvelampe og RAVE workshop information manual som du kan laste ned gratis(Sjekk google). Ikke glem sika/plastlim, ref. døråpner bak på FL.
  13. Sikkert like greit å bytte ut med plast og asfaltmatter da.. Jupp.. Beklager for grove skriveleifer i første post.. Litt trøtt og sliten
  14. Godt å høre. Burde kanskje være en smal sak da. Husker du om det var støybeskyttelse og fuktbeskyttelse i døra? Kan være like greit å få ting skikkelig når det først åpnes. Stemmer sikkert, min viskerarm er nemmelig ganske løs og ute av pos. :-P Takk for hurtig svar!
  15. Jeg tror jeg har samme problemet med doning/during ved gasspådrag fra lavt turtall. Min IRD er 16.000km og VCU 100km gammel. Jeg begynner å tro at girkassen er gåen, men siden du har kurert omtrent samme problemet ved 2WD så begynner jeg å lure på om diffen har begynt å gå..
×
×
  • Create New...