Gå til innhold

terje s

LRF Society
  • Innlegg

    941
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Vettre, Asker

Previous Fields

  • Location / Bosted
    asker

Nylige profilbesøk

1 075 profilvisninger

terje s sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. terje s

    Go`bit

    En kjenning har en lignende doning, og han trives godt med den. 6 x 6 er voldsomt i terrenget. Bil, traktor og hytte i samme pakke! Den er bygd om til gass, slik at lommeboka ikke er så voldsomt hardt plaget. Gass-utstyret er plassert på den fastmonterte takgrinda, og stjeler ikke plass i bilen. Med en sånn doning er det selvfølgelig ikke noe problem med tyngdepunktet heller...
  2. Man skal ikke gå inn for å puste inn bremsestøv, men det støvet som ligger i tromlene er så finmalt at restene av asbestfiber i støvet er lite farlig. Det farligste er egentlig å håndtere nye bremsebånd og evt. asbeststøv som kan ligge i pakka. Noen liker å smergle nye bremsebånd litt, for at de skal ta bedre. Slik smergling vil rive løs asbestfibre, og frarådes sterkt.
  3. En enkel og rimelig, men ikke like stilig (og dyr) løsning kan være flate 12V LED-pucker som legges utapå takplatene. Ledningene kan legges skjult, og om du tetter i ledningshullene med egna fugemasse, så blir lydtettinga fullgod. Både Clas og BT selger rimelige LED-pucker, trafoer, osv.
  4. Men det var da ingen riktige BILER på de Finn-sidene?!!! Godt nytt år! Hilsen Terje
  5. norpart.no har det meste av vifter, regulatorer, andre deler og hele varmeapparater. De er svært behjelpelige, og gjør tilpasninger når det trengs. Fx bygde de en ny motor inn i varmeapparatet på min ex-mil. Det ble veldig mye mer luft, og grei regulering.
  6. Jeg satte bilen opp på leca-blokker + treklosser, for å få litt mer "takhøyde" når jeg skulle jobbe down under. Dessuten trengs det litt ekstra høyde når jeg ville ta kassa ned på garasjegulvet. Så var det bare å skru løs gulv, kasse, travers, osv., som beskrevet ovafor. Jeg støtta opp under kassa med ei kraftig treplate og store klosser, og senka den sakte ned med garasjejekken. Så dro jeg plata med kassa på ut og til sida. Monterte "ny" gammel kasse på samme måte, og dette gikk helt greit å gjøre aleine, bortsett fra litt styrehjelp fra fruen, når kassa skulle entres på motoren.
  7. 4 Hakkapellitta CR piggfrie vinterdekk på stålfelg selges. Passer Citroen Berlingo, Peugeot Partner, m.fl. Er pent elbil-kjørt i 4 vintre, dvs. lite slitt og mye mønster igjen.
  8. Skulle gjerne kjørt den der i kollektivfeltet Asker-Oslo hver dag, istedenfor en sliten Peugeot Partner Electrique kassebil med 30 hester, og en egenvekt på 1,5 tonn... Batterier er tungt! Produsentene pleier å montere batteripakker der drivstofftanken vanligvis er, og i motorrommet, sammen med en svær lade-enhet. En el-motor er kompakt, og den har lite eller ikkenoe drivverk. Hvordan Range'n er utstyrt, vet jeg ikke, men vanligvis er elbiler uten girkasse. Det er bare signalet fra gasspedalens elektronikk som får motoren og bilen til å endre hastighet. Det er heller ikke giring for revers, men en "girspak" eller en knott på dashbordet. Denne driver en elektrisk vender, og kobler om polariteten, slik at likestrømsmotoren snurrer den andre veien. Så det blir litt ledig plass til batterier og lader under panseret, hvor forbrenningsmotor m/tilbehør og gearkasse vanligvis fyller godt opp. Istedenfor drivstofftank, henger de gjerne opp ei kasse med batterier der bak-under også. Batterier er tyngre enn drivstoff+tank, så tyngdepunktet kommer endel lavere enn i en ordinær bil. Men selv en "rein" el-bil må ha en liten drivstofftank, for el-motoren produserer lite varme. En liten eber eller webasto er helt nødvendig i vinterlandet. Partner'n har en 7-liters bensintank, og til mitt bruk (ca. 6 mil pr. dag) holder det i 1 - 3 uker, avhengig av hvor mange blå grader det er.
  9. Jeg vil bare minne om at det var noen grunner til at Forsvaret raskt bytta fra 9,00" til 7,50" dekkbredde på Land-Roverne. Svingradius, kjøreegenskaper og sikkerhet i terreng og på vei, samt slitasje på styringa er bare noen av dem... Strengt tatt er det vel dekkmønster og gummiblanding som har mest å si for framkommelighet, kjøreegenskaper og sikkerhet, ikke dekkbredde. Tøft utseende derimot - det er noe annet, men hva er viktigst...
  10. Noen (svært) dyre dråper oljetilsetning fra Omega eller andre leverandører, kan minske lekkasjen. Kjøp den typen som frisker opp gamle, stive pakninger. Finnes i bittesmå dyre flasker hos div. rekvisitabutikker.
  11. Vestships pleier å ha ekstra lange festeplater for justerbart hengerfeste. En type med bolthull for ex-mil, og en annen for sivil ramme. Jeg mener å ha sett det hos noen av de utenlandske delepusherne også. EWS burde også kunne skaffe slikt, om han ikke har det i låven allerede.
  12. Omformer er kjekt til å drive bilstereo og annet utstyr. Tilhenger-omformer kan være kjekt å ha, om du skal kjøre med flere ulike 12V-hengere. Men om du bruker en og samme henger, er det vel så greit å bytte ut alle pærene til LED. De koster endel mer enn glødelamper, men de tåler både 12 og 24V, og er nærmest evigvarende.
  13. terje s

    Photoshop e.l

    Easy Photo er et annet gratisprogram, som inneholder det som trengs for enkel bildebehandling og utskrift. Holder i massevis for en litt avansert amatør som meg!
  14. Den polerte panelen på rattstammen var særlig imponerende. Utmerket møbelsnekkerarbeid !!!
  15. terje s

    Startbooster

    OK, du trenger 24V boost, uavhengig av tilgang til strømnettet. Jeg har ennå ikke sett noen boostere som gir mer enn 12V. Er det noen her på Forum som vet om to slike kan seriekobles til 24V, eller ryker elektronikken i boksen da? Alternativt: Hva med en lader/booster i passende størrelse (min er ca 20x30x20cm), og et lite 220V aggregat av den moderne "kofferttypen"? De to "boksene" tilsammen behøver ikke være større og tyngre enn to batteridrevne boostere. Denne løsningen er nok dyrere, men er anvendelig til flere ting: Den ene boksen kan både lade og booste, og aggregat er uansett kjekt å ha !!!
×
×
  • Opprett ny...