Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Atle G

Medlemmer
  • Innholdsteller

    273
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Atle G

  • Rang
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.gandrudbakken.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hafslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hafslo

Nylige profilbesøk

479 profilvisninger
  1. Atle G

    Heritage edition med 168 miles på klokka....

    Fortsatt mange nye Defendere på lager hos ulike - blant annet hosTwisted Performance (Charlie) (han kjøpte vel ca 200 stk til lager ;-) ) .
  2. Atle G

    Heveset til defender

    Vanskelig spørsmål dette - vår 2004 110 Td5 er hevet 50mm, doble dempere bak og ellers skiftet det meste for å få korrigert vinkler / geometri +++. Bilen har vinsj og mye utstyr - når den er rigget for ekspedisjon så fungerer de harde fjærene helt suverent og bilen ser korrekt ut / er i vater. I øyeblikket er bilen ribbet for alt utstyr - (helt tom) - og ikke behagelig å kjøre.... Steinhard på fjæringen og for høy bak. Planen er nå å skifte fjærene bak til mye mykere versjoner (tror at jeg har noe liggende). Hvis det er snakk om å forbedre terreng egenskaper så er det like viktig å se på vandringsvei som på heving. Dempere med langt slag / dislocation cones (og lengre bremseslanger) hjelper. Dekk selvsagt (kanskje nr 1 ?) og diff brems både foran og bak....
  3. Atle G

    For stramme hjullager? 210Nm motstand

    Husk at lagrene kan/vil bli ødelagt (få kortere levetid) hvis de trekkes til for hardt. Dette kan også skje hvis for kort spacer brukes og der trekkes til slik at hjulet går tregt... lagre er i det hele tatt følsomme greier.
  4. Atle G

    110 TD5 - Ny måned - Nye Hickups

    Ikke uvanlig problem nei. Biltema selger komplett bunn til dette releet slik at du også kan skifte dette når du først er i farten. Vår 110 Td5 stoppet noen timers kjøring nord for Ulan Bator på grunn av denne feilen.
  5. Atle G

    V8 i Defender

    Har en original V8 County 110 liggende ute for salg. Er en svært tidlig utgave produsert rundt 2 september 1983 - motornummer slutter på 00484. Både originalmotor og en litt morsommere V8 kommer med bilen. Skyvevinduer og diverse annet som viser at dette er en "overgangsbil". Mye lettere enn å forsøke å få en ikke V8 godkjent med V8 ....
  6. Rakk ikke å skifte fra LHR til RHD hovedlykter før kontrollen .... det var det eneste:-) . Vinsj, front fanger, ekstra seter, dekk og felger og mye mer ... alt ble godkjent. Det var vel flere 6x6 i Norge - men nå er vi vel 2 stykker i denne klubben?
  7. Atle G

    Lyder fra girkassen....

    Har kjøpt en del fra Ashcroft opp gjennom årene og de er svært hjelpsomme. Kontakt de direkte og spør om fraktkostnader +++. Ikke sikkert at det svarer seg å returnere den defekte kassen til England (jeg har en liggende som ikke ble returnert).
  8. Var nede i 4 Land Rovere - men etter kjøpet av 6x6'en fra England så har vi 5 igjen - og en må selges. En svært tidlig 110 County med V8 - registrert i Norge som ny i 1984. Nummer på motorblokk er 15G00484 som indikerer både originalmotor og tidlig utgave. VIN nummeret sier også at det er en 74-84 model. Galvanisert rundt front vindu og fester på bakre del av ramme for nedfellbar lem viser også gjenbruk av "rester" hos fabrikken. Skyvevinduer i dørene var også bare på de første One Ten bilene. Motoren er ikke helt i form så jeg er nesten ferdig med å bygge en 3,9 liter med litt forbedringer som kan brukes i bilen (hvis ikke kjøper vil restaurere originalmotoren). Har hatt bilen i mange år og den var i regelmessig bruk frem til motoren stoppet - og skilt levert inn. Bakramme skiftet - ellers litt rust andre steder (men lite i forhold til alder +++). Skikkelig klassisk Land Rover med reservehjul både på bakdør og på panser /original takgrind og registrert for 8 (originale sidevinduer bak). Original rød + hvit. Originale seter i ok stand (forseter fra en Td5 kan leveres med). Mye dekk og felger - både originale og aluminium. I det hele tatt en spennende bil som en entusiast må ta vare på.
  9. Var nede i 4 Land Rovere - men etter kjøpet av en 6x6 fra England så har vi nå 5 igjen - og en må selges. En svært tidlig 110 County med V8 - registrert i Norge som ny i 1984. Nummer på motorblokk er 15G00484 som indikerer både originalmotor og tidlig utgave. Galvanisert rundt front vindu og fester på bakre del av ramme for nedfellbar lem viser også gjenbruk av "rester" hos fabrikken. Motoren er ikke helt i form så jeg er nesten ferdig med å bygge en 3,9 liter med litt forbedringer som kan brukes i bilen (hvis ikke kjøper vil restaurere originalmotoren). Har hatt bilen i mange år og den var i regelmessig bruk frem til motoren stoppet - og skilt levert inn. Bakramme skiftet - ellers litt rust andre steder (men lite i forhold til alder +++). Skikkelig klassisk Land Rover med skyvevinduer / Reservehjul både på bakdør og på panser /original takgrind og registrert for 8 (originale sidevinduer bak). Original rød + hvit. Originale seter i bra stand (forseter fra en Td5) kan leveres med. Mye dekk og felger - både originale og aluminium. I det hele tatt en spennende bil som en entusiast må ta vare på.
  10. Etter godt samarbeid med Statens Vegvesen så kan jeg glede forumet med at vår Defender 6x6 "Hercules" nå er lovlig norsk og vil få påsatt norske skilt i løpet av et døgn ;-) .
  11. Atle G

    Mammabilen 2.0

    Vi melder oss på fremtidige turer til spesielle destinasjoner - liker bilen og de tekniske/praktiske løsningene. Alt som er nødvendig i en kompakt kropp. Snakkes igjen / treffes.
  12. Har hatt hyggelig kontakt med tidligere eier - og han har forsøkt å finne (solgte i 2013) - uten hell... Og det var fruen her i huset som måtte si ja først...
  13. Godt spørsmål og jeg både liker og har mye erfaring med Td5 - skjønner at min 6x6 kollega og navnebror har gått den veien. Tanken med M&D sin 2,8 versjon av 300Tdi motoren er å holde bilen "original" og fri for elektronikk. Har også sett på den nye 2.8 Cummins diselen - men den har også elektronikk (selv om alt er frittstående). Vi har jo kjørt til Mongolia en gang og tenker nye turer i fremtiden - uten elektronikk? Ellers så har du helt rett i at dette er en "rar" bil ;-) .
  14. Har trukket en RRC på henger fra UK tilbake til Norge med vår 2004, 110, Td5 "HilDefender" - som har en pluss pluss Td5 - rene sportsbilfølelsen i forhold til 6x6 ;-) . Men det er en fryd å kjøre Hercules - behagelig å kjøre, ingen grunn til å kjøre fort (er bare å stoppe regelmessige for å slippe andre forbi).
×