Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Atle G

Medlemmer
  • Innholdsteller

    284
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Atle G

  • Rang
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.gandrudbakken.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hafslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hafslo

Nylige profilbesøk

542 profilvisninger
  1. https://www.defender2.net/forum/topic66680.html?sid=f639c7d33d5a99c4acfa6bb96116a814 - ikke gale pris på en lite brukt 2.8 TGV motor. Jeg har en ny i bestilling med litt ekstra modifikasjoner som jeg gleder meg til å få inn i bilen i god tid før sommeren.
  2. Enig med Stig - rammenummeret er der helt sikkert - men ikke nødvendigvis der de tror at det skal være - i tillegg så kan det være svakt slik at der må gjøres mye rengjøring og for å finne nummeret. Brukte mye tid for å finne det på vår 6x6 for å få den godkjent i fjor. Kraftige briller og sidelys avslørte til slutt nummeret.
  3. Det er motorolje som blir forbrent sammen med diesel. Kommer fra: Turbo eller ventilstyringer eller sylinderveggene eller en deffekt toppakning. Sjekk om der er mye olje i rør etter turbo / sjekk sylinderbalanse / sjekk om der er overtrykk i motoren. 300' km med en trimmet Td5 er godt og vel.
  4. Medlemsskap i NAF er kanskje det beste rådet når du skal kjøre i Norden. Nanocom (eller tilsvarende) for å finne eventuelle feil + slette feilmeldinger. På lengre turer så er jo ekstra ECU + Turbo + dynamo kjekt å ha med - men i Europa så får du tak i alt/det meste på kort tid. TerraFirma Big Bore er topp på en tungt lastet bil på langtur (vi har til og med 2 på hver side bak) - men kan ikke anbefales med tom bil. Skikkelig service / gjennomgang av det tekniske slik som du beskriver skal også avsløre om der er mulig kommende problemer. (sjekk lyd fra hjullagre + ta av medbringerne og sjekk rust/slark). God tur. Vi planlegger Portugal / Spania i sommer.
  5. Husker ikke helt - men er der ikke også en tidssperre? Eller er det på litt nyere biler?
  6. Den ene bryteren er for viftene som skal blåse/sirkulere luft gjennom A/C enheten under dashbordet (hele enheten som går på tvers - fra ene siden til andre siden av bilen). Denne skal fungere uavhengig av om A/C fungerer eller ikke. Den andre bryteren slår av/på A/C kompressoren. Når du ser på A/C kompressoren i motorrommet så er det korrekt at vifteremmen driver hjulet på denne hele tiden - men A/C kompressoren blir bare koblet inn når den er på/når der er behov. Du ser at der går 2 ledninger inn på kompressoren - disse styre (magnet) innslaget. Der ER sikringer / releer til A/C'en - og hvis du følger ledningene fra kompressoren så finner du de kanskje (i motorrommet). Sikringer / releer styrer også kjølevifte foran kondensator ... og selv om du får det elektriske til å virke så kan der fortsatt være lekkasjer i anlegget som må utbedres av autorisert verksted (hvis anlegget ikke har vært brukt på lenge så ville jeg uansett latt et autorisert verksted sjekke nivå / etterfylle / skifte vannutskiller). Atle
  7. Du skriver ikke om viften starter når du skrur på den bryteren - eller om A/C kompressor slår inn? Hvis vifte starter og A/C kompressor slår inn så er det som Rune skriver bare å ta den til et egnet verksted. Hvis "ingentingvirker" så hadde jeg først sjekket sikringer ++++.
  8. Enig - å slippe ut luft på høyeste punkt er det eneste som er naturlig. Hadde tilsvarende problem nylig etter å ha skiftet topp-pakning på Td5'en. Har lufteskrue i slangen som går inn på varmeapparatet - fylte på kjøleveske i dette luftehullet slik at varmeapparatet ble fylt opp. Det løste problemet. Kan også være mulig å kjøre opp fronten på bilen slik at varmeapparatene fylles opp og så følge på med etterfylling + lufting. Som andre har nevnt så kan det også være andre årsaker.... og husk å fyll på nok kjøleveske.
  9. Har brukt 4Land i Polen - og planlegger å bruke de igjen, har bare opplevd de som ryddige og dyktige, Brukte Foley i England for mange år siden til å restaurere en bil - topp jobb men kostbart. Der er mange, mange dyktige på øyen - utfordringen vår er å finne de som vi vil være fornøyd med. Kontakt med det lokale Land Rover miljøet er vel det tryggeste - forsøk å finne noen på FB. Sist sommer brukte jeg et verksted i Hereford som gjorde en veldig god jobb til fornuftig pris. Dyktige folk som kunne "alt".
  10. Enig - dette er bare en skru og sveisejobb, litt arbeid - men mest behov for nøyaktighet og en dyktig sveiser. 30.000,- er komplett overkill. Galvanisert vil hindre at jobben må gjøres på nytt. Pass på at sveiseskjøter behandles med rustbeskytter både innvendig og utvendig.
  11. De kommer fra Liveridge som gikk konkurs for noen år siden - lite firma som jeg knapt nok har registrert. Hold deg til en av de store, jeg bruker Rimmer og har stort sett vært fornøyd i mange, mange år. Andre på forumet er like fornøyd med andre på øyen - også mulig å sjekke priser sideveis men mye å spare på å samle opp til litt større forsendelser.
  12. Fortsatt mange nye Defendere på lager hos ulike - blant annet hosTwisted Performance (Charlie) (han kjøpte vel ca 200 stk til lager ;-) ) .
  13. Vanskelig spørsmål dette - vår 2004 110 Td5 er hevet 50mm, doble dempere bak og ellers skiftet det meste for å få korrigert vinkler / geometri +++. Bilen har vinsj og mye utstyr - når den er rigget for ekspedisjon så fungerer de harde fjærene helt suverent og bilen ser korrekt ut / er i vater. I øyeblikket er bilen ribbet for alt utstyr - (helt tom) - og ikke behagelig å kjøre.... Steinhard på fjæringen og for høy bak. Planen er nå å skifte fjærene bak til mye mykere versjoner (tror at jeg har noe liggende). Hvis det er snakk om å forbedre terreng egenskaper så er det like viktig å se på vandringsvei som på heving. Dempere med langt slag / dislocation cones (og lengre bremseslanger) hjelper. Dekk selvsagt (kanskje nr 1 ?) og diff brems både foran og bak....
  14. Husk at lagrene kan/vil bli ødelagt (få kortere levetid) hvis de trekkes til for hardt. Dette kan også skje hvis for kort spacer brukes og der trekkes til slik at hjulet går tregt... lagre er i det hele tatt følsomme greier.
  15. Ikke uvanlig problem nei. Biltema selger komplett bunn til dette releet slik at du også kan skifte dette når du først er i farten. Vår 110 Td5 stoppet noen timers kjøring nord for Ulan Bator på grunn av denne feilen.
×
×
  • Opprett ny...