Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Atle G

Medlemmer
  • Innholdsteller

    252
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

1 følger

Om Atle G

  • Rang
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.gandrudbakken.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hafslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hafslo

Nylige profilbesøk

280 profilvisninger
  1. Har nylig hatt en Disco 2 hos 4Land og skiftet tak + hellakkering + mye annet. Ryddige og greie - godt rykte, god jobb og gode priser. Planlegger å bruke disse på andre jobber på bilene våre (etter hvert som der dukker opp penger ;-) ).
  2. Atle G

    Null oljetrykk og nok olje - TD5

    Godt poeng - tar den. 5 sekunder!
  3. Atle G

    Null oljetrykk og nok olje - TD5

    Ville du ha forsøkt å starte motoren igjen uten å ha sjekket topp/bunn fysisk? Er vel rimelig risikalbelt ;-)
  4. Atle G

    Null oljetrykk og nok olje - TD5

    Men da gikk motoren over 2000 rpm - og stoppet ikke ved tomgang .....
  5. Atle G

    Null oljetrykk og nok olje - TD5

    Jeg har opplevd at kjeden til oljepumpen røk - stoppet heldigvis motoren umiddelbart slik at jeg unngikk følgeskade. Som lafterolf skriver så er det bare å ta ned bunnpannen først. Hvis du har kjørt motorene lenge og forsøkt (uten hell) å presse den over 2000 rpm så er jeg redd for at motoren må skiftes / overhales. Manglende smøring gir økt friksjon / økt friksjon gir mer varme / mer varme gir ekspansjon som til slutt gjør at motoren står fast... Der burde ha vært en automatikk i at motoren stoppet når oljelyset kom på.... Du kan også ta av toppdekselet for å sjekke skader på kamaksel - dette kommer fort ved manglende smøring.
  6. Atle G

    Trenger Hjelp RRC Luftfjæring

    Jepp - det er nok RTC 6834 utstyret som ligger i hyllen her - med det ekstra datakortet som er nødvendig ved bruk på luftfjæringen. Det er absolutt mulig å få låne det hele av meg - og Hyllestad er jo ikke SÅ langt vekke fra Hafslo. Har eid min RRC -95 NAS siden den var ny - mange historier å fortelle som har ført til at den har vært ute av drift i mange år. Som NAS utgave så hadde den jo "alt" av utstyr - og i tillegg fikk den noen oppgraderinger fra Overfinch. Deretter så fikk den en 5,3 liters Rover motor - som resulterte i behov for nye og forsterkete kasser. Automatkassen ble overhalt og installert av et firma i Oslo området - på første lange tur kort etter så tok det fyr i motorrommet (sannsynligvis fordi olje fra automatkassen hadde sprutet over wrappingen av grenrørene... så ble bilen etter hvert sendt til Foley i England for en "Nuts and Bolts" renovering - 100% demontert og bygget opp igjen. Ny bil. 5,3 motoren ble åpnet og tilbakemeldingen var at der var store slitasjer på lagre ++ etter bare noen få måneders bruk. For svakt bygget i forhold til effekt. Bestilte så ny 4,6 motor med Merlin F85 topper / sprek kam/ utvidet innsug + fra RPI og fikk Mark Adams til å bruke nesten en dag til å justere inn motoren (dyno) med bla. skifte av dyser. Ble en sprek motor (dyno resultatet ligger fortsatt på youtube..) - men noe gikk galt under byggingen - og etter få måneder så havarerte motoren (nedslitt kam+løftere+havarert vippetøy+justerbare stenger hvor et par var løsnet) - RPI frasa seg etthvert ansvar (de påstå at der var kommet tectyl inn i motoren ifm med understellsbehandling - gjennom luftfilteret ????). Så da ble jeg lei - så nå har bilen stått tørt og mørkt sammen med litt andre biler noen år. Men det bærmer seg en ny (spesiell) motor. Så det var svaret ;-)
  7. Atle G

    Ingen vibrasjon - 2004 - 110

    Siste rest av vibrasjon forsvant etter skifte av fremre mellomaksling. Før det er alle bolter skiftet / foringer / nye stag og kuler / ny styresnekke / pokaler og lagre og alt justert etter boken. Hjulene selvsagt avbalansert og spissing justert + nye dekk for å være helt sikker. Har jeg glemt noe da? Når alt dette er sagt så har jeg en formening om at kast i mellomakslingen har vært årsaken hele tiden - men at alle større eller mindre "slarker" andre steder i forstillingen har vært med på å forsterke vibrasjonene i ulike hastigheter. Etter som jeg har fått strammet alt opp så har vibrasjonen blitt svakere å svakere - og forsvant helt med ny (Terrafirma) aksling. Har en klar tanke om at det er senterlageret i den doble kardangen som er slitt og som er årsaken - oppdages ikke når vi sjekker kryssene (der er en annen tråd på dette her på forummet).
  8. Måtte bare komme med en hyggelig melding: Etter år (!!!) med større eller mindre vibrasjoner på rattet / i forstillingen på vår kjære HilDefender så har jeg endelig klart å få den 100% vibrasjonsfri i alle kjente hastigheter. Og det med 305/70 -16 dekk på 8,5x16 alufelger, 2" løft + spacere. Listen over alt som er gjort er lang - men nå er gleden stor - og forstillingen 100%.
  9. Atle G

    Transfer kasse Defender 90 td5

    Fikk følgende svar fra Dave Ashcroft for noe år siden : Hi, These are parts of the 4 centre diff domed thrust washers, Its quite normal to see these wear and break up, I wouldn’t bother fitting new as they will very soon do the same, Dave Så da blir det en vurdering av hvor mye slakk/skader du ellers finner og om dette løses best med egen innsats eller ved å kjøpe en gjennoppbygget kasse - eventuelt med forsterkninger. Vurder også utvidet "bunnpanne" for å få plass til mer olje + bedre kjøling.
  10. Atle G

    Service på dyser/dysespisser

    Har sjekket litt rundt - og overhalte dyser må re-codes siden de mest sansynlig vil endre karakteristikk etter overhaling. Det følgende sier litt om hva coden står for og hvordan ECU'en leser den coden som legges inn på hver dyse. Å "forsøke seg frem" ser nærmest umulig ut. Beste test for å finne ut om dyser fungerer som de skal er vel cylinder balansen - som bør være innen +/- 4 ved konstant turtall. As you all probably know, the TD5 uses an EUI injector system, Electronic Unit Injectors mean you dont have a separate injector pump or high pressure common rail.There is a common fuel gallery built into the head but its only 60 odd psi, as opposed to a true common rail system that can work at around 44,000 psi!The extra cam lobe on the camshaft acting on the injector via the rocker, generates the high pressure directly inside the injector, on an EU3 TD5 its around 36,000 psi.When the injectors are built, the TD5,s are by Delphi, they are calibrated and a five letter code is generated which is printed on top of the EUI.This is the code which must be programmed into the ECU, it ensures the ECU knows the individual characteristics of each injector thus allowing the engine to run properly over the entire rev range.As my injectors have been rebuilt, the original codes are now invalid, so Ive been trying to find out if I can, for the want of a better word, "hack" the coding system, so I can find out what the codes actually mean, I finally tracked down a bit more info as follows:The following came from a Delphi paper about their newer injectors (E3) but I think it applies to the older (E1, E2) units as well.Five letter EUI code: "AABBC" (any combination of letter in two pairs and a single letter is possible) First pair "AA" Response time, start of injectionSecond pair "BB" Response time, end of injectionLast letter "C" Variance in idle performanceTypical codes we see could be "MNDGJ" etcThe interesting bit is that the letter pairs are random, MN is not better or worse than NQ, this was to stop "deliberate overfueling" or tweeking of the performance by simply upping the letter values.
  11. Atle G

    Service på dyser/dysespisser

    http://www.commonraildiesels.com/product_info.php/land-rover-defender-90110-td5-reconditioned-delphi-diesel-injector-bebe2a00001-p-1890 Noen som kjenner disse? Lokalisert i England og ser ut til å være rimelig store og seriøse - prisen pr dyse er absolutt bra. Har 5 brukte Td5 dyser liggende som jeg tenkte å sende inn til overhaling.
  12. Atle G

    Lukter ille og er trøtt på lavt turtall

    Jeg har åpnet eksosdelen av turboen noen ganger for å gjøre rent slik at de bevegelige delene beveger seg lett (noen ganger kan de henge "litt" eller av og til). Dette gjelder bare variabel turbo! Vær særdeles forsiktig når de små boltene/mutrene skal løsnes - de brekker lett. Bruk kobberpasta når du setter sammen igjen. Forsiktighet med turbin og absolutt renslighet med olje inn i turboen er kritisk. Som Kvasi nevner så kan du også sjekke vakuum slanger for sikkerhets skyld. Og så kan det være mye annet som kan være feil ;-) .
  13. Atle G

    Lukter ille og er trøtt på lavt turtall

    Hvis det er en variabel Turbo så demonter for å sjekke om de interne delene i eksosen har grodd fast - det vil føre til dårlig lading ved lave turtall. Dårlig lading kan føre til overfueling .... Sjekk også for slark i turboen.
  14. Bruk først noen måneder på å lese deg opp på alt som ligger på nettet - og kjøp noen Land Rover magasiner... hvis du ikke er skremt vekk til da så har du et godt utgangspunkt ;-) . Jeg kjøpte min første Land Rover for godt over 40 år siden - nå har jeg 5 hvorav 3 er kjørbare ...
  15. Atle G

    Trenger Hjelp RRC Luftfjæring

    Har originalt diagnoseutstyr til luftfjæring på RRC stående i hyllen - kjøpt for lenge siden til min RRC -95 NAS (som er 100% restaurert - men uten motor ;-( ). Holder til på Hafslo / Indre Sogn... Hvis du er interessert så kan du komme å se på hvordan hva er koblet....
×