Jump to content
LRforum

Atle G

Members
  • Content Count

    347
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Atle G

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.gandrudbakken.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hafslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hafslo

Recent Profile Visitors

784 profile views
  1. Litiumfett ... Spray fra Biltema.
  2. For noen år siden så forsøkte jeg å samle en gruppe av oss som trenger dører (og torpdovegger?) slik at vi kunne plassere en felles bestilling hos f.eks. http://www.ashtreelandrover.com/ ( Jill & Lyn ...) men ingen klarte å bli enige... Felles innkjøp kan gi litt rabatt + kanskje billigere transport?
  3. Kjøp en variant som beholder nærlys når du skifter til fjernlys - mer lys og helt lovlig. Har disse på 2 Defendere: https://www.mobilecentre.co.uk/set-of-lhd-model-8700-evolution-2-dual-burn-drl-j-w-speaker-black-7-headlights-to-suit-eu-market-defender . Sikkert andre som er like bra - og sikkert mye dårlig / billig der ute....
  4. For å utfylle lafterolf - sjekk for sot på topplokket rundt eksosmanifold - spesielt sylinder nr 5 (nærmest torpedoveggen). Hvis sot så er det bare å demontere og planslipe.... Gjett hvordan jeg vet det. (og ikke bare en gang).
  5. Ser at du skriver at turbo er oppgradert? er det en variable vane turbo? Forstår det slik at du har 1,2 ved full gass - og uten at du slipper pedalen så dropper ladetrykket til 0,7 bar før det tar seg opp igjen? Hvis du holder ladetrykket jevn på 1,1 - da skjer det ikke? Med standard ECU så går den over i limp mode når du nærmer deg 1,3 bar - og da faller ladetrykket. Man kanskje har du montert inn en "boost box" eller tilsvarende slik at du lurer ECU'en slik at den ikke ser at ladetrykket er "for høyt"? Som andre har nevnt så er det å sjekke om wastegaten beveger seg fritt første valg - men hvis det ikke hjelper så er der flere alternativ ;-) .
  6. Atle G

    Ladespenning

    Husk at Td5 dynamoen også har vakuum pumpe - så ikke rett frem å finne en større enn den på 120 amp. Og for alle praktiske formål så er 120 amp stort nok. Det er vel bare hvis du skal delta i vinsje-konkurranser at du trenger mer - og da er alternativet en ekstra / egen / større dynamo ;-) . Hvis du skal bruke bilen på camping / lange turer så ville jeg ha montert et skikkelig solcellepanel i tillegg. Du kan gjerne parallellkoble 2 batterier på en dynamo for å kunne lagre mer strøm / ha mer i reserve - med de 2 batteriene bør være like sier de som kan det. Ellers så kan du bruke skillerele mellom start batteriet/ene og ekstra forbruksbatteri/ene. Da lader du først opp start batteriet - og alt ekstra fyller opp forbruksbatteriene.
  7. Har du sjekket rett med produsentene av rammer + torpedovegg? Mener at 4Land/Tomek også kan levere nye rammer nå? 70.000,- høres mye ut.
  8. Atle G

    nye bremser

    Som Gaute skriver så er det som er standard på bilen din normalt det du også skal skifte til. Oppgradering til større skiver og caliper med flere stempler koster en formue - og krever muligens også nye felger med plass til oppgraderingen (Defendere oppgradert med STOR V8 fra Twisted og andre har gjerne en slik oppgradering). Bestill fra en av de store leverandørene i England - oppgi VIN nummer og gå for OEM deler så er du sikker. Du kan gå for skiver som har ekstra riller/hull og kanskje har bedre kjøling - og ser litt tøffere ut ;-) - og vær sikker på at bremseklossene er av god kvalitet. Uten at jeg tror at de er noe bedre enn andre så bruker jeg bare Rimmer - ingen problemer med reklamasjoner (har hatt noen få). Jeg har bestilt komplett sett til vår -96 6x6 - skal snart i gang med å skifte.
  9. Hvis du både vil beholde dagens utveksling - som passer bra til vanlig kjøring OG redusere turtall ved kjøring på motorvei i høyere hastigheter så vurder en overdrive enhet fra canadiske www.roamerdrive.com . Jeg bestilte og fikk levert rett fra Canada - hyggelige og hjelpsomme folk. Også fult mulig å få hjelp / forslag / råd fra Ashcroft .... send komplett og skikkelig informasjon så får du svar. Også mye informasjon på Ashcroft sine hjemmesider. Når det gjelder LT230 så vil jeg anbefale sleeved casing - dette tar vekk en svakhet i disse kassene som over tid fører til slark og oljelekkasje. Med vanlig bruk så trenger du ikke de andre oppdateringene. Der er forøvrig en tilsvarende oppgradering på R380 gearkassen. "Overhaling av diff" - dette er litt difust, men hvis den virkelig må hel-overhales så kjøp heller en nyoverhalt fra Ashcroft - og siden det er diffen bak så kan du bestille med Ashcroft sin ATB (diff brems). Hvis det "bare" er å justere opp "slark" mellom pinjong og kronhjul så kan en dyktig mekaniker gjøre dette.
  10. Hvordan måle MAF - enklest med Nanocom eller tilsvarende. There's actually 2 ways to check a MAF sensor, firstly by using diagnostics equipment (Nanocom, Hawkeye, Rovacom, etc.) to check live readings which should be 55-60 kg/hr at idle & 550-640 kg/hr at full boost.Secondly by measuring resistivity values with a multimeter (call it 'the field method'). Here below are some actual results.Known good MAF sensor (genuine, off the box):Pins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = ~34 MohmPins 2-3 = ~34 MohmBad MAF sensors:Pins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = 6.23 MohmPins 2-3 = 6.25 MohmPins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = 12.28 MohmPins 2-3 = 12.33 MohmPins 1-2 = 16.8 kohmPins 1-3 = 19.38 MohmPins 2-3 = 19.34 Mohm
  11. Er ikke enig med deg der lafterolf - min erfaring er at eksoslekkasje på lave turtall på Td5 gir merkbar effektreduksjon. Når trykket er høyt nok så slipper jo wastegaten ut det overskytende. Ellers så gir mer informasjon bedre forslag og kanskje svar ;-)
  12. Gode poeng Brage - vi har kjørt både Sahara og Gobi ørkenen +++ så mer enn 90% av vårt behov for snorkel har vært støv og sand. Av kjørte km er nok dette under 5% av total kjørelengde. Vi har også krysset elver / kjørt gjennom oversvømte veier - men totalen her er vel under en km ;-) . Så image % er høy - men når du først trenger snorkel... så trenger du den. Og som du skriver så må der sjekkes at alt er tett.
  13. Det som jeg har hørt fra de som skal kunne dette (Bell / Allisport / Turner ...) er at på en standard motor så vil en standard snorkel redusere effekten med ca 10%. På motorer som på en eller annen måte har fått effekten øket så vil %'en øke siden disse vil kreve mer luft. Hva som er virkelig % reduksjon har jeg ingen formening om - men enhver struping av luftstrømmen til turboen vil nødvendigvis redusere motoreffekten. Minst struping oppnås ved å montere et stort luftfilter rett på turboen - ulempen (når det gjelder motoreffekt) er at luften som suges inn da er varm (suges fra motorrommet - tett ved eksos og turbo) og det igjen reduserer motoreffekten. Løsning: En (eller 2) snorkel (snorkler...) som har nok kapasitet og som kan trekke inn kald luft. (Jeg bygger nå en i 90mm med aluminiumsrør / silikon rør og fleksibel slange (fra Tess).
  14. Har en god del erfaring på dette - du må ha minimum 3" rør hele veien for ikke å miste effekt. Og ingen innsnevringer. Jeg har Allisport sin luftfilterboks med større rør inn. På den nye 2.8 300Tdi motoren så anbefales det minst 80 mm (jeg holder på å bygge 90 mm for ikke å miste noe effekt).
  15. Atle G

    Webasto

    Har nå bestilt et par pumper fra Kina - så får vi se om jeg får Webastoen i 6x6 Defenderen vår (Hercules) til å fungere igjen ... Og deretter så står Webastoen i vår HilDefender for tur.
×
×
  • Create New...