Jump to content
LRforum

Atle G

Members
  • Content Count

    399
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Atle G

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.gandrudbakken.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hafslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hafslo

Recent Profile Visitors

935 profile views
  1. Oppdatering etter å ha kjørt en stund med både original vakuumpumpe og en elektrisk vakuumpumpe av en type som brukes av Volvo (kjøpt fra Kina). Første råd er nok å beholde den originale mekaniske pumpen - den er enkel, driftssikker og holder leenge. Ikke noe plunder og heft. Fordelen med å kjøre den elektriske i tillegg koblet slik at den bare går når jeg bremser (koblet via bremselyset) er åpenbart at den er en backup og at jeg "alltid" har servoassisterte bremser uavhengig av motoren. I tillegg så gir den elektriske ca 25% mer vakuum når den slår inn. Med motor avslått så bygger den elektriske opp vakuum "umiddelbart". Måtte flytte den elektriske til front av bilen og bruke de originale gummiforingene for å eliminere støy i kupeen (var først irriterende når vi sto stille og foten var på bremsen). Husk at jeg har mer behov for vakuum enn vanlig siden innslag av 6x6 gjøres med vakuum. Konklusjon: Elektrisk vakuum pumpe er for spesielt interesserte / spesielle behov....
  2. ECU'en skal vel kutte ved 1.19 bar (hvis du ikke har montert noe ekstra for å heve trykket) og det skal intercooleren fint klare. Jeg har kjørt 1.4/1.5 bar i mange år uten problemer (forsøkte 1.9 bar - men da røk toppakningen ...). Mulig at noen vet om ECU'en kutter for sent slik at trykket får bygget seg opp? Hvis du har original intercooler så vurder oppgradering fra Allisport (Andrew)... https://www.allisport.com/shop/performance-products/intercoolers/allisport-land-rover-discovery-td5-intercooler-kit-manual-gearbox-version/
  3. Ikke sikkert at det hjelper i denne sammenheng - men jeg har montert en catch tank på veivhus ventilasjonen for å redusere sot / olje i turbo / intercooler / innsug - inn i motor. På nyere motorer så samler der seg selvsagt lite her - men på litt slitte motorer så må tanken tømmes regelmessig. Har det både på Td5 / 300Tdi / 4.6 motorer.
  4. Akkurat - følgeskade... og da burde de vel lett videre etter årsaken - og ikke stoppet der?
  5. "Sot og Olje" i dieselen (i tanken) høres skummelt ut siden det indikerer at der er en forbindelse mellom forbrenningskammer og diesel retur til tank. Trykkregulator på retur åpner ved 4 bar og trykket i sylinderen er jo langt høyere enn dette. Dieselpumpen (som bare er en fødepumpe på Td5) kan ha blitt ødelagt som en følge feilen - men kan ikke ha vært selve feilen. Som Gaute skriver så er første trinn å ta ut dysene og skifte ringer og skiver etter en skikkelig rengjøring - hvis fortsatt samme problem så er det vel bare å bestille ny topp fra Turner... Betalte du verkstedet for ny pumpe / jobb som ikke førte til noe? De burde ha skjønt at dieselpumpen eventuelt var en følgeskade - og ikke problemet.
  6. Hmm - godt spørsmål. Usikker .. Har du lest av verdier på Nanocomen under kjøring - når du har feilen?
  7. Tipper på avstand mellom sensor og ring - har hatt samme problemet og jeg mener at jeg løste det ved å dytte den aktuelle sensoren litt lengre inn.
  8. Først: Hva er problemene? Ingen rattsensor nei...
  9. Atle G

    Defender 90

    denne? : https://www.brit-car.co.uk/product.php/112953/5497/rear_seat_belt_mounting_tube___left_hand_rear___90_defender
  10. Her er link til den offisielle "Water Ingress" manualen for Defender, er bare på 35 sider så kanskje ikke komplett? . Mange gode tips her.... https://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Land_Rover_Defender_Water_Ingress_Manual.pdf
  11. Noe som ikke er nevnt her er muligheten for å montere oljekjøler på R380. Dette er standard for biler i ROW og skal hjelpe mye på levetiden på disse kassene da de fort blir alvorlig varme ved kjøring i høyere hastigheter (som ikke betyr veldig fort ;-) ) . Jeg har nyoverhalt kasse i min 6x6 + Roamerdrive og har oljekjøler + temp måler liggende klar for montering (prosjektkø...). Sjekk: https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=156
  12. 90.903 (står på stempelet) er 2.dre overborring. sjekk : https://www.turnerengineering.co.uk/200-tdi-engine-parts-c102x3005710 . Hvis du kontakter disse direkte så svarer vanligvis Frida (Turner) umiddelbart. Hils ;-) . Atle
  13. Tomek Staniszewski , +48 607 318 880, www.4land.pl . Han gjør ALT når det gjelder Land Rover. Jeg har hatt 3 biler hos han også for karosseriarbeid og har lite å klage på. Et av prosjektene måtte etterkontrolleres i Norge etter krav fra Vegvesenet, konklusjon: "kunne ikke ha vært gjort bedre i Norge" (og godkjent). Jeg har vært på besøk 3 ganger og sett hvordan de har restaurert "vrak" til "nye" biler. Noen mindre utfordringer har det vært - men alt har løst seg i fordragelighet. Har en bil til som jeg planlegger å sende ned til høsten.
  14. Tydeligvis mye forskjellig rundt på ulike stasjoner. Vår 130/170 6x6 300Tdi importert fra England for under 2 år siden gikk igjennom uten problemer - alt ble sjekket og alt var i orden. Er også akkurat ferdig med EU kontroll - uten en eneste bemerkning. Mest mulig dokumentasjon er nok det som hjelper - jeg hadde en solid bunke + at jeg tok med de store verkstedsmanualene ;-) .
  15. Defender / Land Rover = Voksenopplæring
×
×
  • Create New...