Jump to content
LRforum

Atle G

Members
  • Content Count

    303
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Atle G

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.gandrudbakken.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hafslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hafslo

Recent Profile Visitors

614 profile views
  1. Vi planlegger å bygge Hercules om fra RHD til LHD (også et krav fra fruen for å ville kjøre bilen - hun er i ferd med å ta sertifikat på lett lastebil) - jeg var rimelig sikker på at forakslingen var av den "universale" typen. Det er jo alltid lurt å sjekke hva virkeligheten sier og i papirene så fremgår det at doningen har en 63L RHD foraksling - og når jeg endelig tar meg tid til å se etter ... så er det altså en ren RHD foraksling. Og da er spørsmålet: Hvem har en sliten men solid og hel foraksling liggende - som også fungerer som LHD - og som de kan avhende for en rimelig sum? Den som står på bilen i dag har bare gått rundt 90.000. km så er rimelig sikker på at det meste bare kan flyttes over - Trenger ikke differensial / skiver / caliper eller annet jeg kan plukke fra den som står på bilen nå. Tips om hvor jeg kan finne en slik tar jeg også imot.
  2. Det er vel bare nesten riktig ... det du leser av er vel hvor mye kraft den enkelte sylinder avgir i forhold til motorens gjennomsnitlige turtall. Hvis en sylinder viser store avvik i forhold til snittet så indikerer det en feil relatert til den sylinderen. Det kan være dysen / tettning eller slitt sylindervegg / dårlig tettning på en ventil eller ?? Leses bare av ved tomgang og +/- 4 er perfekt. +/- 8 er helt ok. Mener at du må over +/- 15 før noe seriøst må gjøres. Eller tar jeg helt feil ;-)
  3. Har du sjekket sylinderbalansen - det kan gi en indikasjon på om du har en feil relatert til en spesifikk sylinder.
  4. Fikk du ikke med en perm med diverse informasjon? Mener at det i den er informasjon om hvordan justere Holley (Weber) forgasseren - eller? Høres ut som du er inne i en spennende fase med ulike utfordringer. Alt normalt altså... Jeg har nesten fått ut motoren av vår -04 D2 V8 - og komplett "ny" 4,6 kom fra England i går - så i løpet av et par uker så har vi en ung, sprek og ren motor installert.
  5. Helt korrekt - kan også gjøres hjemme i garasjen/manuelt med baufil / filer / metallfres på boremaskinen. Det hjelper men eliminerer ikke problemet - høy temperatur vil fortsatt vri manifoilen. En båndslipemaskin fra Clas Ohlson eller Biltema eller Jula eller? med grovt bånd og mye tålmodighet kan brukes til å plane en eksosmanifoil.
  6. Høres lurt ut.... begynn med en innvendig motorvask (Biltema sin olje fungerer faktisk) ... du skriver at du har nytt grenrør: Er det den franske støpte varianten fra Alisport? Har den selv og er svært fornøyd - men også den vrir seg ved (for) høy belastning/temperatur (1.9). Når du først holder på ... så gjeng til buns i hullene på toppen og bruk bolter som går til bunns når du fester eksos manifolden. Hvordan jeg vet?
  7. Å øke trykket til 1.9 bar på en motor som ikke er 100% er ikke å anbefale - økning av effekt fører også til økt belastning på hele drivverket ... fra motor og hele veien gjennom. Hvordan jeg vet ;-) . "Alt" er vel nå skiftet og forsterket ... og ikke lenge siden jeg brukte en helg på å skifte topp pakning. Men du verden så morsomt det er med en skikkelig sprek Defender - og mange som blir overrasket!
  8. Bypass slange fra luftfilter (ren side...) forbi MAF hjelper mot at ECU'en kutter pga høyt ladetrykk. Vår Td5 lader med opp til 1,9 bar. Lykke til ;-)
  9. OK - og det har utviklet seg over tid? Har du turbotrykk måler slik at du kan se om turboen nå lader med lavere trykk? Du har sjekket at ikke luftfilteret er i ferd med å gå tett? Svart røyk ved pådrag skal normalt være at motoren får for mye diesel (på trimmete motorer er det vanlig med litt ekstra diesel), grå (blå) røyk som lukter ille er oftest motorolje som blir forbrent. Motorolje kommer inn i motoren enten fra en slitt turbo / fra slitte ventilstyringer / deffekt topp pakkning eller slitte sylindervegger. Kan også komme fra overtrykk i veivhuset som blir blåst/sugd inn i motoren fra utluftingen i topp dekselet. Løs av slangene etter turboen for å sjekke om der er olje i disse slangene (litt er ok) - du kan også se på skovlene på turboen om de er hele (litt slark i akslingen er normalt). Mens motoren går: Åpne oljepåfyllingslokket på toppen av motoren og kjenn / se om luft eller oljedamp blåser ut. Sjekk også innsiden av lokket for å se om der er "skum" som indikerer lekk toppakning. Ellers så er det mye som kan gjøres med disse motorene ;-) .
  10. Riktig justert og med riktige dyser så er dette en bra avansert forgasser som ikke drikker mer enn høyrefoten bestemmer ;-) . Med alle 4 portene åpen så hører du imidlertid at det surkler i bensintanken ....
  11. Høres riktig ut - ca 20' for ny topp fra Turner + frakt + mva + litt ekstra deler og verkstedet tar sikkert ca 20' for det som er en "helgejobb" ;-) . tipper at du sparte nær 20' på å skaffe toppen selv....
  12. Ser at der har skjedd mye bra siden du var å hentet bilen hos meg ;-) , det varmer å se at den havnet i et godt hjem! Hadde denne i mange år som nr 3 eller 4 bil, bare morsom å kjøre med drikkfeldig motor som brummet fint (overdriven tror jeg ikke reduserte forbruket noe særlig! Vi brukte den litt på jaktturer her i Indre Sogn og min datter brukte den også som Russebil .... (tror at far måtte fylle opp tanken noen ganger). I desember 2012 kom der stygge lyder fra motoren og den stoppet brått og bilen ble parkert i den store tørre garasjen, (Sammen med en RRC -95 NAS / en kjørbar 1927 Reo Wolverine og en ikke kjørbar 1928 Reo Wolverine + en nyrestauret Mercedes -65 230SL (solgt)) . I 2013 kjørte vi vår 04 110 Td5 til Mongolia og mye skulle forberedes. Mye skjedde på flere hold og vi hadde også en Freelander V6 (solgt) og har fortsatt en D2 V8 + vår Defender -97 6x6 bygget av SVO - så 110'en ble bare stående og vi fant vel at vi måtte ned på 4 Land Rovere igjen. Som andre har nevnt så er akkurat denne bilen er svært tidlig utgave - hvor "gjennbruk" av deler fra forrige model lett kan observeres: Skyvevinduer / galvanisert ramme rundt front vindu og annet. Dette er jo også topp modellen med taktrekk (!) og ekstra instrumentering. Så fortsatt lykke til - denne kommer nok til å "leve evig".
  13. Har hatt motor med "sprekk i topp" (gammel versjon) og også dyse som ga så mye diesel at sylinderveggen ble nedslitt på en langtur (langturen var 16.000. km ...). Bruk Nanocom eller tilsvarende for å sjekke sylinderbalanse - det kan si mye om der er en feil og hvor feilen er...
  14. Kan du/vil du fortelle hva det kostet? Kjøpte du ny topp selv eller skaffet verkstedet toppen til Td5 motoren? Bare lurer på hva jeg har spart ;-)
  15. Kontakt Glen / Praesto - ikke Østlandet men han er på de kanter regelmessig. Hvis et vanlig verksted er villig til å røre dette så blir det sannsynligvis dyrt... Hvis du kan beskrive problemet(ene) litt mer så kanskje noen her på forumet kan hjelpe? Du skriver "ryker" - altså at der kommer mye røyk fra eksosrøret? Når og hvilke farge på røyken? "stor turbo" er det en VVT fra Turbo Technics eller? "ECU som er fiklet med" vet du noe om hvem og hva? Årsmodell på motoren og antall KM ?
×
×
  • Create New...