Gå til innhold

Snusmumrik

Medlemmer
  • Innlegg

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Buskerud

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Simostranda, Modum, Buskerud

Snusmumrik sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Trenger sannsynligvis ny AC kompressor til 2000 Defender TD5. Noen som har eller vet om en som er i god stand? Kjetil
  2. Tok ut og sjekket den nye termostaten i helgen. Den åpner og lukker som den skal. Testet den gamle samtidig og de oppførte seg likt. Luftet (blåste) til all luft var ute igjen. Ingen forandring. Plasserte så ei halvhard plastplate mellom ic og radiator, dekker ca 75% av radiatoren. Har kjørt 20 mil slik, og nå er nåla slik den har pleid å stå og lufta fra varmeapparatet som før byttet av radiator og vannpumpe. Uten nye teorier om hva som kan være årsaken blir det nok å kjøre med plata der i vinter. Kjetil
  3. Nei, mener det er Dextron III til servostyringen.
  4. Har luftet flere ganger denne uka men det har ikke kommet ut luftbobler. Den øvre slangen er slik du skriver den bør være. Den fjærbelastede ventilen ser ut til å fungere i den gamle termostaten. Sjekker også dette når jeg tar ut den nye.
  5. Tempmåleren ligger stort sett på det blå. Går over på det hvite ved høy fart/belastning. På toppen av bakken midt imellom Hokksund og Kongsberg (flere km lang bakke i 120km/t) står nåla på kl halv elleve - elleve. Og ned på blått igjen like etter at det flater ut. Effekten fra varmeapparatet varierer tilsvarende.
  6. Det skrå utløpet, som er "åpent", fra termostaten går til vannpumpa. Termostaten sitter i plastklips på samme sted/måte som før, så jeg tror ikke plassering og posisjon på den er feil. Kjøpte termostaten på Mekonomen, har bare deres partnr. TH6880.92 Webasto virker ja, har den på til og fra jobb. Fem mil hver vei. Får vel bytte tilbake til gml termostat igjen. Den består koketesten. Og teste den nye. Men siden de har oppført seg likt på bilen etter radiatorbyttet blir jeg overrasket om den ikke er i orden.
  7. Ja, etter å belastet motor blåser det varmt, men på flat vei i 80 er det bare lunk. Og nå er det +5 ute. Temp fra varmeapparatet følger som sagt tempmåleren; begge deler viser lavere temp enn før radiator og pumpebytte.
  8. Er temmelig trygg på at Erik W-S har gitt meg riktig radiator. Alle mål og inn-/utløp var i alle fall identiske. Og egr-kjøling er det ikke på denne motoren. Slangene er montert som på den gamle radiatoren, så det bør vel være riktig. Vet ikke om tempføler viser helt riktig, men tror det. Tempmåler og lufttemp fra varmeapparat følger hverandre som før, derfor tror jeg ikke føleren er defekt. Har aldri hørt om, eller tidligere erfart, at tett radiator gir lav motortemperatur. Tvert om. Radiatoren min er helt ny og med meget god sirkulasjon. Men jeg sliter likevel med å forstå logikken i at ikke termostaten (ny og er testet på kjøkkenet) ikke begrenser sirkulasjonen i radiatoren mer...
  9. Supert innspill?. Sliter nemlig fortsatt med lav temp under kjøring under 90km/t. Litt bedre over 90 og stillestående. Har utelukket både luft, termostat og vannpumpe. Lurte på om radiatoren rett og slett kjøler for mye, og din erfaring bygger oppunder det. Intercooleren sitter mellom condenseren og radiatoren, har du plate mellom IC og radiator eller conderser og IC? Førstnevnte er kanskje å foretrekke slik at IC'n får kaldluft, eller...??? Kjører du med eller uten vifte?
  10. Da har jeg kjørt en liten tur etter å ha utført blåsemetoden. Merkbar forbedring, både varmere luft fra varmeapparatet og nåla står høyere på skalaen. Riktignok noe lavere enn tidligere, men det kan muligens være pga ny radiator og vannpumpe. Skal uansett blåse litt til når jeg får igjen pusten. Testet den gamle termostaten og den åpnet når vannet nærmet seg kokepunktet. Så den er nok ok. Takk for god hjelp?
  11. Takk. Kommer tilbake etter å ha prøvd i morgen.
  12. Luftet etter å ha fylt sakte i ekspansjonstanken med orginal lufteskrue åpen. Stoppet fylling noen ganger og klemte på slanger når nivå i tanken ble for høyt. Da jeg ikke fikk på mer væske startet jeg motoren og fortsatte på samme måte. Etter at kun væske piplet ut lufteskruen lukket jeg den og åpnet lufteskruen på utløpet av varmeregisteret (ikke orginal). Ren væske der også, og lukket. Ruset motoren litt og etterfylte. Åpnet og stengte lufteskruene et par ganger til før jeg skrudde på lokket til tanken. Ruste litt igjen og åpnet/lukket lufteskruene. Ingen bobler. Kan selvgølgelig hende at ny termostat fra Mekonomen er defekt, men synes det er rart at den oppfører seg likt den 2 år gamle, som forøvrig virket som den skulle før jeg byttet radiator og vannpumpe. Skal prøve koketesten. Kan også nevne at jeg fjernet vifta etter første dag i kald bil uten at det hjalp veldig.
  13. Byttet radiator og vannpumpe på min kjære 2000-mod 110 td5 forrige helg. Luftet og luftet etter alle kunstens regler og trodde alt var i orden. Problemet nå er at det virker som om motoren ikke blir normalt varm. Nåla flytter seg litt oppover etter noen minutters kjøring, men når ikke normalområdet før jeg belaster i laaaaange motbakker for deretter å gå ned igjen. Lufta fra varmeapparatet forteller nøyaktig det samme. Hjelper lite at Webasto'n går hele tiden. Radiatoren blir ganske fort varm, finner heller ingen kalde slanger. Gjettet på termostat og byttet til ny for et par dager siden. Ingen forandring. Kan det likevel være en luftpropp et eller annet sted som gjør at termostaten blir varm og åpner "for tidlig"? Hvor kan den i så fall sitte? Alle gode tips tas i mot med takk. Kjetil Fredheim
  14. Jeg har tidligere brukt nevnte verksted til bl.a. EU-kontroller, men etter flere tilfeller på flere biler hvor de "fant" feil som åpenbart ikke var feil har jeg funnet andre som hittil bare har funnet reelle feil. Det sparer meg for irritasjon, tids- og pengebruk. Kjetil F.
×
×
  • Opprett ny...