Jump to content
LRforum

Pederover

LRF Society
  • Content Count

    4,582
  • Joined

  • Last visited

About Pederover

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Surnadal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Surnadal

Recent Profile Visitors

2,314 profile views
  1. Å hoi! Så artig! Bilen bør få navnet Sigøynern! Skikkelig rundtur.
  2. Jeg har prøvd i et halvt år nå å forstå hva som er greia med den nye "Defenderen", men jeg klarer det bare ikke! (Har jo ikke sett den IRL da...) F.eks hvor mange promille av de nye "Defender"-kjøperne kommer til å dra på slike ekspedisjoner som denne i Namibia..? De fleste utfordringene blir vel å overstige fortauskanter på diverse privatskoler rundt om i verdensmetropoler. Design-teamet med Gerry McGovern i spissen legger desperat stor vekt på slektskapet til forrige Defender, men alle ser jo at det ikke stemmer noe særlig? Engelske bønder rister bare oppgitt på hodet og kjører L200, Isuzu osv , så i det siste stuntet fra JLR-teamet stappet de inn to høyballer baki og kjørte den ut i en engelsk eng for å vise at det går an... De så litt malplasserte ut kan du si... Ikke er den vel særlig praktisk heller i forhold til den gamle Defenderen? Passe med plass, men heller ikke mer, dyre, litt pussige designløsninger (plast-checkerplates på skjermene!? Og fuglekasse på sidene!) samt kompliserte teknologiske løsninger, på lik linje med andre premium Suv´er der altså. Det kommer imidlertid vage hentydninger om PU og en litt billigere versjon etterhvert. Defenderen er sikkert den mest kapable 4x4 i verden for tida, men hvor mange trenger det? Nedstrippa og enkle Landcruisere uten blingbling server hjelpeorganisasjoner og FN i store deler av verden, det markedet tror jeg er mettet. Designet har også blitt kritisert, hvorfor den ikke er mer lik forgjengeren, særlig i fronten, jf Mercedes G-klasse, Ford sin Bronco, Jeep, til og med Suzuki... "It´s all about economy, stupid!" var det en som sa, og den forrige Defenderen solgte jo dårlig på slutten, så det er vel der poenget ligger kanskje. Men hvem er jeg til å synse og dømme, en enkel landsens gutt som heller ikke er i målgruppa for denne bilen! Det skal i alle fall bli spennende å se hva som skjer med JLR etter koronakrisen...
  3. Fikk sausa inn understellet (altså på Defenderen...) med sauefett! (FluidFilm) Det var iflg autosenteret ny rekord i dritt- og lortfjerning: ca 30 liter! Men det var ingen tegn til rustangrep! Han roste Defenderne, skikkelige solide saker, mente han. I kontrast til nyere japanske/koreanske suver... Det var flere 10 år unge biler han bare måtte avvise, særlig Nissan Navarra, Isuzu m.m., og som heller ikke gikk gjennom EU-kontroll etterpå pga rust i ramma. Så det er da alltids noe!
  4. Takk for tipset, da gjør jeg det! (Fun fact: Når jeg søker på "schock absorber" kommer det opp mange flotte bilder av sports bh´er, til stor forlystelse hos mine kvinnelige kollegaer på lærerværelset... )
  5. Originale fjærer ja, mulig sjaklene er 1" lenger. Best å bestille lengre støtdempere også da, sikkert.
  6. Skal ta en sjekk på fjørene, men mener de ser originale ut.
  7. Sevja stig! På tide med en prosjekttråd om nyanskaffelsen. Barnaby har stått trygt og godt i garasjen i vinter, men nå skriver vi mars, så han har lyst til å stikke nesen fram! Forrige eier har lagt ned en stor jobb med ramme og bremser++, så det er egentlig bare kosejobber som står igjen. Første utfordring: Støtdemperne som fulgte med er for korte. Det er Boge-dempere fra Bearmarch (BR 1486) eller RTC4484. Disse skal iflg flere nettbutikker passe til seriebiler 109 (front), men det gjør de altså ikke. Jeg har strekt de helt ut og målt de , ca 45 cm lange, mens avstanden mellom festene på bilen er ca 48 cm fra senter til senter... Høyden på bilen fra garasjegulv til toppen av framskjermen er ca 115 cm. Snakker vi her om heavy duty e.l.? Sjaklene og opphenget ellers ser helt originalt sivilt ut... Bør jeg kanskje bestille ekstra lange dempere..?
  8. Fenomenalt Rolf! Kan jeg kjøpe det av deg da?
  9. Hadde et sånt på min forrige Defender, men det ble med bilen da den ble solgt. Ønsker kjøpe et, men de er vanskelige å få tak i på nettet... Noen som har et de kan unnvære?
  10. Traff en flott P38 rundt Storås i går, røslig kar i arbeidsantrekk som kjørte friskt! Jeg kjørte Volvo, men hilste likevel...
  11. Fikk lagt opp lysforsterkningssett på Defenderen, samt koble bort det irriterende kjørelysreleet som til stadighet henger seg opp...
  12. De fleste vil vel være å se på strekningen Holmenkollen - Exit-restauranter på Tjuvholmen..? Og det er vel bare splitter pine gale nyrike russere som tar denne kreasjonen ut i skogen!? Ellers spørs det vel hvor mange 10 år gamle brukte som fremdeles ruller på norske veger, etter at nybilgarantien for lengst har gått ut, nevner bare 85 ECU’er som skal fungere i allslags norsk vær... (Hilsen Peder Negativ som spiste kjøttbullar på Ikea i dag og som er inne i min siste, hvite januarhelg...)
×
×
  • Create New...