Jump to content
LRforum

MartinM

Members
  • Content Count

    343
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About MartinM

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Recent Profile Visitors

791 profile views
  1. Hei Ny radiator får du fra 74 gbp hos Island 4x4. Jeg hadde ikke kjøpt britpart, men den litt dyrere til 99 gbp. Island har flat frakt på 30 gbp uansett hvor mye du kjøper så tenk deg om to ganger om du skal ha noen andre deler også. Bruker som regel en uke fra bestilling til levering med DHL på døra for meg som bor i Oslo. https://www.island-4x4.co.uk/cooling-heating-cooling-petrol-models-c-5_72_73.html?page=2&sort=3a Mvh Martin
  2. Hei Det er riktig at termostaten sitter imellom kjøleslangene. Hva som er årsaken til at verkstedet ikke får luftet skal jeg ikke spekulere i. Verkstedmanualen finner du her. Fra Side 486 og fremover er kjølesystemet beskrevet. https://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Workshop-Manual-P38-Range-Rover.pdf Martin
  3. Hei Rover V8 er dessverre kjent for å ha porøse motorblokker eller at sylinder "liner" løsner. Det fører til eksos i kjølevæsken og for høyt trykk. På Biltema mener jeg du får et sett for å teste CO i kjølevæske. Det er en væske som endrer farge hvis det er CO tilstede. Hvis du har slipped liner eller porøs blokk er det dessverre bare "ny" motor som gjelder. Du kan lese litt mer om problematikken i tråden under. http://robisonservice.blogspot.com/2010/04/last-word-on-land-rover-liner-failures.html Det trenger selvfølgelig ikke være så "mørkt" som det jeg beskriver. Start uansett med den enkleste feilsøkingen og ta det derfra. Martin
  4. Så bra. Fikk du lagret alle verdiene på EAS uten feilmelding går det sikkert bra. Du får ta en prøvetur og sjekke om du får noen feilmeldinger. Martin
  5. Hvis det var sånn å forstå at du mangler noen klosser finner du mål på nett. Da kan du kjøpe rundstokk på byggevarehandelen og sage til. Det gjorde jeg. Fungerte fint. Martin
  6. Jeg tror du er inne på noe når du sier at du har en høydesensor som er 204 mot 91 i verdi på andre hjulet. Systemet tillater noe avvik mellom sensorer, men ikke så mye. Hvis du kalibrerer EAs vil den nekte deg å lagre verdier som er langt fra hverandre. Du får da feilmelding på values out of range. Det er også sånn at verdiene for F.eks standard høyde ikke kan være for nært opptil eks vade høyde eller motorvei høyde. Martin
  7. Da har jeg nettopp vært i garasjen og byttet luftbelger. De som satt på var originale LR felger produsert i 2010. Jeg byttet til Dunlop belger. Dunlop belgene var eksakt like LR belgene med unntak av LR logo som er byttet ut med Dunlop. Samme preging på gummi osv. Dunlop belgene virket å være av bra kvalitet og produsert sent 2019 tidlig 2020 så relativt fersk gummi også. Kjøpt hos Island 4x4. Martin
  8. Et triks med P38 er å bytte ut timer relay, det lange releet under førersetet, med et vanlig gult relé tilsvarende de som sitter under panseret. Hvis du gjør det hindrer du at bilen justerer seg mens den står parkert. Ulempen er at diagnose ikke fungerer. Har du sjekket at timer relé er på plass. Jeg var litt kjapp nå. Så at du hadde vært under førerstolen, men tipset er i alle fall gitt
  9. Jeg er litt på tynn is, men hvis motstand på vifta ryker går den bare på full hastighet. Er det mye jobb å bytte høyre og venstre vifte kan du jo gjøre det og se hva som skjer. Hvis du skulle finne ut at du trenger ny vifte er der forskjell på vifte på høyre og venstre ratt biler, så her må du holde tunga litt rett i munnen. Det er en Valeo vifte som også er bruk i Citroen Xara og Xm sjekk linken..... Mvh Martin
  10. Får blåse litt liv i denne tråden igjen. 20 år i dag , still going strong. Dagen blir feiret nypolert med nye kryss i mellomakslingen og nye skiver og klosser bak . Ellers ønsker jubilanten seg nye luftbelger bak og nye dekaler på bakluka. Ønskene skal selvfølgelig innfris......
  11. Hva med selve ringen som ABS sensoren føler på. Er denne hel? Hørt flere historier om at denne kan sprekke. Andre kan sikkert fylle inn litt her om hvor den sitter osv. Har ikke vært borti dette selv. mvh Martin
  12. MartinM

    EAS

    Hei Hvis bilen ikke har sunket sammen kan du utelukke lekkasje fra belgene. Jeg har et manometer på min bil. Trykket i tanken skal ligge stabilt på 10 bar. Hvis trykket faller er kompressoren kjapt ute med å bygge opp trykk. Den stopper igjen når 10 bar er nådd. Hvis du herjer litt opp og ned med luftfjeringen faller trykket noe, men jeg ser sjelden noe lavere trykk enn 8 bar. Tror du må ha en lekkasje enten i trykktanken, slangene til tanken eller i ventilblokka. Lite tips; Hvis du har en stengeventil kan du koble slik at du isolerer slange til lufttank og selve tanken. Fyll tanken til 10 bars trykk, steng ventilen og observer over natt om du har noe trykkfall. Hvis du har det må det bety at det enten er lekkasje i slangene, koblinger eller selve tanken. Hvis ikke er det kanskje blokka som lekker? Martin
  13. MartinM

    EAS

    Kjøp deg et manometer på Clas Ohlson som går til minst 10 bar. Kjøp noen hurtigkoblinger på tess og koble til slangen som går til lufttanken. Da kan du følge med på om kompressoren klarer å bygge trykk og hva eventuelt trykket i tanken er. Jeg hadde problemer med EAS og da kunne jeg se hva trykket var og hva som forgikk. Martin
  14. 2,25 L/mil bykjøring - 2000 RR P38 4,6 Vogue
×
×
  • Create New...