Jump to content
LRforum

MartinM

Members
  • Content Count

    328
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About MartinM

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Recent Profile Visitors

752 profile views
  1. Hei Fra i sommer har man kunnet importere biler som er eldre enn 20 år avgiftsfritt. Det betyr at man kun må betale moms på kjøpsbeløpet pluss vrakpant ved innførsel som nevnt over. Bilen er allikevel ikke veteran og du må fortsatt betale årsavgift. Det er kun biler over 30 år som er fritatt årsavgiften. Uansett må dette kunne sies å være en gavepakke til oss bilentusiaster. Det gjør det mulig å importere seg en nyere klassiker uten at avgiftene ødelegger regnestykket. Det bør også nevnes at Amcar i samarbeid med If forsikring har en «blivende klassiker» forsikring som gjelder for biler eldre enn 20 år som er svært gunstig. Martin ps. Du kan per dags dato importere en 2000 modell avgiftsfritt uavhengig av når på året bilen er registrert.
  2. Trådstarter skriver vel ikke noe om modellår. Jeg tok det for gitt at han mente L322. Da har du en forsiktig facelift i 2009.
  3. Hei Jeg har siklet litt selv. 5.0 sc finnes det vel ikke mange av i Norge. Da må det bli import og det tror jeg fort blir dyrt 600’ nok. Du får en flott 4.4 tdv8 for samme pris. Du må nok til utlandet for denne også. Ikke mange i Norge. Alternativt TDV8 3.6. Hvis du ikke er ute etter den syke akselerasjonen er nok TDV8 et nedre valg. 5.0 sc sliter med at føringene til registerkjede går i stykker som er en kostbar reparasjon. Merk at det kom en facelift i 2009 med digitalt instrumentpanel, ny navigasjon osv. tdv8 4.4 Autobiography med full skinnpakke også skinn i tak og ventilerte bakseter...... ja takk
  4. Lønner seg vel å bruke ARP pinnebolter i stedet for de originale strekkboltene da disse gir seg over tid. Redd jeg må gjøre samme jobben selv snart. Martin
  5. Bra du oppdaget det i tide. Heldigvis ingen vibrasjoner i min bil. Martin
  6. Bra jobba, og takk for at du bruker tid på en "how to". Det er verifullt for oss som kommer etter. Hva er symptomenene på sprukket flex plate? Mvh Martin
  7. Hei Er vel ikke helt svar på spm ditt, men har du sett denne? https://www.fullfatrr.com/forum/topic32601.html. Spjeldet på EGR har løsnet på noen TDV8 med påfølgende motorskade så er en del som bør byttes eller inspiseres innimellom. Mvh Martin
  8. Hvis det ikke lekker kjølevæske ut må det jo lekke kjølevæske inn i sylinderne. Du kan jo ta ut en og en av pluggene og sjekke tilstanden på disse. Hvis du har en lekkasje vil sannsynligvis pluggene være helt rene etter som kjølevæske vasker sylinderen. Ta også en trykktest av kjølesystemet. Kan jo lekke fra f.eks valley pan gasket og da kan kjølevæske fordampe. Kan være vanskelig å finne. Begynn med det enkle Lykke til Martin
  9. Er det sånn å forstå at du har koblet ut startsperre?
  10. Hei Riktig som GLUE sier at feil olje tetter DPF. Du skal ha en olje som er såkalt Low SAPS med lite svovelinnhold. http://www.bilinfo.no/artikkel.php?aid=41332 Martin
  11. Jeg er ingen ekspert, men hvis fronten holder seg, koblet til uttaket for belgene bak på blokka vil jeg tro at du ikke har noen lekkasje i blokka ja. Hvis det aldri er byttet belger på bilen kan det jo være på sin plass, er enkelt å bytte of koster vel snaut 45 - 50 gbp stykket. Alternativt kan du kjøpe ventiler - a la bilbventil og koble til belgene bak og fylle luft manuelt. https://www.ebay.co.uk/itm/4-VALVES-RANGE-ROVER-P38-EAS-AIR-SUSPENSION-PUMP-INFLATION-BYPASS-MANUAL-ANR3731/192333841062?hash=item2cc7fd82a6:g:kNUAAOSwBhJZ4frP Supert at du deler dine "funn". Mvh Martin
  12. Hei Slepering, eller airbag clockspring på engelsk samt kontakter under setet er gjengangere når det gjelder airbag feil, men det kan også være så enkelt som at du har hatt dårlig spenning på batteriet som har trigget feilen. På en del biler er det slik at airbag lampe ikke sletter seg selv når du først har fått feilmelding. Det nytter ikke å koble fra batteriet heller. Feilmelding må slettes med diagnose. Martin
  13. Kjøp deg en Ctek lader. Koster en drøy tusing. Her han du kjøpe hurtigkobling og koble permanent til batteriet. Da er det enkelt å plugge i laderen. Du får kjøpt hurtigkobling løst så du kan ha en på Disco du har kjøpt deg også. Hurtigkoblinger kommer i mange utførelser og lengder på ledning så du kan legge den ut i grillen f.eks så du slipper å åpne panseret. Masse annet utstyr også her. https://www.ctek.com/no/products?category=313f09f3-7f67-4d37-94c5-bb684196d572
  14. Hei Har du gjort det trikset med å bytte ut timer relay - de lange releet under førersetet - med et vanlig gult rele for å hindre at bilen justerer høyde etter at den er parkert og tenningen slått av. Hvis det er tilfelle vil du ikke få kjørt diagnose har jeg blitt fortalt. Da må du bytte tilbake til timer relay igjen. Bare en tanke. Martin
×
×
  • Create New...