Jump to content
LRforum

RonnyS

LRF Society
  • Content Count

    3,323
  • Joined

  • Last visited

About RonnyS

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • AIM
    ronnystavsholt
  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Plassen, Rygnestad

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Valle i Setesdal

Recent Profile Visitors

1,567 profile views
  1. Akslingene skal jo være i balanse ... Så du skal ikke se helt bort fra at folk som arbeider med slikt for sitt daglige brød, kan ha litt mer kunnskap og interesse for mellomaksler, en vi som ikke jobber med akslinger for å få vårt daglige brød. Ronny S
  2. Ska sei J.W. Speaker har utvidet sortimentet sitt. Her var det mye snadder lys. Har de norsk forhandler? Ronny S
  3. Det har vært flere som klager på at LED-lampene blir dekket av snø siden de avgir mye varme. Jeg har ikke prøvd dette selv. Problemet mitt har vært at lykteglassene blir dekket av søle og skitt fra veien og forankjørende biler. Men Truck-lite har 7" LED-lykter med varmetråder i glasset. Noen som har erfaring med dette? Ronny S
  4. I går kveld var gjengen fra NLRK avd Sør på julemiddag hos familien Aune. Nærmeste industrielle kvanta deilig julemat ble satt til livs. Og deretter ble det satt frem generøse mengder risgrøt med rød saus, og et voldsomt utvalg fristende bakverk. Denne karen er ikke småspist, men jeg ble mett. Altså veldig mett!!! Tusen takk for en flott kveld. Men vi hadde krefter til å en tur i garasjen for å se på Haakons 130 som er under oppbygging. Det er ikke lite synsing og ideer som kommer frem når en solid flokk kunskapsrike Land Roverister står og koser seg rundt dette bygget. Det kom mange innspill, og særlig ble det diskutert mye omkring temaet "ulike vinkler på utgående aksel fra kassa til fremmer differensial. Sammen med Haakon ble vi enige om at dette nok vil rette seg noe opp når karosseri mm kommer på. Motoren er jo flyttet 23 cm bakover, og i tillegg er den ca 70 kilo lettere enn originalmotoren. Kanskje en tung vinsj med tjukk vaier, og en solid støtfanger vil hjelpe på. Korrigerte armen kan kanskje også hjelpe på vinkelen til slutt. Vi må bare følge med. Prosjektet står nok litt stille nå. Dels på grunn av arbeid på huset, og dels fordi det ventes litt på uttalelse fra Statens Vegvesen. Ronny S
  5. Hva med å montere større dieseltank? Selv hadde het en tilleggstank i bakskjermen. Jeg mener den tok 45 liter, og var helt ute av veien. Dessuten ble tyngdepunktet for ekstra diesel veldig lavt. Og du slipper å ha to 4 kilos jerrykanner på taket. Med festeanordninger blir dette minst 50 kilo høyt oppe, og du får likevel med deg mindre drivstoff enn med en ekstra tank i bakskjermen.. Og skal du skikkelig langt bort fra plasser hvor du kan fylle diesel, så kan du bytte hovedtanken til en Long Range tank. Da kan du fylle 172 liter diesel. Men husk at alt du skal ha med gir høyere vekt. Ronny S
  6. Hvor langt har bilen gått? Er pumpa byttet tidligere? Dieselfilter byttet jevnlig? Ronny S
  7. Veldig spent på prisene. Vi får kanskje noen hint til uka. Ronny S
  8. Lekkasje fra et Sør-Afrikansk bilmagasin. (4X4 South Africa.) Sannsynligvis et prøvetrykk eller noe som skal ut i forbindelse med presentasjonen. Facebook, Instagram og andre nettsider er allerede fylt opp av dette. Det er nok en redaktør som har noe å svare for nå. Ser ut til at det blir hengervekt på 3.750 kg, nyttelast på 900 kg, og godkjent for 300 kg på taket???? Kan slikt godkjennes i Norge? Jeg må se denne i levende live før jeg klarer å bestemme meg for om jeg liker den eller ikke. I fremmedlandske (og norske) fora diskuteres det om strømmen i bilen vil takle hverdagen. Omtrent slik som Td5 helt klart ville stoppe etter noen få hundre meter pga elektronisk styring av motoren. Men den holdt jo ganske greit, og ble en god motor uten de helt store problemene. Bortsett fra olje i ECU og annet som lett lot seg fikse. Jeg gir bilen en sjanse, men får jeg råd til en så skal bokstavene på panseret endres fra DEFENDER til PRETENDER! Ronny S
  9. Jeg var innom Haakon og besiktiget arbeidet med Defenderen. Og jeg ble virkelig imponert over jobben som er gjort så langt. De nye motorfestene virker veldig solide, og går nok godt utenpå de originale. Flotte skinnseter og blåfargen er jo skikkelig flott. Jeg kommer nok til å droppe innom med jevne mellomrom for å se på fremdriften. Men kabelmatta som fulgte med motoren gjorde meg litt betenkt. Så er jeg heller ikke flink med elektriske ting i bil. Mitt motto er som kjent at "ting som ikke kan måles med tommestokk er ikke målbart !" Ferdig snakka! Jeg ser for meg at det er endel sensorer på "bimmermotoren" som ikke har noe tilhørighet på Defenderen. Da må vel mangel på tilbakemeldinger fra disse på en eller annen måte ignoreres? Og fortelle hjernen at; "ja, disse kommer du aldri til å få svar fra, men bare tut og kjør og gjør som ingenting." Sannsynligvis har noen gjort dette før, så her gjelder det vel å være dyktig på å søke på internett. Ronny S
  10. Åssen motorers vinsjfanger, rocksliders og annet nødvendig på et slikt såpestykke??? Ronny S
  11. Alternativet er å bytte til en større tank. I Defenderen hadde jeg to tanker. Veldig greit når jeg kjørte til Finnmark. Og forsåvidt på alle lengre turer. Kunne kjøre drøye 100 mil før jeg måtte tanke. Ulempen med å ha stor tank er at man gjerne kjører forbi tankstasjonene fordi man har plante igjen på tanken. Slik blir det jo med ekstra Jerrykanner og. Ronny S
  12. Har du kikket under bilen? Mener det er åpent under slik at du kommer til nedre hengsle der. Ronny S
  13. Hvor i all verden har du fått ideen om at Defender ikke egner seg til langtur??? Jeg har hatt Defender i noen år, og har kjørt flere turer i Europa og til Mellomhavet, Finnmark, hele Norge mm. Det finnes ikke en bedre langturbil! Disco, RRC og slike er greie for damefrisører og kontorister. Joa, jeg venter at noen nå kommer til å bære seg og si at den ene eller andre bilen er bedre, men Defender vinner. Uansett! Ronny S
  14. RonnyS

    Klistremerke

    De fleste skiltprodusenter kan lage slike. Ronny S
  15. RonnyS

    Dagens hack

    Til drivhus er laminert glass ypperlig. Herdet 4mm på utsiden og 4 mm vanlig glass på innsiden. Festes disse i skikkelig metallprofiler, som igjen festes skikkelig til grunnen, så tåler byggverket en storm eller to orkaner. Det viktigste er at selve grunnmuren, eller underlaget er så stabilt at det ikke oppstår bevegelse i drivhusveggene selv i sterk vind. Og henger da alt godt sammen, så har du et stabilt og godt drivhus. Ronny S (som jobber med glass hver dag)
×
×
  • Create New...