Jump to content
LRforum

Harald Walberg

Members
  • Content Count

    434
  • Joined

  • Last visited

About Harald Walberg

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    VUKU

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Verdal

Recent Profile Visitors

732 profile views
  1. Se innlegg fra 23.oktober om vifteproblemer kanskje finner du noen tips der. Regulator enheten som styrer vifte hastighet sitter i selve viftehuset og multistikket der leverer varierende spenninger alt etter ønsket fart på vifta og dette styres fra HEVAC panelets dreiebryter, kan det være noe der? Mål spenning på stikkontakten for å se om det er forskjell på volt på tre av de fire stikkene den med tykkeste kabelen mener jeg leverer bilens driftsspenning altså rundt 14 volt, er ikke helt sikker der. Ellers viser bildet som Skogsmatros har lagt ved, tydelig hvor regulatoren er plassert. Ellers har jeg opplevd at et koblingspunkt bak høyre sparkeplate var smeltet på grunn av varmgang i et underdimensjonert koblingspunkt som igjen førte til problemer med viftene. Dette punktet ble forsterket og er nå OK. Ellers bør du ta enn kontroll på sikring 35,42 og 43 samt rele 6 og 7 som sitter i sikringsboksen i motorrommet. Lykke til. Harald
  2. Harald Walberg

    Bilradio

    Antar at det ved disse tider er en del originale Clarion bilradioer som er demontert og ikke lenger er i bruk. Kjøper gjerne en slik da min ikke lenger er ikke virker. P 38 bil.
  3. Informasjon omkring vifter som ikke fungerte. Først en stor takk til SKOGSMATROS som med sitt tips om viftebytte løste mitt problem. Med litt leting fram og tilbake på deler fant jeg det jeg var ute etter hos Eurodel.no nemlig vifte med delenr. NRF 34012 til en pris av 921,00 pr.stk. Disse passet 100% med en enkel kabelskjøt som fulgte med i forsendelsen. Har aldri hatt så god "blåst" og varmefordeling i kupeen før. Disse viftene er beregnet for Citroen og kanskje flere franske biler, men også til Range Rover P38 som har Valeo som leverandør som også er fransk. Dette kan kanskje hjelpe flere med vifte problemer-
  4. Hvor kan man kjøpe kullbørster til Valeo viftene i P38 ?
  5. Dette var hyggelige opplysninger, vet at flere franske biler har denne viften og til en bedre pris enn RR.
  6. NRF 34012 viftene passet de 100% i mot de som du skiftet? Originalt har Valeo viftene fire festeører mens NRF vifte har tre, men det kanskje ikke noe stort problem?
  7. Har funnet en smeltet sikring i posisjon 43 på sikringsboksen, men den var ikke gåen og har likevel valgt å bestille ny sikringsboks AMR 6477 fra UK og håper det blir riktig for vifte/varme i bilen.
  8. Dette var overraskende at det finnes flere i Verdal som kjenner P 38, jeg har selv erfaring med RR P 38 og har hatt bilen siden 2012 og vært gjennom det meste av problemer som kan oppstå. Når det gjelder vifteproblemene så tror jeg at jeg har funnet feil i sikringsboksen og ny er på vei fra UK Kan hende jeg tar kontakt etter hvert selv bor jeg i VUKU og da er det jo ikke lange biten mellom oss.

    Beste hilsen

    Harald Walberg

  9. Og som jeg ikke har nevnt: viftene går når de er ut montert med tilkoblet strøm.
  10. I min P 38 virker ikke kupeviftene og nå som det begynner å bli kaldt er det godt å vite at de fungerer. Jeg har skiftet regulatorenhetene som styrer viftehastighet og kullbørstene er fremdeles brukbare samt at releene som hører til viftene er skiftet og skringene er ok. Kan HEVAC panelet være årsaken ? Nanocomen sier "current failure".
  11. Harald Walberg

    P38

    Jeg har en P 38 diesel 1998 med ca 259000 på speedometeret og ønsker en pris på mellom 20000/30000. Bilen er godt tatt rede på og fulgt opp i min tid fra 2012 og til nå, alt vedlikehold og reparasjoner kan dokumenteres, men ettersom jeg nå er pensjonist og ikke lenger duger som mekaniker ønsker jeg at noen som kjenner disse bilene som jo snart er klassikere kan overta et godt eksemplar. Jeg bruker bilen i det daglige uten problemer, men noe smårusk må man regne med. Mitt telefonnummer 90728558 og e-mail: haraldwalberg@gmail.com. Bilder sendes på forespørsel.
  12. Skal bytte venstre framhjuls lagerhus komplett og samtidig bytte ABS sensor, men blir satt ut når jeg sjekker utvalget på nettet der prisene varierer fra laveste ca 100 kroner til høyeste på godt over 2000 kroner for samme del med nummer STC 2786. Vil gjerne ha meninger og tanker om dette fra folket på forumet. Jeg har ikke demontert noe i sakens anledning, men antar at det kan være vanskelig å ikke skade sensoren ved denne prosessen.
  13. Takk Brage,du er alltid på farten her i forumet og med gode anbefalinger! Jeg har bestilt en komplett hub/lagerhus fra UK og mener det er det beste ut i fra at rumlelydene også kan ha skadet spindelen. Byttet blir på denne måten noe enklere, men også noe dyrere, men hva gjør man ikke for disse bilene og når skal man stoppe å koste på?
  14. Har fått rumlelyder fra framaksel på RR P38 og har sterk mistanke om at disse lydene kommer fra framhjulslager. Er det noen på forumet som har byttet lager og kan gi noen tips og prosedyren for et slikt lagerbytte? Drivleddene er byttet på begge sider og har gått bare ca 30000 km siden bytte så de er foreløpig ikke mistenkt å være utsltt.
  15. Selger min trofaste P 38 diesel gjennom mange år, men nå som pensjonist blir det ofte slitsomt å følge opp oppdukkende mangler. Jeg har den siste tiden registrert en diesellekkasje fra innsprutnings pumpen og at det er en pakning som lekker og dette blir for meg uoverkommelig som tidligere amatørmekaniker. Bilen starter og går og jeg bruker den daglig. Videre er bilen mye påkostet i min tid som eier fra 2012 , jeg har ikke summert påkost, men antar at det blir langt mot 200.000. Mekanisk er alt i orden og ingen feilmelding i HEVAC displayet og alt påkost er dokumenterbart. Gode dekk for sommer og vinter og bilen ble godkjent EU i 2018 og har nå en kilometer stand på ca 255000 og er en 1998 modell og reg nr BP 56218. Nanocom testinstrument følger med. Jeg har et prisønske på 40000, men kan diskuteres hvis rette forumist er interessert. Telefon 90728558 Harald Walberg. Bilder av bilen kan overføres på e-post adresse etter ønske.
×
×
  • Create New...