Gå til innhold

Roarn

Medlemmer
  • Innlegg

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Surnadal

Roarn sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Har en ombygd ex mill med 2,5 TD motor,og lurte på om det var mulig å få tak i 24v glødeplugger som passer til denne motoren? Motornr er 19J 0563C.
  2. Hvordan ser en om de er parallel eller seriekoblet?
  3. Det var det svaret jeg håpet på Hvor får jeg tak i slike?
  4. Har en 75 mod. ex. mill. der det er satt inn en 2,5 TD som stod i 90 og 110 i perioden 1987 til 1991. Problemet er at batteribanken er 24 volt, mens glødepluggene er 12 volt. Har lyst til å beholde 24 volten så følgende alternativer forekommer meg: 1)Enkleste ville vel være å bruke 24 volt plugger, men er det mulig? 2) Bruke en omformer til 12 volt, men den må jo tåle 60-80 ampere og har bare funnet en på max 60, som også koster flere tusenlapper? 3)Bruke et tredje 12 volt batteri utelukkende til gløding, og hjemmelade det så ofte som mulig? Er det noen som har noen andre og bedre forslag? Slik det er nå er strømmen koblet manuelt ved en trykk-knapp til en 24 v solenoid-formotstand-rele av typen lucas 2 st. Er det mulig hvis jeg bruker eget 12 v batteri at jeg bare skifter ut denne med en 12 v av samme typen? Eller er det noe annet som stod i originalt? Går ut i fra at jeg uansett ikke kan koble strømmen direkte til glødepluggene fra batteriet? Når det gjelder startmotoren på 12 v så har jeg latt den få 24 v uten at den ser ut til å tatt skade av det. Bare relet som starter og stopper dieseltilførselen har egen 20 amp omformer. Hva skjer med glødepluggene hvis jeg gir dem 24 v, brenner de i stykker tvert? Gamle Kathy er akkurat EU godkjent, så det er bare dette som mangler nå før hun er fullstendig friskmeldt !
  5. Tror endelig jeg har funnet løsningen! Surfet nemlig innom Land-Rover parts shop i England. Der fant jeg bilde av dieselbryterne. Det viser seg at bryteren Vestfold ships har sendt meg minner veldig om den som går under betegnelsen BAU4611LG. Mens bryteren under betegnelsen BAU4611L er ganske så lik den jeg er på jakt etter. Vestfold ships har altså sendt meg bryter BAU4611LG i den tro at det var en BAU4611L. Bare en liten bokstav i forskjell, men djevelen sitter jo som kjent i detaljene! Hadde bare vært litt ok at de godtok med en gang da jeg sa at delen var feil. Kjenner jeg er litt småforbanna nå ; hadde jo til og med sendt et bilde av originaldelen! Blir neppe noe mere handel der gitt!
  6. Vidløftighetene startet da den lille stålsylinderen inni en såkalt Switch fuel cut of ble fjernet ved en motorstopp. Resultatet ble da at motoren startet igjen, men må kveles for å stoppe. Dessverre klaret jeg å rote vekk den lille stålrakkeren , og bestilte derfor en ny slik dieselbryter fra Vestfold ships ; ordrenr. BAU4611L. Da bilen var inne på EU-kontroll bad jeg verkstedet sette inn den nye delen. Men så viste det seg at denne ikke passet. Dvs motoren stoppet ikke. Karene på verkstedet prøvde stålsylindren på den gamle bryteren, og fant at den var noe mindre i omkrets. Jeg ringte Vestfold Ships, men de holdt på at delen de sendte var rett, selv om jeg også påpekte at de var noe forskjellige i overgangen melom metallet og den blå plasten. Den gamle er ruglete i overgangen, mens den nye er glatt. Nummeret på den gamle bryteren er 291106 HB ( Noe usikkert her fordi det er vanskelig lesbart). Den nye har nr. XD1202 12V, pluss 1264 med små bokstaver. Håper noen kan hjelpe meg å finne ut av dette!? Selv om motoren starter, er det jo litt greit å få stoppet den også på rimelig vis! Gjennom en annen tråd her er det brakt på rene at det dreier seg om en 2,5 TD fra slutten av 80 tallet. Bilder kommer om litt! Mvh Roarn
  7. Er disse Diesel fuel cut off delene til 2,5 TDI motoren og 2,5 NA motoren helt like? Ser ordrenr. er det samme på "Classic Land-Rover" ; BAU4611L. Grunnen til jeg spør er fordi Vestfold ships som sendte delen sier den er rett, mens verkstedet sier de ikke får kvelt motoren med den. På den nye delen står der XD1202 12V og 1264 med små skrift, mens det på den gamle står det 291106 HB. Kan det være noe med strømmen frem til bryteren som gjør at motoren ikke stopper? Forøvrig synd jeg ikke oppdaget "Classic Land-Rover" sidene før. Hos Vestfold ships kostet delen 400 kr. mens den hos Classic kostet 138 kr! Next time!
  8. Da hadde nok selger rett i sin påstand, om at eieren før han hadde satt inn en 2,5 TD, der turboen er tatt bort. Grunnen til at jeg kom i tvil, var at jeg bestilte en såkalt fuel cut off solenoid utifra opplysningen om at det var en 2,5 TD. Men så var det slik at denne delen da ikke passet. Dvs. den klarte ikke helt å kvele motoren. Ser også at de ikke er helt like i den blå toppen; den originale er litt ruglet i overgangen mellom metallgodset og den blå plasten, mens den nye er helt glatt. Sjekket derfor vognkortet der det stod 2228 ccm diesel. Også beskrivelsen jeg fikk angående plasseringen til dieselpumpa samsvarte med det sistnevnte. Men det kan jo selvfølgelig være slik at Vestfold ships har sendt meg feil type likevel. Får ringe i morgen å høre. Men takk for hjelpen så langt gutter med å bringe all tvil tilside Mvh Roar
  9. Var nok på toppen ja , så jeg finkjemmet motoren nok en gang. Da dukket følgende tall og bokstaver frem bak et lag olje og skitt: 19J05363C. Sier det deg noe Ketil? Mvh Roar
  10. Takk for mer og eller mindre gode tips Har en ombygd ex-mill! Virker som det er de langsgående kanalene på taket som samler vann. Disse skrår jo nedover over føreshuset. Da jeg tok bort resten av silikonen sprutet det formelig inn. Kan det være en ide å legge et lag epoxy over skråtaket, bore noen dreneringshull utvendig i skråenden av kanalene, samt bruke sikaflex el lignende inni? Roarn
  11. Hei! Har lekkasje i taket over forsetene. Er det noen tips å hente utover bruk av silikon ?
  12. Stod opp klokka halvsju i morges, og kjørte innover for å se på bilen Da jeg kjørte tilbake var jeg eier min Land-Rover nr.2. Når en ikke har råd til en Defender, så tror jeg denne bilen er en rimelig god erstatning Dessverre betyr det slutten på forholdet mellom meg og "Gamle Blå" . Denne bilen har gått som ei klokke siden jeg kjøpte den av Sven Erik for to år siden. Men da jeg har gifta meg i Sommer behøver jeg flere sitteplasser, og der vinnner ex-millen med 8 mot 3. ( Det betyr ikke seks unger i nær fremtid hvis noen skulle tro det., men to kanskje ) Så hvis noen er interessert i en 71 mod, serie IIa så kommer den snart for salg med prisantydning ca 35.000 kr. Mvh Roarn
  13. Hei! Skal innover i morgen tidlig å kikke på bilen. Er det noen som vet noe mere om den? Mvh Roarn. Eier av "Gamle Blå", Serie IIa, 71 Mod.
  14. Annonsen erklæres herved for stanset. Var inne på FINN.NO litt tidligere og stoppet den der også. Det manglet ikke på interesse. Men det gikk opp for meg at jeg ikke klarte å selge den likevel. Har prøvd å selge den gamle treskuta mi også de siste åra, men det gikk nå heller ikke. Og når nabo Pedern nettopp har kjøpt Land-Rover nr 4, en 55 modell, så må jo bare jeg ha minst en da! A propos damer, så har det jo vært noen før jeg kjøpte "Gamle Blå" også. Forskjellen er bare at denne gangen har jeg funnet henne jeg skal gifte meg med. Mvh Roarn
  15. Roarn

    LR7.jpg

×
×
  • Opprett ny...