Jump to content
LRforum

freelange

Members
  • Content Count

    409
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About freelange

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Levanger

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Recent Profile Visitors

1,265 profile views
  1. Hei! Min kjære mor kjører fortsatt sin kjære Freebie. (Winston som den så fint heter.) Meget mulig hennes bil begynner å bli klar for å byttes, men på EU-kontroll var det en del småfeil, blant annet at festene til bensintanken holder på å ruste vekk eller noe. Jeg sjekket på island4x4.co.uk men fant ikke de delee som uten videre. Noen tips? Hun bor forresten i Arendal. Ha en flott helg, med forhåpentligvis mye snø snart. (I følge datteren min blir land roveren glad når det snør! :-)
  2. Hei! Tiden har kommet for å bytte ut vår kjære Disco 3, og valget står mellom en nyere Disco 4, eller Range Rover sport. Joda, disco er større, og begge bilene virker helt fabelaktige i mine øyne. Jeg har funnet en sport med V6 bensinmotoren, som virker midt i blinken. Har ikke like stort behov for massiv plass lenger. Men, jeg lurer litt på hvordan rrsport, fra 2014, er å leve med? Disco har jo sine kjente problemer, men min 3'er har vært veldig god og pålitelig. Men, er det noe spes jeg bør følge med på? Når må regreim byttes? Gjengangerfeil på disse? Er det mer eller mindre plass i ba
  3. Da er valget tatt om å gå fra 3 til 4. Har hatt mange fine år med 3'ern, men har også hørt mye skummelt om 4. Jeg tenker en bil fra ca 2012-2015. Hva bør være byttet? Hva er typiske problemer? Har hørt om katastrofer som motorbytte, turbobytte etc. Kom forresten 4 med difflås bak som standard? Mener det var tilvalg på 3'ern. Fint med litt generelt råd og tips før jeg begynner å se på spesifikke biler på finn. Takker og bukker :-)
  4. Du kan få min billig ;-) Bytter den ut i nærmeste fremtid. Jeg gikk fra Freelander (ingen problemer med min FL1) til disco 3, 2006 - og har bare hatt vanlig vedlikehold på den også. Ja, det var dyrt å bytte driftreim sist vinter, men det er jo dyrt uansett. Jeg har ikke selv opplevd noen spesielle svakheter eller problemer, men begynner jo å bli voksne biler, så vedlikeholdsbudsjettet vil jo øke. Har hørt fra andre at det, etterhvert, blir en del krøll med luftfjærene, så jeg kjøpte en uten luft. Ellers er det nok som andre her sier; så lenge den er riktig vedlikeholdt, gjerne lagret inne etc,
  5. Takk for tips! Skal lever bilen en tur på Vianor. Blir nok bytta ut med nyere (ca 2015) D4 snart :-) Men har hørt så mye skummelt om dem at jeg ikke vet om jeg tør. Hørte jo mye negativt om D3 også, og har hatt et meget fint bilhold, så det finnes pålitelige discoer :-)
  6. Ja, når den først starter er det helt uten problem. Ingen forskjell på varm/kald motor. Den står aldri og liksom "jobber" for å få start. Bare helt dødt i det man faktisk vrir nøkkelen hele veien rundt. Burde ikke mekaniker ha sett/sjekka starteren? Takk - det skal jeg i hvert fall prøve!
  7. Hei godtfolk! Mmmmeget rar greie i helga. Vridde om nøkkel. Alt lyser opp som vanlig. Lar glødelampa slukke. Vrir nøkkel for å starte - helt dødt. Prøvde noen ganger i panikk (på vei hjem fra skogstur med familien) og så kom den plutselig, og startet helt som vanlig på første forsøk. Kjørte hjem til svigers. Og så ville den ikke starte igjen. Samme greia. Alt lyser opp som vanlig, vrir nøkkelen - helt dødt. Og da kom den heller ikke uansett hvor mye jeg prøvde. Svigers bor heldigvis nærme et verksted, så på mandag kom mekanikeren for å titte på bilen. Samme greia. På tredje forsøk startet
  8. Hei vbf! Begge nøklene til min 2006 d3 ser ut som... man skulle forvente, men jeg mistenker også at den ene holder på å gå tom for batteri. Kan man fikse det selv - og hvordan gjør man evt det? Eller må den på verksted? Takk for gode svar!
  9. Hei! Litt dumt spørsmål kanskje, men når bør jeg bytte regreim neste gang? D3 2006 modell. Forrige bytte var på ca 170.000km, like før jeg kjøpte bilen. Den har nå gått 255.000km. Hva sier oraklene på forumet? Hva pleier slikt å koste?
  10. Hva er sikre tegn på at tc må byttes? Min 2006 D3 rister alltid litt ved gasspådrag i lav fart.
  11. Hei og takk! Fikk det visst ikke med meg på forrige.. Da skal det vel la seg gjøre, når man bare får tid en dag
  12. Vel, det er nettopp det. Har en annen post om det fra tidligere i vinter. Hvis jeg setter på brekket kommer det en slags ulyd. Og når jeg skal slå den av så blir den bare på, mens den piper litt. Høres ut som om den "prøver" å slå seg av, men den klarer det liksom ikke. (Man undrer seg over hva f som var galt med vanlig, gammelt håndbrekk? Får jo ikke til brekksladd heller med elektrisk..) Måtte åpne opp der i midtkonsollen og trekke i kabelen som er under der. Når jeg kjører nå så blinker P lyset på dashbordet. Går fint, men må jo ordne det før eller siden. På fergeturer gynger bilen mye frem
  13. Hei! Jeg må bytte håndbrekkmodul på min kjære 2006 D3. Tenker å kjøpe modul fra UK og gjøre jobben selv. Har en kompis som er noget mer fingernem enn undertegnede, og har tilgang på heis. Men, driver og ser litt på youtube etc for en tutorial, men var ikke så lett å finne. Noen som har gjort lignende kirurgiske inngrep selv? Er det såpass krevende at jeg heller bare bør lever bilen på verksted? Alle tips mottas med takknemlighet :-)
  14. Wow..! Takk for tips og tilbakemelding! Jeg skal se på dette her med en kompis som er .. noe mer nevenyttig enn meg. Lenge til eu-kontroll, så har god tid på meg. Rett og slett litt i tvil om hvilken greie jeg bør bestille her på denne siden. https://www.island-4x4.co.uk/brakes-handbrake-parts-c-2404_2595_3306.html Kanskje greit å undersøke litt mer først. Spennende tider :-)
×
×
  • Create New...