Jump to content
LRforum

sveinikr@hotmail.com

LRF Society
  • Content Count

    2,307
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About sveinikr@hotmail.com

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Valdres

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Valdres

Recent Profile Visitors

1,986 profile views
  1. Fikk liv i det i kveld. Frisket opp en litt tvilsom kobling og elektrorens på pæreholder, så ble det lys. Rene pleiehjemmet den har havnet på nå, ja. Blir morsommere å bruke når den blir ship shape i drivlinja...
  2. Holderen på ene sida (les:hoveddelen av lykta) er av feil type på min. Det føler jeg meg relativt sikker på. I verste fall er kontakten til ledningsnettet på bilen også byttet, time will show. Jeg blir ikke søvnløs av dette.
  3. Tror det er feil holdere og riktig pære som er skvisa inn der. Har bestilt nye. På den sida med riktig holder gikk det som en lek å få ut pæra. Bytter ut jalla med det som skal være der. Så kanskje en liten dæsj fluid. =)
  4. Bytte av bremselyspære venstre bak: fant feil pæreholder (pæra sitter fast i holderen, og bremslys virker ikke) og dodgy tilhørende ledningsnett. Har bestilt ny holder og fikser opp ledningene. Hater å finne sånn jalla-patenter og altfor quick-fix opplegg. Har ikke vært mange av dem på denne bilen, heldigvis. Ellers har jeg bestilt 2 par repsett for pokalene foran (stort sett tetningsringene som er interessante), ny fremre propshaft (Hardy Spicer) og nye medbringere i framakslingen. Bestilte også to originale opphengklosser til transferkassa. Prøver å få drivverket så bra som mulig med små grep. Den vibrasjonen i 60-70 kommer og går, og er irriterende - håper det ikke er alvorligere ting som forårsaker den. Er det plausibelt at svinghjul/clutch kan skape periodiske vibrasjoner ?) Bilen får i hvert fall dosen sin av nye deler og pleie =)
  5. Nye stikkaksler og medbringere bak på bilen i kveld. En massiv *klunk* mindre. Ikke så spennende greier, men veldig viktig. Og veldig Serenity Now. RIP Stiller.
  6. Oppdatering på min 300tdi: både fødepumpe og vakuumpumpe friskmeldt med skrutrekker-trikset. På min bil fant jeg derimot en metallgjenstand som må ha blitt gjenglemt. Den lå rett og slett på innsiden av turboen. Ble holdt "på plass" (altså hindret fra å falle ned) av den tykke slangen fra luftfilter til turbo. Case closed på min, tror jeg.
  7. Nye eventyr i dag. Av med toppdeksel og sjekket ventiler på nytt. All god. Bytta pakninga mens jeg var i området. Brukte skrutrekker-trikset (stetoskop) og fant ingen ulyd fra aggregater som kunne forklare klikkelyd fra motor. Etter litt fomlling på motorens venstre side fant jeg en løs metallgjenstand (gammelt innsugsrør?). Det var den som laget ulyden! Bilde to er av slitent transferkassefeste. Noen som har?
  8. Vinsjen blir nok sittende der den er. Får prøve å rette opp bullbaren - tror det innebærer både kapp og sveis for å få den bra. I jakten på vibrasjoner er bakre mellomaksel blitt byttet. Ble ikke bedre. Så nå har jeg 2 gode mellomaksler. Men tror jeg fikk et clue da jeg monterte den nye mellomakselen: Synes at høyre rammefeste på transferboksen var slapt. Jeg anstrengte meg ikke mye for å få transferkassen til å gå opp og ned på den siden. Mulig jeg må ha ny gummikloss, eller at det kan strammes. Har ikke sjekket det ferdig.
  9. Min '97 300 TDI er også oljete i området bak starter/turbo/inlet. Funnet ut hvor oljen har kommet fra på din bil? Jeg holder toppdekselpakning som hovedmistenkt hos meg foreløpig, men har også en hypotese om at inlet kan blø litt olje - vil tro at turbotrykket kan presse olje ut hvis pakninga ikke er helt god (hvis det er oljer der, da...) . På en god nr. 3 er vel turboen og diverse rør og slanger tilkoblet den. Alt er hypoteser - og klokere blir man vel med en god avfetting og overvåkning i etterkant. =)
  10. Min har også en udefinerbar tikkelyd - skal jaggu meg benytte meg av tipsene ovenfor! Hos meg ble det ikke borte med ventiljustering, i hvert fall. Nesten så jeg håper på vakuumpumpa. Leste et annet sted at den mekaniske føde-pumpa (diesel) kan klikke... Skrutrekker-trikset må prøves
  11. Bullbar av. Den satt skeivt på og det er sånt som irriterer meg. Usikker på framtiden til vinsj og fanger. Lurer på om bilen skal tilbake til mer plain look. Det er da disse bilene er penest i mine øyne. Har vinsj på traktoren og sånn, lissom. Tenking pågår.
  12. Da gikk det en bestilling på nye stikkaksler og medbringere til bakakselen til Vestfold Ships. Det som sitter der i dag har mye slakke mot medbringer - slakken mot diffen ser ut til å være mindre, heldigvis. Med ny mellomaksling og nye stikkaksler tror jeg dette blir "ny bil" - i forhold til vibrasjoner og drivverksklunk. Det var såpass mye slakke på medbringerne at jeg unngår å bruke bilen inntil videre. Men sommaren er lang, sann! Har ikke sjekka forhjulene mtp. dette. En litt større og involvert jobb å bytte der, og når man holder på er det relativt mye som kan/(bør?) tas samtidig: pokaler, tetningsring pokaler, hjullager, stikkaksler, cv-joints. Jeg tror ikke det står like ille til foran, men jeg og bilen har knapt blitt kjent enda Edit: Ved mer eller mindre stillstand ser det ut til at greasen i pokalene holder seg der den skal være - på begge sider. (jfr. forrige post med fylling av pokalene) Edit2: En kuriositet fra samtalen med Kari på Vestfold Ships. Hun hadde reg.nr. til bilen i registeret sitt fra før. Så hun spurte: Er det Øverland jeg prater med? Bra jobba, @Pederover! Føles ok å støtte "lokale" delepushere i disse tider.
  13. Fylte pokalene med EP-grease. Før jobben så venstre side best ut. Der var det lite grease igjen. Høyre side så litt mer sølete ut på utsiden, og den pokalen hadde rike mengder smøring allerede. Fikk litt til, men ikke hele posen. Gjorde ren pokalene og tetningene med wd40 og lett papirtørk. Kjørte en tur, så får vi se hvor det bærer. (Vi er nå på 227k km.)
  14. Høres ut som nettverkskonfig-trøbbel. DNS-server som ikke er satt opp. Stikkord er kanskje DHCP i stedet for statiske ip-er på nettverkskonfigurasjon...??? Blir bare gjetting, altså.
×
×
  • Create New...