Jump to content
LRforum

Jarle F

LRF Society
  • Content Count

    1,260
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About Jarle F

  • Rank
    Hæh???

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Arna, øst for Bergen

Recent Profile Visitors

1,184 profile views
  1. Dette er vel den som også omtales som 1000-meteren. Bom låst med hengelås og det må fremskaffes nøkler for å få kjøre på veien. Grunneiere og Hydro, etter det jeg husker, må alle enes om at det skal tillates kjøring på veien. Fottur/ sykling er mulig uten tillatelse. Veien ble forsøkt kjørt opp og ned 2 ganger under Landstreffet i 2018. Ras i veien gjorde at det ikke ble mulig. Turene ble derfor forlenget innover i fjellet til en rundkjøring og opp til enden av veien. Minnerike turer for de som var med på de. I 2017 ble det kjørt opp og ned under prøvetreffet som avd. Hordaland hadde i Lærdal. Veien var da stengt fra telemasten på toppen og mot Tyin på grunn av ras. Tror ikke den er farbar som ett helt stykke vei og ikke lett å fremskaffe nøkler uten gode bekjentskaper i området. Mulig andre har bedre info enn det jeg har og kommer med bedre innspill.
  2. Fordelingskasse i Diff Lock så er du "good to go", etter demontering av mellomaksel. Største faren er at du glemmer å ta fordelingskassen ut av Diff Lock, når du har montert mellomakselen på igjen og så freser ut på asfalten. En voksen kommer nok med bedre og mer utfyllende svar etterhvert.
  3. Jarle F

    Webasto

    Få sjekket Webastoen med diagnose før du bestiller ny pumpe. Dersom den har gått i lock mode vil den ikke pumpe frem diesel. Kan skje dersom den har forsøkt å starte 3-4 ganger uten å få flamme (sotet brennkammer?) eller om du har hatt lite diesel på tanken. Sletting av feilkoden kan sette Webastoen i funksjon igjen. Webasto sitt eget diagnoseprogram må brukes på de fleste Td5 utgavene. Tror "Puma" utgaven kan leses av med Nanocom/ Hawkeye eller lignende. Ett bilverksted i nærheten skal kunne kjøre diagnose og det trenger ikke bli så avskrekkende dyrt. Om bilverkstedet er sertifisert Webasto forhandler kan du få all den hjelp du trenger der. Betal gjerne lokalt verksted litt ekstra, så har du dem der neste gang du får behov for hjelp. @HeX har kommet med ett godt alternativt shoppested for deler.
  4. Er det slik du vil ha bildet? Bruk bindersen og velg bildene/filene du vil laste opp. Klikk på "+" tegnet på bildet for å legge det til i innlegget ditt. Rød ring på bildet under. Ikke eksakt fasit, men bildene kan legges inn i innlegget på den måten. Du kan også kopiere bildet fra ett bildebehandlingsprogram og lime det inn direkte i innlegget. Mulig det er andre måter å gjøre det på også.
  5. Her i huset blir ting ikke gjort ferdig av prinsipp. Var noen karer i nærheten som strammet seg opp og gjorde ferdig alle smålister, flikk maling, osv. Ett par dager/uker etterpå var det skiftet lås i ytterdøren når de kom hjem fra jobb. Enkeltstående episoder over ett år, men 4 mannfolk som blir kastet ut hjemmefra når huset er ship, shape blir en for stor trussel til å ignorere. Fruen ler godt hver gang jeg nevner de episodene etter hennes forslag om "ferdigattest". Godt hun begynner på nye prosjekter før jeg blir ferdig med det vi holder på med........ Det høres verre ut enn det er. Jeg lider ingen nød og har blitt så gammel at jeg kan skylde på vondter. Selv om det som oftest er "fantomsmerter". (Vondt i viljen altså.)
  6. Broom.no har omtalt den med gode tilbakemeldinger. Når journalisten skriver: Da tror jeg JLR har truffet ett eller annet som gjør at vi kanskje kan håpe på "gode" salgstall her på berget, selv med ganske ublu prissetting.
  7. Skal innrømme at jeg satte jobben litt på sidelinjen fra 09:50 til 10:10 i dag. Jeg liker designet og det ser ut til at de har tenkt litt på formgivning for å prøve å tilfredsstille "menigheten". Hadde jeg hatt råd til det, og fått lov hjemme, hadde jeg gjort hva jeg kunne for å få den første som ble registrert i Norge. Våt drøm: Defender 110X, men det blir nok bare med drømmen. Ser Defender 110X graver seg £78.800 inn i økonomien i UK. (ca. kr. 925 500,- med dagens valutakurs) I følge Tollvesenets import kalkulator vil den da blåse ca. kr. 1 790 000,-. ut av finansministerens pengebeholdning. Tror jeg må nøye meg med en prøvekjøring eller to, eller tre, eller fire, eller............................
  8. Må ta ett lite forbehold, men satser på å komme oppover med bil og campingvogn.
  9. @KennethASikringen vil ikke ryke dersom du kortslutter to (+) poler. Feilmeldingen som kommer ved den typen feil som Plenty opplevde skyldes +12V på steder det ikke skal være +12V når bestemte forutsetninger er gitt. Da får bilen vansker med å regne ut hva som har skjedd, går i overload og klemmer ut feil på første ledige linje. Nesten som en panikk handling. Programvaren har ikke tatt høyde for alle mulige hendelser, så derfor blir det av og til litt rare feil. Dette er universelt for alle moderne biler.
  10. Det var helt feil Svein. Har forsøkt å tegne noen sånne i barndommen, ja. Gratulerer som reder.
  11. Kritikk kommentaren var vel litt i affekt, he, he.... Poenget var om medlemmene i NLRK bruker HS for det som det er verdt og gir slike tilbakemeldinger som du ytret her, ville HS fått grunnlag for å gjøre tiltak basert på tilbakemeldingene. Jo flere, jo bedre. Trenger ikke gjøre felles front for å få det tatt opp i HS. Slik det er nå kommer det nesten ikke forslag inn i det heletatt, og da blir det heller ikke mulig å vurdere tiltak. (Var i hertfall slik da jeg var en del av HS). Fordelen med få innspill til HS er jo at det blir enklere å komme frem med sine egne innspill. Landstreff 2018 vurderte og var i innledende dialog med campingplassen i Lærdal. Tilbakemeldingen var at tidspunktet for vårt arrangement var midt i campingens høysesong og ville legge beslag på for stort område samt båndlegge for stor del av mulig omsetning for campingplassen. I 2016 var det motsatte tilfelle om de opplysningene jeg har er riktige. Regnskapet for Landstreff 2018 er en del av klubbens regnskap og kan sikkert fås innsyn i fra HS. Landstreffets økonomiske rammer er ikke fastsatt utover tilskudd fra HS til arrangerende avdeling. P.t kr. 35 000,- pr. Landstreff. At man gidder å arrangere et landstreff på et øde jorde, er et godt spørsmål. Kanskje det bør dras i gang en diskusjon rundt det på årets landstreff? Ha en god langhelg, for dem som har det.
  12. Noterer din bemerkning @gautes om erfaring og stiller meg i skammekroken. Mente slag på enden av armen, ja. Dårlig forklart av meg. Stiller meg i skammekroken x2.
  13. Begynn med rustløser/ penetrerende olje allerede i kveld. (Bremsevæske skal vist fungere veldig bra som rustløser på gjenger.) Løsne låsemutteren med en fastnøkkel og ett godt rapp med klubbe/slegge på enden av den. Dusj gjengepartiet hver dag i ett par dager. Da løsner de litt lettere.Om du teller antall omdreininger når du skrur ut kuleleddet og bruker samme antall omdreininger når du skrur inn det nye er det ikke mye feil på spissingen. Kjør en kort prøvetur og sett bilen på plant underlag. Knappenåler i senter av hvert hjul så de peker rett bakover på hjulene, mål Rull bilen fremover så nåla havner forran på hjulene (180 grader i forhold til forrige måling), mål. Skal være noen mm mindre mellom nålene når de er fremme enn når de er bak. Husker ikke eksakt mål, mener noen har nevnt det i ett innlegg en gang.
  14. Jarle F

    Bremselys

    Gåen sikring. Gnag på ledning Bremselysbryter Lyspærer I usortert og uprioritert rekkefølge.
  15. For å svare for Landstreff 2018 så holdt vi de samme prisene som for 2017. Overnatting var billigere enn å leie seg inn på nærmeste campingplass. Kostnaden for overnatting var kr. 230,- pr. natt ved hele treffet (kr. 250,- pr. natt 1/2 uke) og inkluderer alle som er i bilen. (Kun camping avgiften) Heluke camping inkl treffavgift kr. 1800,- - Treffavgift kr. 650,- = Total overnattingspris kr. 1150,- Total overnattingspris kr. 1150,- /5(overnatinger) = kr. 230,- Flere campingplasser tar mer enn dette bare for et telt og så kommer det tillegg for strøm, flere enn en person, dusj og så videre. Så litt om hva som kan forklare prisen: Det krever en del infrastruktur som må tilrettelegges på et jorde for å tilfredsstille dagens krav til komfort for de aller fleste. Vann skal være tilgjengelig, strøm, toalettfasiliteter, dusj muligheter, fellesområde, grillplass, sekretæriat og så videre. Eiere av jorder som er egnet for slike treff har funnet ut at det ikke er mulig å gi bort dette. For noen er det sårt tiltrengte slåttearealer som vi "tramper" ned i den tiden vi er på stedet. Foreninger og idrettslag som har egnede arealer vil se på dette som en kjærkommen inntektskilde til en slunken kasse. Det er ikke mage kronene pr m2 som skal til før det blir tusenlapper av sluttbeløpet. I Lærdal var vi heldige og fikk en billig leiepris på selve plassen. Kommunen skulle ha sitt for vann, kloakk til toaletthengeren og dusjanlegget vi leide. Vakter og førstehjelp koster. Kravene til arrangementer har blitt skjerpet de siste årene. DSB har en veileder som vi brukte i Lærdal. Den er på nesten 200 sider og er MEGET detaljert på hva som kreves for å drifte en midlertidig camp og mye annet. (Det var blant annet derfor vi fikk tillatelse til å grille med kullgrill i knusktørre Lærdal). Etter som jeg har fått høre legger HS opp til at "How to Landstreff" tar det mest relevante i denne veilederen og legger til noe eget. Strøm opplegg krever en del utstyr. Dette er ikke gratis å leie. Vi fikset billig byggestrøm opplegg i Lærdal. Dersom det ikke er strømalternativer på stedet får man på- og fra-koblingsavgift som blir ganske heftig. Bare her gikk det 10- 12 tusen i Lærdal. (Og vi fikk "kompispris") Så kommer strømforbruket oppå dette. Alt avhengig av temperatur, vannfylling i magasiner +++++++ kan det fort bli en del tusen som man ikke hadde forventet her. I tillegg kreves det en del møtevirksomhet med grunneiere, kommune, og andre involverte for å få til avtaler. Når ingen av de som arrangerer Landstreffet bor på stedet hvor Landstreffet skal arrangeres og det tar 3 timer i bil for å komme dit koster det også penger. Selv om mange av oss i organisasjonen i fjor kjørte en del kilometer gratis og brukte arbeidstid og fritid på telefonering, møter etc. Summerer man alt dette sammen så blir det noen kroner pr. overnattingsdøgn. Treffavgiften kan sikkert diskuteres, men da må en justere ned forventninger til innholdet i velkomstpakke og eventuelle gratis tilstellinger som blir tilgjengelig. T-skjorter med trykk, klistremerker, plaketter og annet gir fort noen kroner. For Landstreff 2018 var treffavgiften inkludert lunch ved Kvævassdammen og de aller fleste vil mene det var en kjekk tur. Summa, sumarum, blir det derfor det prisleiet vi har havnet på. Økonomisk var Landstreff 2018 i Lærdal en suksess. Mange flere deltakere innom enn vi hadde forventet. Vi budsjetterte lavt med tanke på dalende oppslutning over flere år, at det var på Vestlandet, at det er midt i fellesferien, og så bort etter. Landstreffet gikk med økonomisk overskudd, for første gang på flere år. Treffavgiften for 2018 burde kanskje vert billigere, men det er alltid lett å være etterpåklok. Noe av overskuddet kommer alle medlemmene i NLRK til gode. (Vi tok ikke ut tilskuddet fra HS). Resten av overskuddet kommer medlemmene i NLRK avd. Hordaland til gode. Til syvende og sist kommer overskuddet alle medlemmene i NLRK til gode. (Avdelingen får ikke mer penger før kontoen er nesten tom.) Nå har jeg sikker glemt noe, men det får andre ta med og svare på. Nå har jeg ikke vert i Elvedalen så jeg skal ikke si for sikkert hvordan det er der. Mulig de har faste fasiliteter for camperende gjester? (Nedskrevet over flere år og ikke adhock priser?) Anlegget har kanskje også grei "leiepris" i forhold til landstreffarealer rundt om i Norge? Opparbeidelse gjennom dugnader i lengre tid og mer penger dyttet inn gir bedre fasiliteter og lavere leiepris siden NLRK er medeier av anlegget. Alt dette kan være med på å gjøre det billigere å arrangere ett treff i Elvedalen, enn på ett tilfeldig valgt jorde i Norges langstrakte land. Når vi gikk i gang med Landstreff 2018 var det ikke noe skriftlig informasjon tilgjengelig. Mange "forståsegpåere" som mente at det ene var viktigere enn det andre. Oftest ikke det samme. (De ville bare det beste for oss og landstreffet) Ingen informasjon om hva som måtte tenkes på og hva som er lurt å tenke på. Vi manglet historikk for antall deltakere på de enkelte landstreffene og økonomiske rammer. Da blir det å snurre rundt og skyte i blinde. Så får en håpe blinken er noenlunde riktig plassert i forhold til skyteposisjonen Det var blant annet derfor jeg på Landsmøtet 2018, gav HS ansvaret for å lage til "How to Landstreff". Når det har blitt arrangert noen Landstreff etter denne nye malen vil det være gode referanser å bygge videre på. Da kan det økonomiske baseres på reelle tall i stedet for finger i været prinsippet som andre og vi måtte bruke. Vi hadde dog en rettesnor i form av Landstreff 2017 og Deres priser. Jeg forstår ikke helt hvorfor kritikken kommer på forumet og ikke gjennom NLRK sine kanaler. Bruk din avdeling som kanal for å få saken til HS. Det er først når det kommer innspill til HS at det kan tas aksjon på saker. Noen av HS representantene leser også forumet, så de får det med seg. Faren er likevel at det blir for unyansert informasjon til å ta en avgjørelse på, for HS. Det er fritt for en hver som er medlem i NLRK til å stille spørsmål og komme med innspill til Landsmøtet. Kanskje dette skulle vert tatt opp der som en videreføring av forrige års innspill fra meg? Dette svaret kan sikkert oppfattes som surt. Jeg har bare forsøkt å skrive så saklig som mulig for å prøve å belyse de sider av prisbildet jeg fikk kjennskap til i forbindelse med Landstreff 2018. Jeg forstår at det kan bli for dyrt for enkelte å skulle være på treffet hele uken. Hyggelig er det uansett på Landstreff. Vi sees på Eikrem i Sula. Phuuh, ble alt for langt dette...........SORRY.
×
×
  • Create New...