Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Jarle F

LRF Society
  • Innholdsteller

    1 235
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

5 følgere

Om Jarle F

  • Rang
    Hæh???

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Arna, øst for Bergen

Nylige profilbesøk

892 profilvisninger
  1. Jarle F

    Mye lys - lukter svidd

    210 og 80 er det W, cm, inch, fot, meter, lux, lumen, liter, gallon, lysår eller hva? Om det er W er 210W tilnærmet lik 17,5A ved 12V og 80W er tilnærmet lik 6,7A ved 12V. Total strøm blir da 17,5A + 6,7A = 24,2A Du bør da ikke ha mindre lederdimmensjon enn 6 mm2 fra batteri til relè. (Helst 10 mm2) Fra relè til 210W bør du ha 4 mm2 og til 80W bør du ha 1,5mm2 (Helst 2,5 mm2) Litt mangelfull informasjon til å gi ett eksakt svar, men skal forsøke å belyse noen kjente "feil". Svilukt kan komme fra ulike komponenter. Lysbryteren er velkjent problem på Defender, og du bør investere i ett relè sett for hovedlysene. (Jeg er enig med Gaute) Biltema har. Utenlandske aktører som f.eks Paddocks har også. Da blir det også enklere å hente styrestrøm fra fjernlysene til relè fra motor rommet. Ledninger inn til brytere blir noe mer krøkkete å få til, men det går bra med litt planlegging. Hvordan har du hentet strøm til å forsyne LED barene? Direkte på batteri eller fra sikringsboks i motor rom er å anbefale. Jeg har laget egen sikringsboks i motor rom for diverse forbrukere. Båtsjapper har noen fine små med plass til 6 eller 12 sikringer, som også har jord(-) skinne. Hentet +12V fra eksisterende sikringsboks i motorrommet. (300Tdi har den på torpedoveggen). Hvordan har du hentet styrestrøm til relè? Strømtyv (Scotchlock) er lite egnet til formålet. (FY, FY som noen sier). Kapp og lodd sammen eller sett på flatstift kabelsko med forgrening for best resultat. Tape eller krympestrømpe over koblingen for å hindre kortslutning. Lodding kan kreve en del plass og det er ikke alltid like lett å få bra resultat. Dårlig kontakt i en bryter/skjøt/kabelsko? Dårlig jording? For liten kapasitet på relè? (Relèer tåler normalt 40A. Det er mer enn nok til disse LED barene) For tynn ledning til forbruker? (Ref. begynnelsen av innlegget) Kobling av relè slik jeg gjør det (fungerer problemfritt): Hovedstrøm (Stor strøm): +12V fra batteri og sikring nærmest mulig batteriet. Ledning fra batteri inn på 30 på relè. Ledning ut fra 87 til utstyr (LED bar, lykter, kjøleskap, etc.). Styrestrøm (liten strøm) uten bryter: +12V fra det du vil styre relèet med (fjernlys, for eksempel), til 85 på relè. Jord (-) til 86 på relè. Styrestrøm (liten strøm) med bryter, om du vil ha valgmuligheter: +12V fra det du vil styre relèet med (fjernlys, for eksempel), til bryter inn. +12V fra bryter ut til 85 på relè. Jord (-) til 86 på relè. Har du flere forbrukere bruker du flere relèer og brytere om du ønsker å velge hvilke forbruker som skal benyttes. Har benyttet normerte kontakt betenevnelser på relè. Hella, Bosch, og andre store aktører benytter disse benevnelsene Biltema og andre kan ha andre benevnelser og bør sjekkes nøye før oppkobling. Ett lite tips til slutt: Kabel fra LED bar bør ikke klippes/kortes inn da den har en gitt lengde for å unngå inntrengning av vann via kabel. Ikke sikkert det er tilfellet her, men de LED bars/striper/lykter jeg har vert borti har dette vert skrevet med fete bokstaver og derfor ett punkt det er ekstra viktig å følge. Phuuuh. Ferdig. Dette er ikke fasit, men mine betraktninger rundt dette temaet, basert på min kunnskap om elektriske anlegg generelt.
  2. Jarle F

    Disco 3 dieselbrenner

    Mener å huske at 1533 uret må settes for hver gang for å få liv i spetakkelet. Tvangsstarting skal vel skje ved å trykke på "flammeknappen"? Bruksanvisning på engelsk for 1533 ligger vedlagt for nedlasting sånn i tilfelle du ikke har den fra før. Manual for ThermoTop V legger jeg også ved sånn for sikkerhets skyld. (Tror det er den du har i bilen) Stort sett alt av diagnoseapparater til Land Rover kan diagnostisere Webastoen. Noen dog med diverse adaptere. Om den har gått i lock mode på grunn av lite diesel på tanken, kan det være at du må inn og slette den feilkoden/ resette Webastoen. Fungerer i de fleste tilfeller med den prosedyren du sikkert har forsøkt. Om du får liv i den kan det være lurt å tvangskjøre den en gang i måneden året rundt for å unngå groing/ soting i brennkammeret. La den gå full syklus (30 min) eller ihvertfall mer enn 15 minutter. Dette etter diverse forståsegpåere her og andre steder. Hører du viftelyd fra Webastoen når du starter opp. Skal også være mulig å kjenne diesel lukt om du holder hånden forran eksosen fra Webasto rett innenfor venstre forhjul. Om dieselpumpen virker skal du kjenne diesellukt fra hånden. Om alt skulle skjære seg finnes det diverse verksteder rundt om som har Webasto sitt eget diagnose program som kan kjøre en dypere diagnose for å se om det er noen komponenter i brenneren som trenger ekstra oppmerksomhet i form av ny del. Webasto_Timer_oval_1533_Operating_Instructions_1301122.pdf Thermo Top V Manual.pdf
  3. Jarle F

    Discovery 2 fjernlys?

    Ja, da får du kjørelys. Men du mister muligheten for kun parklys. Igjen, slik var det på den D2en vi hadde. Mener å huske at dette også var nevnt i en eller annen tråd. Hmmmmmmmm. Må søke litt på forumet. Jadda,.....den som leter har dårlig husk og dårlig lys. Mener det er spenning på begge kontaktpunktene på pærene med Daygime running light aktivert i BCU. Her er jeg usikker da jeg ikke målte på dette oppsettet. Det fungerte ikke for vårt vedkommende og ble skippet til fordel for manuell lys bruk.
  4. Jarle F

    Discovery 2 fjernlys?

    Helt riktig Gaute. Hvorfor det var slik på vår D2 vet jeg ikke. Målte +12V på begge kontaktene til H4 pærene i hovedlysene med multimeter. Utførte målinger med og uten pærer uten noen forskjell. Mulig det var en feil på kjørelysreleet. Jeg koblet vekk kjørelysreleet etter at jeg oppdaget dette, og da var det bare +12V på en av kontaktene om gangen.
  5. Jarle F

    Discovery 2 fjernlys?

    Oddsen for at begge jordingene ryker samtidig er rimelig store. Kjørelysrelèet kobler ikke ut nærlyset når du bruker fjærnlyset. (Var ihvertfall slik på den D2 vi hadde). Da får du STOR strøm gjennom tynn ledning og en eller annen plass blir det varmt nok til at noe smelter eller knekker. Mest sannsynlig at pærekontakten smelter på grunn av slappere "fjær" i kontakten som gir varmgang ved høye strømmer. Kjøp biltema sitt lysforsterker sett og monter. Som bonus får du nye pærekontakter, litt bedre lys med standard pærer og avlaster lysbryteren på rattstammen. Forleng minus lederen helt til batteriet for å få best mulig kontakt. Fjern også kjørelysrelèet for å unngå det samme i fremtiden.
  6. Jarle F

    Karosserikantbeskyttelselist?

    Ikke heeeeelt sikker på hva du er ute etter, men Biltema har disse. Også kalt Volvolist bland elektrikere.
  7. Jarle F

    Garasjerydding Discovery 2 Td5

    Oppdatert liste over deler som ikke er solgt 1 stk. RGX100970 Wattslink foring øvre/ nedre NY kr. 35,- 1 stk. LRJ100000 Pakning olje retur rotorfilter NY kr. 5,- 1 stk. XFB101480 Lamp assembly rear bumper Right NY kr. 60,- 1 stk. ASR1579 Reservehjul holder NY kr. 300,- 1 stk. DPN100160 grøftelys brakett høyre side NY kr. 80,- 1 stk. TVB000150 Bakre mellomaksling NY kr. 600,- 1 stk. AMR5114 Spylerdyse støtfanger NY kr. 35,- 1 stk. Polybush foringer sett uten wattslink foringer. NY kr. 900,-
  8. Jarle F

    Garasjerydding Discovery 2 Td5

    Det selges litt og litt. Deler fortsatt til salgs: 1 stk. STC50098 Original bryter ekstralys NY kr. 200,- 2 stk. ESR3737 Eksospakning turbo/ downpipe NY kr. 4,-/ stk. 2 stk. ERR6768G Eksospakning eksosmanifoil/ turbo NY kr. 10,-/ stk. 2 stk. LKG100470 Eksospakning topp/ manifoil NY kr. 20,-/ stk. 1 stk. RGX100970 Wattslink foring øvre/ nedre NY kr. 35,- 1 stk. LRJ100000 Pakning olje retur rotorfilter NY kr. 5,- 1 stk. XFB101480 Lamp assembly rear bumper Right NY kr. 60,- 1 stk. ASR1579 Reservehjul holder NY kr. 300,- 1 stk. DPN100160 grøftelys brakett høyre side NY kr. 80,- 1 stk. TVB000150 Bakre mellomaksling NY kr. 600,- 1 stk. AMR5114 Spylerdyse støtfanger NY kr. 35,- 1 stk. Polybush foringer sett uten wattslink foringer. NY kr. 900,-
  9. Jarle F

    Garasjerydding Discovery 2 Td5

    @YMK Luftmassemåler er din. @jjada Leverer delene i løpet av uken Om Dere sender meg en PM med adresse og telefon nummer så tar jeg kontakt angående levering. Deler fortsatt til salgs: 1 stk. STC50098 Original bryter ekstralys NY kr. 200,- 2 stk. ESR3737 Eksospakning turbo/ downpipe NY kr. 4,-/ stk. 2 stk. ERR6768G Eksospakning eksosmanifoil/ turbo NY kr. 10,-/ stk. 2 stk. LKG100470 Eksospakning topp/ manifoil NY kr. 20,-/ stk. 1 stk. RGX100970 Wattslink foring øvre/ nedre NY kr. 35,- 1 stk. LRJ100000 Pakning olje retur rotorfilter NY kr. 5,- 1 stk. XFB101480 Lamp assembly rear bumper Right NY kr. 60,- 1 stk. ASR1579 Reservehjul holder NY kr. 300,- 1 stk. DPN100160 grøftelys brakett høyre side NY kr. 80,- 1 stk. TVB000150 Bakre mellomaksling NY kr. 600,- 1 stk. AMR5114 Spylerdyse støtfanger NY kr. 35,- 1 stk. Luftbelg arnott Discovery 2 bak. NY kr. 550,- 1 stk. Polybush foringer sett uten wattslink foringer. NY kr. 900,-
  10. Jarle F

    Garasjerydding Discovery 2 Td5

    Bakre Hub er dessverre solgt.
  11. Holder på å rydde i garasjen og oppdager deler etter solgte biler. Har finn annonse med en del Discovery 2 deler HER.
  12. Jarle F

    Lading av batteri

    Eeeeeeehhhh.. Skal innrømme at så nye biler tenkte jeg ikke på. Ber om unnskyld og legger meg langflat ____________________________
  13. Jarle F

    Lading av batteri

    Dersom du kjører reconditioning(av sulfatering) på batteriet ville jeg koblet batteriet i fra om du har "databil". Laderen bruker høyere spenning og pulser strøm. Det kan gi elektronikk krølll. Vanlig lading skal bilen tåle. Lader kun med 14,4 - 14,8V og det er samme spenning som generatoren (dynamoen) gir ved kaldt vær og lite strøm på batteriet. Fremgangsmåten gitt av tidligere innlegg er riktig. Temperaturføler som er på noen smartladere gir ikke rom for å koble andre steder enn direkte på batteriet. Ved starhjelp er det minus klemme på motorblokk, men det er mest på grunn av trangt der batteriet står.
  14. Jarle F

    Ekstralys kabling FL1

    Det @gautes mener er at du alltid skal ha sikring på enhver ledning du kobler til batteriet. Sikringene på relèet sikrer ledning fra relèet og til lyktene(forbruker) 12V er ikke bare gøy når du får en kortsluttning og det bare er batteriets evne til å levere strøm som begrenser strømmen. På friske batterier i store dieselbiler kan det faktisk gå nesten 2000A. Da gnistrer det godt og blir uhyggelig varmt. Koblingsskjema som følger:
  15. Jarle F

    Ekstralys kabling FL1

    Releet ditt er vel dette tenker jeg S1 er +12V fra bryter for styring av L1 S2 er + 12V fra bryter for styring av L2 B er +12V direkte fra batteri (helst via en sikring om det er lang ledning) 86 i tidligere svar tilsvarer S S (Terra = jord)kobles til batteri minus L1 er til Lys1 L2 er til Lys2 Du kan altså styre 2 ulike lys grupper med dette relèet. Hver gruppe kan trekke maksimalt 15A (125W). Har aldri brukt dette relèet selv. Bruker enkle relèer (40A) for å kunne skifte det releet som er defekt uten at det går ut over andre forbrukere. Bruker også relèsokler for enkelt skifte av releer.
×