Sammen med et par andre forummedlemmer hadde jeg for 12 dager siden gleden av å besøke Defender-fabrikken i Solihull. Vi var en gruppe på ca 10 stk. "Welcome to the world of meccano", begynte guiden, som var en eldre kar som viste seg å ha begynt som lærling i Landrover i 1967. I 1985 ble han leder for utvikling av militære kjøretøy, en posisjon han hadde frem til 2002. Enkelt sagt; guiden vår var ikke en friskus på 22 som hadde gått på kurs for å snakke om Landrover, han KUNNE Landrover. Videre viste det seg at 3-4 av de som var med på turen var landrover-pensjonister med minst like lang fartstid. Han ene kunne blant annet fortelle at han bygde Range Rover prototyp nr 2. De hadde mange historier, og det var fascinerende å se hvor stor kjærlighet de hadde til produktet og fabrikken.
Det var en rundtur i fabrikken på 3-4 timer der vi fikk se og høre om alle sider av produksjonen. Med engelsk humor og ironi av ypperste klasse var det rett og slett en fantastisk opplevelse. Produksjonen gikk for fullt, mens vi gikk rundt og kikket og passet oss for de som prøvde bygge bil. Og ja, det er deler på en 2016-modell som er identiske med de som satt på de første utgavene i 1948! Når man så 2016-modellene av Defender bli produsert i den samme gamle uisolerte fabrikkhallen med vannlekkasjer i taket, på tilnærmet samme måte som da de startet i 1948, er det ikke vanskelig å forstå at dette ikke går lenger.En ting er at Defender har utfordringer i forhold til utslippskrav, sikkerhetskrav og kvalitetskrav, men bilen må være forferdelig dyr å produsere. Prosessen er svært manuell. Alt dette virket både guide og Landrover-veteranene å være fullstendig klar over, og fullt inneforstått med. Likevel var flere av dem på gråten når vi gikk ut av fabrikken gjennom den samme manuelle svingdøren av tre som Maurice Wilks brukte daglig i sin tid som direktør. De visste at nå er det slutt. I følge det som ble sagt på fabrikken skal den aller siste Defender bli produsert i dag klokken 1130. Om det stemmer eksakt vet jeg ikke, men vi er hvertfall svært nære at en epoke i bilhistorien er over.