Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,203
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

2,124 profile views
  1. Sjekk først at bremsevæskenivået er stabilt. Om det holder seg der det skal, så lekker det i alle fall ikke ut mye væske. Sjekk så at det ikke kommer noe væske ut der bremseslangen er festet på kalipper. Regner med at du byttet kobberpakninger der når du byttet kalipper? (Om ikke, så bør du gjøre det snarest). Se også etter lekasje fra bremserør, særlig der rørene går over ramme. Der ruster de gjerne ganske godt. Ellers er det å lufte på nytt, og kanskje gjøre det på "gamlemåten" og se om det gjør situasjonen bedre.
  2. Om du googler "Fredriksberg, Dalarnas län, Sverige" så vil jeg tro at du treffer.
  3. Som ved forrige tur, så har vi nå hatt en "shakedown". Greit med en liten tur for å friske opp hukommelsen mht hva man skal ha med på tur. Framdiffen som produserte i overkant mye spon ble byttet ut med en framdiff fra en D3 som bare hadde gått omtrent halvparten så langt før den gikk til opphugging. Har en sterk mistanke om hva som sendte den D3'en til hugging - og det er bare trist. En bekjent var hos huggeren rett etter at den var blitt levert inn undret seg over den bilen. Den så strøken ut, og den sto og gikk på tomgang da han var der... Vi satte på diffen fra nevnte bil, samt stikkakslinger fra samme bil, og brått var det ingen framdrift. Bare masse ekle lyder. Viste seg at den ene stikkakslingen fra donorbilen var fullstendig havarert. Gammel aksling tilbake, og brått var alt på stell. Med frisk bil satte vi kursen mot Fredriksberg sammen med en bekjent. Vi har vært der tidligere (i forbindelse med geocacher selvsagt), og kunne ta med vår venn på litt "urban exploring". Avfarten ble litt sen, men vi kom oss et godt stykke inn i grannelandet før vi fant oss en leirplass ved et anlegg for kalking av nærliggende vassdrag. Turfølget hadde med seg portabel kullgrill, og for å gjøre kvelden enkel ble det bare litt pølsegrilling denne kvelden. Leirplass. Turfølget hadde litt mer proff utrustning, men madrass, dobbeltdyne og puter i lasterommet på en D4 er vel heller ikke feil? Deretter bar det til Fredriksberg. Vi besøkte først et sted hvor man produserte "noe" under 2. verdenskrig. Litt usikker på hva de faktisk produserte, men ut fra papirer vi har funnet på stedet, så har det vært tre steder hvor det har vært bedrevet produksjon av krutt/eksplosiver/ammunisjon. Det har i alle fall vært mye kjemi inne i bildet. De har i tillegg vært forberedt på kjemiske angrep. Filtre for både vernemasker og ventilasjonsanlegg. Deretter bar det til den gamle papirfabrikken. Her var vi for to år siden, og det er tydelig at forfallet nå har nådd et brekkpunkt. Ved siste besøk var bygningene i høvelig grei forfatning. Nå er alt på vei ned, og kommer nok til å ramle sammen om kort tid. Det være seg på grunn av forfall, eller med assistanse. Dog har bygningene gitt liv, vi så fire tårnfalker som tydeligvis synes at den gamle fabrikken var et fint sted å være. Papirfabrikken Fra papirfabrikken. Vegg som er i ferd med å rase ut. Mikrofly lagret i den gamle fabrikken. Kommer neppe til å fly igjen. Helgenen(?) Trond tar bilde av glorien sin i et litt spennende lysfenomen. Hvem trenger Photoshop? Etter en liten tur til "Gröna udden" hvor vi hadde en sen lunsj og en liten hvil, satte vi kursen mot rosinen i pølsa, nemlig det gamle fjellanlegget. Vi tok reisefølget med på en liten sightseeing i de delene av anlegget vi allerede hadde besøkt, men jeg syntes jeg så noe på starten av turen som ikke hadde vært der ved forrige besøk... Dere får bære over meg mht bildekvalitet. Det ble bare benyttet telefonkamera, og en hånd skulle operere telefon (som egentlig trenger to hender), og en annen lommelykt. En av de tidligere inngangene til anlegget som nå er murt igjen. Rester av laboratoriumt i fjellanlegget Reisefølget inspiserer restene av et verksted Kontrollsentral for det elektriske i anlegget Om alt skulle gå galt kunne man forsyne anlegget med elektrisitet fra en generator drevet av en dampturbin, som igjen ble drevet av en kullkjel. Etter å ha blitt sånn passelig kalde satte vi kursen tilbake til "Gröna Udden" hvor vi hadde etterlatt Discoen. Noen etterlater håndklær for å reservere en plass, vi etterlot en Land Rover. Deretter ble det litt mer grilling, før vi fant horisontalen. Ble vekket litt før 06:00 av noen beduggete svensker som hadde fått det for seg at de skulle ut på odden. Jeg lot som om jeg sov _veldig_ tungt da det var forhandlinger utenfor bilen om de skulle vekke oss og jage oss vekk. Nå var det en høvelig edru blant de som først forsøkte å forhandle frem at "Det er noen her, la oss dra et annet sted", via "Ok, la oss gå ut på odden da og la nordmennene være i fred". Og da undertegnede MÅTTE benytte den lokale utedoen kom jeg i snakk med den mest edrue i følget. Han fikk en pris snus, og fikk omsider overtalt gjengen om å reise annensteds. Kort etter var vi igjen alene. Nå var jeg såpass våken at det å gå til sengs igjen ikke virket som et videre fruktbart alternativ, så i stedet kokte jeg litt kaffe og nøt et par timer ute på odden. Der kunne jeg nyte synet av terner som (med hell) jaktet på mat, og se ørret som snappet insekter rett under nesen på meg. Med fruen som navigatør bar det via omveier (man må jo få grus under hjulene) tilbake. Et raskt stopp i Töcksfors for litt harryhandling før vi skilte lag med turfølget. Vel hjemme pakket vi ut, og så snart vi er ferdige med siste uke på jobb så er vi klare for å sette nesa ut mot nye eventyr. Da er det bare å håpe at "Den fete damen" (som fruen kaller Discoen) ikke får primadonnanykker (igjen), slik at vi får en ny og opplevelsesrik sommer.
  4. Tror du har helt rett i at 13,4 er i minste laget. Bør bikke 14 og litt til.
  5. Har bare erfaring med IIDTool selv, og synes det fungerer veldig bra. Gir både mulighet til å oppgradere software og programmere bilen, i tillegg til å lese ut litt mer obskure ting. Vet at andre her bruke bl.a. Faultmate, og jeg regner med at den er minst like kapabel.
  6. Plukk hengerkontakten fra hverandre, og isoler alle ledningene dersom den er skadet. Sjekk dernest spenning på batteri og lading. Selv om du har ladet batteriet, så hjelper det lite om batteriet er kass, eller om ladingen er mangelfull. Hva slags verktøy bruker du til å lese ut feilkoder? Standard OBD har ofte en del mangler når det skal leses feilkoder på LR.
  7. Med forbehold om at jeg husker feil så er det en låsering ja. Bør løsne med et solid rykk. Pass på at du ikke napper ut indre CV-ledd i prosessen.
  8. Enig med Brage her. Det gjelder forøvrig både D3 og D4. En fabrikkny D3/D4 kunne sikkert ha vært relativt godt egnet til overlanding, men når de har kommet til sjels år og alder så er det (i tillegg til motorproblemene Brage viser til) en hel del andre småting som kan forsure livet på tur. En sprukken luftbelg kan raskt sette en stopper for eventyret. For ikke å snakke om hvor mye trøbbel en vrang høydesensor kan lage (spør meg hvorfor jeg vet ). +++ andre fiffige feil. Har man et velutstyrt verksted med solid delelager i nærheten, så er det sjelden store problemer, men det har man jo sjelden på en skikkelig tur. Edit: Når det er sagt, så reiser vi på tur med Discoen i sommer (om vi ikke får noen flere overraskelser), men vi skal ikke lenger unna folkeskikken enn at det i det minste vil være et traktorverksted eller lignende ikke så altfor langt unna.
  9. ...og når du en gang får det av. Sett det inn med kobberpasta før du setter det sammen igjen, så slipper du samme problemet om du skal ha det fra hverandre senere.
  10. Prøv å løsne fra øvre bærebru i stedet. Da kan du vippe huben fremover i overkant. Antagelig enklere/lettere.
  11. Kommer an på stativet. Vet at Thule har noen modeller hvor man kan legge ned stativet (uten å ta det av) slik at man kan åpne bakluke. Om det legger seg flatt nok til at man får åpnet en sidehengslet dør må man jo se på. De vanligste og billigste stativene kommer i veien for bakdøra og må tas av for å få åpnet bak uansett.
  12. WD40 fungerer fint til rustløsing og slikt, men for permanent smøring som skal vare en stund er det andre smøremidler som er bedre.
  13. Algoritmene som styrer hvilken reklame du får se, enten det er på youtube eller på andre nettsteder er dummere enn brød. Men ja - hva man ser på kan og vil påvirke det. Mistenker også reklamefolk for å tro at om man bare viser en reklame mange nok ganger, så handler folk til slutt. Lenge siden jeg så vanlig TV, men siste gangen ble jeg helt matt. Fikk jo se de samme reklamene om og om og om igjen. Hvert 15. minutt. Ja! Jeg har fått med meg at frossenpizzaen fra dr Oetker smaker som på en italiensk restaurant! (yeah right!) Jeg hørte det og blåste i det første gangen - og fortsatt å gjøre det de neste fem gangene også. Det som virkelig irriterer meg med reklame på nettet er at når man har søkt etter noe - og funnet det, kjøpt det, og fått det i hus så får man fortsatt reklame for gitt produkt i en evighet etterpå (om man ikke sletter småkakene). Rart at man ikke lager en "utløpsdato" på slike ting. Har man kjøpt kjøleskap, badstueovn, joggesko eller trimklokke, så kommer man neppe til å kjøpe det samme igjen på en god stund. Dyrefor eller andre forbruksvarer er nå en helt annen ting. Nuvel - dagens frust.
  14. Her ser du et skikkelig slitent mellomaksellager... Mitt var ikke i nærheten av så slitt da det begynte å lage vibrasjoner. Ellers er min høyst personlige erfaring at slark i understellet stort sett materialiserer seg ved bremsing. Ved vanlig kjøring pleier rett fram pleier man ikke å merke så mye til det. Men holder som sagt en knapp på parkeringsbremsen.
  15. Har du målt spenning da? Høres jo ut som lav spenning synes jeg.
×
×
  • Create New...