Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

trondshj

LRF Society
  • Innholdsteller

    1 922
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

4 følgere

Om trondshj

  • Rang
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Nylige profilbesøk

1 760 profilvisninger
  1. trondshj

    Bestill i garasjen

    Also, Jula and Clas Ohlson have metal shelves which are quick and easy to assemble, and fairly sturdy. I have three of those in our garage. Two with a 40 cm depth, which are used for storage, and one which is both deeper and wider whichs serves as a workbench and storage. Add some of these: https://www.biltema.no/verktoy/verktoyoppbevaring/verktoytavler/verktoytavle-sort-hvit-2000034992 ...and you can store a lot of tools without taking up much floor space. So once you have thrown away all the things you don't need, you should get a reasonable amount of storage for 1000-2000 kr.
  2. trondshj

    Kjøpe D4?

    Så jo ut som en ryddig bil det der. Antar at tilhengerfestet sitter fast, men som dreven D3-eier så er du vel kjent med den problematikken. Personlig syntes jeg interiøret var litt kjedelig, men det er jo en smakssak, og det varierer jo hvor mye man vektlegger det. På plussiden så har den jo stigtrinn, og det sparer jo setene for en del slitasje. Vindavvisere er jo heller ingen ulempe. Da slipper man kanskje unna litt av griseriet som renner av frontruta. Prisen var vel heller ikke halvgæærn.
  3. Levert den på verksted... På vei til en begravelse på Hønefoss mente jeg at det var litt mye lyd. Og ja - verksted konkluderte med at det var et hjullager som var på vei til de evige motorveier. Har riktignok et lager på delehylla, men valgte å la verksted gjøre jobben siden planene for helgen ikke innebar kvalitetstid i garasjen.
  4. trondshj

    Motor blir ikkje varm(nok). 2.7 tdv6 D3

    Det ser for mitt lettere utrente øye ut til å være en av de mer overkommelige oppgavene. I alle fall om det jeg fikk "skummet" gjennom på denne videoen er sånn høvelig i henhold til den virkelige verden. (Og at det er en TDV6 de bytter på her, kan ikke ha på lyd i kontorlandskapet så...) https://www.youtube.com/watch?v=eK3Nza31wQE
  5. trondshj

    bolikjøps forsikring

    Har du sett under matta i bagasjerommet? Spøk til side - er virkelig ikke sopp dekket av forsikring? Da hadde jeg virkelig lest nøye gjennom vilkårene en gang til, og med mindre det eksplisitt står at soppskader ikke dekkes, så hadde jeg tatt en prat med en advokat. Lykke til videre. Håper virkelig at det blir en løsning på det.
  6. trondshj

    D4 luftproblemer

    Kjøp et overhalingssett og gi hele kompressoren en god overhaling. Jeg har fortsatt den orginale hitatchien i min D4 (dog overhalt), og den bilen har gått omlag 230.000 nå. Kjøp gjerne et sett med aluminiumslokk til tørka. Disse lokkene har en tendens til å sprekke. Jeg kjøpte dette settet: https://x8r.co.uk/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi-end-cap Riktignok ble kompressoren min en Frankensteinkompressor, da noen av skruene (som jeg egentlig ikke trengte å løsne) hadde satt seg fast i godset, og knakk. Så jeg fikk tak i en delekompressor, og det som var dårlig på den var bra på min, og omvendt, så den "nye"/overhalte har vel gått tett på 100.000 nå. Hitatchiene er ikke nødvendigvis dårlige, men de trenger overraskende nok vedlikehold. Blir spennende å se hvordan det blir med AMK-kompressorene når de får noen år på baken.
  7. trondshj

    Hjullager

    Som @knikeren nevner, så kreves det ofte en god porsjon gladvold for å få hjullagrene til å løsne. Særlig om de har blitt såpass slitne at det har gått varmt. Fadern og jeg sto og hamret noen timer med hver vår slegge pluss glidehammer før det første lageret løsnet. Vi gruet oss litt til det på andre siden, men der kom det etter et par kakk. Og jeg er også helt enig med @knikeren i at man bør gå for kvalitetslager. Jeg kjøpte OEM, og angret på det etter ca 35.000 km... Nå lurer jeg litt på om det er noe på gang igjen, men har ett lager på hylla, så jeg får se om jeg gjør jobben selv, eller om jeg setter den bort. Ellers er 75.000 litt lite, men det varierer. Mine første holdt omtrent 100.000, så det er ikke ekstremt tidlig. Store tunge biler med brede dekk krever sitt av understellet. Edit: Hjullager kjøper du fra England. Det er flust av delepushere å velge i. Jeg har brukt rimmerbros mye, og har vært fornøyd med de. Link til orginaldel: https://rimmerbros.com/Item--i-LR076692
  8. trondshj

    Mistanke om luft lekkasje

    Samtidig er det ikke dumt å ha ørene litt på stilker, og gjøre noen undersøkelser om man mener å oppdage nye ulyder og/eller at noe forandrer seg. Det er som oftest bedre å få tatt noe i et tidlig stadium, enn å vente på at det havarerer fullstendig.
  9. trondshj

    Land Rover verksted i Trondheim?

    Bakdøra regner jeg med at de fleste verksteder kan håndtere. EPB (håndbremsen) kan nok være litt verre. Høres ut som om selve aktuatoren har et problem, så da er det nok greit å bruke et verksted som har litt peiling på LR. Om Tempe Auto som @Discokongen foreslo har kompetanse på LR, så hadde jeg nok brukt de.
  10. trondshj

    Land Rover verksted i Trondheim?

    ...også kan det sikkert være lurt å definere "småtteri". Det er jo ganske mye som er "plain vanilla" og som hvilket som helst verksted kan gjøre, og andre ting som absolutt ikke bør fikses av et verksted uten kompetanse på LR.
  11. trondshj

    D2 med stor dødgang på rattet

    I mangel av noe bedre å foreslå, styresnekke?
  12. trondshj

    D4 luftproblemer

    Kan være at du bør sjekke utblåsning/eksos på kompressoren. Om dette filteret er tett, så kan du få denne feilmeldingen. Det kan også være at trykksensoren ikke er helt 100%. Det kan også være at du har noen gremlins i systemet. Denne feilen kan også dukke opp om ECU'en til luftfjæringen ikke får status fra de forskjellige komponentene raskt nok. Sjekk også om lokket på kompressoren er tett når du først er i gang.
  13. trondshj

    Discovery 3 - AKA. "Steggen"

    Godt å se at du fikk skikk på bilen. Staselig vognpark du har der.
  14. trondshj

    Disco 4 : Haifinne-antenne knust.

    Ser at det er forskjellige delenumre på tilsynelatende identisk del, og det spriker litt mellom radio og GPS... Kan hende at det er noen voksne her inne som kan gi et fornuftig svar på hvordan du eventuelt kan finne ut av det. På den annen side - om GPS, og alt av radio fungerer som det skal, så kan du sikkert bare tette hullet og oppnå 0,000000023% lavere drivstofforbruk. Viktig med optimalisering.
  15. trondshj

    Kjøpe D4?

    Når det gjelder blending av EGR, så har min fortsatt orginal EGR. Den har nå 230.000 på telleren. Om den skulle ta kvelden nå, så kommer jeg bare til å bytte. Ser ingen grunn til å endre på noe som har holdt så lenge. Tror nok problemet med EGR på D4 med 3.0-liters motoren er langt mindre enn det var på D3, og da spesielt tidlige D3'er. Så langt jeg kan huske, så har det ikke vært veldig mange med trøblete EGR her inne. Det kan så klart endre seg etter hvert som bilene blir eldre, men å ta jobb og kostnader for å endre på noe som ikke ser ut til å være et problem ser jeg ikke noe poeng med. Da ville jeg heller brukt tid og penger på preventivt vedlikehold på kompressoren, gå over EPB og gitt bilen understellsbehandling. Eventuelt noen ekstralys (med mindre du har tenkt deg på ekornjakt)
×