Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

trondshj

LRF Society
  • Innholdsteller

    1 741
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Om trondshj

  • Rang
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Nylige profilbesøk

1 443 profilvisninger
  1. trondshj

    Egr og dpf

    Aha. Regner med at det blir ansett for "umulig" på D4 fordi man ikke får gjort det med IIDTool eller Hawkeye. Men - når både EGR og partikkelfilter har vart i nær 230.000 km, så regner jeg med at jeg bare bytter det når det eventuelt blir et problem.
  2. trondshj

    Handlet ny bil - Discovery 4 2015

    ...og etter litt rådslaging internt har vi også kommet til at en kalipper også kanskje kan skape de problemene du snakker om. Bare sånn for å gi deg enda en ting å gruble på...
  3. trondshj

    Handlet ny bil - Discovery 4 2015

    Ikke noe problem å dra på EPB ved kjøring. Jada, det kommer til å hyle og dinge i dashboardet. Ikke blir det noen behagelig nedbremsing heller, men det er tross alt en nødbrems og er laget for å tåle det. Edit: Men gjør det i lav hastighet, og ikke i 100 på motorvei.
  4. trondshj

    Disco3 sikring går kompressor

    Isolasjon på strømforsyning til kompressor som har blitt slitt bort et sted? Eventuelt prøvekjørt kompressoren på 12V utenfor bil og se om den fungerer som den skal. Gjerne med en sikring på kursen.
  5. trondshj

    Ahok's Freelander

    Lexus og Toyota har da ikke feil??!?! Dog stusset jeg litt over en på toget på mandag som måtte skifte hjullager på sin Toyota (kan det være nødvendig på dette makeløse stykket av japansk ingeniørkunst?). Det var rimelig lang ventetid for å få time på verksted. Også jeg som trodde at Toyota'er aldri måtte på verksted... :p
  6. trondshj

    Handlet ny bil - Discovery 4 2015

    Kan være at innsiden av skivene - altså trommelen for parkeringsbremsen har rustet, og/eller at skoene har funnet på noe tull. Du kan jo prøve å dra på parkeringsbremsen under kjøring og se om det sliter bort noe. Hvis ikke må skivene av. Men hva du bør gjøre da kan vi ta i en oppfølgingspost.
  7. trondshj

    Egr og dpf

    På 3-literen? Visste ikke at det var mulig. Jaja. Man lærer stadig noe.
  8. trondshj

    Egr og dpf

    EGR lar seg ikke fjerne på D4 så langt jeg vet. Feilen din kan jo komme av at selve sensoren er defekt også. Om bilen har vært småkjørt mye, så kan det hende at en lengre tur - gjerne med litt høyt turtall - løser problemet.:)
  9. trondshj

    Feil: kun normal høyde mulig....

    Om bilen ramlet ned på bumpstops, så er det neppe kompressoren som er problemet (enda). Få tatt en diagnose. Det er i alle fall ikke noe poeng i å begynne å kjøpe deler før du har en idè som hva som kan være årsaken. Om du får bilen opp i normal høyde, så kan du ta sikringen til luftfjæringen. F26 mener jeg det er. Da slipper du at kompressoren jobber seg ihjel på grunn av feil i systemet. Dersom bilen holder høyden, så er systemet tett, og bilen holder seg kjørbar. Da kan i alle fall luftbelgene friskmeldes. Da sitter du igjen med sensorer, ventilgallerier og eventuelt kabelbrudd. Ventilgalleriene i seg selv lager sjelden problemer på D4, men defekte sensorer foran og kabelbrudd mot bakre ventilgalleri er ikke helt uvanlige feil.
  10. trondshj

    EGR -klappventil/sommerfuglventil

    Merk at dere _kan_ få problemer på PKK om det er synlige endringer på avgassystemet. Så om man er uheldig og får en veldig ivrig kontrollør så kan det bli en toerfeil. Og løse ledninger kan jo gjøre en ivrig kontrollør litt nysgjerrig. Når det er sagt, så får man jo vurdere eget kjøremønster og hvor lenge orginal EGR satt på før man fikk problemer. Om man har en bil som har gått 250.000 før den fikk problemer, så får man neppe det problemet igjen i løpet av bilens levetid om man fikser det etter boka. Skal også sies at vi blendet EGR på Freelanderen (som skal på PKK veldig snart). Der gikk forbruket noe ned, og det ble mer krefter på lave turtall.
  11. trondshj

    D3 Regnsensor

    Har det blitt byttet frontrute nylig? Eller har ruta fått seg en smell ved sensoren? Har selv opplevde at et ruteverksted klarte å kåle det til så sensoren sluttet å virke.
  12. trondshj

    Feil: kun normal høyde mulig....

    Innen du har fått tatt diagnose så er det umulig/vanskelig å si. Kan være sensor, kompressor, ventilgalleri, kabelbrudd, lekasje, eventuelt alle fem. Eller noe annet spennende. Jeg tipper på sensor. Du kan jo kjøre med 4x4-info oppe på infotainmentskjermen og se om ett av hjulene brått oppfører seg merkelig på den. Det kan gi en indikasjon på om en av høydesensorene holder på å takke for seg.
  13. Stas. Da er det bare å håpe at kontrollen går greit, og at det ikke dukker opp noen dyre overraskelser.
  14. trondshj

    Ballast - Lys - Discover 3 2009 tdv6

    Kjøp pærer av høvelig kvalitet. Jeg har vært gjennom en del biltemapærer. Joda, de er billige, og som en nødløsning for å få bilen gjennom PKK, så er de greie. Utover det - kjøp kvalitet. Gå for noen av de kjente merkene. De gir bedre lys, og varer _MYE_ lengre. Osram og Phillips er vel de merkene vi har hatt best erfaring med, de har god holdbarhet og gir et bedre lysbilde. ...og bytt begge pærene når du først er i gang. Da gjør du både deg selv og andre bilister en tjeneste.
  15. trondshj

    Ballast - Lys - Discover 3 2009 tdv6

    Ble du noe klokere på problemet?
×