Gå til innhold

trondshj

LRF Society
  • Innlegg

    2 831
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av trondshj

  1. Fra min tid i et dekkimportfirma på begynnelsen av 90-tallet, så var 80 det som var hel/fullprofil. Men har man et dekk uten profilbenevnelse så er det jo bare å finne frem tommestokk/målebånd og sjekke høyden vs bredden på dekket og spore diskusjonen over på når hel/fullprofil gikk fra 100 til 80.
  2. Intercooler - eller mellomkjøler på godt norsk kjøler ned luft fra turbo. Kaldere luft=høyere effekt. Om jeg ikke husker helt feil, så hadde BMW en dieselmotor som ga i underkant av 100 hk uten turbo, drøyt 120 med turbo, og drøyt 140 med turbo og intercooler.
  3. Det har du nok helt rett i. Typisk haldexissue. Eventuelt kan du kikke på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302555334 Den kan helt sikkert prutes ned noen tusen, og da er jeg ganske sikker på at du får en solid bil som er tatt godt vare på...
  4. De fleste bytter vel hele akslingen fordi man må være så himla nøyaktig om man bare bytter lageret. Ørlite skjevt - og jobben må gjøres på nytt. Igjen. Når det gjelder tregt ratt, så er vel dette sannsynligvis den delen av akslingen som skal gli opp og ned som sitter helt nede ved hjulbrønnen. Om WD40 gjør at det går lettere, så har du synderen, men bør nok sette av penger til utskiftning. Husk at dette også har med sikkerhet å gjøre. Ved en kollisjon så skal denne sørge for at rattstammen presses sammen og blir kortere, slik at rattet ikke presses inn i brystet på sjåføren.
  5. Er nok samme problemet på D4 - i alle fall på tidlige modeller (ref min erfaring i en tidligere post i denne tråden). At problemet dukker opp ved 60 km/t kan være relatert til at bilen normalt skal senke seg litt i høyere hastigheter, og at det er derfor det materialiserer seg ved den hastigheten.
  6. At selger ikke responderer kan jo være et dårlig tegn - om vedkommende ikke er på ferie. Når det gjelder rust, så er det veldig vanlig at bakluka ruster der håndtaket gnager mot lakken på de som har de "gamle" håndtakene. Facelifthåndtaket er mindre belemret med det problemet.
  7. Oljeskift hver 1000 km? Har eier skiftet olje hver gang hen har fylt diesel? Spørsmålet er vel om bakdiff har blitt byttet på denne - også må man vel regne med at det må byttes en del i hjuloppheng på den (lave) kilometerstanden der. Ellers så det jo ut som en hel og pen bil.
  8. Hjulene vil nok "henge", så du må fortsatt jekke ganske høyt. Kjøp et par bukker og sett de under bærebruene i stedet. I tillegg er det langt tryggere om bilen hviler på bukker enn om den skal stå på en jekk i mer enn noen minutter. Nesten tre tonn med britisk stål er lite helsebringende om man er i mellom det og underlaget.
  9. Er vel denne jeg har brukt: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-manuell-2000019997 Husker ikke om jeg fikk den til å passe rett inn, eller om jeg måtte fikse litt. I "Verste fall" stikker du på et apotek og kjøper den største sprøyta de har og fyller med den. Da har du et nyttig verktøy om/når du skal bytte olje på haldex også, for der skal det være milliliterpresisjon. Uansett ikke noen heksekunst å fylle diesel på filteret. Bare test at du får diesel på det nye filteret før du plukker av det gamle. Eventuelt kjøp begge deler, så er du utstyrt til å tømme både bakdiff og haldex for olje om det ligger i planverket. Og et annet tips er å plugge dieselslangene i motorrommet med pluggene (som noen ganger) følger med filteret. Da blir det mindre søl, og mindre luft i systemet - som igjen gir en mer lettstartet motor etter filterbytte.
  10. Samme filter i denne som i FL2 så vidt jeg kunne se da jeg var under panseret på en slik en, og det er ikke noe problem å prefylle det med diesel. Personlig har jeg bruk håndpumpe fra Biltema til det - og det har fungert utmerket.
  11. Kommer vel an på hva du mener med rykking. Har bare kjørt en Evoque, men en liten samling Disco Sport, samt min egen D5, og samtlige har skiftet gir litt hardt når gearkassen er kald. Oljen har fått opp temperaturen så blir det adskillig mykere skift. Men det er jo ikke trinnløse gearkasser, så noe vil man jo merke. Hva er kilomteterstand på bilen? Om den har gått litt, så vil det å skifte olje uansett ikke skade - og kanskje får du mykere giring på kjøpet.
  12. Ser ut som om at LR har kommet med et "nytt" speil - eventuelt byttet delenummer. Ser ut som om det er LR023916 du skal ha. https://parts.jaguarlandroverclassic.com/lr023916-mirror-rear-view-outer.html LR002335 har blitt "superseeded" av ovenforstående: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/lr002335-mirror-rear-view-outer.html
  13. Svært mange - om ikke "alle" FL2 med skinnseter har eller får sprekker i sitteputen med tiden. Mulig man kan bytte sittepute med passasjersetet eller finne en sittepute fra passasjersete i en annen bil (om disse går om hverandre). Tipper at trekket til gearspaken kan skiftes ganske greit. Armlenet er litt vanskelig å avgjøre, men det finnes sikkert muligheter til å enten få renset og pyntet litt på det - eller å bytte det. Ellers så jo bilen hel og pen ut.
  14. Du skal ikke langt utenfor "sentrale" strøk før en halvtimes kjøring er laaaaangt. Merkelig nok, så mener mange som bor "sentralt" at den halvtimen er ingenting om noen i "periferien" skal reise andre veien. Nuvel - avsporing. Så ut som en flott bil - og mye bil for pengene.
  15. Fikk det samme på min D4 også - men det var på vei til forhandler for å bytte den inn, så hva enden på den historien ble vet jeg ikke. (Ja - forhandler ble informert om feilen)
  16. Brytere/håndtak til bakluke er et svakt punkt, spesielt på pre-facelift. Bryteren i håndtaket svikter gjerne, og i tillegg så gnager plasten på de "gamle" håndtakene på lakken, så her blir det gjerne rust. Vann slipper gjerne inn i bakluka via det høytsittende bremselyset som det også kan være verdt å sjekke. På biler med skinnseter så sprekker gjerne setet på siden, rett over der bryterne for regulering av setet sitter. Ellers er FL2 en takknemlig bil å skru på. Mye Ford/Volvo-deler. Å bytte haldex er ingen kunst om man bare har alle nødvendige deler og verktøy. Har hatt haldex ute på vår FL2 et par ganger i forbindelse med overhaling og til slutt utskiftning. Bakdiff er også en svakhet, så hør etter ulyder fra den. Heller ikke veldig vanskelig å bytte, bare jobb. @Mr Rover 75 her på forumet overhaler differ, så det er mulig å få tak i en nyoverhalt diff til en hyggelig pris fra ham. Satte inn en diff fra ham for en liten evighet siden som fortsatt fungerer helt utmerket. Utover det så kan jeg ikke komme på noe spesielt i farten utover at det kan være litt klønete å komme til oljefilter og pollenfilter om man gjør service selv. Kan jo hende at det er en del ting og tang i hjuloppheng som begynner å bli slitent, men det vil det jo alltid være på biler som begynner å trekke på årene og et antall kilometer. Hadde jeg hatt avkom, så hadde jeg ikke hatt problemer med å dytte FL2 på vedkommende. Lykke til med biljakt.
  17. Om man redigerer adressen så kan man se de forskjellige sidene. I adressefeltet er det et felt som er "/page/8/". Bytt ut 8-tallet med eksempelvis et 7-tall, så kommer du til side 7 i tråden.
  18. En work around for dette med å bla i sider er å bytte ut sidetallet i adressefeltet. Har i alle fall fungert for meg, men det fungerer kanskje dårlig på mobil/nettbrett.
  19. Høres ut som sensorfeil/kabelbrudd. Som nevnt av @lafterolf her - ta en tur med 4x4-info aktivert på infotainmentskjermen. Om ett eller flere hjul hopper opp og/eller ned når feilen oppstår, så har du feilen(e) - og da sannsynligvis enten sensor eller kabelbrudd. Ikke helt uvanlig med kabelbrudd til sensorene bak. Hadde slike snodige feil på min D4 også, men heldigvis greide Techno Classic å gre ut det for meg. Jeg hadde en fabrikkny høydesensor (som var defekt ved levering) og et kabelbrudd i tillegg, så det var litt kranglete å gre ut for "Gårdsplassen mek. og bannskap".
  20. Vet ikke om det er mulig på D4. Vet at det måtte noe reprogrammering til på senere versjoner av D3, så i beste fall så må det reprogrammeres. Når det er sagt så er 3-literen som sitter i D4 langt mindre belemret med EGR-problemer enn 2,7-literen som satt i D3. Min D4 gikk vel 280.000 med orginal EGR, så jeg ville vel mene at det å fjerne EGR på D4 er å lage seg mye jobb for et problem det er lite sannsynlig at du kommer til å oppleve. Eventuelt at det er mindre jobb å bytte EGR-ventilene den dagen problemet eventuelt oppstår. Noen langturer med jevne mellomrom hvor man i tillegg jager motoren opp mot rødmerkingen skader nok heller ikke. Skal også nevnes at det ikke ble byttet EGR på 280.000. Det var da jeg byttet inn bilen.
  21. Er kanskje ingen som skal i den retningen? Eventuelt at de som skal i den retningen allerede har full bil? ...eventuelt får du sukre oppdraget med vafler og/eller bamsemums. :p
  22. Problemet er vel manglende vedlikehold. Om man bor i en ørken, så kan det hende at tørkemiddelet holder ut bilens levetid, men i litt mer fuktig klima så gjør det ikke det, og da blir det problemer. Tipper at selv de utskjelte Hitatchiene hadde holdt svært lenge om man hadde byttet tørkemiddel annethvert år eller så. Min erfaring er at det ikke er mekanisk slitasje som tar de, men at de tetter seg. Ville ikke overraske meg om at plastlokkene sprekker fordi undertrykket i tørka blir for stort. Nuvel - det var min synsing om saken.
  23. Hva som står bakpå kan variere. Gamlebilen min hadde SDV6 i hekken - og det var utgaven med 245 hk. Fasiten er nok det @ottahol nevner her - Statens Vegvesen.
  24. Ligner veldig på en Hitatchi. Med litt flere bilder så blir det kanskje lettere å identifisere. Ikke overrasket over at kompressoren går tungt om den har fått mye fuktig luft i snart seks år. Tørkemiddelet har nok blitt til pulver, så lufttørka er nok ganske tett. Jo før du får gjort noe med den saken, jo bedre. Til slutt knekker det kompressoren og/eller sender pulveret etter tørkemiddelet ut i ventilblokkene, og da blir det brått mer omfattende. Lufttanken så ganske ferdig ut, men det er jo vanskelig å si - kan jo bare være overflaterust - eller det kan være skikkelig gravrust. Om den lekker burde du kunne se det om du sprayer den med zalovann eller annet såpevann som bobler godt.
  25. Kan jo hende du finner noe om du søker etter brukte bildeler. Om det nå ender med at du skal gå for noe helt nytt, så anbefaler jeg at du går for facelift-håndtak. Det må riktig lages noen hull i bakluka for å få den til å passe, men den tåler fukt langt bedre enn den som var pre-facelift, pluss at den ikke gnager hull i lakken.
×
×
  • Opprett ny...