Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,324
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

2,467 profile views
  1. Velkommen til forumet, og takk for flotte bilder. Håper du har mulighet og lyst til å holde oss oppdatert med bilder og historier.
  2. Savner litt bilder av hvilke tilpasninger han har gjort. Men når det er sagt, så har vi levd noen uker i vår D4 som innredningsmessig er A4, og det fungerer aldeles utmerket. Har ikke savnet toalettfasiliteter. Men en eller annen ordning for kjøkkeninnredning kunne vært stas...
  3. Hei, og velkommen til forumet. Hvor kald er en cola, og hvor lang er en kjepp? Her er det dessverre ingen fasit. Det vil avhenge av bilen og ditt bruksmønster. Min D4 med snart 9 år og over 240.000 km på baken har ikke sett et merkeverksted siden 2015. Har eid bilen siden 2013 og kjørt den over 210.000 km. Har ikke tenkt å kvitte meg med den i overskuelig fremtid. Har skrudd en del selv, men satt bort det meste de siste årene. Dog har jeg ikke benyttet merkeverksted, men alternative verksted med god kompetanse på Land Rover dersom det har vært snakk om "sære" problemer, og vanlige verksted for vanlige jobber. D4 er en stor bil, og det meste av deler er store og tunge, og dermed tungt å jobbe med i en litt trang garasje for ei kontorrotte. Så til det som kan skremme deg: Nei, du trenger ikke å være entusiast, men det hjelper. I alle fall hjelper det å være såpass entusiast at du snoker litt rundt her på forumet, og får utført litt preventivt vedlikehold. På en såpass gammel bil, og med såpass høy kilometerstand så vil det dukke opp en del issues. Du har allerede nevnt registerreim (og reim til drivstoffpumpe som skal byttes samtidig). I tillegg kan du forvente at mellomaksel har passert middagshøyden. Tørkemiddel i kompressoren bør nok også byttes (dette er ikke et vedlikeholdspunkt fra Land Rover, men bør tas tak i). Støtdempere og belger kan også være slitt, og lufttanken er nok ganske så rusten. Som ny eier av en D4 ville jeg spandert på bilen et skifte av absolutt alt av væsker og smøremidler, og bedt om en rapport fra verkstedet om tilstanden til det de tappet av. Det gir deg i alle fall en mulighet til å planlegge om noe er problematisk, samt visshet om at når du tar bilen i bruk, så er alt på stell på den fronten i det minste. Bilene kan være plaget av vibrasjoner. Om det oppstår - få det fikset. Det har en lei tendens til å forplante seg, så når man har fått ordnet det som forårsaket en vibrasjon i utgangspunktet, så har det skapt slark/problemer et annet sted som igjen skaper nye vibrasjoner... Fjernlysene kunne også vært bedre. Nei - de lyser ikke dårlig, men de har ikke fått tilnavnet "ekornlys" for ingenting. De kan dessverre ikke justeres, men det er jo mulighet for å ettermontere bedre lys. Ikke noe av dette er store og uoverkommelige jobber, men med norske delepriser og norske verkstedpriser, så kan det bli dyrt om man benytter merkeverksteder. Så til det hyggelige: D4 er driftssikre biler når de blir vedlikeholdt. Motorene ser ut til å være veldig solide. Det samme gjelder gearkassene og resten av drivverket. Det elektriske er også bra, og det som kan oppstå av problemer er gjerne kabelbrudd i forbindelse med sensorer til luftfjæringen. Du skal lete LENGE etter en bil som har komforten til en D4 på landeveien, og som samtidig kan ta deg opp en krøttersti det ikke har vært kjørt biler siden foreldrene dine brukte bleier. Den er overraskende smidig, og med en fantastisk svingradius som kommer til å overraske deg i selv de trangeste parkeringshus. Du sitter høyt og har god oversikt over trafikkbildet. Luftfjæringen gir komfort, men også et godt veigrep som gjør at man kan holde et adskillig høyere tempo gjennom svinger enn hva man skulle forvente av en såpass tung bil. Sist men ikke minst - så er det sikre biler. Det har jeg selv opplevd. Fikk en franskmann i hekken på E18 utenfor Sandvika. Franskmannen ble totalvrak. Føreren fraktet til sykehus, og hunden som var i bilen ble sendt til veterinær. Ambulansepersonalet lurte på hvor den andre bilen var... Da politiet var ferdig med meg satte jeg meg tilbake i bilen og kjørte videre til jobb. Så til kostnader. Jeg ville nok ha regnet ca 30.000 årlig i vedlikehold på en 2012 med 150.000 på telleren om du ikke har tenkt å skru selv. Da har du 10.000 til service, og 20.000 til uforutsette reparasjoner. Jeg vil anta at du da sannsynligvis ender opp med en del penger på bok, men det kommer jo an på hvor fleksibel økonomi du har.
  4. Fant ikke umiddelbart noe om gulvet i varerommet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Enkeltgodkjenning/_attachment/466539?_ts=13e41735a98&fast_title=Kapittel+4+Avgiftsklassifisering+(Revidert+25042013).pdf
  5. Jeg har denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-lavprofil-25-tonn-2000022809 En del kilo lettere, og er grei å håndtere både i garasjen og på (asfaltert) gårdsplass. Fungerer helt greit med D4, i motsetning til gamlejekken som bare tålte 1,5 tonn og begynte å lekke olje etter å ha jekket D4 noen ganger.
  6. ...eller så er det en sånn en som kommer... Det er jo teknisk sett ei motorsag...
  7. Sjekk i alle fall batteriet først. Eventuelt et hjullager/ABS-sensor. Batteriet kan du jo få sjekket med et multimeter. Ligger mye informasjon på nettet om hvilken spenning du bør ha med tenning av, tenning av og belastning som gir deg en pekepinn. Om batteriet er 6 år gammelt, så lever det nok på lånt tid, så da kan det kanskje være greit å bytte det uansett. Om problemene skulle fortsette med friskt batteri, så er det på tide å få tatt en diagnose.
  8. Innesnødd ja... Den var ny. Kan jo være at han er et sted med et voldsomt lokalt snøvær, men jeg synes ikke det ser ut som om det er ekstreme snøforhold der.
  9. Ser ut til at vedkommende er på LinkedIn også. Ikke mye informasjon der heller.
  10. Er vel bare å begynne med den vanlige leksa. Bytte alt av væsker og smøremidler for å få en idè om tingenes tilstand.
  11. Kommer jo litt an på hvilken årsmodell du sikter etter. Eldre FL2 har jo ikke partikkelfilter. Mr Free er en av disse. Vi blendet EGR på den, og opplevde vel at forbruket gikk litt ned, samtidig som vi følte at vi fikk mer krefter på lavere turtall. Kan vel nevne baklukehåndtaket på pre-facelift. Det har en dårlig konstruksjon, så det gnager på lakken på bakluka, i tillegg til at det er sårbart for fukt, og dermed går bryteren heden. Vi hadde dette på mr Free, og satte på et facelift-håndtak. Ser litt freshere ut også. Ellers er det fettlistene i hjulbuene som ofte løsner, og at forsetene gjerne sprekker like over knappene til setestyringen. Mr Free er manuell, så hvordan automatutgavene er vet jeg ikke. Da tror jeg at det meste har blitt dekket. Utover det så er det bare "de vanlige" slitasjetingene som på alle biler. Rust, hjuloppheng, glødeplugger osv. Ganske mye av FL2 er Ford/Volvodeler, så om man er litt våken kan man finne deler både på Biltema og andre standard bilsjapper.
  12. Nja. Kan være at det er først etter en liten stund at grumset har satt seg så mye i filteret at det blir for tett. Et dieselfilter koster ikke all verden og dermed har man ikke kastet bort masse penger for å eventuelt kunne stryke det av lista over potensielle feilkilder.
  13. Hadde byttet dieselfilter igjen. Kan være at du har fått noe diesel med mye grums i, og da hjelper det ikke at det var nytt for to uker siden. Ser jo at webastoen sliter med tilførselen også. Eventuelt kan det være dieselpumpa som sliter. Når motoren går i nødmodus så skjer det også noe med kommunikasjonen med gearkassa, og dermed får man feilmeldinger der også, og siden så bare baller det på seg. Finner du årsaken til nødmodus, så tipper jeg at resten ordner seg også.
  14. For ikke å snakke om at det ser ut til at forbruket har sunket en del...
×
×
  • Create New...