Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,690
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

4,367 profile views
  1. Om du søker litt på forumet etter "Kjøpsråd" så vil jeg tro du får flere treff som omhandler D4. Som jeg har nevnt i mange av de trådene så er D4 generelt en solid og ganske driftsikker bil. Ikke noe problem å fikse det aller meste av mekanikk selv om man har plass og muskler. De fleste delene til D4 er relativt tunge saker. Kjøp et diagnoseverktøy i samme slengen - eksempelvis IIDTool BT eller lignende, så bør du klare å gre ut ganske mye av eventuelle elektroniske feil også. Deletilgang er god. D4 og D3 har ganske mange felles deler, så de er relativt let
  2. Vi rakk en tur til... Det ble en natt i egen seng før vi tok en tur til Jysk. Den gamle overmadrassen ga en viss beskyttelse mot forskalingsplatene vi brukte for å lage gulv i lasterommet, men det var forbedringspotensiale. Jysk hadde en skumgummimadrass som er 120 cm bred, og den passet perfekt i lasterommet. 9 cm tykk, så det ble litt lavere under taket - med dertil økt kompleksitet mht av- og påkledning, men komforten økte betraktelig. Bilen ble pakket i rekordtempo, og selv om vi mente vi hadde fått med oss "alt" så var det et par-tre ting som ble gjenglemt, men he
  3. Skal ikke være ulyder når man treffer ujevnheter med FL2. Som du nevner ville jeg sjekket støtdemperne, og alle bevegelige deler i bakstillingen. Jekk opp på traversen bak og bryt løs for å se etter slark. Kan jo være slark i drivverket også, selv om jeg tviler litt på det. Haldexen er kvikk i steget, men jeg tror ikke den er _så_ kvikk.
  4. Ser den @gautes, kjenner grunneiere som har vært nødt til å sperre av områder, men da har det for det meste vært lokale som bruker det som festplass, og etterlater seg glasskår, søppel og annen skit (bokstavelig talt). Men jeg må få lov til å sutre litt... Uansett - etter en natt i egen seng pakket vi bilen og dro ut på nye eventyr. Tror jeg med relativt stor sikkerhet kan si at nybilen har fått mer grus under hjulene, og kjørt mer på elendige veier denne sommeren enn den har gjort frem til den kom vi vårt eie. Etter litt bunkring i Töcksforst ble det for en stor grad transporteta
  5. Første "skikkelige" tur ble heller kort. Vi hadde siktet oss ut et område utenfor Drangedal hvor vi har leid hytte tidligere, og hvor vi visste at det var mange fine områder å campe. Dessverre hadde vi oversett en "liten" ting sist vi var der - nemlig at det ikke er lov å la biler stå over natten der inne, så det var turens første nedtur. Det var blitt relativt sent, men etter ørlite leting så fant vi et akseptabelt sted utenfor Bostrak. Panserbilde på vei ned mot leirplassen Vi slo oss til, og tok med litt godt drikke og jordbær ned til en nesten uttørket elv like ved l
  6. Satt på det nye takstativet som jeg satte sammen forrige dagen, slik at vi kan ta med oss kanoen når vi reiser på tur med nybilen.
  7. Da må man jo ta ned kanoen hver gang man slår leir. Nei - tenker vi holder oss til gammel og velprøvd metode. :p Velvel - i går ettermiddag pakket vi bilen litt sånn plutselig for å forsøke oss på en ny shakedown. Denne gangen holdt vi oss i kommunen, og satte kursen mot Holmtjernet i Vestfjella. Ikke veldig langt unna, men om vi skulle bli nødt til å reise hjem med halen mellom bena, så var vi i alle fall ikke langt hjemmefra. Bortsett fra at madrassen kanskje var i tynneste laget så gikk alt som smurt. Gulvet i bagasjen holdt, dørene lot seg åpne innenfra, og vi får p
  8. Ikke plass til taktelt @iknutis - vi skal jo ha kano på taket! Bortsett fra noen dagsturer i nærområdet har vi ikke kommet oss på noen overnattingstur enda, men det betyr ikke at det ikke har skjedd ting. "Soveromsgulvet" etter forrige tur: Det burde ha vært en enkel sak å plukke ut, men siden ting var så akkurat tilskjært, så satt ting børr fast. Etter litt fargerik ordbruk og rå makt kom det omsider ut. Deretter ble det noen timer i garasjen for å modifisere og forsterke litt. I tillegg ble det skåret ut hakk, så man faktisk kan åpne dørene innenfr
  9. Vel, så var det på'n igjen. Siden forrige ekspedisjon har det skjedd en del ting. Første kattepasser gikk dessverre bort, og den andre kattepasseren har flyttet, så i år blir det nok ikke noen lang ekspedisjon, men snarere heller (forhåpentligvis) flere små. I tillegg ble vår en gang så (relativt) trofaste D4 stadig mindre trofast, og ble for litt siden byttet ut med en Discovery 5, som forhåpentligvis vil være et noe mer driftssikkert kjøretøy i overskuelig fremtid. Før vi kunne legge i vei på noen langtur var det to ting som måtte ordnes. Gulvet i nybilen er ikke flatt, og dermed
  10. Blinkende instrumentnåler er i alle fall ikke ukjent på D4, hadde det på gamlebilen, men gadd aldri å gjøre noe med det. På den bilen kom og gikk blinkingen litt
  11. Ser ut som en slektning av det jeg har i garasjen. Det kan jeg ikke endre polaritet på, så flusstråd er utelukket. Utover det... Tjah... Greit til å få metallbiter til å henge sammen, men man skal ha litt flaks for å få pen sveis. Hadde tydeligvis flaks da jeg sveiset det som holder trappetrinnet til terrassen oppe, for det ble greit. Andre ting ser ut som om at noen har spyttet flytende metall på det som skal henge sammen. Min sveisementor hadde sitt å si, om den "vellykkede" sveisen, men det henger nå sammen...
  12. Kommer nok an på hvor mye salt de har vært utsatt for. Måtte bytte på min D4 etter omlag like lang tid, kanskje litt lenger, men de rørene var pillråtne, og jeg er jammen ikke sikker på om de hadde tålt en skikkelig panikkbrems... Kan nok lønne seg å gi de en solid dusj med Fluid Film eller annet foretrukket middel når nye rør er på plass.
  13. Få kvittering på hvor rutebyttet ble utført og få de til å ordne det. Ikke ditt problem. Har opplevd det samme selv, og det endte med at de måtte bytte ruta igjen.
×
×
  • Create New...