Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

trondshj

LRF Society
  • Innholdsteller

    1 523
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

5 Nøytral

2 følgere

Om trondshj

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Nylige profilbesøk

1 150 profilvisninger
  1. trondshj

    Disco3 og telefon

    Tjah... Et oppslag på den MAC-adressen sier "No Vendor" så det kan jo høres slik ut. I alle fall om jeg kjenner luguber bilelektronikk rett. Eventuelt noen som jobber hardt for å hacke deg. :s Har du mulighet til å teste med en annen telefon? Bare for å få bekreftet at BT fungerer som det skal. Om den kobler seg opp mot feks en iPhone, så vet du i det minste at det sannsynligvis er noe som ikke er helt kompatibelt.
  2. trondshj

    Rustbehandling Disco 3

    Innerskjermene ble tatt av på min da den ble behandlet med FF, men du kan jo høre med de. Kan jo være at de greier å komme til uten å demontere disse. Ellers er jo ramme det viktigste. Dersom bremserørene dine er i god stand, så har de ikke vondt av FF de heller. Er de derimot dårlige så bør du bytte de først, så ikke eventuelle svakheter ved rørene blir skjult av behandlingen. Kompressoren og lufttanken skjuler jo også en del av rammen, men der vil kanskje filmen greie å krype såpass at den dekker sånn høvelig bra uansett.
  3. trondshj

    Disco3 og telefon

    Begynn med å reboote telefonen, det er noen bugs i nettverksstacken til Android som gjør at de ikke klarer å koble seg til nye ting (både wifi og blåtann) om de har vært påskrudd en tid. Ellers hevder enkelte at å skru av "Bluetooth-skanning" kan avhjelpe problemet. Kan forøvrig nevne min erfaring med å parre min forrige telefon (en Nokia Lumia) med D4. LR hevder at de ikke er kompatible. Mens min daværende frue var på shopping, satt jeg i bilen og forsøkte å få telefon og bil til å snakke sammen. Hadde forsøkt tidligere uten hell, men hadde ikke noe bedre å gjøre. Det gikk selvsagt ikke videre bra. Etter et utall forsøk lente jeg meg tilbake i setet og ytret halvhøyt "Vær så snill da... Såpass bør en sånn bil greie". Etter å ha stirret oppgitt i taket noen sekunder skulle jeg akkurat til å plukke opp telefonen for å skru av blåtann da det brått så "Bluidrip" (eller noe sånt) i høytalerne, og vips så var koblingen på plass. Siden så koblet telefonen seg opp med en gang jeg startet bilen, og fungerte knirkefritt så lenge jeg hadde den telefonen. Har ikke forsøkt med min "nye" Nokia 8...
  4. trondshj

    Vær forsiktig alle sammen!

    Uff. Nei, det kan ikke sies for mange ganger, pass på å sikre bilen med bukker eller annen støtte når det skal arbeides under den. Plutselig svikter eller velter jekken, og da kan det gå ille.
  5. trondshj

    diff freelander 2

    Da hadde jeg definitivt begynt med et oljeskift. 100.000 er litt tidlig, selv for en litt spinkel FL2-diff. Er du heldig, så er det bare litt spon på et uheldig sted. Kjøp olje for et par skift, og bytt med noen måneders intervall. ...ellers kan det jo være andre ting som lager ulyden også. Hjullager for eksempel... Synes som sagt det var litt tidlig, men du kan jo ha vært uheldig.
  6. trondshj

    diff freelander 2

    Ha er kilometerstanden på bilen din? Begynn med det billigste og enkleste først. Oljeskift - og fest gjerne en (kraftig) magnet på påfyllingspluggen etterpå. Se på tilstanden til oljen du suger ut (du trenger en pumpe for å suge ut oljen). I verste fall så får du litt mer innsikt i tingenes tilstand, i beste fall så har du kjøpt deg mer tid. Vår FL2 har hatt ulyder der bak ganske lenge nå, men så har det blitt skiftet olje 3-4 ganger de siste par årene, og vi mener nå at det har bremset forfallet betraktelig. (Vår FL2 har forøvrig passert 190.000 km). Men at et havari vaker i horisonten er det liten tvil om. Når? Tjah. I morgen? Til neste år? Lenge etter at bilen har forlatt vår garasje? Sånt er vanskelig å forutse. Når det er sagt, så finnes det overhalte og forsterkede differ å få kjøpt. Noen med bedre hukommelse her på forumet kan kanskje bidra med noe. Hvis ikke så kan man kjøpe en fra et bilopphuggeri. Bakdiff fra Evoque skal også passe til FL2. Nyere modeller har forsterkede differ, så om man får tak i en slik, så bør ikke problemet gjenoppstå. Uansett så bør alle oljeskiftsintervaller fra LR tas med en container med saltsekker. De er strukket så langt de kan - og litt til, så det er oftest lurt å koste på utskiftning av oljer rund baut på transfer, haldex, gearkasse og alle andre steder hvor det er smøremidler som jeg har glemt.
  7. Kommer nok an på hva som er utslitt. Enkelte hevder nedre foran og øvre bak. Har byttet nedre foran på min, og mistenker at "en av de bak" er modne nå. Hvilke vil tiden vise... Nedre foran skal i alle fall komme med foringer og det som er nødvendig.
  8. D3 og D4 samt RR Sport har samme bakbremser og parkeringsbrems. Bestill deler for parkeringsbrems i samme omgang. Det er ikke helt usannsynlig at du skader bremseskoene til parkeringsbrems når du tar av skivene bak. I tillegg har disse et hengsel som gjerne ruster og gjør at bremsen henger seg på etter en tid. (Sett inn dette med bremsefett om du bytter, så holder det lenger). Jeg har ofte brukt Rimmerbros. De gangene jeg har vært i tvil så har jeg sendt de en mail med chassisnr og fortalt de hvilke deler jeg trenger og om jeg vil ha orginal, OEM eller tredjepart. Da får du rett svar i retur. Med litt samvittighet så bør du jo da bestille fra de også... Sist gang jeg byttet alt bak så var dette handlelisten min: SDB000646BREMBO Brake Discs Rear (pair) - SDB000646BREMBO - Brembo 1 stk LR019626 Retaining Spring Kit Rear - LR019626 - Genuine 1 stk LR031947 Brake Shoe Set (includes clips& springs) - LR031947 - Genuine 2 stk LR055454P1 Brake Pad Set Rear - LR055454P1 - OEM, 1 stk SMV500010 Slider Pin Bolt - SMV500010 - Genuine 2 stk Dette ble kjøpt hos Rimmerbros. Om andre forhandlere har andre delenummer for tredjepartsdeler vet jeg ikke.
  9. Slitne bærebruer kan også gi vibrasjoner under bremsing. Det samme kan også kalipere som henger litt og/eller glidepinner som går tregt... Kanskje du kan finne frem til den pluggen du mangler her? http://new.lrcat.com/#!/12728
  10. trondshj

    Oljeskift differensialer D3

    Transfer er i alle fall 120.000 km. Meeeeeen som med alle serviceintervall på LR så kan du trygt gjøre det oftere. Transfer er i alle fall 120.000 km. Meeeeeen som med alle serviceintervall på LR så kan du trygt gjøre det oftere.
  11. trondshj

    Universalkur mot tres amigos?

    Om man vet hvor man har to av amigoene. Kan man da være sikker på at tredjemann holder seg unna, eller vil den tredje bare finne på annen ugagn? Gjennomfører et lite eksperiment her nå, skal forsøke å holde tråden oppdatert.
  12. trondshj

    Rimelig winch.. Noen som kjenner denne?

    Lukter litt svidd ja. Når "firmaet" i tillegg bare har et skjema på nett for å komme i kontakt med de, så blir jeg skeptisk. Og ingen adresseinformasjon noe sted... Neeeei... Skeptisk... Men jeg har tatt feil tidligere, og kan selvsagt ta feil her også.
  13. Du kan jo søke etter brukte bildeler og se hva du finner. Ser at noen ser ut til å ha en liggende. https://www.nbfbildeler.no/nbf//Bildeler/rover/discovery-3-2005-09/elsystem/blinklys-lys-rattbryter/436640483
  14. trondshj

    Vurderer kjøp av Discovery 4

    Ikke hørt om problemer med veiv eller glasstak på D4. D3 har hatt noen issues med det og/eller oljepumpe. ...og de tingene som det er tilbakekalling på er jo ikke noe å bekymre seg for. De får man jo rettet. Ble gjort noe med lading på min kort etter at jeg kjøpte den (i 2012), det er vel det eneste jeg har vært borti av kampanjesaker.
  15. trondshj

    Torque converter

    Propshaft rear pleier det å stå i delekatalogene. For D3/D4 skal delenummeret være LR037027. Kjøp ALT av bolter og skruer når du er i gang også. Det er ikke så rent sjelden at de ikke er særlig egnet for gjenbruk.
×