Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,610
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

3,495 profile views
  1. Har faktisk gitt starthjelp til en sånn. 12V-batteriet var flatt, så med litt strøm fra en fossilbil, så fikk den liv i systemene sine igjen og kunne kjøre hjem. Mulig at 12V-systemet, evt lading av det er en svakhet på disse.
  2. trondshj

    Treg start. TD4

    ...eventuelt drivstoffpumpe i tanken. Har opplevd dette med BMW tidligere. Ved lavt drivstoffnivå begynner de brått å trekke luft, og da blir det gretten motor.
  3. Den annonsen du linker til der er så langt jeg kan se en 8-trinns kasse. Det enkleste å se det på er hjulet for girvalg. 6-trinns hadde spak. Jeg mumlet vel noe om det i tråden som @motom linket til over.
  4. Nei, det endte med verkstedbesøk. Eksakt hva som ble byttet husker vi ikke, men fruen kommer sikkert til å oppdatere tråden når hun har tatt seg en dusj og finner frem kvitteringen. Problemet forsvant i en periode, før det brått kom tilbake, og da var det konstant. I tillegg hadde vi en "festlig" tikking i bilstereoen når man skiftet fra 5. til 6. gir. (Noe man selvsagt gjorde med største forsiktighet... )
  5. Sjekk spenning først. Er det dårlig med strøm, så vil du uansett få et hav av feilkoder som ikke nødvendigvis er relevante. Når du _VET_ at strømmen er som den skal kan man kikke på feilkodene (om det fortsatt er juletre i dashen).
  6. Frontdiff på min D4 tok kvelden. Da var det mye metallspon i oljen. Å bytte frontdiff er ikke en jobb som er helt enkel. Nå er selvsagt ikke fravære av spon i olje en garanti for at ting er i vater, men om oljen er ren og pen, så vil jeg mene at du bør lete etter ulyden et annet sted.
  7. Får håpe den havner et sted hvor noen forstår hvor mye bil som er igjen, slik at den eventuelt kan være med og forlenge livet til andre Freelandere. Gratulerer med ny bil, selv om jeg ser at den allerede har litt issues, men det ordner seg helt sikkert.
  8. Som tidligere eier av Pathfinder kan jeg skrive under på det.
  9. Det begynner å bli såpass lenge siden at jeg egentlig ikke husker det, men siden jeg ikke husker det så var det neppe noe spesielt ved det utover å suge ut gammel olje og fylle på ny. Ellers har jo bakdiffen til tidlige FL2 sine svakheter, så det er svært stor sjanse for at de tar kvelden på et eller annet tidspunkt. Helt malapropos så har jeg også byttet framdiffen på husholdningens D4, og innmaten i den diffen så ikke bra ut.
  10. Skulle du nå være uheldig så har jeg en bakdiff med 122.000 km bak seg liggende i garasjen som du kan få for en rimelig penge. Nei, bakdiffen fyller du til det renner ut, også er du ferdig. Haldex'en skal derimot fylles, og deretter skal man suge ut eksakt x antall milliliter. Husker ikke hvor mye i forbifarten, men det finner du sikkert på nettet. Edit: Det begynte med sølvgrå olje på vår FL2 også. Skiftet vel olje på diffen et par ganger i året, og holdt den vel i live halvannet til to år om jeg husker rett, før det var slutt.
  11. Det er langt mer arbeid å bytte bare mellomaksellageret enn å bytte hele akslingen (med lager). I tillegg er det relativt stor fare for at man ikke får ting helt 100% når man bytter bare lageret, og da kan det raskt bli på'n igjen etter relativt kort tid. Som @Lysholm nevner så skaper det vibrasjoner og noen ganger ulyd. Personlig merket jeg ikke ulyd, men litt vage vibrasjoner i hele bilen.
  12. Dropper du servicen, har hele belger, tank og kompressor så er du nede på 0 kr. Men de har vært flinke til obskur feilsøking på min bil i alle fall. Byttet høydesensorer foran på bilen min for noen år siden, men hadde fortsatt trøbbel med fjæringen. Sendte til slutt bilen til TC som konkluderte med at den ene (nye) sensoren var kaputt, og at jeg i tillegg hadde et kabelbrudd til den ene sensoren bak. Nå har sikkert sensorene gått litt opp i pris (om det er det som er problemet), men jeg betalte vel omtrent 5000 kr for hele den moroa. Og det var litt godt, for jeg begynte å bli lei
  13. Jeg har brukt Techno Classic på Liertoppen (riktignok på feil side av fjorden men...), og vært fornøyd med de. Byttet alle fire dempere, lufttank og kompressor i tillegg til storservice på min D4 rett før nyttår, og jeg tror hele greia kom på 38.000 totalt. Ellers kommer det jo an på hva som er problemet, og om du har fått gjennomført diagnose.
  14. MB Trac ja... Har tilbrakt maaaaaaaaange timer i en MB Trac 800, da det var to stk på gården jeg tilbragte mine første år. (Og en gammel David Brown i tillegg til Mercedesene)
  15. Ble vel med i 2013 tror jeg, så jeg er jo da tydeligvis blodfersk. Begynner riktignok å nærme meg 2600 poster, og om man forutsetter at man har brukt minst 5 minutter på hver post man har skrevet, så vil det tilsi at jeg har brukt nærmere ti døgn av mitt liv med å skrive forumposter her. ...og siden jeg leser flere poster enn jeg skriver, så begynner det å bli ganske mye tid man har brukt her inne.
×
×
  • Create New...