Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,044
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

1,947 profile views
  1. Svaret er korrekt og godkjent. Noe kommer i posten så snart adresseinformasjon er mottatt. Fjordingen på bilde nr 2 så vi to ganger. Første gangen ville ikke mobilen samarbeide, men andre gang gikk det bedre. Hadde håpet på at det skulle forvirre, men dengang ei... Gratulerer.
  2. Så har vi vært på tur i "utlandet" igjen. Siden premien er såpass "spennende" denne gangen, så stiller jeg litt krav til svar - og jeg vil ha TO svar. For det første bildet vil jeg ha eksakt plassering. Land, by, gate. For bilde nr to så holder det lenge med by (samme land, men annen by). Eventuelt mer presis plassering belønnes med stjerne i boka. Kan forøvrig nevne at det har vært fine norske sommertemperaturer der nå i påsken. Bilde nr 1: Bilde nr 2:
  3. For ikke å snakke om kommentaren da de blir forsøkt kræsjet av en asiatisk bil under en "low speed car chase"... Fritt etter dårlig hukommelse: "Japanese tin versus english steel!" Nei - det gikk ikke så bra med den andre bilen. :p
  4. Humf... Har en slektning. Men den har ikke glidelås... Og ja - den er i "tjeneste" i HV.
  5. Så lenge man ikke river bremsebelegget av skoene når man tar av skiven, så er det en helt grei jobb - gitt at det er armen som er problemet. Anbefaler å myke opp leddet (eventuelt bytte bremsesko) og sette inn hengselet med bremsefett. Da setter ikke armen seg så lett i fremtiden. Edit: Fordelen med å beholde de gamle bremseskoene og skivene er at man (forhåpentligvis) ikke må kjøre "bedding in" etterpå.
  6. Vil anta at de bare sjekker at den fungerer. Wiren strammer til når parkeringsbremsen skal på - som på vanlig parkeringsbrems. Nødutløseren slakker vel ytterligere på wiren. Dersom det er den "armen" som er stuck, så er det vel 50/50 om det løsner eller ikke, men absolutt verdt et forsøk. Om ikke annet så vil det gjøre jobben med å få av skiva enklere. I tillegg har du muligheten til å sette parkeringsbremsen i servicemodus. Dette kan gjøres med å enten benytte diagnoseverktøy, eller så er det en prosedyre for å gjøre det uten. Husker den ikke i hodet, men der vil google hjelpe deg. Samme prosedyre på D3 og D4. Har selv benyttet den "manuelle" måten.
  7. Tipper at det er EPB som har hengt seg opp. Nærmere bestemt at det er armen på en av bremseskoene til håndbrekket som har blitt treg og skaper problemer. Midlertidig fiks er å få av skive og bremsesko. Bryte opp hengselet og smøre så det begynner å gå lett igjen. Langsiktig fiks er å bytte bremsesko og sette inn hengselet med litt fett som tåler høy temperatur før montering. Da slipper du problemet i overskuelig fremtid.
  8. Joda - den ser jeg. Men jeg tenkte mest på innsiden. At noen heller vil ha pålimte lodd på yttersiden kan jeg skjønne. Når det er sagt, så syntes jeg at de limloddene var noe svineri den gangen jeg drev på. Var mye lettere å avbalansere med de "gammeldagse" loddene. Heldigvis var det stålfelg på minst 95% av bilene den gangen. Og med hensyn til å få hjulet skjevt på balanseringsmaskinen, så har jeg opplevd det noen ganger med Discoen. Er noe herk, for det blir kast når man kjører uansett.
  9. Hvorfor er det en dynge med smålodd på innsiden? Hadde de ikke store lodd til å feste på felgkant?
  10. Amen. I min tid i dekkbransjen var dette det vanlige. I noen helt ekstreme tilfeller så måtte man bytte om på dekk og felg - eller rett og slett skrape dekket - eventuelt be kunden om å kjøpe ny felg fordi det rett og slett ikke ble bra. Men det var sjelden. Om man legger på et dekk med mye kast på en felg med mye kast, og treffer "rett", så må man brått ha så mye lodd at det rett og slett ikke er plass.
  11. ...og om du skal under bilen å skru, så støtt den for guds skyld opp med bukker. Du må aldri aldri ALDRI legge deg under en bil med luftfjæring, enten den står på hjulene eller på jekk. Brått finner den på noe, og det å få 2,7 tonn med Land Rover oppå seg er sjeldent særlig helsebringende. ...bare sånn i tilfelle. Vi er glade i nye forummedlemmer her, og har ikke lyst til å miste de.
  12. Jeg brukte dette et sett fra X8R da jeg overhalte kompressoren min for noen år siden. https://x8r.co.uk/products/range-rover/air-suspension-repair-kits/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi Ikke helt det samme settet, da det jeg kjøpte inneholdt forsterket lokk til tørka i tillegg. Anbefaler også å kjøpe noen slangestumper og hurtigkoblinger til disse når du er i gang. Sannsynligvis sitter slangene sabla godt fast i kompressoren, og da er det greit å kunne kappe de og skjøte på nye slanger etterpå. Slangene er ikke lengre enn de må være. Også gjør det jobben lettere om du skal ned med kompressoren senere. Sprut gjerne på litt rustløser på de stedene du tror det vil hjelpe så snart som mulig, så kanskje jobben blir litt lettere når du går i gang. Den verste jobben er faktisk å få kompressor av og på. Selve overhalingen er raskt unnagjort. Ligger en instruksjonsvideo på sidene deres også (og på youtube).
  13. Hvert 10. minutt er for mye (om det er kompressoren). Om det er kompressoren - og festene mot rammen eller krybben til kompressoren har begynt å gå i oppløsning, så blir lyden merkbart høyere. Når det er sagt - kommer lyden med jevne mellomrom også når bilen står og går på tomgang? Hjullager kan også brumme ganske godt, men da er det oftest slik at det kommer og går med svinger og/eller oppbremsing den første tiden. Edit: Om bilen din har orginal kompressor, så begynner den sannsynligvis å bli ganske så sliten om den ikke har fått TLC tidligere, men da burde den gå lange perioder av gangen, og ikke i korte støt.
  14. trondshj

    Hull i tak

    Biltema hadde noe slikt en gang i verden. Husker ikke hva de kalte det, men det var en liten sak som kunne tette gamle antennehull og slikt. Om det blir pent/passer er jo en annen sak.
×
×
  • Create New...