Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,340
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

2,558 profile views
  1. Har skid-plate på min bil. Ikke noe problem. Riktignok ikke vært i teknisk kontroll, men det har aldri blitt nevnt på PKK eller de gangene jeg har blitt stoppet av onkel Blå. Ei heller vinsj (som er montert bak støtfanger). Skru fast skliplate, kjør bilen og vær lykkelig. Kommer ikke til å bli et problem. Så har du havnet på taket under kjøring, eller har det blitt sett på PKK?
  2. Hva kan være bedre enn å trekke i badstua etter en kald og våt dag med offroading på Rudskogen for eksempel? Her kan man jo få i både pose og sekk!
  3. Byttet til Philips på Freelanderen. Ikke samme type pærer som i Discoen, men de gir godt lys og har hatt god varighet. Sannsynligvis et greit kjøp de også.
  4. D4 har vel D3S (om jeg husker korrekt), mens D3 har vel D2S? Veldig enkle å bytte. Ta av grillen. Dra opp to skinner på hver sin side av hver lykt, trekk ut lykta og løsne kontakten. Vips så er hele lykta ute. Om du skal bytte xenonpærene, så gå for kvalitet. Biltemapærene lyser dårligere og har dårlig varighet. Orginalpærene på min bil holdt drøyt 100.000 km. Biltema? Tjah... I beste fall 20.000. Tenkte jeg kanskje var uheldig og satte inn nye pærer fra Biltema. Samme resultat. Etter det har det vært orginalpærer. Bortsett fra på skiltlyset bak. Der har jeg byttet ut glødepærene med LED. Der var det også rimelig hyppige bytter frem til LED kom på plass. Men på de pærene kan jeg ikke klage på Biltemakvaliteten.
  5. Mnja... Man bør vel ha egnet tang for å klemme sammen/stramme låseringene til mansjettene, ellers er det vel ganske rett fram. Indre mansjett holder ofte en stund lengre enn ytre, da den er mindre utsatt for slitasje og mindre bevegelser. Dog har jeg bare gjort det en gang - og endte med å bytte hele akslingen allikevel, da drivleddet ikke hadde hatt godt av skitten som hadde kommet inn i fettet. Om du vurderer å bytte begge mansjettene ville jeg heller vurdert å bytte hele akslingen. Det blir mindre jobb. Også kan du benytte anledningen til å bytte olje på diffen i samme slengen.
  6. Har fått ryddet girproblemene av veien, og dermed var alt bare fryd og gammen. Mr Free er på jobb og fikk ikke blitt med på fotoshoot, men Audrey og nyanskaffelsen poserer. Takboksen full av "reservedeler" Over 2500 biter som måtte settes sammen. Et særdeles artig tidsfordriv i romjulen. Imponert over modellen. 4-trinns girkasse, høy- og lavserie, samt revers og "Drive". Første legobygg på minst 30 år. Takk til fruen for en framifrå julegave.
  7. Kommer an på takstativet. Vi har Frontrunner til Discoen. Fordelen med det er at det lager veldig lite lyd under kjøring. Ulempen er at det er skrudd fast i bilen i skruehullene til railsene. Og de skruene/boltene er ikke veldig lett tilgjengelige... Tas i høyden av og på før og etter kanosesong. Nå er kanosesongen slutt - og takstativet er fortsatt på. ¤kremt¤
  8. Er det en seriøs butikk så bør det vel ikke ha all verden å si. Jeg kjøpte mine hos Rimmer Bros, siden jeg har kjøpt ganske mye deler der tidligere, men om du får det til en lavere pris et annet sted med godt rykte, så løp og kjøp. ...og sauser du de inn med den tyktflytende typen av FluidFilm på festene, så regner jeg med at de kommer til å holde seg i mange år.
  9. Nå er det festene under bilen som ruster på min bil i alle fall, så rusten er ikke veldig synlig. Enda.
  10. Jeg har de fra Rimmers på min D4. Joda, de har begynt å ruste godt på utsatte steder, men til den prisen så kan man jo faktisk enten koste på seg å gi de litt ekstra rustbeskyttelse, eller bytte de ut etter noen år om man ikke orker å se på rusten. De er forøvrig veldig greie å montere, og er ferdig montert etter en liten time på gårdsplassen eller i garasjen. Dette bildet er fra i sommer. Da hadde de vært montert på bilen i omlag to år.
  11. Da har Audrey og Mr Free fått selskap av en ny LR som kom fra Danmark nå i julen. Det er noe trøbbel med gir, men utover det så virker bilen ganske grei. Garantert rustfri, så da er det vel bare å få ryddet girproblemene av veien... Har vært litt pusling med den nå i romjulen. Litt i mørkeste laget for å ta bilder nå, men nyanskaffelsen har en modellbetegnelse som begynner på "D", og den slutter ikke på "Y"
  12. Lenge siden jeg har klådd på de delene av bilen, men du ser den når du har fått av hjul. Det er en ledning som går ned mot navet. Er ikke mye elektronikk i hjulopphenget utenom slitasjevarsler til bremser.
  13. Jeg har hatt min D4 i 6-7 år nå, og kjørt den godt over 200.000 km. (fortsatt orginale glødeplugger) Den har så langt jeg kan huske alltid hatt litt vibrasjoner ved kaldstart. Men klart - det er forskjell på vibrasjoner og vibrasjoner, og om den starter lett og går jevnt, eller om den er tungstartet og går ujevnt, og om det kommer røyk ved oppstart.
  14. ...eventuelt at en ABS-sensor er satt ut av spill. Det enkleste er nok å få tatt en diagnose, og se hva den sier for noe. Ellers blir det bare gjetninger.
  15. Hei, og velkommen til forumet. Kalibrering går på høyden på bilen og har ikke noe med kompressoren å gjøre, så det sier nok lite om det er en AMK-kompressor eller en Hitatchi. Det ville ikke overraske meg om forrige eier har hatt et problem med fjæringen (ikke usannsynlig at det var en sensor) som i sin tur har tatt med seg kompressoren ned i elendigheten. Ikke ukjent problem (spør meg hvorfor jeg vet ) Du bør begynne med å ta av dekselet over kompressoren (dersom det er der) og se hva slags kompressor som sitter der. Når du først ligger der, så kan du spraye zalovann på kompressorlokk og koblinger, samt lufttanken (som sitter på undersiden av bilen under førersetet) og se om du har noen lekasjer. Så kan du rapportere tilbake hvilken kompressor du har, og om du har funnet noen lekasjer.
×
×
  • Create New...