Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,260
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

2,215 profile views
  1. ...kan hende det er en lyspære der bak som har takk kvelden i mellomtiden... Flere som rapporterer om mange merkelige problemer når en pære i baklys og/eller skiltlys har gått på D3/D4...
  2. Som sagt. Ta en titt på 4x4-infoen om du har det... Eventuelt få tatt en diagnose. Det kan være lurt uansett.
  3. Høydesensor kanskje? Eventuelt ventilgalleriet? Om du har 4x4-info, så kjør med den oppe. Ser du at et hjul plutselig begynner å bevege seg unormalt på 4x4-infoen, så har du synderen. Eventuelt så må du få tatt en diagnose.
  4. Om du har kjørt tanken nesten tom, så kan det jo ha kommet en del graks ut i systemet som kanskje har gjort dieselfilteret litt tett? Ville nok få tatt en diagnose for å se om den sier noe mer.
  5. Ingen feilmeldinger i dashen? Rister det uansett, eller bare når bilen står i gear?
  6. Holder en liten knapp på parkbremsen. Det hengselet/armen det er snakk om er på den ene bremseskoen til parkbremsen. (En på hver side). Dersom denne begynner å gå tregt, så vil parkbremsen henge seg mer og mer på, og da får man tidvise vibrasjoner. Etter hvert ganske kraftige vibrasjoner som gjerne forsvinner når om man stopper bilen og tar i gang igjen. Om dette hengselet/armen går tregt så kan du som en midlertidig fiks bryte det opp og rense det, slik at det går løst og ledig. Kan hende du trenger litt WD40 eller lignende for å få ting på gli. (Pass på å ikke få smøring på bremsebelegget). Også kan du eventuelt sette inn leddet med litt bremsefett etterpå. Begynn med det enkleste først - som er parkeringsbremsen. Det er nok det mest sannsynlige også problemet. Ellers kan mellomaksel skape vibrasjoner - og et utall andre ting i understell og hjuloppheng, men da trenger du nok en løftebukk som @lafterolf foreslår.
  7. Så var vi hjemme igjen - og har kommet i gang med jobb igjen. Dessverre var det litt ting som måtte ha litt oppmerksomhet da vi kom hjem. En ting er det å pakke ut alt turutstyret, få vasket et lite fjell med skittentøy, og støvsuge huset etter at tre katter har fått lov til å sørge for at det er mer skog og lyng innomhus enn utomhus. En annen ting er det å komme hjem til en "skadeskutt" katt som har vært i klammeri med "gråpus", bygdas ukastrerte skrekk. (Vi er ikke de eneste som misliker det udyret). Som sist litt nøkkeltall Antall tilbakelagte kilometer: ca 3900 Gjennomsnitlig forbruk: 0,92 l/mil (+0,1 fra forrige tur, men da hadde vi ikke kano på taket) Forbrukt diesel: ca 360 liter Antall netter i bil: 10 Antall myggstikk: Ukjent, men mindre enn ved forrige tur Antall knottbitt: Ingen? Antall bilproblemer: Tjah... Hadde jo softwareblippen og røykutviklingen, men ikke noen problemer som faktisk krevde reparasjon - utover sletting av feilkoder. Turens opptur: Svensken som brått ba oss inn på kaffe etter å ha kjeftet på oss? Mange fine leirplasser? Været? Å endelig få vite hva de grønne glasserte steinene på diverse svenske bruk/smelteverk faktisk var? Å endelig få løst en geocache som vi måtte gi opp på forrige tur? Dyrene vi fikk se? Nei si det... Turens nedtur: Å måtte reise hjem. Om fruen finner tid og mulighet, så kanskje det kommer noen bilder fra den kanten etter hvert. Vi konkluderer med at selv en aldrende D4 med snart en kvart million kilometer bak seg kan være en utmerket turbil. Spesielt i Sverige, hvor man av en eller annen grunn klarer å holde FM-båndet i live, så man faktisk har en del radiokanaler å lytte til - hvilket er ganske greit, når USB-porten er opptatt med å lade elektronikk, og ikke kan brukes til å spille musikk. (Litt usikker om på fruen egentlig var så veldig lei seg for at USB ikke kunne brukes til undertegnedes musikkbibliotek)
  8. Vi har en (med motor fra Ford) som "firmabil". Dessverre veldig lenge siden jeg booket meg inn på den nå, men utrolig artig bil å kjøre. Sitter som klistret på veien på tørr asfalt. På våt vei, eller på grusvei så logrer den som en overlykkelig retriever.
  9. ...eventuelt kan du jo vurdere en Caterham. Da får du en bil med relativt moderne motor (avhengig av årsmodell), som garantert får fram gliset når du sitter bak rattet. Men det kan hende at du må leve med en del oppmerksomhet når du stopper på bensinstasjoner og lignende.
  10. Ikke helt uvanlig med kabelbrudd på de ledningene der. Var utsatt for det samme selv. Ut fra størrelsen på verkstedregningen, så antar jeg at man eventuelt bare spleiset inn en ny ledningsstump der det var brudd. Nå hadde jeg en rekke feil på luftfjæringen samtidig, så jeg vet ikke hvordan et kabelbrudd alene vil arte seg...
  11. Oida. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153914153 Noen som ønsker å forbarme seg over en S3? Eventuelt få seg en delebil?
  12. Oljepumpa var også et problem på 2.7-literen på D3. D4 har ikke vært belemret med de problemene.
  13. Så ble det en dag med transport, men ikke uten avstikkere. Vi besøkte "Spiggen", men dessverre var det stengt. "Spiggen" 1 og 2 var to miniubåter. Den første var opprinnelig engelsk og har kommet tilbake til England og blitt en museumsgjenstand der. Den andre var av nyere dato og var på mange måter en prototype/forsøkskanin. Uansett så har den blitt en museumsgjenstand den også. Siden museet var stengt måtte vi nøye oss med en cache med samme navn. Geocachen for "Spiggen". Treffende beholder. Det er tørt i skogen, og området har hatt flere skogbranner. Vi så røyk fra en av de på flere mils avstand. Etter en annen avstikker tok vi en tur ned til sjøen for å ta en nærmere titt. Det ble nesten ingen omveier frem til kveldens leir. (Ok noen da) Etter dagens siste geocache var det litt diskusjon i bilen om vi skulle forsøke å finne en ny leirplass, eller gå for en vi hadde benyttet tidligere. Satte egentlig kursen mot en tidligere plass, men fruen hadde et sted hun mente var verdt en titt. Jada. Nok en flott plass. Bortsett fra at det lå søppel strødd over alt. Men vi har jo med oss søppelsekker... 10-15 minutter senere hadde vi en flott leirplass med en ryddig gapahuk, og veldig store glorier... Parkert i solskinn, etter at vi hadde ryddet leir i regnvær. Utsikt fra bilen. Gapahuk og elv hvor det nå vakes. Utsikt fra gapahuken.
  14. Får gi litt hint her. Den sakrale oppgaven har med elg å gjøre! Den andre har med keiserlighet å gjøre. Bonusoppgaven er spor etter et GIGANTISK forskningsprosjekt, og det fantes hundrevis slike steder. Det var også noen i Norge men dette er i et naboland. Sjekk også hvor vi har vært i Tour de Norvege 2019.
  15. Ah. Veivaksel. Har ikke hørt mye om det her på forumet i alle fall. Det har vært litt trøbbel med havariet på D3 med 2.7-literen. 3.0-literen er samme grunnkonstruksjon, med en del forbedringer. Lite trøbbel med havarier, og lite problemer med EGR. Har fortsatt orginal EGR på min bil. Snart 3000 km på ferietur, uten annet enn et softwareblipp og litt sauefett som ble i overkant varmt.
×
×
  • Create New...