Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,458
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

2,960 profile views
  1. Åja. Og man får utfordret smidigheten, men man har lært ett og annet triks i ludo, så det er ikke så halvgæærnt når man har funnet ut av hvordan man kan dreie mellomaksel, slik at diverse bolter blir lettere tilgjengelig. Ble bare ørlite ny olje på garasjegulvet også.
  2. Om noen vil ha en how-to så skriver jeg med glede. Bilder ble det dårlig med, dels fordi det er temmelig trangt, og dels fordi det er ganske skitten arbeid, og da hadde det blitt maaaaange håndvasker for å kunne håndtere kamera underveis. Men - nå har vi en komplett diff med defekt haldex påmontert, så jeg skal vel alltids kunne bruke den som illustrasjon.
  3. Har en sånn i garasjen https://radio.no/product/tivoli-audio-albergo/ Det var tidligere kjøkkenradio, men innendørs har vi jo annet lydutstyr, så da ble den flyttet ut i garasjen, hvor den gir helt akseptabel lyd. Grei lyd både på lavt volum når jeg sitter i furtebua og pusler med småting, og helt innenfor med mer trøkk når man ligger under en bil og bruker de mer fargerike delene av ordforrådet.
  4. Da var operasjon haldex gjennomført. Det var litt spennende å starte bilen første gang etter at den hadde fått første dose med olje - men - ingen feilmeldinger. Bilen fikk deretter gå de foreskrevne 5 minuttene, før den fikk nytt påfyll, dernest ble 70 ml med olje ble sugd ut, og tappepluggen ble satt på plass. Siden det er tappepluggen som holder bilen sammen ble den selvsagt skrudd til med 750 nm. (Neida @gautes, jeg gjorde ikke det). En prøvetur rundt Aremarksjøen senere tror jeg at jeg konkluderer med at operasjonen var vellykket, og at pasienten er frisk. Nå har vi en bakdiff til overs, og to friske Land Rovere. ¤hamrer i bordet¤ Takk for mental støtte underveis.
  5. Med såpass tung henger så snakker vi vel gjerne D3/D4 om man skal holde seg i LR-verdenen. Men kjøper du en Disco så er jeg ganske sikker på at du får Freelanderen tilbake. Her i huset manner jeg meg opp for å ferdigstille bytte av haldex. I går ble den gamle tatt ut, og den nye fikk en overhaling før den ble dyttet på plass i sitt nye hjem. I dag gjenstår å koble til ledning, feste drivaksel, feste mellomakselbrakett, fylle opp med olje og teste... ¤biter negler¤
  6. Discoen har fått ny kalipper, og ble prøvekjørt på dagens shoppingrunde. Da er det klart for tredje akt i historien "Land Roveren som ikke ville ha firehjulstrekk"
  7. Enig med @Rikerud her. Få biler av oljelekasjene. Så vidt jeg har hørt så er 4land seriøse, men om de er like pirkete som enkelte andre mekanikere jeg har vært borti, så kan det være at de påpeker lekasje der vi andre hadde godtatt det som akseptabel "svetting". Lufttanken må du avgjøre selv. At den er rusten betyr ikke at den må byttes. Enda. Ellers er jo mellomaksel, registerreim, bremser, multireim, bremseslanger og oljer ting som er forbruksvare. Om EGR-ventiler bør byttes kan jeg ikke svare på. Har passert 250.000 på min D4, og har fortsatt orginale ventiler. Ville droppet det om du ikke har fått feilmeldinger i dashen. Rør til EGR høres jo også litt merkelig ut. Men jeg kjenner jo ikke tilstanden på bilen din.
  8. Du har god luktesans. Den ble hentet hos Grøstad Bil http://www.grostad-bilverksted.no/vraking/ Om turboen kan brukes tviler jeg litt på. Her er bilen https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148870407 Har vært utsatt for brann som du kan se. Var også brannskader på interiøret, så jeg vil tro at det som eventuelt er brukbart på den bilen der er på undersiden og kanskje helst bak B-stolpen. Men for all del - går jo an å ringe de, og høre hvordan det ser ut under panseret der. Det koster jo ekstremt lite, og man kan jo være heldig.
  9. Det hender de gjør det. Fadern og jeg sto med hver vår slegge og hamret løs ganske lenge før det ene hjullagere på Discoen vår slapp. Godt det ikke var verre da. Og ofte er det jo bare noe enkelt - som skaper litt nervøsitet.
  10. Ikke mye bannskap i dag i alle fall. Som alle dyktige mekanikere, så begynte jeg med det viktigste, nemlig det kosmetiske, to "nye" baklykter på plass. Nå håper jeg på at det dukker opp en kalipper til Discoen i morgen, slik at den blir kjørbar igjen. Og _da_ kan vi begynne på å separere denne haldexen fra diffen, og gi den en liten overhaling før den forhåpentligvis glir på plass og sørger for at Freelanderen får firehjulstrekk igjen.
  11. Det er lite som kan erstatte en FL2 sånn på strak arm. Discovery Sport er jo en kandidat om banken klager over at kontoen er for full. Ellers er det at "det går over" når ting er på stell en kjent sak.
  12. Ser at du har hatt - og har litt mer å henge fingrene i enn oss.
  13. ...og når det gjelder en særdeles verdifull ting som min far lærte meg mht det å skru bil: Plukk ting så forsiktig fra hverandre som du bare kan, og sørg i det lengste for at du kan sette ting sammen igjen med de delene du allerede har. I verste fall så kan bilen halte seg til et verksted for egen maskin om man har tatt seg vann over hodet. ...derav at jeg ble litt svett da @gautes kjørte på med mye varme da han hjalp oss med ei gjenstridig bærekule på mr Free. Men jeg visste jo at han visste hva han drev med. Og muligens hadde en bil å leie ut om det skulle gå virkelig åt skogen.
  14. Hvordan er mellomakselen da? Om den har gått like mye som bilen, så er det gode odds for at mellomaksellageret, og kanskje også kryssene er ganske slitne.
  15. Som oftest - ja. Men det hender at det har rustet litt bak blikket, og da kan det bli litt trangt allikevel/vrient å få blikket skikkelig på plass. Jeg gir nå bremseåkene en god omgang med stålbørste uansett hver gang jeg bytter bremser.
×
×
  • Create New...