Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content count

    1,424
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Indre Østfold

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

1,004 profile views
  1. ...og batteri/lading er selvsagt sjekket ut? Jeg hadde begynt med å dytte inn et nytt batteri og se om det hjalp på problemet. Om ikke batteri og lading er på stell, så vil ikke feilmeldingene fra diagnosen hjelpe deg. Da er det så mye rart som ikke fungerer som det skal at alle mulige og umulige komponenter vil rapportere feil. Synes umiddelbart dette lukter strømproblemer jeg...
  2. Enig med siste taler. Slitne bærebruer kan også gi vibrasjoner ved oppbremsing.
  3. Bakdiff FL2

    For min del er jeg ikke så bekymret om man kan forvente tiltagende lyd før havari. Skrekken er å bli stående i veikanten på vei til Gardermoen mens flyet går (eller noe slikt). Får også tilføye at bilen har fått tre oljeskift på bakdiff. Det første på våren for halvannet år siden. Da var oljen heller stygg. Nytt skift på høsten, da var det ikke så veldig mye å si på oljen. Litt spon, men ikke mer enn at det kunne være bunnslam som ikke ble med ved forrige oljeskift. Også var det ny olje nå i helgen som absolutt ikke så pen ut. Pr nå er det, som fruen skriver, ikke romlelyd/hjullagerlyd slik jeg kjenner denslags ulyder i alle fall. Tenker vi får spandere på den et nytt oljeskift om en liten tid. Om ikke annet så får man ut gammelt spon - og frisk olje skader sjelden.
  4. Bakdiff FL2

    Siden det har vært litt tiltagende ulyd bakfra på mr Free, så ble det nok en gang foretatt et oljeskift på bakdiffen, og det var en heller trist affære. I allefall for mine utrente øyne. Omlag 40.000 km siden sist gang vi skiftet olje der bak, og nok en gang var oljen ganske så mørk, og med tilsynelatende ganske mye metallspon. Bilen har nå gått omlag 185.000 km. Det er ikke påtagende mye ulyd. Vil tro at noen som kjørte bilen for første gang neppe ville lagt merke til det, men når man som god LR-eier kjører med ørene på stilker så... Spørsmålene er da: 1. Hvor mye metallspon er det "normalt" å få i den type olje etter 40.000 km? 2. Kan noen gi en subjektiv beskrivelse av de ulydene man kan forvente rett før havari på diff? Eventuelt andre ting man kan utforske for å få en idè om tilstanden på diffen uten å plukke den fra hverandre? 3. Har noen en bra bakdiff til FL2/Evoque liggende som man kan vurdere å selge? På forhånd takk.
  5. For å sitere fotografen; Gårdsplassen Auto og såre knoker. Garasjen er for tiden opptatt av en trekano som er i sluttfasen av vårpussen. Audrey er linselus. Full service - som bortsett fra knokene gikk greit, samt et deprimerende oljeskift på bakdiffen... Det er morsomt å lage mønster i gammel olje med magnet, men ikke særlig oppløftende mht tilstanden på den bakdiffen. Om noen har en (bra) bakdiff til en FL2/Evoque liggende å slenge, så ta kontakt.
  6. Frityr olje og diesel

    Går jo an å blande feks 5dl diesel og 5 dl frityrolje i en flaske og koble den rett på drivstoffinntaket, og se hvordan det går? Eventuelt tømme tanken og ha på en liten skvett med blandingsdiesel og se. Siden folk har kjørt aldrende mercederes på bare frityrolje (brukt sådan) så er det ikke helt usannsynlig at det kommer til å gå bra. I alle fall så lenge det er varmt i været. I -15 kan det nok være verre.
  7. 1975 LR 109 Sereis 3 ex Norway military

    Looks like a really nice car. Please keep us updated on your work with it. (We appreciate pictures). Other information about the car, and how you got it would be interesting. I'm not familiar with the ex-mills, but I am sure somebody here will assist you if there is an english handbook around. If not, I could try to translate if you need assistance with some specific passages.
  8. Hilseplikt - sjokket har ikke gitt seg

    Av de som frekventerer forumet så vil nok mange, kanskje de fleste, praktisere hilseplikt. Andre kan det være litt verre med. Tviler på at mange i D5 hilser (enda). Ellers går det an å oppdra folk. En D4 jeg møtte daglig da jeg pendlet med bil begynte omsider å ta hintet, og hilste også når jeg kjørte Freelanderen, så det er bare å være sta. Til slutt blir folk så pinlig berørt at de hilser tilbake.
  9. Disco 4 lekker bremseveske bak

    Blir jo gjerne sånn med de stakkars bilene som må gå i saltlaken her sørpå. Ville neppe skade med litt lanolin. Om man i tillegg plukker av innerskjermene av plast, så kan det hende at man finner mer krokan. Var en del der på min i alle fall. :s
  10. Disco 4 lekker bremseveske bak

    Prosedyren for å skifte bremserør sier at man skal løfte karosseriet ja, men det er mulig å gjøre det uten å karosseriløft. På min D4 så ble det skiftet uten å ta av karosseriet. Men det krever at man demonterer ganske mye. Eksosanlegg, varmeskjold, mellomaksling++ Så om man skal bytte mellomaksel, så kan det være greit å ta bremserørene i samme slengen - og gjerne sørge for at de nye rørene blir smurt inn med lanolin eller annet remedium så de nye rørene forhåpentligvis holder litt lenger...
  11. "Knirkelyd" fra hjul, Disco 4

    Bør alltid bruke bukker. SÆRLIG når man skal under en bil med luftfjæring. Du får oppdatere oss når du finner feilen.
  12. "Knirkelyd" fra hjul, Disco 4

    Ei fjær i håndbrekket som har løsnet/røket og sleper mot noe kanskje? Eller kansje noe rask som har lagt seg inne i trommelen? Eventuelt noe rask mellom bremseskive og bremseskjold. En annen mulighet er hjullager, men om det kommer fra bakhjulet så tviler jeg litt på det. Jekk opp bilen, støtt den opp med bukker og sleng noen klosser under hjulene som står på bakken. Sett bilen i fri og se om du kan høre lyden når du dreier på hjulet. Deretter er det bare å begynne å demontere til lyden forsvinner.
  13. Låse bilen uten alarm? D3

    Trykk på låseknappen to ganger etter hverandre. (Innen tre sekunder eller så). Da skal du få låst bilen uten å aktivere alarmen. Eventuelt så kan du bruke låseknappen på dashboardet. Sistnevnte kan vel være litt vrient om du har varebil.
  14. 2005 Rrs feilkode, slow filling reservoir

    Kanskje en dårlig høydesensor? På D4 vil jo slikt gjerne gjøre at systemet sender luft ut i det vide og brede, med slike feil som resultat.
  15. Girkasse D2, 2003.

    Tror det har vært oppe før, og mener å huske at svaret er nei. Etter en heller vag hukommelse, så mener jeg at det der var et dreneringshull. Med store forbehold om at jeg kan ta feil, og at det er et annet hull, og/eller at konklusjonen om drenering var feil. Søker du litt her, så finner du sikkert tråden.
×