Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,636
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

3,846 profile views
  1. På 160.000 så skal det vel også skiftes olje på transfer, og muligens differ? Tror jeg betalte omlag 13.000 (svenske kroner) for service på 160.000 i Stockholm, så det er ikke sikkert at den prisen er så forferdelig gal. Gitt at det er litt mer enn en vanlig B-service som gjennomføres. Edit: Jeg som husker feil. Det var vel på 120.000 det er bytte av olje på transfer++
  2. Sannsynligvis et kontaktproblem, men det _kan_ også være ei klokke som er på tulltur et sted. En tidligere kollega slet med dette, og havnet mer og mer utenfor veien, men siden andre med D3 ikke rapporterer om dette problemet, så holder jeg vel en knapp på et kontaktproblem. (Årsaken til klokkeproblemene er visstnok at de som utviklet GPS glemte å ta høyde for skuddsekunder, så klokkene i satelittene går mer og mer feil etter hvert som tiden går)
  3. ...og mr Free er ikke videre glad i at noen ser ham i kortene. Bilen liker dårlig å få feilkoder lest ut. Hvem sa at biler ikke kan ha personlighet?
  4. Jeg bruker gjerne WD-40 til å løse opp ting som sitter fast - og som forhåpentligvis skal sitte fast når det er reparert. Til alt som skal fortsette å være i bevegelse brukes andre smøremidler av varierende art, diverse oljer med forskjellig viskositet, fett av forskjellige typer og sikkert andre ting jeg ikke husker på strak arm.
  5. Defekt høydesensor kan også gi lignende symptomer, men da fordi bilen får varierende signaler om hvilken høyde den står i, og dermed forsøker å justere...
  6. Godt jobbet, og supert at du dokumenterer løsningen med både tekst og bilder. Tommel opp.
  7. Før du får angst, få kjørt en reset på gearkassen. Disse bilene har adaptiv styring av gearing, og det kan godt hende at softwaren mener at det er slik du vil at den skal oppføre seg (uten at det nødvendigvis er korrekt). Min bil (med en annen gearkasse, men også med adaptiv styring) mener at jeg skal ligge på skyhøyt turtall og geare hardt, frem til den har lært at jeg liker lavt turtall og myke gearskift.
  8. Skulle det mot formodning være problemer med det elektriske til tilhengerfestet, så har jeg komplett ledningsnett for dette liggende. Tror det er delenr DA2602. Det kan du eventuelt få for en veldig billig penge. Tar bare opp plass i garasjen her.
  9. Stort sett bare rå makt som skal til for å få ut den pokalen/tullipanen eller hva man nå kaller den. Klarer man å få til et skikkelig rykk, så pleier det å fungere. Husker ikke hvordan det ser ut på D3/D4, men på FL2 så er det faktisk et hull i diffen hvor man kan få inn noe å bryte med.
  10. Vil tro at Tess har de koblingene og slangestumpene du måtte trenge.
  11. Hva med Freelander 2 da?
  12. Kjenner ikke til hvordan det er med 8-trinnskassen som sitter i 2012 (og nyere), men frem til og med 2011 var det mekanisk. Jeg har det på min, og har måttet smøre opp den et par ganger. Min tanke var at det kanskje var i samme gata som EPB, at det er en elektronisk bryter (eller hjul i dette tilfellet) inne i bilen som ga signal til en eller annen motor som gjorde selve girskiftet mekanisk. Men om alt det mekaniske er på innsiden av kassen så er vel det lite sannsynlig. Ellers kan det jo hende at en diagnose kan gi noen svar.
  13. ...ellers er det ikke ukjent at selve giroverføringen blir grinete med årene, så med en dose smøremiddel, kan det hende at det løsner (om det er problemet)
  14. D4 er ganske solide konstruksjoner og har vel egentlig hatt lite feil. Utover det du nevner her, så er det jo mellomaksel, men om bilen har gått under 100.000 bør ikke det være noe å bry seg om. Sjekk at tilhengerfeste kan tas av og på, de har jo en tendens til å ruste fast. Ellers er det jo det preventive vedlikeholdet, som blant annet bør være å skifte tørkemiddel på kompressoren, samt at det alltid er lurt å bytte alt av væsker og smøremidler når man får en bruktbil i hende. Registerreim (og reim til drivstoffpumpe) skal byttes på 168.000 km om jeg husker rett. Oljepumpe er vel
  15. I like måte. Eneste gangen jeg har hatt bruk for mer enn to hjul i lufta var under bytte av haldex på Freelanderen, og da holdt det med tre hjul, slik at drivakselen kunne roteres med håndmakt.
×
×
  • Create New...