Jump to content
LRforum

Putte79

Members
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Putte79

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Melhus

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Norge, Trøndelag

Recent Profile Visitors

493 profile views
  1. Liten oppdatering. Startet i helga med å sandblåse ramma, skal være ferdig med sandblåsingen i løpet av uka, før jeg i neste uke leverer den hos Ferrozink for galvanisering. Men er ikke derfor jeg poster en liten oppdatering i dag, men på grunn av min opplevelse med biltilsynet/vegvesenet i trøndelag vedrørende denne saken. Kort om saken: Sendte mail til vegvesen for en kort tid tilbake på hvordan jeg skulle gå fram i denne saken. Siden eksisterende ramme nummer på ramma er særdeles dårlig og kommer garantert til å bli uleselig ved sandblåsing og galvanisering. Fikk raskt svar fra vegvesen om at dette var ikke noe problem, bare kom med ramme hos de. Så skulle de slå inn nummeret på nytt og om man trenger det, også sette på en ekstra plombering (eller noe som også kan brukes til å verifisere at det er samme ramme før og etter galvanisering). Dro til biltilsynet/vegvesent i dag, møtte særdeles hyggelige folk. Samtlige var meget hjelpsomme. Ramme nummeret ble slått inn på nytt, diverse bilder ble tatt osv. Så nå kan jeg sandblåse ferdig ramma og få den galvanisert. I tillegg så har jeg en annen sak med biltilsynet/vegvesenet som også gjelder ramme nummer på en annen bil jeg holder på å restaurer (se tråd 2 dørs classic 1989 model). Her gjorde jeg en stor feil, sandblåste ramma og galvaniserte denne før jeg hadde snakket/eller forhørt meg med biltilsynet/vegvesenet på hvordan jeg skulle gjøre dette. Var 100% sikker på at jeg måtte slipe bort lakk, få fjernet varm galvaniseringen på et vis (pusses bort og man bruker svovelsyre). Dette var noe jeg ikke hadde lyst til å gjøre siden jeg da måtte bryte/fjerne et større område av galvaniseringen på ramma. Vegvesen hadde sett på denne saken, siden jeg hadde tatt særdeles mye bilder av prosessen/arbeidet med restauereringen kunne man med stor sikkerhet sannsynliggjøre at ramma tilhørte bilen! Så dette ordna seg, jeg må bare komme med bilen og de slår inn nummeret også på nytt på denne! : ) Må bare si, opp gjennom årene så har jeg hatt mine diskusjoner med biltilsynet/vegvesenet om biler/modifikasjon/endringer/heving/dekk/felg/godkjenninger på forskjellige duppe dingser osv (eks. var over 10 ganger fram og tilbake med defenderen min før alt var godkjent). Men på sakene mine vedrørende restaurering av mine 2stk Range Rover Classic så har de hvert særdeles hjelpsomme og løsningsorienterte! All skryt til vegvesenet i trøndelag her! : ) Planen nå er å få skrudd denne sammen igjen utover høsten.
  2. hei! Så på en tidligere tråd du har hatt på disse! Der stod alt som solgt? Om ikke dette stemmer, er jeg veldig interessert i den blå dvs.90 mod med 3.9. Har du papir på denne? Om du har det, så kjøper jeg gjerne den blå for 3000kr.
  3. Hmmm... Bruk Turner Engineering i UK. https://www.turnerengineering.co.uk/strippedengines Selger helt ny TDCI 2.4 blant annet. Pris ca 3595 ex.vat. Dvs ca 3595 * 11,4 * 1,25 = 51000kr Ellers så synes jeg det er veldig trist det med motoren din. Har samme bil selv, har runda 310000km med den. Kun hatt noen små ting.
  4. hmm... har hvert alt for dårlig med å ta bilder, status er at karosseri har hvert ferdig siden sommeren 2018. Planen for påska var egentlig å gå over ramma mens den stod på bilen, lakkere den, og begynne å sette på dører og skjermer osv. Men slik ble det ikke, begynte å pusse på ramma, fant ut at jeg kom til å irritere meg for resten av livet om jeg "slurvet" med ramma. Endte opp med å demontere av akslingene og alt under, løfta av karosseri osv. Fikk da tilgang til å ordne det opp ramma ordentlig, var ikke mye. Hadde fått til å sveise opp tidligere det som var dårlig bak på ramma (tverr bjelken som er framfor bak akslingen, hvor alle RRC rammer ruster før eller siden), men kom ikke til på framsiden før karosseri var av. Fikk nå seiset og ordnet dette også. Er faktisk en av bedre RRC rammer som jeg har sett de siste årene. Skal nå etter påske får sandblåst ramma og levert den til galvanisering hos Ferrosink! : )
  5. Hmm.. går sakt men sikkert framover. Hoved karosseri er på plass igjen (full med støv og lort etter at det har stått ferdig i 2år på en låve). Ellers brukt litt tid på å bygge/lage braketter til diverse ting. Blant annet til sensor for timing. Blir å bruke MS3 pro til motor styring. Fått på plass slanger til kjøling. Var litt arbeid med å få tak i riktig An10 koblinger til radiatoren. Men fikk tak i alt til slutt. Jobber nå med å bygge nytt ledningsnett til motoren. Skal så få satt på plass fronten midlertidig neste helg, slik at jeg får bordet hull/prøve festet alle deler. Før inner skjermene blir tatt av og lakkert på nytt igjen.
  6. Hei! Til INFO: Nå har jeg ca kjørt 2 mnd siden jeg fikset feilen på min Puma! Bilen har gått som ei klokke siden jeg bytta Fuel Pump pressure regulatoren!
  7. Hei! Kort spørsmål: Hvor lang har bilen gått? og bruker du noen form for Dieseltilsetning? Så litt om mine egne erfaringer: Jeg har hatt nøyaktig samme utfordringer som du har. Har selv en Defender Puma 2007 som må har gått 310KKm. Opplevde det du nå opplever ved ca 200KKM første gang. Bytta da diesel filter, bytta glødeplugger, sjekke systemet for vann og annen forurensing, fant ingen feil. Fikk tips om å prøve følgende: 1. Tilsett en flaske med STP 5-1 (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/dieseltilsetning-600527/) og 1 flaske med (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/dieselmotorrens-629104/) i ca 60l ny diesel. Bilen ble som "ny" etter å ha kjør/brukt opp tanken. Begynte så å bruke 5-1 og diesel injektorrens hver 20KKM. Bilden gikk mye finere og jevnere når det var kaldt. Dette er nå ca 3 år siden. 2. Nå i Jula ble bilen min helt "kenguru", akkurat slik som din film viser. Prøvde på nytt med 5-1 og injektorrens, fungerte ikke. Fant heller ingen logisk feil inne på NANOCOMEN, men googlet litt. Fant andre med nøyaktig samme feil på nett. Felles for de som fikk fikset denne feilen var at de bytta VCV (Fuel Pump pressure regulator valve) (LR009837). Bestilt ny del fra Lrdirect. Bytta denne første helga nå i januar (Enkel jobb, bare litt trangt å kome til). Bilen min starter nå og går bedre, jevner enn noen gang tidligere. Jeg har hatt min Defender siden ca 110KKm. Tidligere har jeg måttet bruke webasto på bilen min når det har hvert kaldere enn -15 grader før jeg har prøvd å startet den. Sist helg prøvde jeg å starte den i ca -20 grader og da hadde den stått kaldt i 10 dager på Lillehammer. Startet med en gang. Så jeg anbefaler å gjøre 1, om dette ikke funker så er jeg tilnærmet 100% sikker på at du har samme feilen som jeg hadde nå i Jula! Mvh
  8. Hei! Vent/slutt! Har sikkert en liggende. må bare se etter! Om jeg har, kan du få den!
  9. Hei! Ja, det har det. Har bare hvert alt for sløv med å skrive/ta bilder. Jobber nå med seter og interiør til bilen. Karosseri er ferdig sveiset og klar for ramma. Holder på å sliper paneler/dører osv. Ble nå i jula 99% ferdig med alt under karosseri, venter kun på å få tilbake en tverrbjelke etter galvanisering. Måtte bytte denne på grunn av eksosrørene. Plan nå er å være ferdig til Landstreff 2020 eller Range Rover treff i 2020. Tar tid å gjøre alt selv! : )
  10. Hei! jeg er super fornøyd med lrdirect.com! Har brukt disse nå i over 5 år, har x antall pakker hver mnd. Lrdirect sender på dagen, men dette forutsetter at varen du bestiller er instock! Står også når du sjekker ut at det er kun varer instock, som kan leveres med hurtigbhandling (pakkes og sendes på dagen). I Norge så er det DHL express som leverer pakker fra Lrdirect.com. Har avtale med DHL, disse vet hvor nøkkelen til den ene bilen min ligger. Så når jeg er borte, låser DHL seg inn i bilen min og legger igjen pakkene mine i denne. Har et eksempel på bruk av lrdirect.com og DHL: Var for noen år siden på en lengre tur med Defenderen, kjørte i stykker kløtsjen langt inne i de finske skoger. Hadde avtalt (send mail til lrdirect på forhånd at jeg skulle på tur, og om jeg trengte deler osv, om de kunne sende disse til hvor som helst om man fikk en adresse. Fikk svar at det ordnet de! Fikk slepet bilen til et Hotel, fikk tak i diverse verktøy, fant ut hva som var gått til h.... på en onsdags kveld (fjærene i kløsjen hadde gått i stykker, kjent feil). Deler ble bestilt sent onsdags kveld, fredagskvelden kom det en DHL bil og leverte deler til meg på Hotellet i Rovaniemi. Så mitt mitt tips: Pass på når du bestiller deler fra Lrdirect.com at delene er instock! lrdirect.com og DHL er da særdeles raske med å få levert ting. Mvh
  11. Hei! Takk for særdeles god service Finn-Arne! Fikk hentet pakken nå i dag. Tverrbjelken så kjempe fin ut, skal sandblåse den og få den galvanisert! Kan da fortsette med å skru sammen bil! Mvh Indset
  12. JA! : ) den kjøper jeg gjerne! Sender deg mail/SMS. Er ikke stress med at jeg må ha den med engang! Kjører ofte til Oslo. Får vell ta en tur til Grimstad. PS: Digger bilen din, Dvs Bien. Har selv en Disco 1 V8 som skal bli lekebilen/skogsbilen, har veldig lyst til å bygge den lik som din. Tar derfor gjerne en tur til Grimstad for å hente bjelken en dag. Og gjerne få se bien! : ) Mvh
  13. Hei! Er det noen som har en tverrbjelke av typen som er merket nr 3 liggende? : ) Bakgrunn for dette er at jeg holder på å restaurerer en RRC 1989, denne ble levert originalt med en 3.5EFI uten cat. Har satt inn en 3.9EFI med CAT, eksosen går da litt annerledes, trenger derfor å få byttet den jeg har (type 2). Så hadde hvert topp om noen har en tverrbjelke av typen 3 liggende (er samme på RRC ca1992 til 1994, som på en god del DISCO 1). Mvh Indset
×
×
  • Create New...