Jump to content
LRforum

Joost Bloemendaal

LRF Society
  • Content count

    715
  • Joined

  • Last visited

5 Followers

About Joost Bloemendaal

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Recent Profile Visitors

462 profile views
  1. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Hei Svein Ivar! Så var det dette med girkassehavarien! Bilen var utstyrt med en LT77 girboks og reduksjonskasse etter denne. Havarier var kjent gjennom mange år grunnet dårlig smørring av utgående hovedtannhjul. Jeg var på vei fra Oslo til Femund da fremdriften forsvant langs E 6 sør for Kolomoen. Skjønte nok så fort årsaken og ringte, 1995-6, mobiltelefon var ikke allemanseie, veihjelp. De kunne kjøre meg til nærmeste merkeverksted på Hamar! Dette var ikke en løsning som jeg kunne forenes med, med tanke på kostnadene! Fikk av ukjent grunn kontakt med innehaveren av Drevsjø Camping, vår nærmeste samarbeidspartner og konkurrent. Dama i heimen var sørover og tilbød meg å taue meg hjem til Femundtunet! Hun plukket meg opp ved Kolomoen og jeg måtte fint finne meg i å se på bakenden av en diger Subburban de neste 220 km! Bilen kom hjem, deler ble bestilt fra NL og GB. LT 77 ble byttet ut med R380 og ny drev i reduksjonskassa. Alt ble montert av undertegnede på gårdsplassen og bilen rullet som aldri før i tiden etter! Sånn var den historie! Hilsen, Joost:-)
  2. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Det virker sikkert bra, men det originale er som regel det beste! Nesten 450K km sier vel sitt;-) Joost, konservativ når det passer!
  3. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Hei Svein Ivar! Bilen har, så vidt jeg husker, ikke fått elektrisk vifte i min tid! Det var vel aldri behov for det siden alt fungerte som det skulle! Joost
  4. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Joda! Så var det elgpåkjørselen! Skjedde langs gamle E6. Midt på natta. Bilen ble kjørt av en nederlandsk venn etter at en hel gjeng med nederlendere hadde flyttet mein familie og meg fra Studenterhytta i Nordmarka til Femundtunet i Engerdal. Samtidig var det jubileumstreff på Hunderfossen. Så ditt skulle de, og noe senere jeg. Vi oppdaget en lLandrover langs E6-en med nødblink på. Bremset og stoppet og innså at det var min bil! Folka i bilen var særdeles forvirra! Elgen hadde ikke baklykta på og var dermed usynlig! Viltnemda var på plass før de fikk dsnudd seg og reiste avgårde med middagen! Ingen var heldigvis skadda og vi tok bilen på slepp til Hunderfossen og tok en dram på elendigheten. Etter treffet ble bilen tauet til et verksted i Oslo hvor jeg for egen hånd reparerte skadene som hadde blitt taksert til ca 110.000 kr! Avtalen med verkstedet ble at jeg kunne bruke verkstedet etter arbeidstid og noe innafor. Jeg bodde i campingvogn utenfor, jobbet om natten og sov om dagen! Alt i fronten var ødelagt, samt torpedoveggen. Alt ble byttet og samtidig ble motoren delvis overhalt, siden den måtte ut allikevel. Flere uker senere og ikke en krone fattigere ble bilen godkjent av forsikringsselskapet, jeg stolt som en hane og hele elndigheten lagt bak meg! Sånn var den historien! Mer senere! Joost
  5. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Hei Svein Ivar! Har ingen grunn til å tro at motoren ikke er den originale! I min eie ble det kjørt ca 435-450 k km. Det ble gjort en delvis motoroverhaling ifm elgpåkjørsel i 1995. Ellers var jeg nok litt vel ekstrem med olje og filterbytte: ca 5000km! Dyr sak, men det kan allikevel ha lønnet seg! Joost
  6. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Hei Svein Ivar! I min tid ble LT 77 erstattet med R 380 etter havari av hovedakselen. Det kan tenkes at fremre drivaksel ble byttet ut i samme slengen! Men ting har, som vanlig, vel ordnet seg for deg! Historien ifm med kassehavari kan jeg nok fortelle om en gang senere! Hilsen, og godt nyttår! Joost
  7. låne/leie sparkstøtting

    Hvis det går greit, så kommer jeg å hente den i morgen! Nå er jeg glad
  8. låne/leie sparkstøtting

    Hei! Jeg skal være sammen med 33 gærne Nederlendere og Nordmenn en uke fra 27/12 til 03/01 på en storhytte i Engerdal kommune. En av deltakere bruker rullator til vanlig og i den sammenheng lurer jeg på om noen i de traktene der kan låne/leie meg en sparkstøtting. Vi reiser bortover fra Oslo via Elverum og Trysil til Engerdal/Sølenstua den 27/12 og retur den 03/01. Håper dette går i orden! Førjuls hilsen fra, Joost
  9. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Da er gammel glorie historie!! Men jeg må innrømme at det nye enda en gang er bedre, mye bedre! Godt jobbet Svein Ivar! Joost
  10. Gamle opptak fra diverse LR treff

    Fantastisk Dan-Ove! Men kan du se litt på den andre filmsnutten? Jeg får ikke sett den! "Videoen omfatter innhold fra SME som har blokkert de i landet ditt på grunnlag av opphavsrett" Hva nå? Vil så gjerne se alt! Dette er rene historikk! Tusen takk, Joost
  11. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Kjempers! Fortsett sånn! Mine barn er fremdeles arg på at jeg solgte denne flotte bilen! Joost
  12. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Dere er egentlig veldig søte! Snakk om rust! Og rustbehandling! Når denne bilen begynner å ruste for allvor igjen er vi gamlinger veldig gamle!! I alle fall Gaute og jeg! Tør ikke å si noe om din alder Svein! Men etterkomsten får vel gleden av gamlingenes grundige arbeid:-) Ivar! ;-) Flott jobbet! Joost
  13. Nivåregulering på 110 1987

    Boge selv leveller: kula er full med gass under temmelig høy trykk, også i hvilemodus. Hvis man laster en betydelig last bak i bilen og kjører en kortere strekning så skal denne Boge presse bilen opp til opprinnelig høyde. Mål avstand fra hjulbue til senter aksel uten last, så last inn og kjør en kortere strekning og mål igjen. Avstanden skal da være omtrent likt som før. Virkningsgraden avtar med tid, men de har vist seg å holde utrolig lenge! Uten Boge kan bakfjæring virke litt vel mykt og man må da vurdere stivere fjæring, støtdemping. Det er ikke å anbefale å prøve å åpne disse kuler siden de står under trykk. Joost
  14. Hjelp!!!

    Hei alle sammen! Ble oppringt av en Nederlandsk bekjent som har en 130 Defender stående i Førde med muligens et dieselpumpe problem. Bilen står parkert ved AS Diesel-Elektro, Halbrendslia i Førde. Er det noen i Førde som kunne ta en titt på bilen og gi meg en tilbakemelding! På forhånd hjertelig takk! Joost Bloemendaal Telnr.: 91320517
  15. 1987 110 2.5 diesel turbo

    Oh my God! Nå må det vel snart være nok! Skal du bygge den perfekte 86 åringen? Nydelig er den! Joost, skulle aldri ha solgt den......
×