Jump to content
LRforum

Bjørnung

Members
  • Content Count

    125
  • Joined

  • Last visited

About Bjørnung

  • Rank
    TheNutBehindTheWheel

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sola

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland

Recent Profile Visitors

458 profile views
  1. Joda - for så vidt ikke dumt det. Dessverre roter bilen med de tre seteinnstillinger, blir aldri helt det samme neste gang en velger det samme minne, og radio skrur seg av helt av seg selv etter 10 min (maks system setting) og lar seg ikke overstyre. Bjørnung
  2. Har en D4 2015 modell. Grei bil, men noen småting er det. Håper det er noen som kan fortelle meg at dette kan gjøres enkelt. La meg først forklare at jeg ha stilt inn slik at når jeg stopper og skal gå ut så senkes setet og rattet vippes opp automatisk. Det er også fint å sitte slik når man venter på noen (bedre plass til å lese avis eller annet). Radio er stilt inn for å kunne stå på lengst mulig når tenning er av. Men så….. Jeg setter av kona, og jeg venter i bilen, og det kan jo som kjent ta tid. Motor er av og setet har justert seg ned og rattet vippet opp, alt automatisk, og jeg lytter på radio. Jeg finner jeg ut at jeg vil åpne vindu litt, men da må tenning først på. Tenning på og sete og ratt går tilbake i kjøreposisjon! Det ville jeg jo ikke! Vindu rulles ned og tenning skrus av, da går radio av. Det ville jeg jo ikke. Radio må manuelt skrus på igjen. Jeg må åpne og lukke døren! Dette for at bilen skal skjønne at setet skal ned og rattet opp!! Venter litt til og display på radio forteller at nå vil den snart skru seg av (er innstill på maks tid). Det er INGEN - så vidt jeg vet - mulighet for å resette dette - jeg må enten skru av og på for å starte nye periode, eller vente til radio selv skrur seg av før jeg kan skru på igjen. Selvsagt alltid når det er noe interessant jeg ville ha hørt Er det bare jeg som ikke har skjønt det?? Hmm beklager denne havnet i feil forum - kan noen fortelle hvordan jeg får den over I Discovery forum? Bjørnung
  3. Opprinnelig Lucas nr 4018757 Men blir overrasket om du finner et. Spørs om du vil ha ett som ser tidsriktig ut. (med de ulemper det er med lett kortsluttning mellom plater på toppen). De finnes men du må som regel selv fylle de med syre. Hvilket som helst batteri som får plass og som har 12 V og min 51 Ah (som original)..eller helst bedre..ville jeg sagt. Må lengde bredde og høyde og sjekk hvor pluss og minus tilkoblinger er, og finn et I samme dimensjon og passe pris. Bjørnung
  4. Det er nok 1953 I følge motorblokk nr , det er 80" 1953 export Basic LHD og da er det en 2l, senere omtalt som en Siamese versjon av 2l. (I 1955 fikk samme 2l litt større plass mellom sylindre for bedre kjøling.) Bjørnung
  5. Høre kjekt ut, om jeg har en bil på veien som jeg kan stole på. Nærmer seg langsomt målstreken for prøvekjøring. Men det var jo fælt så langt unna allfarvei det skulle være da, sør for veikrysset som jeg vanligvis bare passerer på veien om jeg forstår det riktig (men nå er det vel blitt til en stor rundkjøring)? Men når jeg tenker meg om så er det vel i de trakter at dattera har flyttet så kanskje verdt et besøk likevel! Bjørnung
  6. Takk, da har jeg ikke tabbet meg ut :-) Bjørnung
  7. Hmmm - da har det dukket opp en lokal uenighet her omkring originale muttere av denne typen https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=18349 Skal stainless cappings alltid vippes AV før man skrur mutrene på eller av eller skal de beholdes på????? Krever jo en mindre pipe for bolten under, men...??? Vet det er lett å vri av cappings, men er de ment å tas av, bare en pynteting med andre ord? PS - ser jeg har kalt de bolter ovenfor, bare slurv fra min side - er jo muttere!
  8. Interessant, mange takk! Et standard LR original set med bolter vil vel ligge på rundt GBP 90, vesentlig dyrere disse, men så er det jo håp om å kunne slippe å bytte enda en gang. Litt usikker på om stainless steel er en god ide mot vanlig stål, har hørt om galvanisk korrosjon, men vet ikke om det er et viktig ankepunkt. Bjørnung GBP 90 var visst noe høyt ja, ser u-originalt sett kan fås ned mot GBP50. Bjørnung
  9. Oppdatering, alle deler passet. Byttet ikke EPB klosser da disse virket nesten som nye. Kjørte likevel en del runder med tilpassning som beskrevet i verkstedbok (service mode og gjentatte stopp med bruk av EPB). Alt virket helt ok og ingen ulyder. Bremser tar mye tidligere og bedre :-) Eneste er de forbannede hjul-mutterene som Land Rover lager fortiden. Hadde samm eproblem på D2. Ett eneste besøk på dekk-verksted og boltene er garantert runde og umulig å få tak på uansett dimensjon pipe. Brukte minst to timer sammenlagt bare på å få opp boltene (som ikke egentlig satt så veldig fast). Måtte bryte av, med store vanskeligheter, den rustfrie kappen på noen av boltene for å komme til bolten under for å få ordentlig tak. Nye bolter rundt alt må nok bestilles. Noen som vet om noen typer av bedre kvalitet? Bjørnung
  10. SDV&Mange takk for nyttige svar. Jeg har allerede mottatt alle deler. Tok mindre en en uke fra UK levert på døren, fra Famous Four, hvor jeg har handlet siden omtrent de startet i 1988. :-) Riktignok hadde de ikke listet opp D4 SDV6 på websidene over bremsedeler, kun TDV6, men jeg oppgav bare VIN # og har så langt stolt på de uten problemer. Gjenstår å verifisere når jeg begynner å skru! Bjørnung
  11. Hei, Fant ikke noe entydig svar på forumet da jeg søkte. Er det noe forskjell mht prosedyrer for å skifte skiver, klosser og handbrekk bremseband på en D4 mot D3? Finner gode veiledninger på nett for D3, men lite for D4. Har en amerikansk D4 workshop manual, men usikker på om den viser riktig for min bil som er en 2015 MY. mvh Bjørnung
  12. Samme lurer jeg på....
  13. her er vel original settet som fulgte med men litt mer moderne duger vel også... Bjørnung
  14. Prøvde å søke, men fant ikke noe som lignet. Har kjørt min D4 2015 i ca et år nå og av og til vil ikke automatkassen gire opp. Typisk senario er ut av rundkjøring i moderat tempo og turtall blir liggende i overkant av 2000rpm, selv om jeg bare cruiser videre rolig uten gasspådrag rundt 50 km/t. Må som regel manuelt i nøytral, og så til D igjen, eller best til S og så D før girkassen vil gire opp. Har bare hendt meg 4 ganger siste 8 måneder. Sensor problem eller flushing og ny olje som må til? Kjørt 120 000km Bjørnung
×
×
  • Create New...