Jump to content
LRforum

Bjørnung

Members
  • Content Count

    152
  • Joined

  • Last visited

About Bjørnung

  • Rank
    TheNutBehindTheWheel

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sola

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland

Recent Profile Visitors

582 profile views
  1. Kanskje nyttig å lese dette, D3 ser ut til å være tidlig ute med mer eller mindre "smarte" generatorer. Lading av ekstra batteri kan visstnok føre til uforutsette problemer i moderne biler om det ikke kobles riktig, https://www.caravanersforum.com/viewtopic.php?t=74294 Var nyttig lesning for meg som skal til med å installere et LiFePO4 battery som et auxiliary batteri i en D4 (med Ctek Li - lader) Bjørnung
  2. Liten oppdatering, takker for all hjelp, nyttig å vite, men til slutt viste det seg å være forløping bortkastet. Siden alle papirer på min ex militær tilhenger ble sendt fra forsvaret direkte til lokale Statens Vegvesen og de insisterte på å beholde alle papirer så har jeg aldri sett hva som står der. Jeg tok det for gitt at tilhengeren ble en veteran siden den var bygget i 1953, men dessverre, Statens vegvesen sier forsvaret først registrerte den i 1996 og da er den ikke veteran og jeg får ikke tidsriktige skilter...før om 6 år da... jaja...den ble jo teknisk godkjent da... Bjørnung
  3. I Land Rover Serie 1 kretser (LRSOC forum) ser det ut til at de flest foretrekker denne leverandøren: http://wwspares.co.uk/index.php/2012-12-05-11-07-05/hoods Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med mitt canvas fra WWSPares til en 86" Bjørnung
  4. Takk for link, ja jeg la også merke til at i Oslo så var 50000-54999 reservert hengere, har ikke sett tilsvarende andre steder.
  5. Takk for den info. Da kan det tyde på at det ikke var forskjell på bilnr og tilhengernummer i denne perioden. Ser av denne https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer= C-77514 - at din tilhenger er førstegangregistrert i Norge i 1961 og ved å sjekke info nedefor så kan det stemme med at bilnr og tilhenger nummer er i samme serie....tror jeg Men C- opp til 79999 ble tildelt (ikek nødvenigvis brukt) i 1945 og ny serie opprettet i 1960 fra 700 000 og oppover, så mulig et gammelt nummer ble brukt i dette tilfellet?? Bjørnung
  6. Takker for svar. Har ikke en fasit enda, men ser etter litt Googling på nettet at det er mye rart som brukes som "tidsriktige" nummerskilt, men som ikek er riktig tid i det hele tatt. Fant blandt annet en Bantam tilhenger med skilt fra 1920 tallet så vidt jeg kan forstå. Bjørnung
  7. Lurer på om noen her vet om nummer på tilhengere på 50-tallet ble tatt fra samme nummer serie som nummerskilt på biler? Skal ha et tidsriktig nummerskilt til en veteranhenger, men fikk ikke ordentlig svar på Statens vegvesen annet en at jeg kunne bruke et ledig nummer fra det som biler hadde den gang. Dette gjelder L-skilt fra Rogaland/Stavanger. Jeg har foreløpig blinket ut at 1953 trolig må være et sted i midten av L-28000 til L-29200, men er disse numrene kun for biler??? Bjørnung
  8. Hva med canvas? Da med dør og sidescreens (top av dør) på plass om det skulle både blåse og regne. Lett å rulle opp bak og sider og kun ha canvas tak på ved pent vær., eller litt mer arbeid å ta alt av. Komplette sett selges flere steder i UK. Vedlagt eks fra min Serie 1.
  9. Hei, det kan nok stemme. Kjører gjennom Solakrossen relativt ofte. Ja hadde det vært hyggelig med en prat . Sender deg adressen via mail, tror jeg har din e-mail. men viss ikke så får du den via Geir. Vet ikke om Geir har noen umiddelbare planer om tur nedover hit med Jaguaren enda. Fikk en plutselig stopp med 86" i dag, Søndag. Strøm, men ikke tenning. Hadde selvsagt ikke me multimeteret, men ved bruk av kreativ kort-slutning så jeg hvor det gnistret og hvor ikke….viste seg at gamle hovedbryter (strøm til tenning og lys) ikke fungerte særlig godt. Jeg hadde forventet problemer med den og derfor lagt inn et rele for at ikke all strøm skulle gå igjennom den gamle bryteren, men nå gav den ikke nok strøm til at releet lukket en gang! Midlertidig fiks og dermed malte den som en katt igjen. Bjørnung
  10. Min forståelse av arbeidet til Statens Vegvesen er at det er ikke slik at de skal/må godkjenne eller ikke godkjenne noe selv - de har kun krav på seg til å påse at det er godkjent eller er utført godkjent 3.part. Men - Statens Vegvesen kan selv godkjenne forhold dersom de føler seg kompetente til det. Altså er det personavhengig og vil kunne variere fra sted til sted hva de vil ta på seg å godkjenne selv, forståelig nok. Bjørnung
  11. Fikk egentlig ikke påbud om å fjerne noe, i og med bilen var registrert med kun 2 seter fra før. Men jeg hadde fått beskjed om å montere alle seter jeg ville ha inn før visning..så da må jeg nå fjerne midtsetet foran. Nå er jo ikke det spesielt vanskelig å sette inn eller ta ut….. Synd å ikke kunne ha midtsete, det er jo ganske karakteristisk for LR Serie og Defendere. Men - nå er det lite sannsynlig jeg ville ha hatt en passasjer i midtsete uansett, og et hjemmesnekret midtkonsoll/armlene er jo heller ikke dumt å ha. Bjørnung
  12. Et midlertidig vognkort som ble tilgjengelig på Vegvesen.no ser ut til å vise at 86" nå er godkjent med 2 seter foran (altså ikke midtsete), samt 4 sitteplasser bak. Ingen krav til setebelter bak (større fare for alvorlig skade med belte enn uten sannsynligvis) Tillatt hengervekt er 500 kg (henger uten brems). Maks last på hengerfeste er 60 kg. Det står ingenting om tillatt vekt på henger m/brems (men siden det ikke er kulefeste så er det trolig ikke relevant uansett). Det matcher henger jeg har så det er tilstrekkelig. I tillegg er rammenummer overført til den nye rammen. Det ble også gjort på tilhenger (måtte lages rammenummer ifm registering av militær tilhenger til sivil), men der har jeg ikke fått noe midlertidige papirer enda. Jeg tolker dette som at tilhengerfeste også ble godkjent. Det er tidlig LR hengerfeste som passer ex militær tilhenger med roterende feste i drag. Men må nok avvente papirer på tilhenger for å være helt sikker på det. Så alt i alt, bra utfall! Skulle gjerne hatt midtsete foran, det er jo karakteristisk for disse bilene, men rent praktisk ville jeg trolig aldri hatt passasjer der og et hjemme snekret midtkonsoll/armlene vil være nyttig å ha. Bjørnung
  13. Dette skriver Rocky Mountain på sin web-side: Q. Why do you package 'U' bolts with all your springs? A. We supply high quality 'U' bolts a full ½ inch diameter with rolled threads, washers and nuts. The U bolts are the right length for the springs. Most of the time the old 'U' bolts are rusted, inferior in quality or simply don't fit. You may have to enlarge the holes in your clamp plates very slightly to fit our 'U' bolts but you get much better clamping action. It is very important that a parabolic spring be well clamped or stresses will develop exactly in the middle of the spring where it is drilled for the center bolt. Bjørnung
  14. Burde ikke leverandør av bladfjærene ha de riktige u-bolter tilgjengelig, I det minste gi råd om spec, eventuelt hvor en får tak i de? Hvis ikke så Google etter u-bolter og finn noen som passer. Diverse leverandører har tabeller med utrolige mange varianter av diameter og lenge av gjenger etc etc... Bjørnung Ser for eksempel av Paddock lever U-bolter sammen med nye parbol fjærer. https://www.paddockspares.com/para01-front-parabolic-springs-pair-2-leaf.html Bjørnung
  15. Vel - var hos Statens Vegvesen på tirsdag, men juryen er fremdeles ute. Kan visstnok først vente svar en gang ut i kommende uke. (det var flere forhold til godkjenning på en gang, overføring av rammenummer til ny ramme, registrering av gammel militær tilhenger, godkjenne 86" for å trekke tilhenger, samt fra 2 til 7 seter … puuuh høyt spill ) Burde derfor vente med detaljer til da, det eneste som virket nesten sikkert var at sete i midten foran var utelukket å få godkjent. Da jeg viste til at det fantes serie 1 biler der ute godkjent med tre seter foran , så var svaret (muntlig) at det var i så tilfelle "feilregistreringer". Har visstnok vært protester på dette før og derfor vært behandlet på "høyeste hold" med avslag. Grunnen skal være at det ikke plass for voksen og eventuell passasjer vil hindre sjåfør i arbeidet (fysisk). De to jeg fikk snakket med var hyggelige og greie karer, men dialogen var jo litt vanskelig i disse corona tider, måtte vente ute hele tiden og overlate all papirdokumentasjon til de, og de kom ut en gang i blant for å stille spørsmål. Vet derfor ikke om de tar hensyn til at jeg sa jeg jeg vill vurdere registrering som "bevaringsverdig" dersom det da var lettere å få godkjent seter (og hengerfeste). Så jeg aner ikke om det har betydning å få registrert som bevaringsverdig eller ei. "Bevaringsverdig" er ikke det samme som "veteran", veteran er bare en bil som er eldre en 30 år om jeg har forstått det riktig. Det stilles relativt strenge krav til originalitet for et "bevaringsverdig" kjøretøy. Venter i spenning. Bjørnung
×
×
  • Create New...