Jump to content
LRforum

Bjørnung

Members
  • Content Count

    198
  • Joined

  • Last visited

About Bjørnung

  • Rank
    TheNutBehindTheWheel

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sola

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland

Recent Profile Visitors

705 profile views
  1. Defender Works V8 Trophy | Land Rover Classic Land Rover Defender – Defender Works V8 Trophy - YouTube Bjørnung
  2. Terrain respone 2: "Terrain Response®1 has long been a differentiator for Land Rover vehicles. The patented system allows drivers to select one of several modes that optimize performance on a variety of different surfaces. With the recent advent of Terrain Response® 2 Auto1, drivers now have the option of letting their vehicles sense and adjust to the appropriate combination of terrain response settings automatically. If they wish, drivers can manually override the system to lock in a specific mode. With or without “Auto” engaged, Terrain Response® 2 puts an exceptional amount of L
  3. "Er det slik at autoprogrammet skal ta seg av dette?" Har selv en D4 2015 og tror ikke det er noe automatikk som vil velge fullt ut automatisk de "Terrain response" valg som er tilgjengelig manuelt. Disse må om nødvendig velges manuelt. Som det nevnes over så vil det å skru av DSC kunne hjelpe i noen situasjoner der det er nødvendig med mer moment til noen av hjulene. (Egentlig er det å skru av DSC bare for å hindre at bilen blir forvirret i terregnet/fastkjøring og tror du har skrens på gang og derfor reduserer moment til noen av hjulene for å rette den opp) Snø-
  4. Jeg vet ikke i hvor stor grad D3 skiller seg fra D4 mht bremser og EPB, men dette dokumentet var til stor hjelp for meg da jeg skiftet bremseskiver på D4, men jeg gjorde ikke noe med EPB fordi den virket helt ok på det tidspunkt so om dette er likt eller ei vet jeg ikke. Bodsy’s Brake Bible (disco3.co.uk) Bjørnung
  5. En slik? Får ikke link til å virke, men skal visstnok være fra disse her: Snow Plows & Salt Spreaders | Meyer (meyerproducts.com) Bjørnung
  6. Noen kommentaer og tanker rundt det som kommenteres over. Om man lader direkte fra generator via skille-rele eller dioder, så vil jeg tro største strømmen man kan få er begrenset av to forhold - spenning vil aldri være høyere en det som dikteres av at generator - typisk ikke gir mer en 14,8V og indre motand i batteri som skal lades (og i kabler/dioder etc). Med et blyakkumulator batteri vil man da noensinne komme opp i hele 20A? Tror ikke det, men bare min antagelse, har ikke sjekket. Man kan benytte Ctek 250SE alene, trenger ikke "Smartpass".
  7. Ingen ekspert på dette, men sjekket bruksanvisning på denne. Ser ikke noe nevnt om hvilken type batteri den egner seg for eller om den egner seg for biler med "smart generator", som D4 for eks. (D3 også?). Det står at lading starter når spenning på bilens batteri er over 13,8V. og slutter når spenning har vært under 12,8V for mer en ett minutt. Mulig dette vil fungere med en "smart generator", men ser fra andre produsenter der man kan instille spesielt for smart generator, så starter lading når motor er i gang og spenning er over 11,8V for mer en 5 sek og slutter lading når spenning er u
  8. Er ikke ekspert på dette, men vet, av bitter erfaring på en annen type bil, at sveising kan gi slik skade på generator. Vil også tro, slik du er inne på, at en mulig "komme og gå" kortsluttning kan gi slike skader, om strømmen kan bli tilstrekkelig stor. Måtte bytte, hos merkeverksted, en generator på en Honda to ganger og mener verkstedet sa det var en kortsluttning som skadet generator, og de tok på seg skylden for det (eller mangel på å finne opprinnelig kortsluttning første gangen) Bjørnung
  9. Ok, bortfall av ladespenning og veldig lav ladespenning, og ødelagte batterier kan muligens tyde på diode feil i generator? Bjørnung
  10. Hva er det som egentlig er problemet her? Enig i at 10V er lavt, men siden det er målt i sigarettenneruttak vil jeg ikke nødvendigvis stole på det. Bedre å måle direkte på batteripoler. Så vidt jeg forstår har du ingen andre merkbare problemer eller feilmeldinger? Ladespenning på disse bilene vil variere ganske mye mht med gasspådrag og mye annet (se link utdrag i min forrige melding) Viser IID også så lav spenning som 10V av og til? Bjørnung
  11. 24D kan være begynnelsen på 24DXXXX som var for Discovery EFI ca 1990. Det stemmer også overens med kompresjonen som står over 9,35:1. Om det er PH som står der så kan det være en motor refurbished av Peter Hobson Industries Hobson Industries Ltd Kjøpte selv en overhalt EFI motor derfra en gang i det forrige århundre. Bjørnung
  12. Jeg observerrer også betydelig spenningsvariasjon under kjøring med min D4 2015 SDV6, tilsynelatende avhengig av bremsing og akselerasjon, sammen med ladetilstand og temp på batteri selvsagt. D4 har en såkalt "smart" generator, og etter hva jeg forstår har Land Rover en spesiel tilpasset versjon for biler med med "automatisk start og stop funksjon". Har sakset fra følgende link noe som muligens forklarer: Cautions about Variable voltage Alternator Operations. - Caravaners Forum - Since 2000 (tekst i link viser forøvrig til LR D3 etc...) "The second type of V
  13. Stilig bilde, bodde 10 år i Trondheim, kjenner Osloveien, men ikke så langt tilbake i tid. Hadde sommerjobb hos Falken i Stavanger i sin tid, (antar det er en Falken bil på bildet), da hadde de også en LR, Ser 2 om jeg husker rett. Besinstasjonen på Lagårdsveien i Stavanger den gang. Bjørnung
  14. Hmm - slikt lavt forbruk klarte jeg også med min D4 2015, men kun en eneste gang, og det var den ene gangen jeg var på på langkjøring på veier på østlandet. Klarer ikke det på vestlandsveier uansett hvor langt jeg kjører. Riktignok var den allerede kjørt 120000 da jeg kjøpte den og har nå passert 150000. Men bruk av gasspedalen kan jo variere mellom sjåfører Bjørnung
  15. Vet ikke om XD som er avbildet i denne tråden er rikitg eller om det gjaldt UX (bildet rett under). " Gamle bilder av seriebiler i Norge - Serie Forum - LRforum " Det ble påpekt i tråden at en av de var e-verksbil fra trøndelag, men om de eksisterer i dag vet jeg ikke. Selv har jeg forøvrig også en tidligere e-verksbil fra Lyse Kraft, men det er jo en L-registrert serie 1 og det teller nok ikke her . Bjørnung
×
×
  • Create New...