Gå til innhold

LRPersa

Medlemmer
  • Innlegg

    245
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo vest - Røa
  • Interests
    tidl. Freelander - nå 2007 RR Sport TDV6.
    "Snuser" på ex-mil. ?

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Røa - Oslo

Nylige profilbesøk

959 profilvisninger

LRPersa sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. hei Kjøpte den i juni mnd. og det ble til at vi i ferien i påfølgende juli mnd. tok en ukestur rundt i Danmark. Kjøringen ble da preget at "cruising" på motorveiene i Danmark med hastigheter rundt 100 - 130 km/t. RRS`en fikk da kjørt seg skikkelig og den oppførte seg pent - ingen vesentlige feil/mangler dukket opp. Fikk imidlertid et par meldinger om "feil med luftdempere" som ga seg ved reestart (tips etter telefon til verkstedet/Motorpool, som antok dette var noe "buggs" i prosessor/evt. sensorer). Etter noen mnd./høsten - bestilte jeg service hos Motorpool. Den ble gjennomført og de sjekket spes. prosessor og oppdaterte og sjekket ut for disse evt. feilmeldingene om feil (var også noen meldinger om "low coolant nivå" - når det var NOK kjøleveske). De skiftet også et "returrør" for diesel på motoren - og alt var fryd og gammen. Imidlertid - så hadde de jævli problem med å få innfestet dette returrøret skikkelig. Etter noen dager så veltet det dieseldamp opp fra motorrommet og Motorpool tok åpå sparket en ny gjennomgang og fant feilen (løsnet kobling på returrør/diesel. Det som var litt styrete var at jeg måtte tilbake 4 ganger før dette forbaskede røret endelig bestemte seg for å bli sittende fast, og vi slapp å få kaskader av dieseltåke inn i viftesystemet - måtte nesten stoppe for å spy underveis til verkstedet for ny rep. Men - i det store og hele: Bilen har oppført seg rimelig bra, med bare noen småting (som man må regne med). Når småtingene har dukket opp vil jeg fremheve at "gjengen" hos Motorpool har vært fantastiske til å stille opp "pronto", være seg å ta en ad-hock titt eller veilede meg over telefon (som når vi var i Danmark). Min erfaring nå er at det man kan få trøbbel med er det komplekse og innviklede datasystemet som styrer alle de fantastiske funksjonene på en slik avansert bil. Det viktigste jeg føler å fremheve er at det kan dukke opp litt trøbbel med feilmeldinger og/eller rare meldinger (selv om alt er OK). Derfor - når "amatører" som når det gjelder elektronikk og datasystemer, så MÅ man kjøpe hos en forhandler som kan disse kompliserte bilene, og det viktigste av alt så må alle servicer være fulgt opp (da tas jo "småtrøbbelet" etter hvert på servicen). Og når du har en dyktig fagenhet der du kjøper, så får du TOPP hjelp når/hvis det oppstår noe. For min del er det altså å fremheve at bilen er blitt "guttedrømmen" som er oppfylt, den er nydelig å kjøre, ingen vesentlige feil/trøbbel har plaget opplevelsen, "småting" og veiledning har blitt håndtert fantastisk hos Motorpool. ----- Jeg kjøper gjerne en ny når tiden kommer for at "dagens smykke" begynner å bli sliten på slitasje - om noen år ?? MVH Per V
  2. Hei ! "RRS også" - kanskje det var meg som traff på deg - mister "pesto trader" ? RRS m/Lys gul farge og ellers helt original å se på. Du (eller føreren)"skvatt til" og hilste når snutene passerte hver andre - tenkte det var en som ikke var vant med hilsingen`? MVH LRPersa (Per)
  3. Hei GeirJ Gratulerer med godt valg ! Jeg fikk akkurat samme røkket som deg i fjord og ble eier av en RRS 2007 mod. Hadde også rimelig mange km. på teller, men det er rimelig greit når den er fulgt nøye og godt opp siden fødselen. Hadde noen småfeil som leverandør Motorpool på Høvik fixet fint og greit - og jeg har nå kjørt og samtidig kost meg siden jeg overtok "juvelen" i juni i fjord. Jeg valgte også nettopp dette eksemplaret pga. alt utstyret som du nevner (spes. Dynamic respons / stabilisator og greier). Jeg har også opplevet en jævelig sleng på tørr asfalt etter en kjempebrems når en "gangster" pælma seg inn foran meg midt i svingen (Lundensvingen v/Bjerke). Føler at systemet hjalp godt for å unngå å gå rett i autovernet på "kontringen" ? Men - etter 3 stk. Freelandere så tilta det helt, og jeg fikk banken til å sponse meg på anskaffelsen. Før var jeg "bare" Land Rover entusiast - nå er jeg i tillegg helfrelst RRS entusiast (dyrt men heeeeerlig og gir livsvarig mersmak). mvh Per V
  4. hei og hå ! En pære i baklyset har daua og jeg tittet i manualen for å få metode for å åpne balys. Det var bare å åpne Bakluke/tailgate og så skal man skru ut de to skruene på baklyssatsen langs bakluke-kanten - og ganske enkelt "dra" ut hele baklyssatsen, og bytte pære. MEN - jeg greier ikke på noen måte å få dratt ut denne baklyssatsen. Den sitter/henger dønn fast innerst, og jeg greier ikke å få dratt ut en eneste mm. ?? Det er litt vanskelig å få tak i det ovale/avrundede plastglasset, og jeg er litt redd for å sprekke plasten - men like vel virker dette uløselig for meg. Har noen av dere fixet dette før ?? HJELP ?? Med vennlig hilsen Per V
  5. Etter flere år og flere LR-Freelandere, så fikk jeg "klarering" av fruen for å titte litt på guttedrømmen - en RR ca. 2007 modell. Jeg spant rundt i markedet og tittet og vurderte og endte til slutt hos Motorpool for prøvkjøring av en RRS V6 (i utgangspunktet SKULLE jeg ha en RR) - og jammen ble jeg helt omskrudd i huet og handlet. Bilen er helt fantastisk å cruise rundt med, og motoren (V6 - 190 HK) ble jeg "advart" mot som for liten. Men hva skal man med en kjappere motor når kjøringen foregår i Norge ? Vel, kanskje litt mere "sprut" ved forbikjøring, men det går helt greit når man blir vant med å utnytte/legge aut.kassa i "sportsmodus" når man skal forbi - da våkner den skjønner du ! Og når det gjelder kostnader/pris på en 2007 modell - millionæren/forrige eier har tatt "tapet" fra 1,1 mill til 650.000,- som jeg (banken)lykkelig la på bordet. Kjøp nå en da "Ursa Major" ! MVH LRPersa
  6. Hei - og hå ! Har vært med på å forfekte "hilseplikten" siden jeg startet opp med min første LR (Freelander) i det herrandes år 2002. Erfaringene gjennom tiden er at det stort sett var RR(S) eiere/sjafører som ikke "gadd" å heve labben, noe jeg har uttalt meg flere ganger kritisk og hevet pekefingeren for. I juni i år gjennomførte jeg guttedrømmen - kjøpte meg en 2007 mod RRS. Cruiset stolt rundt og hilste som barra det - men hva opplever jeg ? JO, det er nesten ingen som hilser tilbake/eller hilser forøvrig fra noen som helst LR produkt (bortsett fra noen få - stort sett i Deffendere) ? Tror jaggu at det er blitt slik at de fleste av oss har "gitt opp" RR(S) (hvert fall de nyere), hvor tydlig vis eier/sjafør ikke er særlig LR-entusiaster - bare "nesa i været" med flott doning - trur`em! Men det er faktisk ikke noe gøy å oppleve at ingen lenger hilser tilbake når jeg nå kjører RRS ? Dette er jo ikke noe jeg føler - jeg opplever det faktisk (dessverre), men jeg kommer ikke til å gi meg nei - Basta ! MVH Per V
  7. Hei Jeg henger meg på denne jakten etter det "ettertraktede hull" - for å få DEFA kabelen inn fra motorrommet gjennom torpedovegg, for å få strøm til kupè-varmeren som skal sitte på høyre side av midtkonsollen. Jeg er ute etter "hullet" på en RRS TDV6 2007 model. MVH PerV NB ! Jeg klippet denne fra "KALDEVASS" / Glen sittt innlegg 10. mars 2010: (dreier seg vel om Disco 3 ?) På "reserve batteri" boks på sjåfør siden er det en gjenomføring som er lett å kommer til, åpne batteri boks og bak "volvo" sirene er det en gjenomføring til clutch wire som har en gummi prop i det (siden du har ikke klutsj), dette er det lettest måtte å få kabeler i bilen, Jeg satt inn en trek rør siden jeg skulle har flere ledning gjenom. Eneste ulempe er at du må da tar ledning borte ti passasjeside. Glen
  8. Hei Jeg har søkt i "høyre hjørnet" på tema Defa varmer og finner masse av tips fra forumgjengen, men finner ikke noe som henviser til konkret min RRS V6 190HK 2007 model. Dvs. for meg ser det ut til at det er henvist i Forumtrådene (også i DEFA listene) til det meste av merker, typer og motorer - men ikke den motoren som sitter i min 2007 mod. 2,7 litern. Er det noen som har noe tips så jeg kommer meg videre. Hadde forøvrig tenkt å ta en telf. til DEFA - men det er alltid flotteste grunnlag for kontakt med leverandører og ha litt "Forumtips" på blokka så man ikke blir dsnakket rundt av "salgseksperten" som (stakkar) skal råde folk frem til rette for hundrevis av bilmerker/typer. Hjelp ?? MVH Per V
  9. Heisann - nå har jeg fått "klarhet" i denne utfordringen med valg av dekk/hjulstørrelse. Det ble overraskende enkelt avdekket hva som i hvert fall er "minstemålet" på dekkdim. på en RRS --- og nå kommer poenget MED brembobremser - som min RRS er levert med. Søndag forrige uke tok jeg frem de før omtalte piggdekk 18" og da kom overraskelsen - - det var klin umulig å få disse på, og de kan aldri heller ha vært montert på min bil - felgene butter ganske enkelt i de noe "forvokste" i størrelse calipperne til brembobremsene. Tidligere eier (den luringen) hadde levert med bilen jeg kjøpte vinterdekkene til en tidligere RR han hadde hatt - før denne ble byttet inn med bilen jeg nå har kjøpt. Men - Motorpool/Høvik trådte til med kjeeeeempefin service og kundebehandling - - forrige dagen monterte de på 4 stk. flonkandes nye originale alufelger med flotte nye piggdekk. Da takker jeg for gode råd og veiledning tidligere i "tråden" - og håper at min "opplevelse" kan være nyttig info hvis noen andre også skal bytte dekk på en bil med "Brembo" - da er "minstemålet" 19" dekk for å få de inn på akslingen. Med vennlig hilsen Per V
  10. hei Når jeg kjøpte min RRS EHS V6 2007 mod nå i sommer så leste jeg masse artikler og tester, og det ble da fremhevet at Dynamic Response var ekstrautstyr og kostet masse 1000,- lapper - MEN det var flere "testere" som fremhevet at dette var nærmest et "must" og som medførte en helt annen stabilitet under kjøring ? Jeg valgte min bil ut i fra at den har dette ekstrautstyret (inkl. 20" hjul). Er det flotte greier ? jeg synes bilen er meget stabil og god å cruise rundt med, men det må "tilståes" at jeg ikke har prøvet en RRS uten dette utstyret. Titt/søk opp noen tester - f. eks. er det en VG - test hvor dette var beskrevet. MVH Per
  11. Hei Jeg fikk utført 96.000 km service hos Motorpool ifm at jeg kjøpte RR Sporten der i sommer. Fikk opplyst at det kostet "fra" kr. 8500,- og at neste service 120.000 km (eller var det 130.000 km ?) ville bli vesentlig dyrere siden det da skulle byttes register-reim. Noen som har gjennomført den "store" m/skifte av register ? kostnad ? Er forøvrig litt usikker når jeg hører "fra" Kr. 8.500,- ? det blir fort masse/masse mere ? MVH Per
  12. Hei Noen mnd før ferien i år var jeg på samme "detektivrunden" som deg. Mine runder i flere testrapporter og i Forumet, endte opp med en RRS 2007 mod. V6 190 HK som jeg handlet på Motorpool Handel- Høvik. Noe "rusk" var det å bemerke som ble fixet før overlevering, noe "rusk" har dukket opp underveis - men alt har blitt fixet av Motorpool. Dette har vært uvesentlige småting, og bare feste på reflektor/hovelyskaster ryker var vistnok gjenganger ? Ellers har jeg vært litt plaget av "feilmeldinger" på displayet. Det er litt dritt at det kommer meldinger om feil på vitale deler med beskjed om å "..stoppe motor å oppsøke verksted.." - også viser det seg (selvfølgelig heldigvis) å være feilmeldinger? Så det jeg har inntrykk av er at det er så mye elektronikk at det "rabler" av og til- noe som vises på displayet dessverre. Dette skal Motorpool ta en grundig gjennomgang av når den om en uke skal inn til service 96.000 km. Og - den har derved gått rimelig mange mil allerede, kanskje det er årsaken til dette elektronikkgreiene ? Også "spiser" jo det å stoppe 2,5 tonn bil en del bremsebelegg og skivestål rimelig fort. Men det er vel ikke spesielt for en RRS. LØP og kjøp, sier jeg ! MVH Per
  13. hei-sann ! Jeg ble bitt av "LR-basillen" i det herlige året 2002, når jeg skaffet meg den første av 2 Frebee`r og jeg har vinket og hilset siden på det jeg ser gjennom frontruta av møtende LR`e. Noen har reagert- andre ikke, men beklagligvis er det jo noen som ser på deg som en forskrudd gærning? Før ferien i år realiserte jeg min drøm - jeg ble eier av en kjempefin RR Sport 2007 mod. Siden 1. juni har jeg cruiset rundt i denne, og jeg hilser som bare fanken (som før)på alle LR / av alle årganger. MEN - jeg registrerer absolutt ingen forskjell i reaksjonene/responsen tilbake - noen reagerer - andre ikke og noen ser på meg som en forskrudd gærning. Og hva får vi ut av dette ? hakk`e peiling - men jeg hilser any way ! Med vennlig hilsen Per
  14. Hei igjen Da har jeg "drodlet" med meg selv angående vinterdekkene (piggdekk)bilen ble levert med, og jeg har funnet ut at ditt tips Tore var å "gå for". Ikke minst (som Tore påpeker - prisen på nykjøp). I mellomtiden har jeg også gått noen runder med Motorpool angående (de noe "svære") sommerdekkene som sitter på (9.5J x 20 (alloy wheel) 275/40 R20 - All terrain tyre 106Y). Helt fra jeg kjøpte bilen ca. 1. juni har jeg undret meg over at alle 4 av disse brede dekkene er svært/helt nedslitt i ytterkant, og da i et ytterbelte på bredde ca. 1 tomme jevnt rundt dekkene. Ellers innover på dekkmønsteret er det greie saker og lite slitasje å bry seg med. Motorpool bedyrer at dette ikke er gjenstand for trøbbel ved en kontroll, fordi om mønsteret er så og si nedslitt i dette belte. Videre - årsaken er antakelig "tøff kjøring i svinger, evt. feil dekktrykk (for lite luft) - men altså ingen ting å bry seg om ? Altså ved "normal" kjøring og riktig lufttrykk så skal ikke denne slitasjen utøke seg. At det skal være noe fysiske feil/defekter i hjuloppheng (eller hva det heter) avfeier de helt klart. Jeg har sjekket lufttrykk, og dette var greit, og jeg fylte på "en strek" luft ekstra så det i hvert fall ikke er for lite og jeg mener jeg kjører ganske "normalt i svingene. Jeg forstår Motorpool-folkene som at dette er "normalt" ved bruk av så brede dekk. De viste meg forøvrig en annen RR Sport de hadde til salgs (og en Disco m/feite dekk) som også hadde liknende "sideslitasje". Er det noen som har erfaring og som "kan" dette ? mulig at det å leike seg med "feite" og tøffe dekk, har den konsekvensen at man går utover vinklingen av dekket i forhold til bil og underlag/vei ? MVH Per V
  15. hei igjen folkens Takk for disse innspillene. Nå har jeg rimelig sjanse til å vurdere dette ut i fra hva som er godkjent - - og hva som ble forespeilet av selger skulle følge med bilen. * Den er levert med/og står nå på sommerdekk: 9.5J x 20 (alloy wheel) 275/40 R20 - All terrain tyre 106Y * Annonsert med/forespeilet av selger vinterdekk/pigg: 8J x 19 (alloy wheel) 255/50 R19 - All terrain tyre 107Y * vinterdekk/pigg - levert med bilen (så det etter 4 uker ???): 8J x 18 (alloy wheel) 255/55 R18 - All terrain tyre 109V Føler at det riktige blir å forlange å få det forespeilte vinterdekk - 8J x 19 (alloy wheel) 255/50 R19 - All terrain tyre 107Y Eller er jeg på "villspor" med at det er sikrere på vinterføre med - 8J x 18 (alloy wheel) 255/55 R18 - All terrain tyre 109V Mvh Per
×
×
  • Opprett ny...