Gå til innhold

ESPO

LRF Society
  • Innlegg

    829
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Nylige profilbesøk

2 124 profilvisninger

ESPO sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Jeg har 2,2 L i 190 hk versjon og med Adaptive Dynamics (litt annet 4wd-system enn Haldex og kjører på 2wd på generelt program men slår inn 4wd ved behov. Syns den er bra og drar bra. Fin lyd i gasspådraget, nesten litt som en bensinmotor. Litt hard gange og vibrasjoner på tomgang i kaldt vær. Bruker nok litt mer en Ingeniumen, men nede i 0,6 på langkjøring. 0,75 påhverdagskjøring. Kjørt omtrent 100k nå.
  2. ESPO

    Mercedes GLK 220?

    Leker litt med tanken på en Mercedes GLK 220 - ca 2010 modell. Har alltid syntes de er litt kule (selv om designet er litt spess) og får generelt strålende kritikker for kjøreegenskaper og kvalitet - ble vel kåra til SUVen med færrest feil for noen år sia. Prismessig er de ikke så gærne heller nå. Litt trange bak, men relativt høy og rett. Så på en nydelig mørk blå en i dag (MY2010) som bare var gått 100K. Noen som har erfaring??
  3. Jeg kjøpte jo min for litt over 2 år siden nå. Har vært strålende fornøyd med 2,2L i 190 hk versjonen. Bilen er deilig å kjøre- føler den ligger klistra i svingene sammenlikna med den gamle D3en. Med Nokian pigg oppfører den seg helt konge på vinterføre! Har ikke kjørt 150hkversjonen av 2,2l men anbefaler iallfall 190versjonen. Finner man en som min, med Adaptive Dynamics (med «veisving»-symbol på det femte kjøreprogrammet - de fleste har bare 4) har den magne-ride dempere som stiver ekstra av - pluss et annet 4wd-system med tilnærmet diffsperre bak. Ikke mange som har dette ser det ut til.
  4. Hei! Jeg ligger i "dvale" på forumet etter å ha bytta ut D3 (MY05) med DS 2015 (2,2 L 190hk med adaptive Dynamics for snart 2 år siden. r jo ingen problemer lenger liksom... :-) DS er jo ikke det samme som en D3 (D4), en betydelig mindre, men også kvikkere og mer personbilaktig bil. Det har vært en del issues på det engelske forumet, spesielt knytta til lyder og byggekvalitet. Det er også en del greier med Ingenium-motoren og fortynning av olje med diesel pga noe ift regenerering av partikkelfilteret. Om det betyr så mye annet enn at man bør bytte olja oftere enn anbefalt (noe man uansett antagelig bør) vet jeg ikke. Ellers er jeg strålende fornøyd etter å ha kjørt ca 40 k med den. Har bytta bremseskiver (bak!!) i fjor - litt overraskende - ellers ingenting vesentlig. Har litt småkødd med et elektrisk hengerfeste som "detter litt ned". Av og til noen små ulyder. Men bilen går som ei klokke og kjøreegenskapene er dritgode! De fleste bilene på markedet er vel uten magnetiske dempere, men finner du en som har (Adaptive Dynamics), så er det merkbar forskjell når man setter den i det moduset. Vesentlig mindre krengning og utrolig deilig å kjøre (når man er alene uten noen som klager på hastighet i svingene!) 2 L diesel er vel Euro-6 og mer up-to-date-motor, og bruker sikkert litt mindre. Min ligger på 0,7-0,75 i snitt på bykkjøring. Har vært nede i 0,55 på langkjøring når jeg er forsiktig på gassen. 2,2 literen er jo gjennomprøvd, men litt mye motorlyd og vibrasjon på tomgang om vinteren kanskje? Kjører for øvrig på 20" sommerdekk, som er litt i overkant harry kanskje, men gode på asfalt, og har 18" Nokian Hakka7 pigg på vinter. Plassen i bagasjerommet er jo ikke overveldende, men bakseteplassen er veldig bra!! - litt harde bakseter kanskje. Burde vel være flere her som har litt erfaring å dele, også med Ingenium-motoren?
  5. Ismaskin og smørkinner på hjulene! Olivenoljedispenser i bakluka....urtehage i bakvinduet.... brødtoaster i midtkonsollen.... Kjekt å ha.....
  6. https://www.discosportforums.co.uk/viewtopic.php?f=17&t=6132 Oljeanalyser fra diverse DSer med 2L Ingenium diesel
  7. Har vært en del greier i UK angående behov for hyppigere motoroljebytte på Ingenium-dieselmotorene pga. fortynning av oljen med diesel ved autoregenerering av dieselpartikkelfilteret. Det pøses da på med diesel for å øke forbrenninga, men med resultat at mer uforbrent diesel entrer motorolja. Dette har med kjøremønster å gjøre. Melding om service skal bli gitt i displayet basert på innput om kjøremønster. Uansett tenker jeg at oljebytteintervallet på 2 år eller over 30 000 km er relativt drøyt! Mye greier med sinte kunder som mener de blir snytt for fordelen med lange oljeskiftintervaller. Også varierende grad av oppfølging fra verksteder, men ser ut til at de bytter olje gratis iallfall for de med serviceplan hvis olja har mer enn 6% diesel. Men også ulikt hvordan dette håndteres og informeres om av JLR rundt om i verden. Spørsmålet er jo motorslitasje pga drastisk reduksjon av viskositet til olja hvis bytte ikke blir gjort i tide. Gjelder både DS og D5 (både 2 og 3 literen tror jeg) og mulig også andre JLR produkter med Ingenium. Ikke sett noe ang 2,2 literen på DS når det gjelder dette!
  8. Man må nok bare finne seg i at rene fossildrevne biler vil dø ut og at markedet for disse før eller siden vil stupe i Norge! Spørsmålet er ikke om, men når! Tror kanskje det kommer tidligere enn mange tror eller håper. Bare se på utviklinga siste året eller halvåret. Helt enig i at det på bygda i Norge fortsatt er mer fornuftig med diesel enn hybrider, men volummakedene er tross alt i byene og det styrer hovedetterspørselen og prisene. Når det gjelder trekkraft og moment, er vel både hybrid og rene elmotorer sterke alternativ til diesel. Syns også hydrogen og brenselscelleteknologi er spennende. Her kommer det flere til neste år.
  9. Grattis uansett med ny FPace, håper du blir fornøyd. JLR får endel pepper spesielt på UK forumene for skrukvaliteten på de nye bilene (Fpace, DS og også D5. Men mange er fornøyd også! Er fornøyd med min DS, men av og til litt plastlyder som ikke burde vært der!
  10. Jeg var litt der du er nå, koste på min 12 år gamle D3 100k eller mer eller kjøpe ny mindre bil. Endte på en 2 år gammel DiscoSport og har foreløpig ikke angra. Men det bilskiftet vi nå opplever ligger i bakhodet og ettermarkedet for dieselbiler etterhvert som elektrifisering og pluginutgaver strømmer på, skremmer meg litt! Tror kanskje det lureste nå hvis en vil vente noen år på å handle nyere motoralternativer, er å kjøpe og leve med en litt eldre pålitelig dieselbil noen år til. Evt vurdere en plugin nå? Men det koster litt hvis en ikke vil ta til takke med en Mitsubishi..... XC60 er jo noe å vurder i hybrid?
  11. Har vært en del greier i UK iallfall angående behov for hyppigere motoroljebytte på Ingenium-dieselmotorene pga. fortynning av oljen med diesel ved autoregenerering av dieselpartikkelfilteret. Dette har med kjøremønster å gjøre. Melding om service skal bli gitt i displayet. Uansett tenker jeg at oljebytteintervallet på 2 år eller over 30 000 km er relativt drøyt! Ikke sett noe ang 2,2 literen når det gjelder dette!
  12. Jeg syns 22 ikke passer D3/D4. Dessuten er det hardt for hjuloppheng som slites raskt nok på disse. Max 20"! Men det er jo smak og behag! Jeg sliter fortsatt litt med 20" på min DiscoSport! Der jeg nok egentlig syns 19" er mer passende.......
  13. Da fikk jeg en tur innom treffet igår kveld! Fikk hilst på noen medforumister, kikka på biler, samt et gjensyn med min gamle D3 som nå er Tromsøværing! Høy Serie/Defender-faktor! Mange fine!
  14. Selvsagt! Tenkte jeg ikke på! Men noen pærer må det være?
  15. Har aldri vært på disse treffene, men nå som det bare er en drøy halvtime fra Skien, burde jeg kanskje tatt en tur? Ikke minst for å få et gjensyn med min kjære gamle D3 som tar turen ned fra Tromsø! ....og kanskje det kan trigge et framtidig ønske om en Defender 90? Men blir man ledd av hvis man kommer med en litt jålete 2år gammel Disco-babe?
×
×
  • Opprett ny...