Jump to content
LRforum

bjopau

Members
  • Content Count

    179
  • Joined

  • Last visited

About bjopau

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Trondheim

Previous Fields

  • Location / Bosted
    trondheim

Recent Profile Visitors

654 profile views
  1. Ønsker å kjøpe fungerende webasto til l322. Paul Bjørnerud 996 02 650
  2. Ønsker å kjøpe det bremselyset som sitter på spoileren på bakluka. Paul Bjørnerud 99602650
  3. Jeg har også bytta den pumpa uten at det hjalp. Det er ei ganske lita pumpe som sitter på venstre side i motorrommet. Den er styrt av hvac enheten i bilen. Prøvde å skifte den også. Hjalp ikke. Jeg har også hatt injectorfeil som du beskriver her. Jeg stoppa på en bensinstasjon og trakk av pluggen på den injectoren som meldte feil og satt den i igjen. Da forsvant feilen og bilen gikk som normalt igjen. Jeg hadde og på noe sånn dieselsystemrens, men feilen forsvant med en gang jeg tok pluggen av og på så det er nok ikke det gjorde susen. Eller så har jeg vært nøye på å bytte drivstoff filter ved hver service. Jeg ser at lekkasjetest er nevnt lenger opp her. Du vil ikke få noe symptomer på bilen ved intern dyselekkasje annet enn at den blir tungstartet eller ikke vil starte i det hele tatt uten startgass. Jeg fikk det problemet i sommer. Jeg hadde startproblemer, men den starta med startgass og gikk som normalt når den først starta. Fikk da høre det mest sannsynlig var intern lekkasje i ei eller flere dyser. Det viste seg at de var i orden, men trykk regulatoren til høytrykkspumpa hadde en teflon tetting som hadde sprukket. Da klarer ikke høytrykkspumpa å bygge nok trykk på fuelrailen kun med starter hastigheten til at den åpner dysene i det hele tatt. Intern dyselakkasje kan gi samme symptom og det var første mistanke fr verkstedet også.
  4. Jeg fikk testa dette. Og telestarten min fungerer den. Men webastoen vil ikke. Jeg hører det skjer noe i dashbordet som om den prøver å starte vifter osv, så dukker den feilmeldinga opp. Kan virke som det er selve webastoen. Hvordan er linken mellom varmevifter/ varmeapparat og webastoen? Er det canbus kommunikasjon?
  5. Hei. Jeg har litt trøbbel med webasto selv og tenkte å prøve trikset du hadde prøvd. Men jeg ble litt i tvil hvilke ledere jeg skulle kortslutte. Pinne 1 white/green er i posisjon 3 på min ser jeg, og red/yellow er i posisjon 1 og er sikkert 12v. Brun som sikkert er jord er på posisjon 6. Jeg vil anta at den som er white/green er styresignal. Skal den legges til jord slik du beskriver? Jeg ble litt i tvil. Jeg har feilkode auxiliary waterpump electrical malfunction. Jeg har fått høre at den feilen kan tyde på at bilen ikke har kontakt med webastoen. Men jeg er ikke sikker.
  6. Jeg er verdens tregeste feilsøke, men nå er det kaldt igjen og jeg føler behovet for webasto. Jegchar bestilt time til feilsøking, men jeg har jo faultmate selv også som melder om "auxiliary pump" Jeg har fått høre at det kan tyde på bilen ikke har kontakt med webastoen. Er det flere som har hatt problemer med det?
  7. I forhold til styring så er det mulig å få en classic til å å være presis,men det blir jo ikke en go-kart. Når jeg bygde om min med heving osv for mange år siden så så fikk jeg kommentar på at bilen var forferdelig å kjøre. Og da fikk jeg beskjed om at det sikkert ikke hadde med ombyggingen å gjøre, men mest slitedeler. Etter prøvetur med biltilsynet så gikk de over alle punkter og jeg fikk godkjent ombyggingen, men ikke eu. Der fikk jeg mangler på endeledd, panhardstagforinger og rattstammekryssene. Fikk og kommentar på ombyggingen at castervinkelen var for lav egenlig. Rundt 0 grader til tross for caster oppsettende foringer. Men det ble godtatt. Castervinkel er fint at er større en oppgitt hvis det skal store hjul på i alle falm. Jeg byttet alle de eu manglene så bilen ganske bra å kjøre. Det var da også uten den selv leveling uniten i midten bak. Jeg mener fortsatt bilen ruller rundt det punktet i større grad enn det naturlige tyngdepunktete når den er der. Den er bra for å opprettholde høyde ved mye last, men ikke for så mye annet egentlig.
  8. Fikk tillatelse til å bruke dette fra en Nostaligiside på facebook. For treffet Folldal Jamboree, som Offroad trøndelag arrangerte en del år på 90 tallet. Piloten er min far. Bilen er en 78 modell 3.5 liter manuell kasse og overdrive. Rover aksler med 4.7 giring. Mulig det er Salisbury bak. Det ble det etterhvert i alle fall. 36x12.5x15 supersvamper tsl/sx diagonaldekk. Bilen ble også kjørt slik den er på bildet til England på 50 jubileet i 97. Paul Godtfred Bjørnerud
  9. Td6 Bilen har tullet litt i det siste med starteren. Usikker på om det er starteren eller om det er et annet problem. Men nå i kveld så gikk starteren som bare det, men bilen starta ikke. Bytta batteri så ble det egentlig bare verre. Da ville ikke starteren gå heller. Noen stalltips? Hvis noen har noen ideer så kom gjerne med de. Jeg kan og ringes for en idédugnad om noen har mulighet til det. Mva Paul Bjørnerud 99602650
  10. Det stemmer helt tror jeg . Har prøvd det, og det er en enorm forskjell å kjøre sidehelling med og uten. Uten boge demperen vil a-armens misjon kun være å holde alselen på plass, ingen aktiv komponent presser midtpunktet nedover lenger. Se for dere fremakselen på en gammel traktor, bare med ei lita spiralfjær på hver side. Det klart det hadde forandret seg mye om man fjernet midtpunktet og heller bare brukte stag for å holde akselen på plass.
  11. Mulig det er nevnt før, men for å forhindre rulling så er det et bra triks å fjerne boge demperen i midten bak. Den er bra når bilen lastes, men fører til at bilen krenker rundt midtpunktet og ikke tyngdepunktet. Jeg opplevde at bilen ble bedre både i terrenget og på veien. På den var det ome fjærer og dempere, gummi isolatorer i topp og bunn av hver fjær og 8cm bodylift. Byttet og aksler etterhvert. http://pirate4x4.no/cars/juni09/index.php
  12. Starteren på min 2003 td6 har begynt å fuske litt. Av til så går bare starteren uten at den tar med startkransen. Noen ganger tar den med startkransen, men slipper den før bilen starter. Er det starteren eller er det noe annet som tuller? Noen som har vært borti det samme og vet om det er kurant å fikse eller om jeg bare skal bestille komplett starter?
  13. Nå er det snart vinter og kaldt igjen og jeg har enda ikke gjort noe med webastoen min. Er det noen som vet om det går å bruke webasto med samme modellnavn fra andre biler? F eks fra BMW x5? Litt lettere å få tak ifra bmw enn range rover.
  14. Det er slike IAS skriver han har jeg er ute etter, men får ikke tak i han på noe vis. Er det noen andre som kan ha originale stativer liggende?
  15. Takker for tips, men jeg tenkte egentlig på helt standard lasteholdere for bruk med eller uten originale rails. Har noen montert uoriginale i døråpning? Må man da fjerne railsene? Er det det en kurant sak å gjøre?
×
×
  • Create New...