Gå til innhold

tih

Medlemmer
  • Innlegg

    479
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Solbergmoen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Solbergmoen, Nedre Eiker

Nylige profilbesøk

1 027 profilvisninger

tih sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Bedre enn Teslaer, i alle fall: https://insideevs.com/news/694929/tesla-cybertruck-matte-black-impressions/
  2. Glemte å si hva jeg kunne tenke meg for den - og å nevne at den for ikke lenge siden fikk ny sikringsboks i motorrommet (den gamle hadde de typiske brente kontaktene der det går mest strøm), og at forrige eier, som brukte en god del penger på bilen, skiftet girkasse på den i 2011, ved 286.000 km, så girkassen har gått under 100.000, og girer mykt og pent. Ser også at jeg skrev «styreservo» i listen over nye deler. Det er selvsagt snakk om styresnekke... Hvis noen vil gi meg ti tusen for bilen, med alt som er nevnt av løse deler, pluss verkstedhåndbok og delekatalog, samt en Nanocom med lisenser for P38 med diesel, er det bare å ta kontakt. Bilen står her på Solbergmoen, nær Drammen, og er klar til å kjøres avsted.
  3. Min P38 er i god teknisk stand, men så rusten etterhvert at jeg ikke vil mer. Forrige EU-kontroll gikk ut på dato ved utløpet av august, og den ville nok uproblematisk ha blitt fornyet, hvis jeg ikke hadde hatt et uhell med den: jeg ble påkjørt fra siden, bakerst. Ikke rare sammenstøtet, men støtfangeren tok støyten, og der var tilstrekkelig rust i den bakre traversen til at det ene støtfangerfestet brakk tvers av. Der er også en god del rust i skjermbuer, forkant av panser, bakluke, etc - og jeg kan ikke sveise slikt selv. Bilen er som sagt teknisk god - motoren går som en klokke, og alt virker. Den har gått omtrent 40.000 km siden 2015, og står idag på 380.000. Interiøret er pent og uskadd. Ting som har vært fornyet/reparert de siste årene inkluderer: 2015: AC-kompressor og -radiator 2016: dørlås-modulene, begge sider foran 2016: dynamo 2016: alle høydesensorene 2016: innsprøytningspumpe overhalt og justert 2018: mottaker for låsesystemet byttet til YWY500170 (den som ikke tapper ned batteriet) 2018: vannpumpe 2018: glødeplugger 2019: vindusviskermotor En eller annen gang i den perioden overhalte jeg også ventilblokk og pumpe for luftfjæringen, med nye membraner, O-ringer, stempel, etc. Det som står i er dermed i utmerket stand, og det følger med ekstra ventilblokk og pumpe som virker, men trenger overhaling. Planen var å gjøre det, og ha dem liggende som reserve. Det følger også med en del nytt: Styrestag Parallellstag Styreservo Dieselpumpe (til tanken) Bremseslanger til alle fire hul Panserlås-utløser-wire Temperaturføler til kupéen (koster, sprøtt nok, over hundre pund) Servoer til klimaanlegget (de som står i er slitte, og har en tendens til å henge seg opp) Hundegitter til lasterommet BECM Sommer- og vinterdekk er fra 2015, og ikke mye slitt, men begynner altså å dra litt på årene. Det er Toyo Open Country A/T+ sommerdekk, 255/65R16, og Goodyear Ultra Grip Ice Arctic SUV vinterdekk, 255/55R18, begge sett på originalfelger i grei stand. Bilen er aldeles kjørbar, og trenger bare prøveskilter for å transportere seg selv.
  4. Jeg kommer, med min '66 S2a, og vil gjerne ha en T-skjorte i størrelse XL. -tih
  5. Beklager lang svartid! Nei, så lenge braketten ikke blir kastet, er det greit for meg - jeg har dreiebenk, og kan lage ny foring hvis jeg må.
  6. Ikke kast den delen du mener er fra et kraftuttak, og mistenker kan være skrot! Det er en brakett tilhørende drivlinjen til en Aeroparts capstan-winch. Såvidt jeg kan se, er den til en 2.25 liter bensinmotor. Se bildet av Aeroparts AEH.D på denne siden, så kjenner du den igjen. Den vil være nyttig for den som har en slik winch, men med brakett for en annen motor. Hvis du ikke vil ta vare på den, og ingen andre står frem og trenger den for å få en winch operativ, kjøper jeg den gjerne av deg for en hundrelapp. Messingforingen i min er slitt, og det kan hende at den du har der er bedre, og kan være grei å ha liggende som reserve...
  7. Neida, det er diesel. Hvis du synes angivelsen er rar, var det meningen - men hvis du deler 0.7 liter på 1 mil, og er nøye med enhetene, får du altså 0.07mm². (Og dette er altså det bilen bruker på turen fra Drammensdalen, over Kongsberg, opp Numedal, til Jønndalen (i Uvdal, oppunder Hardangervidda), og ned igjen; tilsammen 32 mil.)
  8. Jeg er godt fornøyd med min 1998 P38, som rusler til og fra hytta med et gjennomsnittsforbruk på 0.07mm².
  9. Det skar seg for meg med anledning til å dra og hente, så nå er dette panseret tilgjengelig igjen, hvis der var andre som var interessert!
  10. Jeg kommer veldig gjerne og henter - det der kan jeg flikke på selv, mens det jeg har nå trenger sveising utført av en som virkelig kan det.
  11. Stemmer det også at dersom du skal bestille en ekstra nøkkel, må du vite hvilke numre (av de fire) du har fra før, så du ikke får to like?
  12. Joda, der er andre ting som kan forårsake at BECM ikke går i hvilemodus som den skal. F.eks. gjør den det ikke dersom en dør, eller panseret, ikke er lukket, så dersom der er feil på en av de sensorene, vil man oppleve dette. Når jeg tenker etter, gjelder dette kanskje også den bevegelsessensoren som sitter oppunder taket på venstre side? Andre ECU-er som kjatrer til BECM vil sikkert også kunne holde den våken, ja - kanskje gå gjennom alt med diagnoseverktøy og lete etter feilmeldinger, og sensorverdier som ikke stemmer med virkeligheten?
  13. Det er ikke trådløst nettverk ("wifi") som er problemet; det er de mange duppedittene som kommuniserer på 433MHz, som f.eks. fjernstyrte kontakter, værstasjoner, røykvarslere som er trådløst forbundet, og så videre. De billige «smarthus»-løsningene fra f.eks. Clas eller IKEA bruker 433MHz, og det gjør også det meste av leketøy med fjernkontroll. Det blir mer og mer av det. Jeg kastet til slutt inn håndkledet og kjøpte en YWY500170 til min P38 - det er den nyeste utgaven av mottageren for nøkkelsenderen, som har en liten mikroprosessor i seg, og ikke vekker BECM før den har verifisert at det innkommende signalet virkelig er fra en LR-nøkkel. Den koster flesk, men er det eneste som virkelig løser problemet.
  14. Jeg fant dokumentasjon til capstan-winchen (vedlagt) - og en kilde til nye Simmer-ringer og enkelte andre smådeler: https://www.lroe.co.uk/Aeroparts-capstan Aeroparts Recovery Capstan Winch.pdf
×
×
  • Opprett ny...