Gå til innhold

Bergsnov

Medlemmer
  • Innlegg

    118
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

790 profilvisninger

Bergsnov sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Takk for tips. Min foreløpige konklusjon er å vente å se – ikke på at bilen plutselig blir frisk igjen, men jeg venter på sommeren samtidig som jeg ser på sveisevideoer på Youtube. Ser jo ikke så vanvittig vanskelig ut? Som Steve Jobs sa: – Alt du ser rundt deg er laget av mennesker som ikke er mer intelligente enn deg selv. Med det i bakhodet vurdere jeg å lære meg noen nye skills, samtidig som bilen kanskje kan gjenoppstå, sakte men sikkert.
  2. Etter 11 år med store utgifter og endel frustrasjon, men først og fremst glede og stolthet, har biltilsynet sagt NEI for videre bruk av min 2008 Disco 3. Mange feil og mangler, men først og fremst rust i kanaler og bakskjerm. Mye rust! Verkstedet vil ha 65000 for å sveise dette. I tillegg kommer reparasjoner på det samme. Deretter vil bilen være grei, men med andre feil som bør utbedres etterhvert. I frustrasjonen gikk jeg og kjøpte det som andre her på forumet kaller en «menneskebil». Jeg er jo et menneske, tenkte jeg. Fin bil og alt virker. Det var jo gøy, men kjørekomfort og følelsen ble noe helt annet. Det er som man har vært en gud på Olympen som plutselig er tvunget til å være et enkelt mennesker. Kanskje det er derfor de kalles menneskebiler? Ungene (tre jenter fra 8–12 år) begynte å grine da jeg kom med den nye, blanke bilen. Den yngste fikk ikke sove før jeg lovte at vi snart skulle ha Land Rover igjen. Herregud! De er verre enn meg… Kona murret også. Hva skal man gjøre? Jeg kan vel ikke bare kaste bilen? Samtidig har jeg ikke alle penger i hele verden, som er det beløpet det tydeligvis koster å ha Disco. Jeg trenger hjelp! Kan bilen reddes? Finnes det noen entusiaster som kan hjelpe meg? Først og fremst med sveising av rust, men gjerne også til andre reparasjoner. Jeg har all verdens tid og krysser fingrene. Jeg vil selvsagt betale for jobben, men helst til en hobbysveiser/mekaniker som kan dette og liker bilene. Hjelp meg!
  3. Har hatt bilen hos kompetente folk som har konkludert med at opphengslageret til mellomakselen er synderen. Hvis dette stemmer blir det billigere enn jeg fryktet i alle fall…
  4. Leser at folk snakker om å trekker kabler til ekstra batteri bak i bilen, men er det ikke plass til et ekstra batteri i motorrommet på babord side? Det er det i allefall i min bil (D3).
  5. Hei Timo. Har du erfaring med denne? Synes den ser interessant ut, men lurer på hvordan det vil se ut på en så gammel skjerm med lav oppløsning. Ønsker egentlig å bytte ut hele skjermen. Husker at jeg har sett bilder av dette en gang.
  6. Skjermen i min 2008 Disco 3 er i ferd med å legge inn årene og kartet har ikke vært oppdatert siden bilen var ny. Har sett liknende biler med en carplay-kompatibel spiller/skjerm installert der hvor skjermen er. Noen her som har erfaring eller kunnskap med dette?
  7. Bergsnov

    Herlig lyd

    Vanskelig å si uten å vite mer om motortype, etc., men jeg tror jeg ville startet med å sjekke ventilklaringene.
  8. Er det ingen som har opplevd liknende? Hører nå fra noen at fremre diff har vært en svakhet på disse bilene. Alle råd mottas med takk, da frustrasjonen er stor.
  9. En ulyd fra drivverket kom snikende i høst. Først en nesten umerkelig hvining som hørtes best rundt ca. 60 km/t, men som etterhvert ble mer og mer tydelig. Nå er det en malende hvining som noen har beskrevet som lyden fra bussene i Oslo på åttitallet. Bilen har vært to ganger på et lokalt verksted uten at de kunne finne feilen. Første gang skiftet de venstre hjullager. Det hjalp ikke. Andre gang mente de lyden trolig kom fra diffen fremme eller transferkassa. Lyden følger bilens fart uavhengig av gir, etc. har lagt med en lydfil. Lyden er mer fremtreden i bilen enn den høres ut på opptaket. Er det noen her som kan hjelpe meg? Bilen er en 2008-modell Discovery 3, om det ikke kom godt nok frem. Ulyd i bilen.m4a
  10. Da er det på høy tid med registerreimservice på min 08 D3. Etter det jeg har hørt er dette en både kritisk og dyr jobb. Hvor bør man gjøre sånt på det sentrale østland eller over mot svenskegrensa?
  11. OK. Da begynner tilbudene å komme inn. Store forskjeller i pris! Med forbehold om at alle har forstått omfanget av arbeidet/delene: Sandven Service: kr 43.023,– Brandt Tanumshede: kr 45.229,– Strømmen Bilverksted: 26.312,– Nore Auto: kr 20.000,–
  12. Da har jeg (endelig) fått sendt forespørsler til de fleste dere har anbefalt (minus Polen og Danmark, som strengt talt ikke ligger på Østlandet ). I første omgang vil jeg ta dette: Nedre bærebro forstilling (begge sider) Parkbremsen har hengt seg opp (reversere modul, evt. bytte) Skifte endeledd høyre side (LR010671) Skifte foringer stabilisatorstag fremme (LR015339) Skifte luftkompressor (jeg har kjøpt original kompressor og vil bruke denne) Skifte rustne breserør bak og forover. Kommer tilbake med resultatet når det foreligger.
  13. Hei. Bilen min. en D3 2008, har samlet opp en haug feil, store og små, som jeg ikke kan fikse selv, type bærearmer fremme, rustne bremserør, etc. Totalt kommer nok dette på rundt 50–60 tusen å fikse, alt i alt. Med så pass mye arbeid lønner det seg nok å finne det billigste, gode verkstedet. Hvor er dette? Gjerne på Østlandet (eller over svenskegrensa). Hvilke erfaringer dere har med verkstedene er også interessant å høre.
  14. Bakre seterad dukker av og til opp på Finn, men du mangler også setebelter til bakerste rad. Spørs om du får dette gjennom, men det går vel an å prøve…
×
×
  • Opprett ny...