Gå til innhold

olehenrikfjeld

Medlemmer
  • Innlegg

    274
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Re, Vestfold, Norway
  • Interests
    Film, foto, astronomi, romfart, musikk, data, ting som ikke er laget for å kastes.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Re

Nylige profilbesøk

1 767 profilvisninger

olehenrikfjeld sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Det er mye krefter i sving inni der ihvertfall. Håper den midlertidige løsningen holder noen dager ihvertfall... den skal byttes, ja. Utrolig at den har vært defekt i fem år uten å tulle :-)
  2. Beklager feil beskrivelse fra min side. Det er selvsagt vakumpumpa som lekker - ikke bremsekraftforsterkeren. Så ja: det er olje. Det er sikkert smart å bytte resten også, men jeg begynner med vakumpumpa. Etter en prøvetur nå så lekker det ikke mer olje, så den midlertidige Biltema-fiksen holder (kanskje) til den nye delen kommer. Det er vel lov å håpe ihvertfall :-) Det er jo fristende å ta av hele pumpa, borre ut naglene og sette i bolter, men det er vel mer inni der som er utslitt, tenker jeg... (rettet tittel og innlegg, slik at fremtidige lesere ikke blir forvirret)
  3. Jeg har hørt en klikkelyd fra motoren og irritert meg over harde bremser i snart fem år, men aldri koblet at de to tingene hang sammen. Velvel, man lærer så lenge man lever... Det var selvsagt vakumpumpa som klikket - ikke ventilene (som følgelig er ekstremt riktig stilt nå). Jeg har bestilt ny, men i går lå det likevel en gavepakke fra Land Rover på gulvet i garasjen i form av en større oljeflekk. Synderen var underkanten av "lokket" på vakumpumpa. Lokket er festet med nagler, og når du kjenner på det med motoren i gang, beveger det seg ut og inn, og olje slipper ut i underkant, ned på fremfre drivaksel og så slosj, slosj rundt overalt... Som sagt: ny enhet var allerede bestilt, men Murphy har arrangert alt så sinnerlig at det er akkurat NÅ bilen trengs som mest. Kanskje han bare prøver å fortelle meg at dette burde jeg gjort for ... eh, 5 år siden. Dermed fant jeg fram en klemme fra Biltema, og satte den på slik at den holder lokket fast. Lyd borte, og lekkasje (nesten) borte. Dette holder vel kanskje en ukes tid til den nye delen kommer, men er det noen som har et bedre forslag til midlertidig løsning? Jeg skal si ifra hvordan det går. Selve jobben med å bytte vakumpumpe ser jo ganske kurant ut.
  4. Nå har jeg kjørt 50-60 mil uten fremre mellomaksel og det fungerer helt fint. Det tok meg vel 30 minutter å plukke den av (halvparten på EN gjenstridig mutter). Positivt: vibrasjoner er borte og det er noe mindre støy. Negativt: bakhjulstrekk og bittelitt tyngre på rattet ut av svinger. Enig, Gaute. Jeg hører en del klikkelyder, og de kommer nok fra en like slitt bakre mellomaksel, tenker jeg... Så nå gjenstår bare dørstokkmila ned til Biltema for å få fremre mellomaksel i orden igjen.
  5. Takk for svar. Da går difflocken på, mellomakselen av, og så går turen til biltema :-)
  6. Det kom en ekkel skrikelyd ved gasspådrag, og så forsvant den igjen. Nå rister bilen ved gasspådrag i noen hastigheter. Når jeg kikker på fremfre mellomaksel, ser jeg at noe har skjedd i det ene krysset. Tipper det hjelper å bytte det. Men det tar jo tid å skaffe deler, og i mellomtiden... jeg antar at jeg kan skru av mellomakselen, og at bilen vil gå greit på bakhjulstrekk, men hvor bra er det å kjøre sånn? Noe spesielt jeg bør tenke på?
  7. Jeg trenger fire "nye" piggfrie vinterdekk på felg til Defenderen før vinteren setter inn (110, 1996, men det har vel ikke noe å si). Har du noen å selge så gi beskjed. Holder til i Vestfold. Send gjerne PM.
  8. Trenger ett sett med bedre bakdører til min Defender. Mine er gjennomrustet på begge sider. Noen som har?
  9. Det er ikke så mye igjen av bilen inni der, men det ble en artig bobil for 2 voksne og fire barn :-)
  10. Takk for tips. Nå har jeg funnet en kamerat med mere tid enn meg som har forbamet seg over bilen. Så får vi se om det er håp. Krysser fingre!
  11. Hei, alle sammen og takk for gode tips. Jeg gir opp. Bilen har nå stått på et verksted i to måneder. De renoverte dieselpumpa og når alt var satt sammen igjen gikk motoren i et par minutter før det sa pang. Knekt kamaksel, ventiler som står opp og sylinder 3 og 4 lekker. Verkstedets konklusjon: 1) vi har ikke gjort noe galt og 2) motor må byttes. 1) jeg vet ikke. kan ikke bevise noe. De virker egentlig ganske redelige. 2) eneste byttemotor jeg har fått tilbud på koster 33000, pluss 10-15 lapper for å bytte. Helt utenkelig. Noen forslag? Pokker heller, jeg likte den bilen - trass feil. Noen som har noen forslag eller er interessert i bilen?
  12. Ja, jeg skal se om jeg får tak i en Haynes-manual. Det er en lufteskrue på slangen inn til varmeregisteret, men det er alt jeg klarer å finne.
  13. Ja, det var det jeg også tenkte. Men alle de høyeste punktene er sjekket, og jeg finner ingen skruer som ikke er til noe annet. Kan det være at det bare er en, da? Det eneste logiske jeg finner er temperatursensoren, men en engelsk ingeniør ville vel ikke brukt den som lufteskrue, vel?
  14. Jeg begynner med det enkleste her... er det noen som kan fortelle meg hvor luftinga til kjølesystemet på FL1 sitter? Jeg finner en lufteskrue på vei inn til varmeregisteret, men det er den eneste jeg finner. Skal det ikke være en til, da?
  15. Da er det ikke registerert ihvertfall. Ikke bare er den like rød metallic hver eneste morgen. Den er også (foreløpig) fri for rare lukter. Skal sjekke...
×
×
  • Opprett ny...