Jump to content
LRforum

olehenrikfjeld

Members
  • Content Count

    270
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About olehenrikfjeld

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Re, Vestfold, Norway
  • Interests
    Film, foto, astronomi, romfart, musikk, data, ting som ikke er laget for å kastes.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Re

Recent Profile Visitors

665 profile views
  1. Takk for svar. Da går difflocken på, mellomakselen av, og så går turen til biltema :-)
  2. Det kom en ekkel skrikelyd ved gasspådrag, og så forsvant den igjen. Nå rister bilen ved gasspådrag i noen hastigheter. Når jeg kikker på fremfre mellomaksel, ser jeg at noe har skjedd i det ene krysset. Tipper det hjelper å bytte det. Men det tar jo tid å skaffe deler, og i mellomtiden... jeg antar at jeg kan skru av mellomakselen, og at bilen vil gå greit på bakhjulstrekk, men hvor bra er det å kjøre sånn? Noe spesielt jeg bør tenke på?
  3. Jeg trenger fire "nye" piggfrie vinterdekk på felg til Defenderen før vinteren setter inn (110, 1996, men det har vel ikke noe å si). Har du noen å selge så gi beskjed. Holder til i Vestfold. Send gjerne PM.
  4. Trenger ett sett med bedre bakdører til min Defender. Mine er gjennomrustet på begge sider. Noen som har?
  5. Det er ikke så mye igjen av bilen inni der, men det ble en artig bobil for 2 voksne og fire barn :-)
  6. Takk for tips. Nå har jeg funnet en kamerat med mere tid enn meg som har forbamet seg over bilen. Så får vi se om det er håp. Krysser fingre!
  7. Hei, alle sammen og takk for gode tips. Jeg gir opp. Bilen har nå stått på et verksted i to måneder. De renoverte dieselpumpa og når alt var satt sammen igjen gikk motoren i et par minutter før det sa pang. Knekt kamaksel, ventiler som står opp og sylinder 3 og 4 lekker. Verkstedets konklusjon: 1) vi har ikke gjort noe galt og 2) motor må byttes. 1) jeg vet ikke. kan ikke bevise noe. De virker egentlig ganske redelige. 2) eneste byttemotor jeg har fått tilbud på koster 33000, pluss 10-15 lapper for å bytte. Helt utenkelig. Noen forslag? Pokker heller, jeg likte den bilen - trass feil. Noen som har noen forslag eller er interessert i bilen?
  8. Ja, jeg skal se om jeg får tak i en Haynes-manual. Det er en lufteskrue på slangen inn til varmeregisteret, men det er alt jeg klarer å finne.
  9. Ja, det var det jeg også tenkte. Men alle de høyeste punktene er sjekket, og jeg finner ingen skruer som ikke er til noe annet. Kan det være at det bare er en, da? Det eneste logiske jeg finner er temperatursensoren, men en engelsk ingeniør ville vel ikke brukt den som lufteskrue, vel?
  10. Jeg begynner med det enkleste her... er det noen som kan fortelle meg hvor luftinga til kjølesystemet på FL1 sitter? Jeg finner en lufteskrue på vei inn til varmeregisteret, men det er den eneste jeg finner. Skal det ikke være en til, da?
  11. Da er det ikke registerert ihvertfall. Ikke bare er den like rød metallic hver eneste morgen. Den er også (foreløpig) fri for rare lukter. Skal sjekke...
  12. OK :-) Varmeregisteret sitter vel innunder vindusviskerne et sted? Hvor ville vannet kommet ut da?
  13. Jeg har vært sprø nok til å kjøpe en Freelander 1999 diesel til fruen. Hun er veldig fornøyd med å ha Land Rover, hun også. Men jeg har selvsagt også påført meg selv noen (bagatellmessige) bekymringer. På noen dager har det vært startmotor, glødeplugger, dørlåser som ikke åpner utenfra, bakdør som ikke åpner, radio som ikke slår seg på, bakvindu som vil ned men ikke opp igjen, ristelyd, gnisselyd, klonkelyd i forstilling, speil som faller av... jaja. Småplukk. Sånt kan vi leve med. Men en ting lar seg bare ikke fikse. Bilen ser ut til å bruke vann, men jeg klarer bare ikke å forstå hvordan. Man kjører 10-20 mil, og så begynner enten webastoen å bråke, eller varmeapparatet blir kuldeapparat, uansett: det er altså så lavt kjølevæskenivå at det ikke kommer varme til varmeregister og/eller webasto. Så slipper man ut ganske heftig trykk fra ekspansjonstanken, venter litt, fyller på en liter eller to og kjører videre. I starten trodde vi det var lokket til ekspansjonstanken. Det var nemlig vått rundt der. Nå er det ikke det lenger, men vannet blir likevel borte... et sted. Jeg mistenker vel dessverre at det er toppen som er synderen, men håper i det lengste at det ikke er det. Så jeg tyr til dette formuet, som har reddet meg mang en gang før med både seriebil og Defender... - Er det noen spesiell teknikk for å lufte systemet? Kan det være at det er luft inni der et sted som skaper overtrykk og gjør at vannet forsvinner inn i et annet univers, for eksempel? - Er det noen kjente årsaker til at vannet blir borte? Noe som bare lekker under kjøring, for eksempel, siden jeg ikke ser noe under bilen når jeg har stoppet? Utover dette (som sikkert også mange andre ville vurdere som bittesmå filleting akkurat som meg) oppfører bilen seg veldig fint. Eksempelvis kan jeg alltid stole på at den er rød metallic når vi skal bruke den. Det er da noe.
  14. Hvis den i det hele tatt har et sedimentfilter, altså. Jeg skal sjekke og oppdatere :-) Matepumpa bytta jeg i fjor, fordi jeg trodde den var synderen når det egentlig bare var dårlig kontakt på motorens eneste elektriske komponent: diesel cut-off-ventilen....
  15. Jeg kan ikke si jeg har sett noe filter der bak, men jeg skal ta en ekstra titt. Det er i så fall ikke byttet så lenge jeg har hatt bilen. Dieselfilteret foran i motorrommet bytter jeg hvert år, men jeg bytter om våren ...jeg burde kanskje flytte den servicejobben til høsten i stedet, så er filteret minst mulig tett når det trengs som mest :-) Det blir spennende i morgen tidlig...
×
×
  • Create New...