Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Evo16v

Medlemmer
  • Innholdsteller

    228
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Evo16v

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Rennebu. Trøndelag

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rennebu

Nylige profilbesøk

401 profilvisninger
  1. Evo16v

    Bytte reim til dieselpumpe Disco 4

    Regner med du mener på dieselpumpa. Det er merker på reima som skal stemme med merkingen på drevene til kammen og pumpa, ingen krise om pumpa roterer, bare det stemmer til slutt. Ideelt bør du jo sjekke med låseverktøy som Andreazz har gjort.
  2. Evo16v

    Bytte reim til dieselpumpe Disco 4

    Ikke byttet på 2,7, men er nok trangere pga. kjølerøret til egr ventilen som ligger helt inntil dekselet. Det røret er ikke på 2,7. Reima er timet på 3.0. Er merker på reima som skal stemme overens med merkene på reimhjulene, helst bør en vel bruke låseverktøyet, men er usikker på om det er mulig å få det på baki der.
  3. Evo16v

    Bytte reim til dieselpumpe Disco 4

    Det er trangt Vanskelig å beskrive alt, men du må av med en brakett oppe/bakant av motoren og det mest irriterende er et rør som ligger rett bak dekslet til reima, det må løsnes slik at en får dytta det bakover, det uansett trangt å få ut dekselet over reima, men med nok fikling så kommer det ut. En ting er å plages med vanskelige ting, men å plages med enkle ting er irriterende. Jeg plagdes en del med noen slangeklemmer, så anbefaler å gå til anskaffelse av ei slik tang: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/slangeklemmetang/slangeklemmetang-med-vaier-2000018955 Godt speil og lommelykt må du ha for å se merkene på reima og drevene. Så fikk jeg et tips fra en LR mekaniker (etter at jeg hadde gjort jobben). Han anbefalte å kappe reima istedenfor å skru løs strammeren slik jeg gjorde, det har vist skjedd at gjengene har blitt ødelagt med min metode. Om du har skrudd litt før og har litt tålmodighet, så går det nok bra. Lykke til!
  4. Evo16v

    Egr og dpf

    Har hørt at det kan bli problemer med dpf etter fjerning av egr, men om det gjelder land rover vet jeg ikke. Har vel kjørt 10 000km så langt uten noe problem. 290hk og 660Nm. Noe som er mindre enn det andre tilbyr, så burde være godt innenfor det girkassa tåler. https://www.quantumtuning.co.uk/ecu-remap-chip-tuning-performance-results.aspx?type=Cars&make=Land Rover&range=Discovery&model=Discovery - 3.0 SDV6 - 245-BHP (01/2009 - 01/2013)
  5. Evo16v

    Egr og dpf

    Ja, 2010 modell. Jeg brukte en av de omreisende tuningfirmaene. Kom hjem til meg, tok ut hjernen, lastet ut programmet og sendte det til England. Der gjorde de endringene i programmet og sende det tilbake. Totalt tok det vel en times tid og kostet ca 4000kr, fikk da tuning med på kjøpet. Litt ekstrajobb med biler som disco4, grunnet at styreenheten må åpnes for å laste inn og ut programmet. Men de har oppskrift for hver enkelt bil og utsyr for å få jobben gjort, så det gikk veldig greit.
  6. Evo16v

    Egr og dpf

    Jeg har programmert bort egr og blendet røra som går til innsuget. Har ikke gjort noe med dpf. Fungerer bra så langt, men nå hadde jeg ikke noe problem før helle :-)
  7. Evo16v

    Oljeskift disco3

    Når jeg legger inn min D4 som har DPF, så kommer velgeren opp med Castrol Edge Professional C1 5W-30 https://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/recommendation?data=c97799f6dc48b8f44ad27248cdf77e95 Når jeg manuelt legger inn D3, så skiller ikke velgeren mellom biler med og uten partikkelfilter, noe som må være feil. Defor ville jeg gått for Castrol Edge Professional C1 5W-30. https://www.billigbilpleie.no/pi/Castrol-Edge-Professional-C1-5W30-1-ltr_2632523_146141.aspx
  8. Evo16v

    Vurderer 2005-2006 RRS

    Har en 2010 model og det har aldri vært tull med den heller, desidert mest feilfrie bilen jeg har eid. Men har ikke intrykk av at feilraten på motorene er noe mindre enn på Disco 3.
  9. Evo16v

    Vurderer 2005-2006 RRS

    Dette stemmer vel ikke helt, massevis av D4 med knekt veiv og det har vist vært noen tilfeller i D5 også. Så en kan like gjerne kjøpe en med 2,7 motor.
  10. Evo16v

    Motorras?!?!?

    Må vel av med innsug og eksosmanifoild for å få det til? Og det er vel en del jobb. Beste måten å finne ut dette er å måle kompresjon, men du må vel muligens ha noe verktøy for å få ut dysene siden de sitter fast. Utifra det jeg ser av tidligere havari, så er det en vis sjanse for at det er knekt noen vippearmer og det vil en kunne se om en tar av toppdekslet.
  11. Evo16v

    Motorras?!?!?

    Veiva roterer to ganger for hver runde kammen går en runde, tenker du da at veiva står en runde feil? At den står i start av innsugstakten istedenfor i starten av tenningstakten, jeg mener at det ikke spiller noen rolle siden det er 360grader mellom de to taktene og du da er i samme posisjon. Dysene gir vel diesel når styreenheten gir beskjed om det. Men timingen på registret må nok uansett stemme for at veiv, kamsensor osv. skal gi signal på riktig tidspunkt i forhold til hverandre.
  12. Evo16v

    discovery 4 register reim bytte

    På dette kitet står det 2.7 og 3.0, så da bør det vel være det samme: https://www.advancedfactors.co.uk/4273-laser--diesel-engine-settinglocking-kit---land-rover-27d-30d---belt-drive-1150714-p.asp Jeg byttet nylig på min uten låseverktøyet til dieselpumpa. Anbefaler at du også kjøper dette verktøyet, var litt trasig å få på reima og sjekke timinga baki der. Tror det ville blitt mindre strev med det låseverktøyet.
  13. Evo16v

    Motorras?!?!?

    Når den er låst, så er den på rett plass. Den kan ikke låses 180grader feil og om du dreier den 360grader så er du jo på samme plass igjen. Han har sjekket dette så mange ganger at det er på tide å gå videre med feilsøkingen. Å ta ut dyser for å sjekke kompresjon mener jeg er rett vei å gå. Om det mangler kompresjon, så må toppdeksel av for å se om vippearmer osv. har tatt skade, sikkert mulig å se om alle ventiler stenger skikkelig også.
  14. Evo16v

    Motorras?!?!?

    Du må vel da eventuelt av med toppdekslet, kanskje du kan se det gjennom oljepåfyllingen. Men for meg høres det ut som du har timet det riktig, når låseverktøyet er på plass så har du riktig timing. Veiva går rundt to ganger for hver runde kammen går og du kan ikke sette kammene 180grader feil, for da går ikke låsepinnene i.
  15. Evo16v

    Streame musikk LR4

    Funker den på samme måte når telefonen ringer,? Muter ned for så å fortsette å spille etter at telefonsamtalen er ferdig?
×