Jump to content
LRforum

Hans Chr.

Members
  • Content Count

    306
  • Joined

  • Last visited

About Hans Chr.

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Pasvik/Moskva/San Sebastian

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Svanvik

Recent Profile Visitors

574 profile views
  1. Takker for det! Det er mulig at OD kassa ikke lar seg renovere, da det er smått om reservedeler tilgjengelig. Litt dumt og da måtte ta ut delene igjen og sette inn nye. Eller er det mulig å kjøpe disse 3 delene som jeg trenger?
  2. Dette vil jo være veldig bra, om mulig. Venter spent!
  3. Da har jeg vært i kontakt med Devon 4x4 som ikke har mye reservedeler igjen. Og min finske LR mekaniker vil helst ikke gjøre service på overdriven. Er det noen der ute l LR forumet som har en brukt GKN overdrive eller deler til denne? Eller er det noen som har tannhjul/mutter/deksel for å kunne gå tilbake til origianoppsettet? Mitt er blitt borte på de 12 årene jeg har hatt overdrive installert.
  4. Takker! Er det noe man kan overhale selv eller bytte noen deler? Finner det noen flinke mekanikere i Sør-Varanger som kan Overdrive?
  5. Korona-selvisolasjon i Moskva ble brutt, og jeg tok fatt på etappen Moskva-St.Petersburg-Helsinki-Rovaniemi-Pasvik/Kirkenes. Min Defender 110 var full-lastet og forventningene store. Første 1000 km gikk som en drøm, til og med grensepassering i disse korona-tider hvor grensene er stengte. Men rett før Helsinki merket jeg at ved nedgiring 5-4-3-2-1 så ville ikke giret ta. Ingen problemer med clutch og girspaken gikk lett i posisjon, men det føltes som om giret bare veeeldig sakte gikk i posisjon, kunne ta 5-10 sekunder eller ikke i det hele tatt. Ved akselerasjon 1-2-3-4-5 var det ingen problemer. Når jeg da omsider skulle parkere i Helsinki sentrum, så oppdaget jeg til min veldig store forbauselse at revers fungerte overhodet ikke. En veldig svar slure-lyd kunne høres. Jeg ringte min gamle bekjent Antti i Offroad-Paja i Turku. Han ba meg kontakte Karaasi, nærmeste LR og Jaguar ekspert i Espoo, og jeg dro dit. Ble veldig godt mottatt, og på tross av fullt verksted og ingen ledig tid, fikk jeg full service. De sjekket master og slave clutch sylindere, alt ok. Men en masse girolje på høyre side i motorrommet, tydet på at olje kom ut fra "pusterøret" til min GKN Overdrive. Vi fikk byttet olje, den gamle var svært skitten, har ikke vært byttet på mange år. Så da hadde jeg to valg. Sette igjen fullastet bil for noen uker for full overhaling av overdrive (deles må bestilles), og hvordan da komme nordover til Norge og ut av Finland innen 24 timer som transitt reglene er. Eller ta sjansen på å kjøre 1400km videre til Pasvik. Valgte det siste. Etter oljebytte i overdrive fungerte forbyggende bedre, men likevel en liten merkbar forsinkelse ved nedgiring, ikke ved giring oppover. Men revers fungerer ikke fremdeles. Symptomene synes værre ved varm girkasse enn ved kald. Men jeg kom frem til Pasvik uten problemer og ikke behov for revers. Har lest litt rundt GKN Overdrive, og det var noen treff på samme symptomer og feil ved GKN. Har hatt småplunder med OD, og særlig ved langkjøring og OD blir varm, da "låser" OD seg i "engaged" og vil ikke tilbake. Og av og til så skifter den frem og tilbake av seg selv. Dette kan da kun tilbakestilles ved å kjøre bilen en meter i revers. (nå kan jeg ikke det engang). Har dere noen gode råd eller erfaring med dette? Defenderen er 2005 modell, gått 90,000 km og GKN Overdrive ble installert i 2008.
  6. Sikkert smart det! Hvordan gjør jeg det? I utgangspunktet trodde jeg at omprogrammeringen av ECU skulle gjøre at slikt høyeste turbotrykk skulle passere. Det var jo greit i nesten 10 år...
  7. Ingen olje i ledningsnettet. Det er tørt og fint under passasjersetet hvor alle de elektroniske duppedingsene er. Luftfilter, dieselfilteret er nye, og dieselpumpe går som den skal. Bilen har vært på service og alt av filtre og olje er byttet. Jeg har en turbo-trykk måler installert. Ved hardt gasspådrag, stiger trykket til maks nivå, og så faller det raskt tilbake, får det stiger igjen og da gjerne holder seg rundt 1,2 bar en stund.
  8. Snakket med Td5Alive. De sa det hørtes ut som dette var et "boost-problem". Nå skal jeg kjøre 2400 km fra Moskva til Pasvik og jeg vil gjerne fikse dette før jeg drar (når corona-restriksjonene er over). LR-verkstedet her i Moskva ville helst ikke gjøre noe med uoriginale installasjoner, sånn som service på GKN overdrive og asymmetrisk turbo. Kan jeg gjøre noe selv?
  9. Takker for gode svar. Får sjekke wastegate. Turbo er en sånn variabel sak, og det er vel en Td5 tuning boks her også. Som sagt har dette funket veldig godt i 10 år. Tok nettopp full service og problemet ble mindre. Men det blir sånn limp mode av og til.
  10. Jeg har en Td5 2005 modell, hvor motor, turbo, luftfilter, eksosanlegg og ECU er oppgradert av Td5 Alive. Dette har vært en God løsning og fungert i 10 år. Men nå er det slik at vet «bånn gass» så skjer det av og til at turbo svikter litt og detter ned fra 1,2 bar (i tillegg til det faste turbotrykket) ned til 0,7 bar, før den henter seg inn igjen litt etterpå. kan leve med dette, men da jeg også har installert cruise-controll, så oppheves cruise-controll når dette skjer. ECU tror da at jeg har trykket inn clutch, sannsynligvis. Så, da vil jeg gjerne prøve å finne ut av hvorfor turbo svikter. noen ideer?
  11. Det er noe feil med det russiske skiltet. Det skal være en bokstav og så 3 tall, og deretter 2 bokstaver igjen. Her er det bare rot med bokstaver som russerne ikke bruker i skilt, og 4 tall i skiltet. Bond-produsentene må skjerpe seg!
  12. Huff, ja! Da er det vel flere feil å ta tak i.
  13. Ikke dødratt i det hele tatt, men en del vibrasjon, særlig ved bremsing.
  14. Til min fortvilelse er det brudd i kuleleddet som sitter på enden av styrestaget og er festet i hjulet på høyre side. Nå kan jeg ikke svinge hjulet og har ingen styring. Heldigvis skjedde dette i oppkjørselen ved et brått rattutslag, og ikke i 100km/t på motorvei. Er dette en enkel oppgave å bytte selv? Er det noe å være oppmerksom på når jeg bytter?
  15. Jeg har cruise control montert. Satte knappene i cubby box, sammen med knapp for Overdrive (GKN). Fungerer greitt, men når overdrive er slått på i 5. gir, da er det så lite motstand i drivverket, at ECU tror bilen er i nøytral, og cruise control slår seg av.
×
×
  • Create New...