Gå til innhold

morini

Medlemmer
  • Innlegg

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Location
    Norge

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Akershus

Nylige profilbesøk

677 profilvisninger

morini sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Jeg leker med tanken på å transportere mindre MC på flaket på seriebilen (tar av taket) og lurer i den forbindelse på om dere har vært borti lignende løsninger. Problemet er at jeg nå har en 88 som kun har ca120 cm langt plan, dvs kun plass til litt over halve sykkelen. Ja, jeg vet at det er 90 cm opp til lastegulvet og det krever mye balansekunst, men i Defenderen (som jeg har vært idiot nok til å selge) klarte jeg å smyge inn en sykkel: Jeg tenker at det er to mulige løsninger: Alternativ 1: Bytte ut bakdøra med nedfellbar lem (må uansett gjøres når taket tas av) og feste en ca 2 meter lang vannfast kryssfinerplate i dørken som sykkelen kan stå på. Sykkelen stroppes fast, gjerne supplert med forhjulsstøtte. Ulempen er at den blir hengende nesten 80 cm ut fra bilen. Er det bare å henge på rød varseltrekant og dure på? Alternativ 2: MC stativ for tilhengerfeste, se link: https://www.24mx.no/mc-stativ-proworks-for-slepekrok-heavy-duty#?p. Amerikanerne har mange slike typer, men de har festeordninger som ikke passer på denne siden av dammen. Til tradisjonell europeisk tilhengerfeste har jeg ikke funnet så mye. Dette er jeg redd er noe rallemikk som vegvesenet ikke kommer til se med blide øyne på. Dette er vel også neppe godkjent? Andre smarte ideer? Det er snakk om denne bilen:
  2. I min søken fant jeg på owatrols side en fargefornyer som heter Polytrol, se link: https://owatrol.com/no/bil-motorsykkel/alle-vre-produkter-til-bil-motorsykkel/9229-polytrol.html. Ifølge beskrivelsen passer den ikke helt til formålet, men på bilde 5 (bildet skifter automatisk etter en døll scooter og noen hagemøbler) er det jaggu en seriebil som har blitt mistenkelig blank. Jeg tenker jeg skal eksperimentere litt med denne og vanlig Owatrol på et lite synlig område og se. Om det ikke blir fint er det beine veien til Billakkspesialisten. Takk for tips!
  3. Seriebilen jeg kjøpte for et par år siden har en sjarmerende patina og er nok ganske original i lakken. Bortsett fra dørtoppene som har transformert til brun kjeks og uansett må skiftes er den ganske rustfri og har tenkt å holde den slik. Fristende bilder av strøkne restaurerte biler på nettet kan sette fart på fantasien, men det er noe eget med en gammel bil som viser tegn til tidens tann. Det er egentlig kun overflaterust, så det burde være mulig å holde det i sjakk ved å amatørflekklakke og eksperimentere med Fluid Film utvendig. Innvendig er jeg litt mer usikker. Det er overflaterust i lakken på dashbordet, innvendig i dørene, gulvet, etc. Jeg orker ikke å demontere alt, pusse, grunne og lakkere, men tenkte en runde med Owatrol rett på muligens kunne gitt effekten jeg ønsker. Jeg har gode erfaringer med Owatrol på mine diverse MC-prosjekter, men den er ganske blank og jeg ønsker et mindre synlig beskyttelseslag. En matt Owatrol hadde nok vært optimal. Er det noen her på forumet som har eksperimentert tilsvarende? Tips?
  4. Da er jeg glad at det ikke var Serie 1. Over fem hele arbeidsdager for denne ombyggingen var mer enn nok omfattende for meg:-) Jeg kan ta bilder i morgen. Satser på å hente bilen da. Uka startet litt mer travelt enn planlagt....
  5. Hei Gaute Takk for svar. Jeg fant ikke så mye på forumet om dette, så jeg ba verkstedet sette i gang med ombygging i forbindelse med en overhaling av bremsene. Det viste seg å være en av de dyreste beslutningene jeg har tatt. Jeg ønsker ikke å henge ut et verksted jeg egentlig hat godt inntrykk av, men de burde tatt en telefon da arbeidskosten alene passerte markedsverdien på bilen. Puh - puste med magen. Går bedre nå. Jeg må bare huske å gjøre mest mulig selv, men når det gjelder bremser vil jeg at alt skal være på stell.
  6. Jeg har en ganske original ´68 modell som jeg vurderer å bygge om til to-krets bremsesystem. Til tross for at jeg sterkt misliker å kappe i en original skjerm for å få plass til ny pumpe, tenker jeg at bilen skal brukes og da er det en ekstra sikkerhet med oppgraderte bremser. Bortsett fra evnt forringet samleverdi uoriginal løsning - er det noen ulemper med en slik oppgradering? Er det noen som har pedalsett og bremsepumpe til salgs? Stor takknemlighet tilbys også for erfaringer fra seriebileiere som har bygget om.
  7. Hei Etter at jeg for to år siden var dum nok til å selge Defenderen min (se: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=55326&hl=origami), har abstinensene ikke gitt meg fred. Jeg endte derfor i høst opp med en vakkert patinert Serie 2A i min favorittfarge kjøpt av en svært sympatisk herre med samme diagnose som meg når det gjelder gamle biler og motorsykler av britisk, italiensk og tysk opprinnelse. Min tre år gamle sønn synes, med rette, at dette er den tøffeste bilen i verden og ønsker å sitte på hele tiden. Problemet er at bilen manlger midtsete og bilbelte til dette (de andre setene har heller ikke bilbelter), noe jeg tenkte jeg kjapt kunne montere. Ved nærmere ettertanke ser jeg imidlertid to utfordringer med den planen: 1. Bilen er registrert for 6 personer. Jeg regner med at det er 2 fremme og 2 på hver av sidebenkene bak. Kan jeg få trøbbel dersom jeg blir stanset med tre seter fremme? I så fall - er det noen sjangs for å få det inn i vognkortet? 2. Jeg vil helst ha 3-punkts sele også i midten. Jeg ser at Exmoor Trim selger noen hvor Inertia Reel (hva heter den på norsk?) monteres på baksiden av bulkhead. Denne modellen koster dobbelt så mye som de vanlige. Er det noen som har prøvd denne, evnt andre løsninger for 3-punkts sele i midten?
  8. Jeg skal ta en av bilene inn i firmaet. Menneskebilen blir skattemessig helt komisk dyr å disponere privat som firmabil, så jeg har vært innom noen alternativer. Man skal ikke bruke mye tid på dette temaet før man finner ut at det er to veier til lav firmabilskatt: 1. Kullkraftdrevet bruk og kast bil 2. Gammel bil med lav listepris, lovlig oppgradert til nyere modell, f.eks. sen 90-talls Geländewagen på tidlig 80-talls ramme. Alternativ 1 ser jeg ikke særlig lyst på. Jeg har prøvekjørt det som er av elbiler på markedet. Ingen av dem klarer jeg å mobilisere noe særlig entusiasme for. Det er helt klart jeg som er utdatert, men sterk akselerasjon uten akkompagnement av gromlyd og vibrasjoner blir like spektakulært som når ruteflyet tar av. Dessverre er rekkevidden også et problem for vårt nomadiske liv, så det hadde vel blitt bil nr 3. Alternativ 2 er jeg litt mer på gli på. Jeg har stor respekt for Geländewagen. Det er en moderne klassiker, uendret siden 1979 og har en helt vanvittig byggekvalitet (i sterk kontrast til raklebilen Defender). En G500 koster f.eks. kun litt mer enn en fin Defender, og da får man 300 V8 hester med godlyd og bra fraspark. Driftskostnadene er selvfølgelig helt tullete høye, men når disse går i firmaet får man jo litt avslag her. Det største problemet jeg har med Geländewagen er imidlertid formen og utstrålingen. Den er ikke fin å se til og der Defenderen er en godslig gammel gamp som selv tree-huggers lar seg sjarmere av, er Geländewagen selve symbolet på opulent ekstravaganse. Du kjører rundt og ser konstant ut som en albansk mafiaboss eller en russisk oligark. Jeg har i tidlig alder bestemt meg for ikke å la slikt image-tull avgjøre bilvalg eller veivalg generelt i livet, men her er min standhaftighet alvorlig utfordret. I enden av denne tankerekken står den trofaste Defenderen. Den koster riktignok mer enn dobbelt så mye som alternativene 1 og 2 som firmabil, men den ser bedre ut, har større lasterom, er lett å parkere, drikker forholdsvis lite, har lang rekkevidde, kan trekke tunge tilhengere, er mye tøffere enn alt annet på veien, etc. Jeg trenger neppe påpeke alle dens fordeler på dette forumet. Beslutningen er vel egentlig tatt. I kjølvannet av den kommer det tråder her på forumet hvor jeg kommer til å be om tips om anbefalte midtlivsoppgraderinger som jeg ønsker å unne Defenderen nå som den nærmer seg sine 10 første driftsår; motor, understell, seter, varmeapparat, turbo, høytalere, intercooler, hjul og dekk, etc. Temaene er så forskjellige at det enkleste er vel å opprette egne tråder for å holde det oversiktlig. Kort om bilen (presentert her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=55326&hl=morini): Bilen er en 2006 Defender 110 Td5 varebil med 97 000km på telleren. Jeg liker Td5 med sitt rå interiør, bulkløse panser, tre seter i front og egenvillige motorlyd, men ulempen er støy, trekk og dårlig varmeapparat. Dette er det gjort noe med, men mer kan gjøres. Oppgraderinger så langt: Mekanisk overdrive fra Roverdrive (heter Roamerdrive i dag). Genialt – anbefales! Stage 1 fra JE Engineering. Beste oppgradering så langt. Lydmattesett fra Noisekiller. Anbefales (men pass på å få LHD ved bestilling – jeg fikk RHD, men mattene står i press, så det går) Turteller fra Croytec Snow Cowl fra MUD-STUFF Jeg lurer litt på om jeg neste år skal omregistrere den til personbil, siden det da er avgiftsfritt, men revisoren mener at jeg da skal skattes for nybilprisen som personbil og da øker skatten fra 36 000 til 52 000 (listepris 319 000 kontra 543000). Det er det ikke verdt, spesielt siden vi kun har et barn og han er storfornøyd (om enn ikke helt forskriftsmessig sikret) med å sitte mellom oss i barnestolen. Er det noen andre her som har Defender som firmabil og kan bekrefte disse tallene?
  9. De kommer nok ikke til å utstyre den fullt så heftig, men det er akkurat denne utviklingen jeg misliker. For meg ligger mye av Defenderens sjarm i dens enkelhet og jeg er veldig skeptisk til alt elektrodill som jeg ikke kan inbille meg at jeg selv kan fikse, eller i det minste forstå. Det er derfor jeg kjører Defender. Det er som en ny veteranbil som må kjøres med hele kroppen og alle sanser, men det er spesielt dens ukompliserthet jeg setter pris på. Alle de gangene jeg har kranglet med elektriske bakluker i minus 20 har jeg forbannet bilprodusentenes utviklingsavdeling som stadig skal komplisere ting. Hvilken ekstraverdi har det for meg som forbruker at en elektromotor i stedet for en enkel mekanisk lås gjør denne jobben? Når den ikke takler frosten resulterer det i enkelte biler at de driver deg til vanvidd med alarmbjeller fordi luka er åpen. Andre nekter å bevege seg. X5en jeg ellers kjører er en fantastisk bil, men går i lås dersom jeg åpner bildøren for å se bedre når jeg finparkerer med tilhenger. HALLO – jeg er en voksen mann og er i stand til å vurdere risikoen forbundet med å rygge i gåhastighet! Raksebilen Defenderen er på den andre siden så primitiv at nesten ikke noen ting ga galt. (Heldigvis, siden den er skrudd sammen av bakfulle engelske bygdeoriginaler med to venstrehender og begrenset finmotorikk). Her er det fint lite som ikke lar seg overtale med WD40 og litt bestemt diplomati i form av en gummihammer. Prøv det på en X5, så blir det vel «Syntax Error» på alle skjermer. Da vi hentet X5en forklarte selgeren at vi kunne legge inn CD-samlingen på harddisken i bilen. Jeg spurte hvor mange CDer det var plass til. "Flere enn du har, uansett hvor musikkinteressert du er" var svaret. Trenger jeg det? Neppe. Også kan den holde seg oppdatert med de siste versjoner hele tiden online. Jeg gleder med til å sitte i snøstorm utenfor dekning og vente på at systemet oppdaterer seg. I alle årene med ustabile PC-er har jeg spøkt med at det er fint ikke PC-produsentene lager biler for da hadde jeg turt å bevege meg i trafikken. Nå er vi der og jeg håper jeg tar feil. Løsningen for min del er å bruke og pleie min sene Td5 Defender til den disintegrerer av seg selv, eller ikke lenger er representabel. Det tar vel 15-20 år. Dersom det da fortsatt er lov å kjøre biler som går på noe annet enn kullkraft, blir det vel å restaurere den og kjøre videre (mens jeg trolig pepres med økologiske egg av hipstere som tror de er miljøbevisste):-)
  10. Takk for gode svar! Jeg har vel funnet ut at en skaphenger blir for lite fleksibel. En god varehenger med høye karmer og lokk fungerer nesten som en skaphenger når det trengs og som en åpen henger etter litt innsats med skiftenøkkelen. Når det gjelder lokk, ser det ut som om det også her er forskjellige trosretninger. Mange bruker Jaxal plastlokk, som her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44903745&searchQuery=tredal Rent estetisk ser det da ut som om man konstant driver å frakter rundt på en død tegneseriehval. Aluminiumslokkene til Tysse er slik sett mye stiligere og trolig også mer holdbare, se: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=36741484&searchQuery=tysse%20aluminiumstopp, men da er man tilbake til torsjonfjærer. @JefeDeMaquinas: Du nevner at det er ulemper med Tredal og mange fordeler med torsjonsfjærer - har du noen eksempler på hva ulempene hhv. fordelene her er?
  11. Jeg er med i et tilhengerkollektiv hvor jeg disponerer en gammel røten tilhenger, men behovet melder seg så smått for noe eget. I den forbindelse har jeg undersøkt markedet og som vanlig falt for den dyreste leverandøren; Tredal. Hver gang jeg kjører en Tredal-henger blir jeg imponert over kjøreegenskapene og jeg har derfor stor tro på tilhenger med skikkelige fjærer og dempere. Nå har jeg også funnet en annen leverandør med dette og i motsetning til Tredal har disse uavhengig hjuloppheng. Det er snakk om tyske Böckmann, se: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43370999&searchQuery=Böckmann Er det noen som har erfaring med disse? Uavhengig hjuloppheng har jo sine fordeler, men Tredals enklere oppheng er kanskje mer robust. Jeg har forresten kun kjørt Tredal med boggi. Er det like viktig med boggi for kjørekomforten dersom man har skikkelig fjæring og dempere? Plass og prismessig hadde jeg tenkt meg enakslet tilhenger. Tilhengeren skal brukes til frakting av varer og gamle motorsykler.
  12. morini

    Snow Cowl

    Vinteren står for dør og i et optimistisk øyeblikk har jeg kjøpt Snow Cowl i håp om at den skal redusere fuktigheten som den astmatiske vifta føner inn i cupeen. Problemet er bare at jeg før innkjøpet ikke sjekket hvordan panseret mitt ser ut. Det er tydeligvis montert et deksel fra fabrikk som nok skal ha samme effekten, se bilde: Så er spørsmålene: Har dette dekselet en tilsvarende effekt som snow cowl? Jeg er skeptisk og har prøvd å montere cowlen, men jeg får ikke av det gamle dekselet - bruker jeg for lite vold eller er det festet med noen skjulte skruer? Takknemlig for svar før luftinntaket fylles med snø:-)! M
  13. Jeg har Stage 1 fra JE Engineering og det er nok den beste oppgraderingen jeg har gjort. Sprek, mye mer fleksibel og ingen tegn til sort røyk. Det er også en ganske billig pakke, kun fraktenkostnadene til UK gjør at det koster litt. Skal man opp et hakk til må man i gang med intercooler etc. og det blir straks mye dyrere. Jeg ville nok samtidig satt på forsterket eksosmanifoilpakning og lengre bolter, slik at ikke manifoilen vrir seg ved høyere temperaturer. Før jeg bestemte meg for leverandør leste jeg meg opp på forum fra hele verden og JE Engineering er nok en av de 3-4 leverandørene som regnes som mest seriøse (de utviklet bl.a. 3.9l og 4.2l V8eren og solgte sistnevnte til LR i '88), se mer: http://portal.jeengineering.co.uk/engines/diesel-tunes.html Storebror har fått sin remappet lokalt hos en som driver med remapping i Rogalandsområdet. Den er nok hakket sprekere enn min, men lager skyer av sort røyk ved gasspådrag, så de har nok vært litt ivrige på dieseltrykket.
  14. Ja, oljetrykkmåler er nok mest interessant. Den forteller også indirekte litt om oljetemperaturen - ikke hvor varm oljen er, men trykksenkingen på tomgang forteller meg at oljen er varm nok til at jeg kan gi motoren litt pisk. Har noen av dere vært borti Mocal instrumenter? Prisen er jo konkurransedyktig og denne kombinasjonen ville spart plass: http://www.merlinmotorsport.co.uk/p4126/MOCAL-DUAL-GAUGE-100PSI/110%C2%B0C-BLACK/product_info.html Å koble denne til oljetrykket gjøres vel med en ganske standard giver, men kan jeg håpe på at vanntemperaturmåleren kan ta signaler fra den originale Td5 giveren? Som dere forstår på spørsmålsstillingen min har jeg aldri før ettermontert instrumenter.
  15. Hei Jeg har kjøpt meg en minipod fra Mudstuff og har plass til et instrument til i den. Spørsmålet er hvilket som gir mest interessant informasjon og helst er minst plunder å montere. I forhold til standard Td5 instrumentering er det kun en turteller som så langt er planlagt. Kandidatene til å dele plass med den er: Voltmeter eller ammeter - ikke så veldig interessant info, men trolig lett å koble til Oljetrykkmåler - Interressant info, trolig litt rørleggerarbeid å montere Oljetemperatur - Interessant info, trolig litt plunder å montere Turbotrykkmåler - Trolig lett å montere (regner med at denne leser fra en utgang på ECUen), men gir ikke så interessant info. Jeg tenker å montere dette selv med mine middels generelle mekkeferdigheter og godt under middels elektromikk-mekkeferdigheter. Jeg heller vel mot å gå for oljetrykkmåler, men det er sikkert ting som bør vurderes i denne vurderingen som jeg ikke har tenkt på. Er det noen her inne som har vært gjennom samme prosess og kan tipse meg om hva jeg bør tenke på?
×
×
  • Opprett ny...