Jump to content
LRforum

Dag Lislerud Midtfjeld

Members
  • Content Count

    431
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About Dag Lislerud Midtfjeld

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Halden

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Halden

Recent Profile Visitors

1,297 profile views
  1. Takker for tips. Starter med turboslangene. Dag
  2. TD5 - 2004 mod i en 130 defender. Har en ny lyd i bilen. Den ligger ganske høyt i frekvensspektret, som en småfugl på speed og går raskere jo høyere turtall. Den oppstår (og er vedvarende) kun når man er i fart og gir gass. Er man i fart og slipper opp på gasspedalen forsvinner lyden. Vanskelig å høre annet enn at den kommer forfra. Tør ikke be noen sitte på forskjermen og lytte i fart. Fenomenet oppsto i etterkant av at jeg skiftet turboslanger men om lyden kom p.g.a lekkasje fra disse ville den jo også kommet når bilen står stille og man ruser motoren. Noen forslag til hvor jeg skal starte å sjekke ?
  3. En i min familie har kjøpt en defender 90 TD5 i Italia. Etter å ha fått orden på de fleste problemene italienerne klarte å produsere ankom bilen Norge hvor den måtte til Statens Vegvesen for å få norske skilt. I tillegg til mangellapp for å ha for brede dekk og uoriginalt ratt kom følgende feilmeldinger fra Statens Vegvesen : - 39: Drivstofforbruk og CO2-utslipp: KF § 49-1. Mangler verdi for kombinert drivstofforbruk. - 44: Masser og dimensjoner (Ml ): KF § 10-1. Mangler verdier for egenvekt (verdier fra original COC, Importør eller veies med full tank på trafikkstasjonen), høyde, sporvidde foran og bak, akselavstand og innpress på originalfelger. - Annet krav: Topphastighet må dokumenteres. Bilen er helt standard TD5, ingen fancy pimpet sak med ekstra hk. Utfordringen er selvsagt ikke å finne disse opplysningene, problemet er vel heller å finne godkjent dokumentasjon. Er det noen som har noen tips til hvor man finner slikt / hva man gjør for å finne den. Glem den italienske forhandleren som burde sendt med denne informasjonen.
  4. Det enkleste er vel da å legge vekk nanocommen og late som ingen ting. Merkelig at den gamle ecu’en ikke kom med samme varsel. Finnes der noen metode for å kvitte seg med AC - og ABS feilmeldingene ut over å ettermontere de to nevnte komponentene ?
  5. Får ikke slettet feilkodene / de samme dukker opp på nytt. Nå fikk jeg en ny: 20,5 EGR Valve stuck Closed Jeg har fjernet/blindet EGR med et "Egr removal kit". Har denne feilen da noen praktisk betydning ?
  6. La inn riktige kode for ordens skyld. Påstanden til leverandøren (Cartech) var at dette kun var nødvendig for nye fin-tunede biler. Skulle hatt en oversikt over hva feil på nanocom betyr. Ser at det er skrevet opp og ned i mente om dette men dårlig med konkrete svar. Har nå følgende feilmeldinger : 8,4 Gearbox/ABS output over temperature 10,2 Fuel pump drive open load 10,3 Tachometer drive open load 10,6 Mil Lamp drive open load 10,7 Glowplug lamp drive open load 10,8 Glowplug Relay drive open load 14,7 Glowplug Lamp drive open load 14,8 Glowplug relay drive open load De fleste rådene på internasjonale LR-forum er vel kort og greit at man ikke skal bry seg stort. Open Load beskrives som at motstanden måles av ECU og ved avvik får man Open Load som feilmelding? Slike feil sies det kan forsvinne ved å ta kjerra på en godtur, koble vekk batteriet og holde polene mot hverandre (for å lade ut antar jeg) eller ganske enkelt la være å lese av feil hvis bilen går. Å finne oversikt over feilkode er lett men å finne mulige feilkilder for feilkodene er verre. Noen som har tips i så måte ?
  7. Hei 2004 TD5 LR130 Jeg har skiftet ECU etter at den gamle ble fritert for over en uke siden. Ny ankom fra Uk i dag og den skulle være utstyrt med korrekte oversendte data hvilket ikke stemte. Før jeg begynte å korrigere Injektor-id'ene testet jeg injektorene med Nanocom Evolution. Alle injektorene respondere og bilen startet. Ser på nett at flere har hatt samme opplevelser, injektornummerene stemmer ikke men bilen går. Hva brukes da injektornummerene til ? Andre ting jeg bør passe på ? Har skiftet fra 2 til 3-veis accelerator.
  8. Knall! Takker. Jeg kan ta med den gamle enheten dit så fort jeg får en ny
  9. Da er ny (brukt) ECU bestilt fra https://www.cartechelectronics.com Svært rask respons, de legger også inn injektornummere. Antar at jeg kan legge inn info om alarm via nanocom selv ?
  10. Noen tips til hvor man kjøper slikt, alternativt tips om hvor man absolutt ikke kjøper slikt Jeg er i kontakt med et firma (Ecutesting.com). De antok at den ikke var mulig å berge og skulle sjekke om de har en liggende som de kan selge. Jeg fant også : https://www.cartechelectronics.com/plug-play-engine-ecu-land-rover-defender-2-5-td5-nnn500020/ . Er det noe spesielt en må passe på ved kjøp av ecu ?
  11. Hvis noen har en ECU som vil kunne passe til en helt standard Defender TD5 motor er dette av interesse litt brennkvikt :-)
  12. Jepp men det er en stund siden. Det er ingen antydning til olje eller vann inne i ecu. Kan det være kortslutning mellom ledninger som går til Ecu eller bare lucasprodukt?
  13. Jepp. Men hva kan forårsake dette ? Kan jo ikke stappe inn en ny hvis det er mulig at det skjer igjen
  14. Ingen olje i ECU. Lukter dritt og det ser ut som om noen har fyrt av en kinaputt inne i ECU’en. Noen som er gode til å lodde? Ingen antydning til ojle i ECU
  15. Takk for innspill Jeg skiftet dieselfilterbraketten på våren i år. Har da i ettertid hatt problemer med at bilen kunne stoppe rett etter oppstart og være helt umulig å starte igjen. Den lot seg dog starte etter lang kiming av motor. Masse sort røyk og deretter normal gange. Jeg trodde da at jeg hadde fått luft i dieselsystemet og at dette eventuelt kom av tukling med de gjengrodde hurigkoblingene til filteret. Har nå akkurat fått DHL-levering på jobb med ny trykkregulator og pakning. Sjekker også ECU da jeg nå også har funnet hull-torx'ene mine. Ny MAF er på vei fra Famous Four da denne viste seg å ha sprengt filter, utrolig hva som har klart å lure seg forbi luftfilteret , Maffen var helt gjengrodd.
×
×
  • Create New...