Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Dagson

Medlemmer
  • Innholdsteller

    413
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

5 følgere

Om Dagson

  • Rang
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo
  • Interests
    D90 TD5, Disco II TD5, modellfly, foto, patent

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

1 087 profilvisninger
  1. Dagson

    10 splines diff til RRC

    Har en på Tåsen som er ganske klar og fin
  2. Discoen er solgt og jeg rydder i kjelleren. Hentes i Oslo Synes jeg kan få en flaske vin eller to. Jeg har 2stk Delphi bremseskiver bak SDB000470 1stk Kaliper pakningsett STC1909 1stk Kaliper stempel STC1908 1stk Ledd, drivaksel bak (gummiskive, ikke kryss) TVF100010
  3. Hei Jeg ønsker meg et bakakselhus (Banjo-diff Rover, ikke Salisbury) til min Ninety (1987). Jeg vil gjerne ha varianten med tømmeplugg for olje på siden. Kan sikkert bruke et fra en litt nyere RRC. Det originale huset med trommelbremser er litt for rustent. Har et OK hus fra en tidlig RRC med tømmeplugg for olje som stikker ned under midten og med ett støtdemperfeste som vender bakover og ett som vender forover. Har feste som vender fremover og som kan sveises på. Byttes gjerne bort. Er stort sett rengjort for rust og overflatebehandlet. Jeg vil heller ha varianten med tømmeplugg for olje på siden. Jeg trenger egentlig bare huset, ikke Diff, aksler osv. Må være ok stand.
  4. Dagson

    D4 batteri

    Hiver meg på tråden her Jeg skriver for en kamerat med D4. Kompisen min byttet batteri selv og bilen startet greit et par ganger. Så var bilen helt død en stund og så plutselig startet den som normalt. Gangen etter var den død en stund før den ble normal og nå er den visst ok, men kompisen min ble litt nervøs. Er dette vanlig? Er det noe som må resettes eller gjøres ved batteribytte? Ser noen snakker om batteriovervåkningssystem BMS.
  5. Dagson

    defender 90 ny bakdør

    Fant en e-post fra september 2015 fra William Staniford-Payne SP 4x4 Ltd www.sp-4x4.com " I note now that you have the door in stock and that it will cost £335 including painting Rutland Red CPQ 607 and delivery to Norway." " we hope to have them in the next 2-3 weeks they are made by the company that makes the new doors for land rover genuine parts, however we get the skin and the frame seperate. The frames are electrolytically galvanised and are fully brand new, both the frame and the skin shipmetn to norway is 20 GBP the door is 199.95 GBP the sealant is 4.95 GBP a roll painting is 100 GBP" Galvanisert dør. (ikke varmforsinket) Må vel si noe om den skal ha hull til reservhehjulbærer og sånn. Det er vel forskjell på dem med hel eller delt "skin". Jeg synes døra er helt fin, men lakken satt ikke så godt på galvaniseringa over alt da døra var ny, så jeg dro av litt lakk med maletape mot tettemiddel for ruta.
  6. Dagson

    For stramme hjullager? 210Nm motstand

    Takk for etterstrammetips Må kjøpe meg en stabel låseblikk og stikkakselpakninger. Lageret ble strammet mye slakkere enn med 210Nm og spacer. Når du strammer til 0,1mm slakk og strammer den ytterste mutteren forsvinner slakken. I boka står det anbefalt 0,05mm men jeg synes det er vanskelig å måle nøyaktig med simmering og fett.
  7. Dagson

    For stramme hjullager? 210Nm motstand

    Skulle bare bytte til vinterhjul......... Nå har jeg sløst bort mye tid på å prøve å få ting originalt. Måtte sveise inn ei pipehylse i hjullagerpipa for å få satt på momentnøkkelen, og da lagde jeg verktøy for difflager i den andre enden med det samme. http://www.lottalandrover.com/servicing/diy-bearing-adjusting-nut-tool/ Brukte masse tid på å surre med spacere, tur til EWS uten å få helt riktig størrelse (15,4mm og 15,5mm). Prøvde å få tak i bremserør til bakaksel med det samme uten hell. I går ga jeg opp og endte med gamlemåten med to muttere, låseblikk og mikrometerur. Den innerste mutteren må være ganske løs, for den ytre mutteren strammer inn ganske mye viste det seg. Bremserør til bakakselen ble laget selv ved å bøye etter det gamle. Trodde jeg hadde riktig originalt liggende men det jeg hadde viste seg å være til modellen før. Veldig enkelt å bytte rør når først calipere er av. Så er det bare å lufte og ta av forhjulene...............
  8. Dagson

    For stramme hjullager? 210Nm motstand

    Jaja. Ser jeg enten må få tak i flere avstandsstykker og prøve meg frem eller gjøre det på gamlemåten. Angrer på at jeg allerede har bøyd mutterne. Om jeg finner gammeldagse muttere og låseskiver blir det vel det som blir løsningen. Jeg er ikke komfortabel med mellomtingen som er foreslått med justering av momentet med én låsemutter i stedet for å stramme denne til 210Nm som den er nå.
  9. Hei Jeg bytter skiver og hjullager bak på min 1999 90 TD5 med "stake nut" og avstandsstykker eller "spacer" mellom lagerene. Når jeg strammer mutteren til 210Nm som foreskrevet, synes jeg navene går forholdsvis tregt. Navene er mye tregere enn om jeg bare hadde strammet til "0 endfloat" eller slark. Jeg synes forspenningen av lagrene virker stor. (jeg har altså ikke doble muttere og låseskive som bøyes mellom mutterene) Er det noen med nav av typen med spacer (TOF100050 osv) og stake nut (RFD100000) og som synes lagerstrammingen blir i meste laget, eller skal det være sånn?
  10. Dagson

    Det nærmer seg ny Defender?

    Spørs vel på hvor opptatt JLR er av at bilen skal få høy score i tester. Men jeg er enig, det finnes fortsatt firkanta farkoster som Bollinger, GD og en rekke varebiler. Jeg synes det ville være stas om de lager noe som viser at det er Defender DNA eller hva de kaller det. Lite sannsynlig at det blir noe med stive aksler eller stålramme.
  11. Dagson

    Det nærmer seg ny Defender?

    De er jo nødt til å tilfredsstille krav om krasjtester både for passasjerer og fotgjengere, inkludere airbager, redusere drivstofforbruk osv, så den er vel nødt til å se mer ut som et såpestykke enn det den gamle Defenderen gjør. Tipper de har tenkt å gjøre den mer vanntett også. Kanskje til og med redusere innvendig støy og vindsus? Håper de beholder gulv som ikke samler vann. Om batteriet får plass i motorrommet er ok for meg, men masse plast rundt reservehjulet på bakdøra har jeg ikke sansen for..
  12. Hvis kryssene passer kan man kanskje bare bytte endeflensene?
  13. Har en liten vibrasjon og tenkte jeg skulle sjekke fremre mellomaksel. Har en Tom Wood http://www.4xshaft.com/ mellomaksel som ble laget til D2 liggende. Vil den passe på 1999 Defender 90 td5? Bilen er ikke hevet, så "Conventional Double Cardan" er vel overkill, men uansett... Lengden ser OK ut men vet ikke om flenser og hull passer.
  14. Dagson

    Disco 2 Td5 2002 213.000km

    Den har nådd 214000km. Ser for meg rundt 55.000kr Fin bil. Kjenner ikke til alvorlig rust. Viktigste er at noen som steller pent med den overtar. Vanlige ting er gjort. Bolt på oljepumpe etterstrammet, kabelsett i topp er byttet på et tidspunkt. Slitedeler som dempere, fjærer foran, belger bak, osv. er byttet underveis. Har et sett med skiver og klosser foran liggende, men det så ikke ut som det trenger å byttes nå. Byttet akkurat til vinterdekk. Klosser bak bør byttes ved neste korsvei. Oljeskift ved rundt 10k. Ikke gått stort i skogen fordi Defenderen har fått den gleden. PKK frem til august 2018.
  15. Dagson

    Disco 2 Td5 2002 213.000km

    Hei Vi vil etter hvert bytte hovedbilen. Vår trofaste følgesvenn gjennom 14 år skal byttes med noe nyere og litt mindre. Disco Sport? Bonatti gray metallic, automat, lyst skinn, 7 seter, Webasto. Girkasse ble byttet på 68000 på grunn av vibrasjon. Lange takrails. Mest langkjøring og lite offroad. Ikke trukket tung henger. Geolandar A/TS 245/75 R16 sommer og Hakkapelitta 7 suv 265/70 16 med pigg. (gått to korte sesonger) Aldri vært trimmet. Har akkurat fått seg en bulk på høyre hjørne under lykta bak. Lekker av og til litt vann fra soltakene ved kraftig regn. Ikke fått understellsbehandling på en stund så det er vel på tide. Ryggesensoren trenger en sjekk og er koblet ut. Originale LR ekstralys. Ta kontakt. Står i Oslo
×