Gå til innhold

KaiWE

LRF Society
  • Innlegg

    657
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    kai@imod.no
  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Fredrikstad
  • Interests
    Musikk, motorsykler (gamle engelske) og modelljernbane.<br />(I tillegg til LR selvfølgelig)

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Årum/Fredrikstad

Nylige profilbesøk

1 282 profilvisninger

KaiWE sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Hei, jeg er en av dem som har aux. ventilation på skjermen min og ikke noen fjernkontroll. Leser på FFRR at jeg allikevel har webasto, og at det er mulig å programmere om dieselvarmeren slik at det blir aux. heating og mulighet for å starte den med timerfunksjonen. Er det noen derute som har egnet programmeringsverktøy til å kunne gjøre dette for meg?
  2. KaiWE

    Prosjekt Judy

    Er det det jeg tror det er, Håvard ? En naturlig forlengelse av prosjektet, så å si?
  3. Sånn i praksis virker det der helt flott i omtrent en uke til 10 dager med daglig bruk av bilen. Etter ca en uke begynner coilen å ligne på en ekte svensk surtrömmingsboks ( dvs bulende utover pga overtrykk inni) og i tillegg begynner den å ikke virke fullt så godt lenger (virker en periode, slutter å virke, begynner å virke når den kjølner en smule etc - helt til den slutter å virke for godt...) Hvordan jeg vet? Mekka på el-anlegget til Judy (som hadde fått sivilisert fordeler/coil) og klarte å koble meg rundt den 24 til 12 volts omformeren som normalt sett forsynte coilen med riktig spenning... Var mye festlige, uplanlagte og ufrivillige kjørepauser med dertil tilhørende språkbruk et par dager før feilen ble lokalisert. Av alle ting fant Judy (vel dressert som hun var) på å grille coilen over til de evige offroadløyper på parkeringsplassen til Biltema - og på dette tidspunkt var colen så oppblåst at det ikke var vanskelig å lokalisere årsaken til åt motoren ikke lenger ville gå... Kort vei til ny coil var det også... Etter dette hadde jeg alltid med en ekstra coil i bilen, i tilfelle 24-12 volt omformeren skulle ta kvelden - erfaringsmessig holdt jo en ny coil en uke på 24 volt, og på den tiden skulle jeg vel klare å komme meg hjem
  4. Skal ikke se bort fra at jeg dukker opp med et eller annet LR-produkt også
  5. Jeg bruker Garmin MapSource på PC'n (dvs det blir oftest Garmin RoadTrip på Mac'en) for å planlegge turer i ro og fred hjemme, og så overfører jeg rutene til en Garmin Colorado når jeg skal ut på tur... Mitt valg falt på en Colorado fordi den støtter både bilkart, topokart (kult for greenlaning både med MC og LR:) ) og sjøkart, den går greit å ha med i lommen når man er ute og GÅR tur, og den er vanntett nok til å stå ute på motorsykkelen. At jeg valgte Colorado med betjeningshjul fremfor en Oregon med touchskjerm, kommer av at jeg synes det er litt klønete å bruke touchskjerm med MC-hansker på, men det er kanskje bare meg Her står den oftest: Det de fleste kanskje vil savne med den, er at den ikke har lyd - så det blir ikke noen damer på deg ( som forteller deg hvor du skal kjøre, mener jeg... ) Savner ikke det så fælt, spesielt siden jeg ikke har noen høyttalere i hjelmen For meg er det vel så viktig at den kan lagre 20 sporlogger med 10000 punkter og har trackback mens de fleste MC/bilmodellene bare kan lagre én sporlogg (kan mao klare meg flere dager uten PC...) Jeg har en barnslig glede å komme hjem fra motorsykkeltur, laste inn sporloggen fra turen, og sjekke hvor jeg kjørte fortest og hvor jeg var høyest over havet etc I tillegg kan den lagre 50 ruter mens Nüvi'ene bare har 10... Når det gjelder modeller rettet hovedsaklig mot bil, kan Garmin Nüvi 5xx, 7xx, 8xx og 5000 i allefall ta i mot ruter planlagt i MapSource, så en av disse oppfyller kanskje kravene dine?
  6. Defender TD5 har dreiemoment på 300 Nm ved 1950 rpm. Dreiemomentet beskriver hvor god motoren er til å holde på turtallet når den belastes - en motor med lavt dreiemoment vil miste turtall når den møter motstand, mens en "sterk" motor med høyt dreiemoment vil klare å holde på turtallet. Vi LR-folk vil jo ha motorer som drar godt, derfor er vi glad i motorer med høyt dreiemoment, gjerne på lavt turtall - det vi kaller "bunndrag" Effekten (i Watt) er et produkt av turtall (omdr. pr min) og moment (Newtonmeter): Effekt=Dreiemoment x Turtall x 2 x Pi /60 (Så får du dele på 1000 for å få kilowatt, eller dele på 736 hvis du er glad i dyr) Dette gir at motoren din yter ca 62 Hk når dreiemomentet er som størst Dreiemoment= Effekt / ((2 * Pi *( Turtall/60)), så ved maks effekt (90kW ved 4200 rpm) har motoren din et dreiemoment på ca 203Nm Sånn - nå burde forvirringen være total
  7. (Bilde frekt og freidig stjålet fra Ezzie:) ) Hvis du ikke er mer redd for lakken enn denne karen (og bildet er fra 2002, så det var ikke gamle bilen dengangen...) så byr det ikke på store problemer å komme seg til toppen Det er ikke noe teknisk problem/stor utfordring å komme seg opp til grillplassen med en standardbil med normale dekk - men som ved det meste av terrengkjøring er det jo en økt risiko for skrammer i forhold til å kjøre på vei... Kom på lørdag, så kan du sitte på meg opp den enkle ruten ( i en rimelig standard RRC ) og så kan du selv avgjøre om dette er noe du vil prøve i din egen bil... (Og vil du ikke det, kan du jo alltids få kjøre opp og ned med min bil et par ganger istedenfor )
  8. Det hadde vært kjekt å se et bilde av det du mener ( og om vi snakker om seriebiler eller nyere modeller), for de fleste bildene jeg finner på http://www.remlr.com/ av australske militære Land Rovere har ganske så normale hjulbuer... Edit: Ser ut til at du mener Serie 2A utgavene - der fant jeg noe som kan stemme med din beskrivelse...
  9. Og så var jo jeg der Debut for meg også - første gang på GP med automat og V8 (Takk til fotograf KethilF, som sørget for at jeg fikk med meg noen bilder av meg selv på kameraet mitt ) Hey, jeg har for små dekk - forhjulet når jo ikke ned... Oi - spinner og greier jo... l i t t mer øs en det jeg er vant med ja... Men opp går det... Er ikke så stygg hekk på en RRC heller... Tenker jeg følger pilen til toppen, parkerer og tar litt bilder av de andre jeg...
  10. Kaffepause på toppen... Indre og Ytre Østfold i skjønn forening...
  11. Og det var flere enn Judy der, selvfølgelig... Bilder følger i fleng:
  12. Noen bilder ble det... Først litt Judy bilder: Håvard venter spent på at morroa begynner... Joda - dette ser ut til å bli gøy det... Wheeey, jeg ser toppen, er vi fremme da? Neida, det er nå det begynner å bli skikkelig gøy... Kø? Her? Og vann???? Pytt pytt, det var jo bare en pytt... Her da?? DER var dåpen ja... Yeeehaa! (og der kan jeg love dere at vi så alle tenna til Håvard )
  13. KaiWE

    GP 10.06.09

  14. Hvor gammer'n sjæl befinner seg vet jeg ikke noe om - men det er mye aktivitet på GP om dagene i alle fall. Jepp-klubben har fast kjøring 1ste lørdag i måneden, og 15-16 Juni ryktes det at det er 6-10 hollendere på tur som skal leke litt for å ta et par eksempler
×
×
  • Opprett ny...