Gå til innhold

Bodø

Medlemmer
  • Innlegg

    44
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bodø

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bodø

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Bodø sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Skal ikke være for skråsikker her, men mener å ha sett denne før. Hadde samme symptom da "break switch" hadde tatt kvelden. Bryteren sitter over bremsepedalen og er grei å både komme til og bytte. Denne bryteren er dobbeltvirkende og på min var delen som tar seg av bremselysene defekt og forårsaket illevarslende dashboardbelysning. Sjekk ombremselysene virker...Om de ikke gjør det og ingen andre skavanker merkes på bilen så er det vel verd å sjekke bryteren. koster 100-ish kroner på e-bay Lykke til!
  2. Hadde samme (lignende) tilfelle tidligere i år. Satt å så på lysorglet i dashboardet og forestilte meg økonomisk ruin. Dette skjedde ikke langt hjemmefra så jeg kjørte hjem uten å merke noe som helst galt med bilen. Etter å ha kjørt gjennom med diagnose så var konklusjonen klinkende klar: Brake switch fail, eller noe slikt. Altså bryteren som sittet på bremsepedalen var defekt. Om det er samme feil du står overfor er jo naturligvis ikke sikkert, men sjekk om bremselysene dine virker. Det gjorde ikke mine og det var i grunnen eneste symptom (i tillegg til lysorgel og lyd i dashen). Bryter ble bestilt fra UK til rundt 100-lappen og skiftet på ett minutt.
  3. Ja, på vinteren uten motorvarmer vurderer jeg av og til bare å gå..
  4. Dette er helt normalt (i hvertfall også for meg..) På kald motor føles det som om man kjører rundt i ei tjæretønne. Bare å venne seg til. EGR har etter min erfaring ikke stor effekt i så måte. Har prøvd både med og uten. MEN når motoren først er varm så er det jo bare å klamre seg fast... som en rakett (desverre fortsatt i kjæretønna) (EDIT) Tjære meg for en typo...
  5. Jeg blir ikke helt klok på denne her. Det siste jeg gjorde var å ta av reima til AC, uten at hjalp. Da er altså alle utommotoriske komponenter eliminert slik jeg ser det. Jeg begynner å tro at det faktisk kommer fra registret og at det kan være det noen refererer til som "chain slap", altså at et av kjedene slår svakt borti en av guidene. Om så er tilfellet her forundrer det meg stort da HELE registret ble byttet i fjor sommer. Jeg skal når det blir lengre og varmere dager ta av toppdekslet og "time" opp kammen og veiva på nytt bare for å forsikre meg om at det ikke er slakke i kamkjedet på "andre siden av" strammeren (altså det strekket som kun går gjennom guiden fra kammen og ned til dieselpumpa). Knotete forklart men klarte ikke bedre i skrivende stund. Tips mottas med takk!
  6. Har samme bil som deg og har funnet ut at air intake temp. føleren som viser -38,88 ikke finnes på våre biler (dvs. biler med EGR) Blackbox sine produkter er bare i stand til å lese air intake temp. fra føleren som i biler uten EGR sitter i luftsamleren. Air intake temp. på EGR utstytrte biler er integrert i Air Mass Flow dingesten, og Blackbox har ikke implementert i sin software avlesning av denne.
  7. Ikke helt grei den her. Hadde en liten feilsøkingsrunde i helga uten å egentlig komme noe nærmere. Skiftet først olje på motoren. Plasserte deretter min håpefulle på gasspedalen og beordret 2500 rpm. Hadda da på forhånd kjørt motoren litt varm og ved belastning var lyden ganske så intens. Det viser seg vanskelig å framprovosere spetakklet uten belastning på motoren og status er vel ganske quo. Har trålet div. forum og ser at en nevner noe lignende og at et oljeskift gjorde susen. Teorien her var at ny fersk olje gjorde at strammeren på registerkjedene fikk øket trykket på stemplene og dermed eliminerte det som var registerkjede-lyder. Jeg husker at strammeren på min(som ble skiftet i sommer) var utstyrt med kraftige fjærer og er fortsatt i stuss over hvorvidt oljetrykket er tenkt å bidra til ytterligere trykk på stemplene. Den er som nevnt montert på en oljekanal men jeg antok at dette utelukkende var for smøring. Kan det tenkes at tilstoppet oljekanal her kunne birda til for slappe kjeder? Noen som vet hvordan dette egentlig henger sammen?
  8. Tok av reima i dag og prøvde uten servo, dynamo, vannpumpe og de to løpehjulene. Hadde kjørt den litt varm på forhånd for ikke å pine den for mye. Fyra opp og til 2500 rpm og lyden kunne fortsatt høres. Ikke så framtredende som ved belastning, men dog. Jeg var igjen alene så noe nærmere lokalisering var ikke mulig. Dette etterlater få utenommotriske komponenter og jeg står vel bare igjen med AC kompressoren og evt. diselpumpe. Skal sørge for å få hjelp til helgen og fortsetter detektivarbeidet da.
  9. OK, jeg må visst revurdere situasjonen. Var nettopp ute å prøvde og det er grisekaldt ute nå. Det viser seg at "lyden" også kommer fram ved bare rusing av motoren med kassa i N, og ved nøye øre-analyse er det mulig det er en lagerlyd jeg hører. Hadde ikke tilgjengelig noe ekstra personell så det ble å stå med en fot på gassen og prøve å strekke legemet så langt som mulig fram mot motorrommet. Fortsatt virker det som om det kommer fra venstre side av motoren, og jeg begynner å lure på om dette kan være så triviellt som servo- eller dynamolager. Skal forsøke å ta av reima for å sjekke dette ved neste anledning. Håper P38stavanger tilgir meg det som nå må kunne betraktes som kapring, men her er det jo mange gode forslag å ta av.
  10. Kjapp replikk her: Jeg byttet HELE registret i sommer. Strammer, drev, kjeder og sleider, så om ett av kjedene allerede er blitt slappe (og lyden er faktisk ikke ulik...) så skjønner jeg ingenting! Strammeren er dobbel og inneholder fjærbelastning til begge "strammeskinnene" at en av fjærene skulle gi seg nå er vel lite trolig. Jeg la merke til at strammeren satt montert på en oljekanal men denne sørger vel bare for smøring og ikke trykk på strammestemplene? Ventilløftere, kan selvfølgelig være, men som nevnt fornemmer jeg lyden fra venstre side av motoren (aldeles åndenes-makt-fornemmelse og like usikkert...) I tilfellet ventiløftere skulle jeg ikke da registrere lyden ved bare å ruse motoren uten å koble inn kassa?
  11. Jeg skal ikke kapre posten, men dette er interessant da det ser ut som at P38stavanger og meg selv har samme problem her. Om stempelskjørt eller annet skulle være løst inne i motoren så ville formodentlig lyden være der uavhengig av om kassa er i N eller i D? På min er det ingen ulyder i N, faktisk høres det ganske så vakkert ut nå for tiden... Om flekxplata skulle være sprukket skulle jeg anta at lyden vill være konstant i lydstyrke uavhengig av om motoren er varm eller ikke? Jeg skal ved litt varmere vær forsøke å inpisere flexplata. Jeg har forstått at det skal være mulig å ta av et par deksel under kassa og kunne se selve plata? Ellers så er det NØYAKTIG samme symtom som P38stavanger beskriver, hos meg ved kald motor (eller hva det måtte være som er temperaturavhegig) er lyden der i området 2300- 2500 og kommer i mindre grad tilbake på et snevert område rundt 3000. Jeg opplever også at ved helt lave turtall, når man tar løs, en slags lav-frekvens-resonans-brumming-ursvak-risting-during som ikke er veldig framtredende og som ved økende turtall forsvinner. Om det er en sammenheng her er også usikkert, men kan kanskje styrke teorien om sprekker i flexplata? Mon tro om P38stavanger kjenner seg i gjen her?
  12. Henger meg på denne. Har hatt samme symptom en god stund nå. Har ved mange anledninger forsøkt å lokalisere lyden, men det er umulig da den ikke er å høre når kassa er i nøytral og kun rusing på motor. Den er ekstra framtredende ved kald motor og blir etterhvert nærmest umerkelig. Kan nesten minne om registerlyder men dette er i sin helhet byttet i sommer så det nekter jeg å tro. Har samtidig en fornemmelse av at den kommer fra venstre side av motor? Har saumfart hele motorrommet etter ting som er løst og kan komme i vibrasjon/resonans ved dette turtallet uten hell. Får vel invitere svigermor ut på kjøretur....under pansret og med ørene på stilk Har faktisk tenkt tanken på å prøve med mikrofon og forsterker, flytte rundt på mikrofonen for om mulig å finne ut hvor den sinnsykt irriterende lyden kommer fra. Denne er jeg virkelig spent på....
  13. Jeg må si jeg var noe nærvøs for denne, ja. Rettet ut pakningen og koset med den etter beste evne. La tilslutt på en fuge TEC-7 og klinte til! Sjekket vannstanden flere ganger daglig i starten, gikk så ned til daglig, er nå nede på en gang i blandt... Ikke antydning til lekkasje, så pulsen har etterhvert normalisert seg. Igjen Håvard, takk for all hjelp!
  14. Godt å høre det ble suksess der også Tok ikke av oljepumpa på min, bare klippet ut den biten av pakningen som hører til denne (ender da ut med pakningen i to deler og litt mer knot med å posisjonere disse ved montering) Verre var det med pakningen til vannkanalen opp i toppen, den som er "klipset" / henger fast i toppakningen, Den kom ut som en ynkelig forvridd sak under demontering og trengte en større runde på operasjonbordet. Ble pottetett også den. Får håpe det blir lenge til like omfattende jobb må gjøres igjen...inntil da er det bare å nyte hver km i langdrag
  15. Da var jobben gjort! Det ble endel mer skruing enn først antatt, men egentlig ingen c-momenter. Måtte ringe Håvard Nordheim noen ganger underveis, og igjen takk for hjelpen til han. Var noe spennig knyttet til første oppstart etter at ny olje og kjøleveske var på plass, men det var full fyr på første forsøk. Koplet til Faulmate og justerte dieselpumpa selv denne gangen. Skiftet samtidig alt av stramme- og løpehjul samt begge beltene. Kostnad: 6k i deler + noe småtteri av verktøy Resultat: NYDELIG....
×
×
  • Opprett ny...