Jump to content
LRforum

jonaf

LRF Society
  • Content Count

    662
  • Joined

  • Last visited

3 Followers

About jonaf

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sarpsborg

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Sarpsborg

Recent Profile Visitors

740 profile views
  1. Diagnose med live data vil gjøre det mulig å se mer av hva som skjer. http://pscan.uk/features/mems3.html Utstyret er overkommelig i pris også: http://pscan.uk/index.html
  2. Det var ganske riktig den enkleste måten, ja. Et par trekiler mellom grillen og panseret gav plass til en 10 mm stjernenøkkel. Det var lettest å skru lås den øverste delen for å få panseret løst. Deretter ble det å fjerne grillen og plastdekselet under låsen, og så tre en 2 meter lang tråsykkelbremsewire gjennom strømpen. En løkke med vaierklemme rundt hevarmen på låsen var lett å få på plass.
  3. En K-motor som har gått 200.000 km har garantert fått toppakningen skiftet. Hvis denne jobben er gjort riktig vil den holde resten av bilens levetid. Freelander 1 er nokså enkel å skru på, men den har sine særegenheter akkurat som andre biler. Bakrutemekanismen er en av disse, men her har det nå kommet rimelige, komplette erstatningsenheter. Viskositetskoblingen på mellomakselen skal man sørge for å få skiftet eller overhalt før den stivner og gjør skade på reduksjonskasse og differensial, men man kan også ta bort hele mellomakselenog kjøre med tohjulsdrift og også spare litt bensin. I forstillingen er det stort sett bare forbindelsesbeina til stabstaget som slites, men disse er billige og veldig enkle å skifte. En EU-godkjent bil som er i driftsklar stand for 3000 kroner over vrakpant høres ut som et kupp.
  4. Har noen klart å åpne panseret etter at vaieren har røket? Forslag til fremgangmåte mottas med dyp takknemlighet!
  5. Hvis årsaken er tenningsfeil, burde det være høy HC-verdi i eksosen.
  6. Hvis den ble montert med for mye slakk, kan den ha hoppet over en tann. Uansett er dette en del av grunnleggende feilsøking når det ikke er åpenbare feil. Sensorfeil burde synes på diagnose. Bensinpumpetrykk også. Ble det brukt Land Rover-diagnoseutstyr?
  7. Sjekk at registeret står på merkene.
  8. For å finne ut om det er bensinmangel kan du dusje bensin inn i innsuget mens motoren går og se om det hjelper.
  9. Da fant du ut at det ikke er temperatursensoren som gir signal til motorstyringen som er årsaken til problemet. Uten å lese ut feilkodene blir det lett famling i blinde. Sjekket bensinfilteret/bensinpumpen?
  10. Forsøk å kople fra kjølevannsensoren (den som er brun eller sort, ikke den blå) og se om du merker forskjell.
  11. På noen K-motorbiler kan man ta en TPS reset. Hvordan det er på senere FL1 vites ikke, men det er fort gjort å forsøke: Slå på tenningen. Trå inn gasspedalen rolig og slipp igjen ti ganger etter hverandre. Slå av tenningen. Start motoren for å se om det er noen forskjell. På eldre FL 1 kan tomgangsturtallet justeres med diagnoseverktøyet Pscan
  12. Kutt ringen to og kassér den. Hvis du ikke merker vibrasjoner er det bare å kjøre. V6-modellen har ikke vibrasjonsdemper i det hele tatt, så det burde ikke være noen større grunn til å ha det på firerne. Jeg har en VCU med ny silikonvæske og nye lagere liggende i reserve, men jeg kan vurdere å selge den.
  13. Knatrelyden kan komme av at det er overslag i plugghetten og at du hører at gnisten slår til gods i toppen. Kanskje kan du se gnisten i mørket.
  14. Har pscan som leser Freelander 1, Defender, Discovery 1 og 2. Bor i Skjeberg.
  15. Varm boltehodet lyserødt med sveiseflamme. Da vil varmen forplante seg videre innover og brenne opp rusten. En kraftig muttertrekker kan være effektiv til å løsne bolten.
×
×
  • Create New...