Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

jonaf

LRF Society
  • Innholdsteller

    649
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Om jonaf

  • Rang
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sarpsborg

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Sarpsborg

Nylige profilbesøk

614 profilvisninger
  1. jonaf

    Hvem kan kjøre diagnose på Freelander?

    Har pscan som leser Freelander 1, Defender, Discovery 1 og 2. Bor i Skjeberg.
  2. Varm boltehodet lyserødt med sveiseflamme. Da vil varmen forplante seg videre innover og brenne opp rusten. En kraftig muttertrekker kan være effektiv til å løsne bolten.
  3. Multilayer-pakningene stiller større krav til perfekte pakningsflater enn elastomeric-pakning. Derfor kan det være lurt å spandere plansliping på topplokket for å sikre god tetting selv om det ser bra ut. Jeg har montert et par SAIC-pakninger (N series) og da brukte jeg toppakningsklister som ekstra forsikring for å få det tett. Begge disse ble montert med de originale strekkboltene og uten forsterket bunnrail. Nå har disse motorene (hhv. Freelander og MGF) gått sorgløst i henholdsvis fem og fire år, og etterfylling av kjælevæske er kanskje en desiliter eller to pr. år. I en Freelander er det nok fornuftig å gå for full pakke med forsterkete bolter og rail, for her er motoren utsatt for større momentkrefter enn i f.eks. Rover 75, Lotus Elise eller MGF.
  4. Én ting du bør sjekke før du demonterer: Symptomene du beskriver er fusking og forbruk av kjølevæske. Det er de samme som når det er lekkasje i innsugsmanifoldpakningen. Da vil det komme kjølevæske inn i sylinder nr. 1. Er du riktig heldig, kan det være her feilen ligger. Skru ut tennpluggene og se om pluggen i sylinder nr. 1 skiller seg fra de andre i utseende.
  5. jonaf

    En kollega ser etter 4x4

    Bilene er like, bortsett fra motoren. En bensinmotor med riktig toppakning korrekt montert og gjerne med kjølevæskenivåvarsler, er ikke mer upålitelig enn en dieselmotor. Den har riktignok registerrem, men denne er enkel og billig å skifte. TD4-motoren er slitesterk, og den har registerkjede. Men når vannpumpe eller termostat tar kvelden, da blir det dyrt. Eller tidkrevende, hvis du gjør jobben selv. Ryker slavesylinder på clutchen, må gearkassen ut. Diesel er litt billigere i drift, men dyrere å skru på. Hvis den ikke har partikkelfilter, har den høyere årsavgift. Hvis den ikke har dieselvarmer er den veldig kald om vinteren. Biler med dieselmotor er ikke akkurat i skuddet for tiden, så det går an å få kjøpt dem billig. Men bensinbilene er enda billigere og gir mye bil for pengene. Jeg har hatt biler både med og uten facelift. Bortsett fra en mer kantete styling på plastdetaljene og et noe annet interiør er det ingen forskjell mellom dem og tidligere modeller.
  6. Fem meter med nye kobberrør og en ny tåkelykt er på plass, og bilen er godkjent for to nye år. Å skjøte inn rør er helt OK. Det var litt rust å finne under festeklipsene, så det var nok greit å gjøre denne sjauen.
  7. Jeg fant lampe på ebay. Den passer flere MG og Rover-modeller: https://www.ebay.fr/itm/MGF-MGZR-ROVER-200-400-FREELANDER-1-FRONT-LEFT-FOG-LIGHT-STC7830-/152916112168 Så blir det å lage nye bremserør selv. Jeg regner med at det er OK å skjøte inn lengder der det er rustskade. Rusten er der rørene er festet i klammerne.
  8. EU-kontrollen gikk nesten bra, men den meget grundige EU-kontrolløren fant rustprikker på alle bremserørene under bilen, inkludert de lange som går langs rammen. Jeg har flenseverktøy og kan lage nye rør. Men hvis det finnes et sted som selger ferdige rør, hadde det vært makelig å kjøpe dem ferdig. Jeg har lett gjennom nettsidene hos de leverandørene jeg vanligvis bruker i England, men det er ikke mye å finne der. Hvis noen har gjort jobben før og kan tipse meg om en leverandør, ville jeg være takknemlig. Det venstre tåkelyset har dårlig reflektor, men det har gått greit i tidligere kontroller med lyktglassene blendet og bryteren frakoplet. Men ikke denne gangen. Jeg fikk beskjed om at dette måtte fikses, men jeg finner ikke lampen noe sted. Tips?
  9. jonaf

    Motorbytte Freelander 1,8b 2005

    Motoren kan tas ut greit nedenfra:
  10. jonaf

    Forskjeller på k series 2000/2005 mod.

    Ser ut som en grei plan, det
  11. jonaf

    Lekkasje fra innsugsmanifoil.1.8 K series

    Lekkasje via toppakning ville gitt kompresjonstrykk ut i systemet når motoren er i gang med påfølgende koking. Det går å tette en sprekk i kjølesystemet med f. eks. Omega 101 eller liknende, men risikoen for at resten av systemet kan få problemer er til stede.
  12. jonaf

    Lekkasje fra innsugsmanifoil.1.8 K series

    Det går en kjølevæskekanal gjennom innsugsmanifolden. Men den er ved sylinder nr. 1. Det kan tyde på at du har en sprekk i toppen mellom kjølekappen og innsugskanalen ut fra symptomene du beskriver. Denne feilen var utbredt på tidlige utgaver av Subarus boxermotorer, men det er ikke noe i veien for at andre motorer kan ha problemet. Sett trykk på kjølesystemet for å finne ut hvor vannet går.
  13. Jeg har en A/C-kompressor fra en 1,8 bensin liggende.
  14. jonaf

    Fl1 lekkasje varmeapparat

    At det ikke blir helt tett med MLS-pakning er dessverre ikke uvanlig. Det er viktig med perfekte pakningsflater og riktig foringshøyde, og i tillegg er det lurt å bruke toppakningsklister på pakningen. Kjenner du en søtlig lukt av varm kjølevæske når motoren er i ferd med å oppnå driftstemperatur? Da er det sannsynligvis en liten lekkasje mellom toppen og blokka. Du kan trykksette ekspansjonstanken med trykkluft og la motoren stå over natta. En dam med kjølevæske på garasjegulvet vil da fortelle om hvor det lekker hvis lekkasjen går utover og ikke inn i bunnkassen. Grå motorolje vil sladre om innvendig lekkasje. Omega 101 er et dyrt og effektivt tettemiddel som noen anbefaler mot slike lekkasjer. https://www.kullagret.com/product/omega-101-kylartatning-flytande-korken-250ml
  15. jonaf

    FL1 er igang igjen .

    Du kan kjøpe vaier i en sykkelbutikk eller hos Clas Ohlson og lodde selv. Lite penger å spare, og det er viktig å få lengden på de tre vaierne helt riktig. Du får kjøpt vaiersett for et par hundrelapper som er greie å montere: https://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-Freelander-LN-TAILGATE-BACK-Window-Regulator-Winder-Repair-Kit/261195797082?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D50544%26meid%3D8a37410fc2a64339bfa453625b084975%26pid%3D100623%26rk%3D1%26rkt%3D6%26mehot%3Dlo%26sd%3D330873907560%26itm%3D261195797082&_trksid=p2047675.c100623.m-1 Eller komplette vindusheiser: https://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-TAILGATE-REAR-BACK-WINDOW-REGULATOR-MOTOR-CVH101150-NEW-/330873907560
×