Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

jonaf

LRF Society
  • Innholdsteller

    655
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Om jonaf

  • Rang
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sarpsborg

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Sarpsborg

Nylige profilbesøk

684 profilvisninger
  1. For å finne ut om det er bensinmangel kan du dusje bensin inn i innsuget mens motoren går og se om det hjelper.
  2. Da fant du ut at det ikke er temperatursensoren som gir signal til motorstyringen som er årsaken til problemet. Uten å lese ut feilkodene blir det lett famling i blinde. Sjekket bensinfilteret/bensinpumpen?
  3. Forsøk å kople fra kjølevannsensoren (den som er brun eller sort, ikke den blå) og se om du merker forskjell.
  4. jonaf

    Høy tomgang 1.8 bensin

    På noen K-motorbiler kan man ta en TPS reset. Hvordan det er på senere FL1 vites ikke, men det er fort gjort å forsøke: Slå på tenningen. Trå inn gasspedalen rolig og slipp igjen ti ganger etter hverandre. Slå av tenningen. Start motoren for å se om det er noen forskjell. På eldre FL 1 kan tomgangsturtallet justeres med diagnoseverktøyet Pscan
  5. jonaf

    What has happened!?!

    Kutt ringen to og kassér den. Hvis du ikke merker vibrasjoner er det bare å kjøre. V6-modellen har ikke vibrasjonsdemper i det hele tatt, så det burde ikke være noen større grunn til å ha det på firerne. Jeg har en VCU med ny silikonvæske og nye lagere liggende i reserve, men jeg kan vurdere å selge den.
  6. Knatrelyden kan komme av at det er overslag i plugghetten og at du hører at gnisten slår til gods i toppen. Kanskje kan du se gnisten i mørket.
  7. jonaf

    Hvem kan kjøre diagnose på Freelander?

    Har pscan som leser Freelander 1, Defender, Discovery 1 og 2. Bor i Skjeberg.
  8. Varm boltehodet lyserødt med sveiseflamme. Da vil varmen forplante seg videre innover og brenne opp rusten. En kraftig muttertrekker kan være effektiv til å løsne bolten.
  9. Multilayer-pakningene stiller større krav til perfekte pakningsflater enn elastomeric-pakning. Derfor kan det være lurt å spandere plansliping på topplokket for å sikre god tetting selv om det ser bra ut. Jeg har montert et par SAIC-pakninger (N series) og da brukte jeg toppakningsklister som ekstra forsikring for å få det tett. Begge disse ble montert med de originale strekkboltene og uten forsterket bunnrail. Nå har disse motorene (hhv. Freelander og MGF) gått sorgløst i henholdsvis fem og fire år, og etterfylling av kjælevæske er kanskje en desiliter eller to pr. år. I en Freelander er det nok fornuftig å gå for full pakke med forsterkete bolter og rail, for her er motoren utsatt for større momentkrefter enn i f.eks. Rover 75, Lotus Elise eller MGF.
  10. Én ting du bør sjekke før du demonterer: Symptomene du beskriver er fusking og forbruk av kjølevæske. Det er de samme som når det er lekkasje i innsugsmanifoldpakningen. Da vil det komme kjølevæske inn i sylinder nr. 1. Er du riktig heldig, kan det være her feilen ligger. Skru ut tennpluggene og se om pluggen i sylinder nr. 1 skiller seg fra de andre i utseende.
  11. jonaf

    En kollega ser etter 4x4

    Bilene er like, bortsett fra motoren. En bensinmotor med riktig toppakning korrekt montert og gjerne med kjølevæskenivåvarsler, er ikke mer upålitelig enn en dieselmotor. Den har riktignok registerrem, men denne er enkel og billig å skifte. TD4-motoren er slitesterk, og den har registerkjede. Men når vannpumpe eller termostat tar kvelden, da blir det dyrt. Eller tidkrevende, hvis du gjør jobben selv. Ryker slavesylinder på clutchen, må gearkassen ut. Diesel er litt billigere i drift, men dyrere å skru på. Hvis den ikke har partikkelfilter, har den høyere årsavgift. Hvis den ikke har dieselvarmer er den veldig kald om vinteren. Biler med dieselmotor er ikke akkurat i skuddet for tiden, så det går an å få kjøpt dem billig. Men bensinbilene er enda billigere og gir mye bil for pengene. Jeg har hatt biler både med og uten facelift. Bortsett fra en mer kantete styling på plastdetaljene og et noe annet interiør er det ingen forskjell mellom dem og tidligere modeller.
  12. Fem meter med nye kobberrør og en ny tåkelykt er på plass, og bilen er godkjent for to nye år. Å skjøte inn rør er helt OK. Det var litt rust å finne under festeklipsene, så det var nok greit å gjøre denne sjauen.
  13. Jeg fant lampe på ebay. Den passer flere MG og Rover-modeller: https://www.ebay.fr/itm/MGF-MGZR-ROVER-200-400-FREELANDER-1-FRONT-LEFT-FOG-LIGHT-STC7830-/152916112168 Så blir det å lage nye bremserør selv. Jeg regner med at det er OK å skjøte inn lengder der det er rustskade. Rusten er der rørene er festet i klammerne.
  14. EU-kontrollen gikk nesten bra, men den meget grundige EU-kontrolløren fant rustprikker på alle bremserørene under bilen, inkludert de lange som går langs rammen. Jeg har flenseverktøy og kan lage nye rør. Men hvis det finnes et sted som selger ferdige rør, hadde det vært makelig å kjøpe dem ferdig. Jeg har lett gjennom nettsidene hos de leverandørene jeg vanligvis bruker i England, men det er ikke mye å finne der. Hvis noen har gjort jobben før og kan tipse meg om en leverandør, ville jeg være takknemlig. Det venstre tåkelyset har dårlig reflektor, men det har gått greit i tidligere kontroller med lyktglassene blendet og bryteren frakoplet. Men ikke denne gangen. Jeg fikk beskjed om at dette måtte fikses, men jeg finner ikke lampen noe sted. Tips?
  15. jonaf

    Motorbytte Freelander 1,8b 2005

    Motoren kan tas ut greit nedenfra:
×