Jump to content
LRforum

Mr Rover 75

LRF Society
  • Content Count

    756
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Mr Rover 75

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sandnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland/Hommersåk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei, Kjedelig sak. Prøv å ta nøkkelen inn og ut av hullet sitt flere ganger samtidig som du rakler litt på rattet. Denne feilmeldingen får du om rattlåsen ikke deaktiveres. Grunnene kan være mange, men som oftest er mekanismen som frigjør rattet slitt/deffekt og må skiftes. Jeg har lest om flere tilfeller på freel2.com. Prøv noen søk her: https://www.freel2.com/forum/topic31030.html?highlight=steering+lock
  2. Du får prøve å tette med gaffateip e.l. mens du venter på ny. Jeg vet ikke om noen her til lands som har. Du kan prøve din lokale LR forhandler, men der må du nok handle hele "settet" med 2 x slanger og plastrør som igjen koster skjorta og litt til...
  3. Takk for statusoppdatering Helt topp å høre at ting fungerer knirkefritt! JEg må korrigere deg litt, du har nr.2 under bilen din. nr.1 sitter under min
  4. Hei! - Startproblemer etter topp pakning bytte - råd?
    Jeg har fulgt flere av dine K-motorprosjekter/oppfølginger og har hatt stor nytte av disse da jeg selv nettop har byttet topp pakning på  min 2004 Freelander 1,8. Den har rullet 96000km, og har komplett servicehistorikk. Ante uro da bilen begynte å bruke vann. Motoren ble aldri varmkjørt til kokepunkt, ga ikke fra seg blå-hvit eksos. Den dro bra og malte som en katt helt til jeg stoppet bilen selv. Motoren er nå skrudd sammen med ny elastomer pakning, ny oilrail, og nye bolter. Det meste gikk greit å få sammen og har fulgt boka til punkt og prikke. Toppen var plan og uten noen dyptrykk merker etter den gamle originalpakningen. Sylinderforingene lå 0,05 over blokka og var jevnlike. Derfor fikk jeg anbefalt ny elastomerpaktning av Mat hos DMG RS. Har ellers ikke rørt toppen da jeg syntes den så bra ut med tanke på kammer og ventiler. Jeg er 100% sikker på at reg. rem er riktig montert og alle 5 overettmerker stemmer og er på linje.
    Men nå vil den ikke starte. Jeg har oljetrykk, gnist og bensin(sjekket at pluggene er litt våte). Den vil starte  og gjør et par tenningslag, men orker liksom ikke å komme i gang. Hva er feilen??? 
    Ring gjerne.
    Mvh Tore Hærum 
    tlf. 924 21 925.

    1. Show previous comments  4 more
    2. FreelanderMan

      FreelanderMan

      Hei igjen!
      Det ble en lang ferie uten bil(rettelse - fikk låne bil av nabo, en Citroen C1 - om det kan kalles bil!?) Så nå er det på'n igjen. Jeg mistenker at jeg muligens har montert kamhjulene feil. Har funnet noen bilder i MG Rover.org  som jeg tror bekrefter dette(hvis disse bildene er riktige da?). Så da blir neste spørsmål: Når kamhjulene er riktig posisjonert og med "pin posisjon" som vist på bildene som jeg har lagt ved, -hvilke stempelpar skal da opp først? 1 og 4, eller 2 og 3. Det er jo avgjørende hvor jeg skal sette veiva i forhold til kammene om alt skal bli riktig denne gangen. Toppen ble demontert hos den lokale Mekonomen og det ble ikke merket av noe! Jeg har nemlig montert kamhjulene med "pin posisjon motsatt av det bildene viser. Det vil således ikke være så rart at den ikke vil starte, og i såfall har jeg grusa stembler/ventiler?

      Mvh
      Tore 

      Exhaust Cam Pulley Drive Pin Position.jpg

      Inlet Cam Pulley Drive Pin Position.jpg

    3. FreelanderMan

      FreelanderMan

      Bildene er hentet fra denne linken.

      https://forums.mg-rover.org/how-do-i-answers-common-problems-8/k4-cam-timing-marks-belt-tensioning-simplified-thread-395705/

       

      Overskriften sier at dette er en K4 motor så jeg er litt forvirret her. 
      Kan også nevne at jeg har prøvd å snu begge kammene 180 grader. Det ga samme resultat. -Ingen tenning! Jeg har også målt kompressjon som i begge posisjonene viste 7 Bar = 7kg/cm2 = 100 P.S.I. , likt på alle fire cylindere.

    4. Mr Rover 75

      Mr Rover 75

      Hvis du sjekker at alt står i korrekt posisjon ihht den tråden du linker til, så skal alt være bra. Veiva skal stå i posisjon som vist på bildet  med gule merker i tråden.  Kammen mot grillen skal ha pinnen lokalisert i "ex" siden dette er eksossiden, mens kammen mot torpedovegg/bakover, skal ha pinnen lokaslisert i "pin" på kammhjulet. Sjekk dette. Om ting har stått feil, så tror jeg ikke du har knust noe med tanke på resultat fra kompresjonstest. Lykke til :)

       

      Fasit: 

      K16timingmarks.jpg

  5. Hei, Oppdaterer tråden. Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed! Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering. Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her. P.S. Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden
  6. Koblingen mellom transferkasse og girkasse er desverre en svakhet på disse bilene, og jeg ville derfor unngått brukt, ihvertfall med tanke på hva huggerne i Norge skal ha for slitne enheter. Overhalt og forbedret utgave fra Bellengineering er vel beste alternativet selvom det koster: http://www.bellengineering.co.uk/freelander-2-products/
  7. Spline kobling mellom girkasse og PTU (transferkasse) kan også ryke. Hører lite om dette her på bjerget, men i England er dette ikke unormalt. Kan du rotere mellomakslingen for hånd når bilen står med alle 4 på bakken og i gir? Har du drift på bakhjulene? Er transferboks gått helt, så skal du klare å rotere mellomakslingen fritt når bilen står med alle 4 på bakken. Hvordan roterer mellomakslingen om du jekker opp det ene framhjulet og roterer dette med bilen i fri/nøytral? Den skal da spinne med. Det som kan gi deg et bedre svar, er om du kan få bilen opp på en løftebukk slik at alle hjulene er fri av bakken. Så starte opp i D/1. gir og se om bare framhjulene spinner eller alle 4. Dra forsiktig i håndbrekket og se hva som skjer. Hvis bakhjulene stopper og fremhjulene fortsatt går, så sjekk om mellomakslingen roterer. Det vil gi deg svaret om feilen ligger fremme eller bak.
  8. Hei, Holder til ikke så langt fra Stavanger/Sandnes. Om du vil betale frakt med norgespakke frem og tilbake, så kan vi alltids bli enige om en form for leie/lån. Jeg mener også å huske at et forum medlem som holder til i Telemark også har dette verktøyet (TeleFree). Du må desverre ha dette for at ting skal bli 100% korrekt. Det er ymse youtubere som har montert lageret uten verktøyet, men da blir ting feil og jobben vil ikke vare. Leser du litt i kommentarfeltene på youtube, så ser du at dette raskt bemerkes. Lageret må drives inn i hubben med press på ytterringen. Det kan ikke gjøres uten verktøyet. Presses lageret inn via drivflensen, så går all belastningen igjennom kulene og lagerbanen ødelegges. Med verktøyet så kan jobben gjøres med fjærbenet på plass i hjulbuen. Av med bremsene og løsne nedre bærekule for å få ut drivakselen. Lager på veg ut ved hjelp av verktøyet: Nytt lager på plass. Montering er noenlunde likt, men det brukes en annen split ring bakom flensen og mothold på baksiden av hubben:
  9. Hei, Jeg har hjullagerverktøyet, men er ikke i nærheten. Settet koster 1700 på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-kompakthjullager-2000036602 Relativt kostbart, men tjener seg likevel inn om en skal sammenligne lagerbytte på verksted og DIY på begge sider. Følger du med på finn.no, så hender det at disse dukker opp her.
  10. Hei, Av pur nysgjerrighet så har jeg søkt litt. Har du sjekket hva disse kodene referer til? Jeg får opp mange alternativ når jeg søker P1475, men denne siden refererer til feil på Veivsensoren: http://p1475.enginetroublecode.com/land-rover-freelander - Etter litt mer søk, så tror jeg ikke at dette er hva denne koden refererer til for FL. Som sagt, så må du få sjekket opp disse kodene mot en seriøs kilde da jeg får mange forskjellige treff på søkene. Mest sannsynlig så refererer P147x til feil påVIS motorene i innsuget, og det er veldig vanlig at disse ryker på disse motorene. Likevel så skal motoren starte og gå med disse deffekte. Jeg har en VIS tester liggende om interressen er der (Sandnes/Stavanger området) P0141 refererer til fremre oksygen sensor, men bilen skal gå med denne og deffekt (da i nødmodus). Lykke til med jakten : )
  11. Har du sjekket opp hva disse kodene betyr/indikerer? Et skudd ifra hofta, men menere å ha lest flere plasser at kam eller veiv posisjons sensor på disse motorene kan feile litt før de burde. Jeg tror googel og forum søk er din venn her. Samme motor sitter i Rover 75, så et søk eller en diskusjonstråd på forumet til https://the75andztclub.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=11 kan være verdt et forsøk. Medlemmene der er meget oppegående i motsettning til FB og mange andre forum.
  12. Hei, Takk for svar. Jeg snakket netopp med vedkommende. Han skal skifte 2x luftbelger i samme slengen. Mest sannsynlig disse som er årsaken til kompressorhavariet. Er det behov for kalibrering/diagnoseverktøy etter en slik jobb? Noe spesielt som må taes hensyn til?
  13. Hei, Spør for en kjenning av meg som klør seg litt i hodet. Hvor omfattende er det å skifte luftkompressor på en RR sport -08? Tid/verktøy behov? Mulig jeg må ta denne jobben for han :/
  14. Hei. Fikk akuratt tilbakemelding at bekjentskapet fikk pris på 10000 på dette på verksted. Lurer da på hvor mye dette innebærer, men vet at andre ting som dynamo og en vannlekkasje skal gjøres i samme slengene så kanskje derfor registerskiftet er rimeligere? Har dere en samletråd vedr. oljepumpeproblematikken?
  15. Hei, Jeg spør for en kjenning av meg som har en Jaguar S-type med 2,7 diesel motor. Denne er av det jeg vet samme motoren som sitter i D3 og etpar andre LR produkt. Tia er inne for skift av registerreim + vannpumpe + tilhørende deler. Spørsmålet er om noen her kan gi meg en anbefaling på hva som bør skiftes under denne operasjonen og hvor omfattende en slik jobb vanligvis er? Hva er ca-pris på å få dette utført på verksted? (timetall) På forhånd takk for svar
×
×
  • Create New...