Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Mr Rover 75

LRF Society
  • Innholdsteller

    739
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Mr Rover 75

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sandnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland/Hommersåk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Mr Rover 75

    Bakdiff FL2

    Vedkommende har desverre ikke svart, så det får nok bli med mystikken....
  2. Mr Rover 75

    Bakdiff FL2

    Hehe. Ser at jeg har konkurranse i denne "bransjen" på andre siden av "bjerget".. : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138311043 Lurer på hvilken standard vedkommende ligger på som kan forsvare en slik pris? Den gjenspeiler jo fabrikkoverhalt og ikke bare et lagerbytte. Jeg vet at XC60 har "lik" diff, men trodde den hadde noen ulikheter i innfesting som gjør at den ikke er kompatibel med FL2. Innmaten og problemene er derimot de samme. Jeg kunne ikke dy meg, så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende
  3. Mr Rover 75

    FL2, Flushing av automatkasse

    Eventuelt så kan du ta 2-3 "vanlige" skift rett etter hverandre. Det meste av gammel olje vil da værre tynnet ut med ny. Nå kjenner jeg ikke detaljene og systemet til FLII, men på min Rover 75 gjorde jeg en DIY flush ved å koble fra returslangen fra oljekjøleren. Tappet så av kassa, fylte på ren olje. Startet motoren og lot kassa tømme seg for tilsvarende mengde olje som først tappet av fra returslangen til oljekjøleren. Koblet så tilbake, fylte opp og satte nivået etter boka. I teorien så skal jeg da ha klart å skifte mesteparten av ATF olja. Detaljer her for den interreserte: https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=124816
  4. Mr Rover 75

    FL2, Flushing av automatkasse

    Både ja og nei. Har kassa fått skift jevnlig oppigjennom, så skal vel kun et normalt skift (omtrent halvparten) av ATF olja være godt nok. Om bilen har trilla 200000 uten et eneste skift, så er flush gjerne på sin side, men dette kan jo koste skjorta enkelte steder. Her er det litt opp til en selv og magefølelsen. Bruk av ATF med korrekt spesifikisjon er ihvertfall viktig!! Mange bruker bare god gammel DXIII, men det har ofte vært feil de siste 20 åra.
  5. Mr Rover 75

    Bakdiff FL2

    Veldig greit å slippe og. Alt slik ryker når det minst passer seg
  6. Mr Rover 75

    Bakdiff FL2

    Hei, Da er nr. 6 ferdig montert og smooth, klar for nye km når neste behov melder seg.
  7. Mr Rover 75

    FLII Varmeapparat vifte død - noen erfaringer?

    Hehe, ja.. Må innrømme at det ble kjent på litt frustrasjon i dag... Det ble klødd rimelig mye i nøtta og rota mye rundt etter tilgjengelig stål for å få til noe å løsne den #¤!"¤!"#¤"# vifta. Jeg overhaler gjerne en diff istedet... Utrolig hvor langt du kan komme med et veiseapparat og jernbiter Det som er frustrerende, er at jeg rimelig ofte må lage til noe verktøy for det som før var basic jobber. Alltid noe som må lages for at ting skal gjøres på rette måten :/
  8. Mr Rover 75

    FLII Varmeapparat vifte død - noen erfaringer?

    Hei, Oppdatering: Ny viftemotor mottatt i går og montert i dag. Grei jobb bortsett fra litt plukking og trangt arbeid. Smidig kropp og små hender bør være tilgjengelig..... Gasspedal må fjernes for å komme til baksiden av motor. Så fjernes hanskerom, sikrings/styringsmodul inkludert festebrakett. Til slutt fjernes spjeldhuset til intakslufta og vifta er tilgjengelig. Viftemotoren sitter på en "trykk inn og vri" kobling og holdes på plass av en låseknast. Et "formidabelt" moment trengs for å løsne motoren fra denne knasten og håndmakt ble nyttesløst. Jeg klippet vekk vifta og laget et verktøy som grep over motoren slik at denne kunne roteres med en skralle med passende pipe og forlenger på. LR har et dedikert verktøy for jobben, men dette er jo selvfølgelig ikke tilgjengelig for den dødelige DIY-er. Den nye motoren klikket greit på plass med litt vrihjelp fra baksiden (trangt!!). Ellers "reverse of removal". Dette tok meg 3,5 timer inkludert tilvirkning av "verktøyet". Nå virker vifta 100%. Den gamle var ganske treg å dra rundt i enkelte posisjoner så her er det nok lager elelr børster som er slitt. Rett i søppla med den... Noen bilder: Og til slutt en video som viser hele prosessen + litt til. Denne karen har laget et verktøy tilsvarende LR sitt:
  9. Mr Rover 75

    LR FREELANDER DIESEL

    Hei, Disse har BMW M47R motor med registerkjede. Relativt bombesikre motorer. Uten å være altfor sikker, så har jeg snappet opp at du bør sjekke følgende: - Veivhusventilasjon - Skiftet? (mener det er en oppgradert versjon tilgjengelig) - Termostat virker som den skal. Mange timers jobb å skifte såvidt jeg har forstått - Reimhjul på veiva er intakt. Denne skrangler/rassler noe voldsomt når gummien mellom indre og ytre halvdel er slitt i stykker. - Clutch operasjon. Girkasse må ut for å bytte slavesylinder hvis denne lekker.
  10. Mr Rover 75

    Spotted...

  11. Mr Rover 75

    FLII Varmeapparat vifte død - noen erfaringer?

    Ahh.. Kjedelig. Ble bestilt ny motor i går.
  12. Mr Rover 75

    FLII Varmeapparat vifte død - noen erfaringer?

    Jeg har studert litt i den og lest litt rundtom. Skal gjøre litt feilsøking, men har allerede bestilt ny viftemotor først som sist da den sikkert er nesten død pga ulyden uansett. Island 4x4 har Hella motor til £35, så det var ikke gale. Ser jeg må lage et spesialverktøy for montering/demontering. Ingen komplisert sak, men må jo gjøres. Dette kan jo komme fellesskapet til gode i fremtiden. P.S. Sikkring sjekket og selvfølgelig funnet i orden....
  13. Hei, Oppdaget i dag morges til min frustrasjon at varmeapparatvifta er død på alle hastigheter. Det har vært litt lyd i den det siste året som sikkert kommer fra et "tørt" lager. Regner med at viftemotoren er skutt og må byttes. Noen som har erfaringer på dette området på disse bilene? Freelander 2....
  14. Mr Rover 75

    Facebook gruppe

    Støtter den, burde gjort det sjøl
  15. Mr Rover 75

    Facebook gruppe

    Hei. Jeg blir sikkert sett på som litt sær og grinete, men jeg melder meg ikke inn. Har vi ikke nok grupper på både FB og andre websider fra før av? Vi ser jo fra før av at det er vanskelig å samles et sted og trenger da ikke enda en FB gruppe. Det er allerede 10+ Freelander grupper på FB. Problemet med FB er at innformasjonen som er lagt ut er mer eller mindre forsvunnet ut av verden etter en ukes tid og er ikke søkbar. Hva er da vitsen med å bruke masse energi på legge ut noe som helst? Men som en samlingsplass og informasjonsspredning for en organisasjon er noe annet....
×