Jump to content
LRforum

Mr Rover 75

LRF Society
  • Content Count

    782
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About Mr Rover 75

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sandnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland/Hommersåk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hatt et kar i to sesonger. Ingenting å si på det bortsett fra at det er glad i strøm om en skal la det stå stand by i 3-4 mnd. Egner seg vel som prøveprosjekt før en satser de en av de store....
  2. Hehe!! Forstod jo den Hos oss kan 13 og 12 åringen fint sitte i baksettet med mor i midten på langtur. Ingenting å si på plassen sånn sett for vår del. FL2 ble valgt hos oss da den gamle Roveren ble litt for snau når ungene vokste til. Ikke like stas å si at det er 30 mil igjen når mor må skifte plass med eldstemann for inneklimaets skyld samtidig som hun må brettes sammen for å få plass baki..... Da er FL2-en enestående. Sam nevnt, finn en og prøv. Jeg hadde nok ikke vært i tvil
  3. Som allerede nevnt, sammenligner du mot menneskebiler/stasjonsvogner, så har FL2 vesentlig bedre bakseteplass. Tror ikke det skal by på problem for 4 voksne. Se om du kan finne en til salgs i nærheten og prøvesitt. Det gjorde vi med barneseter og hele pakka hos en lokal dealer før det ble besluttet reis for å hente den jeg har nå.
  4. Har nettopp kjøpt en Rover 75 connoisseur 2,5 V6 2000 modell. Hadde en for ca 10 år siden også. Har alltid angret på at jeg lot den gå. Den «nye» ble kjøpt på tvangsauksjon og har noen nykker som jeg nøster opp i. Vil bare ha litt kontakt. Vi begynner å bli sjeldne, og jeg har sett av svarene dine at du har særs god peiling. Kristen Meltvedt heter jeg. Mail: kristen.meltvedt@telenor.com

    1. Show previous comments  3 more
    2. Anglofil

      Anglofil

      Din er da også vakker. Jeg bor i Oslo. Har forresten kjøpt hjulkapsler som manglet. Det jeg sliter med er Traction Control lampen lyser, og blinklysene blinker med dobbel hastighet.tror det siste kan skyldes kontakten til det skjulte hengerfestet bilen er utstyrt med. 

    3. Mr Rover 75

      Mr Rover 75

      Hei,

       

      Rask blinking indikerer ofte feil med en av blinklys pærene. Sjekk at alle pærene har gode kontakter og virker, samt at korrekt pære er montert. Blir det montert pærer med for lav watt-styrke, så kan samme feil skje da systemet ikke får nok motstand og tror at en av pærene er røket. 

       

      Når det gjelder TC, så er det ikke uvanlig at tannhjulene i TC-motoren/aktuatoren ryker med åra. Når du vrir rundt nøkkelen så skal "TC-spjeldet" i innsuget kjøre en selvkalibrering. Om denne feiler, så kommer lampa opp. Jeg vet at ny Rover aktuator er nesten umulig å få tak i , og de koster skjorta, men det blir brukt samme aktuator på endel BMW modeller. Sjekk Bosch delenr, så skal du kunne finne BMW utgaven som passer. Mye mer om dette på ZT75 forumet om du søker der :)

    4. Anglofil

      Anglofil

      Takk skal du ha. Skjønner ikke helt, men jeg svarte på meldingen din samme dag som du svarte meg. Men, jeg har vel gjort en eller annen feil da jeg svarte. Skal selvsagt kontrollere pærene, og TCen har jeg lest om på forumet som du foreslo. Jeg gjør noen småting på Roveren hver dag, hjulkapsler, mutter til  batteripol, innerskjerm og sånt. Godt at det fortsatt er mulig å få deler i England eller på Ebay. Nå har jeg bestilt en sjekk hos Sandberg Auto som gjør en del på engelske biler. De er bl.a. spesialister på Land Rover, og mitt håp er at de har denne T-4 readeren. KV6-motoren sitter jo også i tidligere utgaver av Freelanderen. Jeg pleier å bruke Sandberg til Jaguaren min (en XK8), og av og til Triumphen min også (en TR6). Flinke folk. Går videre med Aktuatoren hvis de ikke finner noe. Vet du om Rover 75 2000 model er kompatibel med en OBD2 leser?

       

      Noe annet jeg husker fra den gamle Roveren (samme årgang, samme modell) var at den var så utrolig god på glattføre med TCen i funksjon. Så den er jo viktig. Faktisk var Roveren deilig å kjøre uansett. Bedre enn Jaguaren på mange måter. Og så så pen da, den har jo holdt seg adskillig bedre enn Jaguar S som kom samtidig. Sånn er det i alle fall i mine øyne.

       

      mvh

      Kristen

  5. Funker fint med kartoppdatering som nevnt over, men grensesnittet og funksjonaliteten forblir fortsatt i steinalderen.... Jeg pusler med tanken om å bare klister opp et enkelt 7" nettbrett der hvor skjermen er , og kjøre alt derfra inkludert webradio, spotify osvosv... Det eneste minuset er at en må ha tilgang til 4G via datasimkort eller deling fra mobilen for denne løsningen. Uansett så blir det seendes ut som en "politiradio" i bilene i dag med ettermontering grunnet FM nedleggelsen...
  6. Hei, Kan nok ikke hjelpe deg så mye, men jeg har en arbeidskollega som hadde sensortrøbbel på DPF for noen år tilbake. Det er en tråd på dette her, mulig du kan bli noe klokere på å lese deg opp på linken som ligger i siste post?? Ellers så er det en kjent sak at glødepluggene på FL2 er relativt døde når 200000km er nådd samt at bilen i utgangspunktet ikke gløder lenge nok og at "dobbeltgløding" kan hjelpe på de kalde dagene. Lykke til
  7. Hei, Vet lite om hvor glødereleet sitter, men generelt sett så er de fleste pluggene døde når bilen har rundet 200.000km. 3 av 4 var døde når jeg skiftet på min. Innsugsmanifold må av for bytte, og da bør du ha nye pakninger til denne liggende. Ellers så er glødetiden på FL2 noe kort. Glødelampa kan kanskje blinke i et sekund ved -5 grader, men starteren slår inn med en gang. Ofte løses dette ved "dobbeltgløding". Da kjører du startsyklus uten å tråkke inn clutch/brems først, for så å "skru" av og kjøre ny startsyklus. Hva er symptomene dine?
  8. Jepp, ikke uvanlig at termostaten står stuck open når disse begynner å dra på åra. Har hørt at det er endel arbeid involvert for å skifte denne, men det går vel mest på tid og tålmodighet. Et alternativ er å installere en termostat rett i slangen. Tror du finner mange svar om du googler litt. Her har du en diskusjonstråd som gått litt langt: https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=68468&highlight=M47R+thermostat Samme motor i R75, så dette gjelder og FL med TD4. Happy reading
  9. Skal vi spole tilbake til diff, så har det kommet meg for øre at en av mine tidligere overhalte snart vil være tilgjengelig for "markedet" igjen da bilen den satt i desverre har blitt kondemnert.
  10. "Bumper" tråden for å gjøre den levende igjen. Utover "loftsryddingen" første året med denne bilen, så har den vært en særdeles trofast arbeidshest. Det har vært skiftet en intercooler, Varmeapparatvifte, håndtak på bakluka og et hjullager fremme siden den gang, samt at bakhjulslagrene har vært skiftet 2x grunnet billige og dårlige lagre som ble montert i første omgang. Bare vanlige servicedeler utover det
  11. Som allerede nevnt, så er det få feil på FL2 utenom vanlige slitedeler. Bilen er særdeles enkelt oppbygget sammenlignet med sine storebrødre og gjerne en av grunnene til at den statistisk sett har færre feil. Det at bilen deler mye til felles med ford S-max og Volvo XC60 samt at den ikke er bygget i Sollihul, kan være elementer som bidrar til dette... De få tingene som bør sjekkes ut utenom alt annet normalt for en slik bil i en slik alder: - Bakdiff - Clutch kan være et svakt punkt. - Kobling mellom kamaksling og dieselpumpe kan ryke. Oppgradert kamaksling er tilgjengelig og fabrikkmontert fra 2008. - "swirl flaps" i insugsmanifold kan løsne over tid og bli dratt inn i motoren med dertil ventilhavari. Vet om flere som har fjernet disse, men har ikke hørt noen tilfeller om havari pga disse i Norge. - Oppladbart batteri i nøkkelpads kan være døde. Batteri kan kjøpes separat på ebay e.l., men må loddes inn. - Service historikk, har det noen gang vært skiftet olje på haldex, differ og girkasse? Det var det jeg kom på i farten... Her kan du se min prosjekttråd som reflekterer mitt første år med FLII:
  12. Skal du kjøpre hjullager, kjøp kvalitet!! Jeg har nå skiftet 4 ganger bak på min grunnet dårlige valg...... og lovnad om OEM kvalitet fra leverandør... Kjøp FAG/SKF eller SNR. Alt annet utgår! Eurodel.no har FAG lageret til 618kr ca, levert på en halv uke. Her: https://www.eurodel.no/hjullager-fag-713-6203-10 Bearmach lageret jeg hadde på venstre siden holdt 60000km. Et udefinert ebay lager holdt 15000km på høyresiden. Nå er det FAG på venstresiden som ble montert for en måneds tid siden og et Britpart lager på høyre siden som har holdt 25000km så langt, men forventer ikke at dette varer evig.... Hjullager på FL2 holder generelt 200-250000km På min er alle fire rundt om skiftet. Fremhjulslagrene krever spesialverktøy.... Bak er monteringen mer konservativ og behov for verkstedspresse eller trekkstang med passende hylser +++
  13. Den var nr.5 Nr.6 ligger på loftet og huolder murphy unna min bil. Returen din ble nr.7 som allerede er sendt avgårde til ny bil
  14. Hei, Dette var jo meget hyggelig lesing Det er noe tilfredsstillende med en lytefri prøvetur etter en slik opperasjon . Ser jo at disse bilene begynenr å dr litt på alderen, slik at en "loftsrydding" ofte må til når en ting først feiler. Det er vel bare dempere og stikkasklinger som er orginalt på min bakpart, ellers så ble alt skiftet og overhalt for to år siden. Som du sier, det har nok vært noen å "klødd" baki der tidligere. Høyre simmering på diffen har tydeligvis vært skiftet tidligere da det var merker i pakningsflaten og tilgrising med pakningsmasse. Bærelageret til kronhjulet på samme siden var ikke pent, faktisk verre enn pinionlageret. Så her har du ulydene dine: Pinionlager: Høyre bærelager til kronhjulet: Denne diffen er nå montert sammen igjen med 4stk nye lager og pakket i eske og skal østover til videre tjeneste under en annen FLII
  15. 1.8 motoren ble aldri bra fra fabrikk... Mulig å få den til om den fikses og brukes på riktig måte, men salg av bilen er nok det eneste som kurrerer toppakningsparanoia..... Dieselen er bra, men sjekk at clutchen er tipp-topp før du kjøper! Får du lekkasje på slavesylinderen må kassa ned.
×
×
  • Create New...