Jump to content
LRforum

Mr Rover 75

LRF Society
  • Content Count

    805
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About Mr Rover 75

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sandnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland/Hommersåk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det er også 10års service på alle oljene i drivverket som inkluderer haldex filter og olje. Vedlig sjeldent dette er gjort når bilen har fulgt standard serviceprogram, men vi som har gjort dette selv ser jo at det absolutt er et behov, ihvertfall på Haldex. FL2 er i bunn og grunn et trygt kjøp. Bilen har sjeldent noe mer plunder enn andre gjennomsnittlige tyske biler fra samme æra. Om pris er riktig må du avgjøre selv. Synes personlig at mange forhandlere tar seg grådig betalt for eldre biler som disse, men det må bli en vurderingssak du må ta selv. De rimeligste FL2 er nå nedi 50-60k, men da er det som regel første årsmodell og med minst det dobbelte på telleren -07 modellene har ikke DPF, men her stopper vel fordelen. -08 fikk forsterket kamaksling mot dieselpumpa, så her slipper du den paranoiaen om at den kan ryke. Haldex gen.4 kom vel sent på -08 eller først på -09 modellen. Ellers så har det vært lite endringer oppigjennom årsmodellene bortsett fra facelift på de siste årsmodellene.
  2. Denne metoden har jeg og brukt flere ganger. Rigger en seg bra til og er nøye med lengder og vekt, så blir dette helt innafor. Enkel fysikk som moment = kraft x arm. Har brukt dette på hub-mutter på min FL2 som skal trekkes til 390Nm.
  3. Hei, Sikkert altfor sent ute med å svare, men dette verktøyet har jeg liggende (Stavanger/Sandnes). Det blir brukt nå og da til mye rart siden trekkstanga og noen av hylsene/flensene sammen med rørbiter kan brukes til mange forskjellige lagerapplikasjoner. Jeg kan låne ut mot at låner dekker alle fraktutgifter samt depositum og at dette blir returnert innen rimelig tid. Ikke det at jeg ikke stoler på folk, men mange har en tendens til å la lånte ting ligge i evigheter... (nabosyndromet..)
  4. +1 til denne! 9 av 10 klemmer til og kjører bånn gass på drillen. Da blir det bare støv og varme, og boren slites ganske raskt. Skarp bor, sein hastighet og godt trykk er rette veien. Du skal få spon og ikke "støv" når du borer. Sjekk merkingen på drillen, der har du hastighetene. kjør gjerne med 200-500 r/min på bor som er 10-6mm. Riktige bore-parametre er en erfaringssak, men å senke hastigheten er ofte første skritt i riktig retning Erfaringsmessig, så fungerer borene som selges enkeltvis på biltema ganske bra, men de beste får du hos en proffesjonell verktøyforretning.
  5. Hei, Riktige tanker rundt temaet her! Selvom det er veldig liten bevegelse mellom delene her, så vil det likevel være noe (mikroskopisk) for å tilpasse avstander når ting slites samt at vibrasjon også skaper bevegelse. Her er det høyt flatetrykk i inngrepet, slik at helt tørre flater vil være ugunstig. På sikt kan kanskje korrosjon gjøre at ting setter seg også. Jeg har aldri hørt om en clutch hvor spline forbindelsen har røket, men vet om andre spline forbindelser i drivverk som har blitt spist opp over tid og "snappet" over tenna. Feks spline hylsa mellom PTU og girkassen på FL2 (skal smøres ved montering ihht manualen). Jeg mener også å ha lest at motorkoblingen på Tesla hadde en tilsvarende løsning som kun holdt 30tkm da denne var tørr fra fabrikk. Jeg tenker at det viktigste med smøring på clutch spline er å ha så lite på som mulig. smør på, skli clutchlammelem over etpar ganger og tørk av. Da har en kun et tynt lag igjen som ligger bare på anleggsflatene med liten fare for å bli slynget ut. (ihht anbefaling fra SACHS sine nettsider: https://www.sachsperformance.com/en/sachs-service-greasing-clutch-disc-hub-spline ) Jeg handlet dette, tror ihvertfall ikke det er langt unna korrekt type for en slik forbindelse: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/universalmoring-001972/
  6. Hmm.. Dette er vel stikk i strid med det mange andre anbefaler... Får sjekke litt mer rundtom
  7. Hei, Noen som vet hvilken type fett en bør bruke på clutchspline ved montering av ny clutch? Hører det blir nevnt høy-temp grease, men det er forsåvidt et vidt begrep. Noen anbefalinger/erfaringer, eller er dette ikke så nøye? Vil anta at det bør brukes en seig/sticky variant som ikke stikker avgårde etterhvert.
  8. Til nr 92699951.  Mvh Svein Atle

  9. Hei.. kan du sende meg nr til han med 130" på Fitjar til 93699951... Mvh Svein Atle

    1. Show previous comments  1 more
    2. county

      county

      Takk skal du ha.. prøvde og finne nr på adr, det gikk ikke så prøvde jeg naboen men de hadde heller ikke noe.. får bare ringe og prøve..

    3. Mr Rover 75

      Mr Rover 75

      Fikk du gjort et forsøk? Ble bare litt spent her ;)

    4. county

      county

      Har ikke kommet så langt.. skal gi deg en lyd når jeg har fått kontakt.. 

  10. Jeg fikk et bilde av denne fra en kjenning som kommer fra området rundt oktober 2018. Ser at både mosen og hekken har vokst siden den gang . Jeg postet bildet videre på FB da, og en av medlemene tok kontakt med eier. Var ikke til salgs da. Jeg har fortsatt kontaktinfo til eier liggende i SMS arkivet om noen vil driste seg til å ta kontakt....
  11. Hei, Skal til å demontere endeledd og opphengskule på min Freelander 2 i forbindelse med clutchskifte snart. Erfarer at Biltema variantene er for små til å nå rundt og gripe over leddet. Noen erfaringer om noen kurrante Heavy Duty avtrekkere som kan fungere greit uten å måtte kjøpe super-proff kvalitet?
  12. Hehe... reelt det der.... Har sett flere FB poster om blekkøyer og knuste frontruter Fikk en god en selv engang med da heldigvis uten synlige bevis etterpå
  13. Pen bil i sitt rette element! Gratulerer Det sier vel sitt hvor "fullkomne" disse er siden du velger en igjen
  14. Gratulerer med "ny" bil Håper det blir et positivt eierskap. Dette kvalifiserer til en post her:
×
×
  • Create New...