Jump to content
LRforum

Mr Rover 75

LRF Society
  • Content Count

    750
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Mr Rover 75

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sandnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rogaland/Hommersåk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei, Holder til ikke så langt fra Stavanger/Sandnes. Om du vil betale frakt med norgespakke frem og tilbake, så kan vi alltids bli enige om en form for leie/lån. Jeg mener også å huske at et forum medlem som holder til i Telemark også har dette verktøyet (TeleFree). Du må desverre ha dette for at ting skal bli 100% korrekt. Det er ymse youtubere som har montert lageret uten verktøyet, men da blir ting feil og jobben vil ikke vare. Leser du litt i kommentarfeltene på youtube, så ser du at dette raskt bemerkes. Lageret må drives inn i hubben med press på ytterringen. Det kan ikke gjøres uten verktøyet. Presses lageret inn via drivflensen, så går all belastningen igjennom kulene og lagerbanen ødelegges. Med verktøyet så kan jobben gjøres med fjærbenet på plass i hjulbuen. Av med bremsene og løsne nedre bærekule for å få ut drivakselen. Lager på veg ut ved hjelp av verktøyet: Nytt lager på plass. Montering er noenlunde likt, men det brukes en annen split ring bakom flensen og mothold på baksiden av hubben:
  2. Hei, Jeg har hjullagerverktøyet, men er ikke i nærheten. Settet koster 1700 på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-kompakthjullager-2000036602 Relativt kostbart, men tjener seg likevel inn om en skal sammenligne lagerbytte på verksted og DIY på begge sider. Følger du med på finn.no, så hender det at disse dukker opp her.
  3. Hei, Av pur nysgjerrighet så har jeg søkt litt. Har du sjekket hva disse kodene referer til? Jeg får opp mange alternativ når jeg søker P1475, men denne siden refererer til feil på Veivsensoren: http://p1475.enginetroublecode.com/land-rover-freelander - Etter litt mer søk, så tror jeg ikke at dette er hva denne koden refererer til for FL. Som sagt, så må du få sjekket opp disse kodene mot en seriøs kilde da jeg får mange forskjellige treff på søkene. Mest sannsynlig så refererer P147x til feil påVIS motorene i innsuget, og det er veldig vanlig at disse ryker på disse motorene. Likevel så skal motoren starte og gå med disse deffekte. Jeg har en VIS tester liggende om interressen er der (Sandnes/Stavanger området) P0141 refererer til fremre oksygen sensor, men bilen skal gå med denne og deffekt (da i nødmodus). Lykke til med jakten : )
  4. Har du sjekket opp hva disse kodene betyr/indikerer? Et skudd ifra hofta, men menere å ha lest flere plasser at kam eller veiv posisjons sensor på disse motorene kan feile litt før de burde. Jeg tror googel og forum søk er din venn her. Samme motor sitter i Rover 75, så et søk eller en diskusjonstråd på forumet til https://the75andztclub.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=11 kan være verdt et forsøk. Medlemmene der er meget oppegående i motsettning til FB og mange andre forum.
  5. Hei, Takk for svar. Jeg snakket netopp med vedkommende. Han skal skifte 2x luftbelger i samme slengen. Mest sannsynlig disse som er årsaken til kompressorhavariet. Er det behov for kalibrering/diagnoseverktøy etter en slik jobb? Noe spesielt som må taes hensyn til?
  6. Hei, Spør for en kjenning av meg som klør seg litt i hodet. Hvor omfattende er det å skifte luftkompressor på en RR sport -08? Tid/verktøy behov? Mulig jeg må ta denne jobben for han :/
  7. Hei. Fikk akuratt tilbakemelding at bekjentskapet fikk pris på 10000 på dette på verksted. Lurer da på hvor mye dette innebærer, men vet at andre ting som dynamo og en vannlekkasje skal gjøres i samme slengene så kanskje derfor registerskiftet er rimeligere? Har dere en samletråd vedr. oljepumpeproblematikken?
  8. Hei, Jeg spør for en kjenning av meg som har en Jaguar S-type med 2,7 diesel motor. Denne er av det jeg vet samme motoren som sitter i D3 og etpar andre LR produkt. Tia er inne for skift av registerreim + vannpumpe + tilhørende deler. Spørsmålet er om noen her kan gi meg en anbefaling på hva som bør skiftes under denne operasjonen og hvor omfattende en slik jobb vanligvis er? Hva er ca-pris på å få dette utført på verksted? (timetall) På forhånd takk for svar
  9. Trond, Var dette merkart i rattet hos deg? Vurderer å bytte drivaksler, men har lite lyst før jeg vet at det er dette som er synderen. Har vel brukt nok penger på "tull og tøys" i det siste
  10. Hei, Dette høres ikke ukjent ut, mye skriverier om lignende her: http://www.freel2.com/forum/topic31479.html Ser ut som det er venstre drivaksling som spiller størst rolle her, da denne er kortest. Mulig jeg kanskje har litt av det samme på min. Kan kjenne en lett vibrasjon i rattet ved høyere hastigheter men det kommer og går.... venter og ser dette ann etter skifte til sommerdekk.
  11. Vedkommende har desverre ikke svart, så det får nok bli med mystikken....
  12. Hehe. Ser at jeg har konkurranse i denne "bransjen" på andre siden av "bjerget".. : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138311043 Lurer på hvilken standard vedkommende ligger på som kan forsvare en slik pris? Den gjenspeiler jo fabrikkoverhalt og ikke bare et lagerbytte. Jeg vet at XC60 har "lik" diff, men trodde den hadde noen ulikheter i innfesting som gjør at den ikke er kompatibel med FL2. Innmaten og problemene er derimot de samme. Jeg kunne ikke dy meg, så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende
  13. Eventuelt så kan du ta 2-3 "vanlige" skift rett etter hverandre. Det meste av gammel olje vil da værre tynnet ut med ny. Nå kjenner jeg ikke detaljene og systemet til FLII, men på min Rover 75 gjorde jeg en DIY flush ved å koble fra returslangen fra oljekjøleren. Tappet så av kassa, fylte på ren olje. Startet motoren og lot kassa tømme seg for tilsvarende mengde olje som først tappet av fra returslangen til oljekjøleren. Koblet så tilbake, fylte opp og satte nivået etter boka. I teorien så skal jeg da ha klart å skifte mesteparten av ATF olja. Detaljer her for den interreserte: https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=124816
  14. Både ja og nei. Har kassa fått skift jevnlig oppigjennom, så skal vel kun et normalt skift (omtrent halvparten) av ATF olja være godt nok. Om bilen har trilla 200000 uten et eneste skift, så er flush gjerne på sin side, men dette kan jo koste skjorta enkelte steder. Her er det litt opp til en selv og magefølelsen. Bruk av ATF med korrekt spesifikisjon er ihvertfall viktig!! Mange bruker bare god gammel DXIII, men det har ofte vært feil de siste 20 åra.
×
×
  • Create New...