Jump to content
LRforum

Elvehundre

LRF Society
  • Content Count

    3,710
  • Joined

  • Last visited

About Elvehundre

  • Rank
    ENTUSIAST

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Halden

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Halden

Recent Profile Visitors

2,915 profile views
  1. «Enten har en ledning hoppet av kontaktpunktet eller det er vibrert brudd i ledningen.« Var det jeg skrev ovenfor i tråden din. Sett sammen og «tut og kjør», legg ny tenningslås på lager når den ankommer. Neste gang noe skjer, pust med magen og ta en tenkepause. Reparer det du kan reparere, deretter kan du bestille deler når ting ikke kan fikses. Det oppstår mange rare ting med eldre kjøretøy, mye kan løses med reperasjon. Eller med å bygge «ny» bil med nye deler. ønsker alle en fin kveld hilsen Henry Arnfinn
  2. Kjøpte skliplate. Men fikk den ikke til å passe skikkelig. Ble ikke fornøyd med løsningen. Dessuten sklir man når man kjører fremover, må man rygge så har man fått ett anker som kan henge seg fast.
  3. Hahaha Gaute. Lese terrenget. DUST!!! Ja, vennskabelig ment. Til dere andre, har kjent Gaute i 37 år og regner han som en god venn. Riktig det du skriver om reserve stag, har ekstra parallellstag stroppet til velteburet. Alltid lurt å ha med komplette stag. Men har sett annonser for forsterkede utgaver av stag, lurer på om slikt fremdeles finnes å få kjøpt? Lesing av terrenget er forresten ikke så enkelt med skjulte hindringer under 70-80 cm med vann. ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn
  4. Dersom dette problemet oppsto på vei til Skien, med forrige eier, og alt hadde vært normalt før dette så må fokus flyttes til andre ting. For det første kan ikke pluss ha flyttet seg på kjøreturen dersom ingen gjorde det med vilje. Så det kan ha oppstått en feil i tenningslåsen under kjøreturen. Det kan være feilkobling, men da burde feilen ha vært på bilen også tidligere. Elektrisk på bil er ikke så vanskelig. Tenk at den ene polariteten alltid ligger i gods (karosseriet), da skal alt utstyr kobles dit med «den ene ledningen» eller kontaktpunktet på på utstyret. Den andre tilkobling eller ledning på utstyret skal forbindes med den andre polariteten via en bryter, tenningsbryter, føler (vann, olje osv). Polariteten som ligger til gods er pluss (fra batteriet) på de eldste bilene, de nyere har minus til gods. Et skjema og et voltmeter er greit å ha, eller prøvelampe. Hvis problemet oppsto under kjøreturen ser jeg tre muligheter. Enten har en ledning hoppet av kontaktpunktet eller det er vibrert brudd i ledningen. Det andre er at isolasjon er gnisset av mot gods, så en ledning kortslutter mot gods. Det siste er havarert tenningslås. Det virket jo da turen mot Skien startet. Ønsker alle en fin dag, gratulerer med ny bil til trådstarter og velkommen på forumet, hilsen Henry Arnfinn
  5. I dag. Nei, det var i går, klarte jeg å lage en skikkelig kortslutning i «Spiralis». Hadde ikke vasket etter Rudskogen forrige lørdag. Forrige lørdag var det mengder med nedbør og masse vind, og det var kommet mye nedbør ukene før også. Det medførte mange steder der vannet kom høyt, etter isbryting av ishinna på overflaten. Vann ca 5-10 cm opp på døra, innvendig. Da har nok batteriet vært nesten helt under vann, batteri er i boks under passasjersete. Spylte ut av bilen innvendig i dag (i går, har ikke rukket det tidligere), motorrommet var også fullt av gørr. Spylte der også. Bra vanntrykk. Plusskabel fra batteri har gnisset/smeltet mot eksosmanifoil, så når æ sprøyta vann i motorrommet kom kabel og manifoil/motor i god kontakt. Merket ikke noe før æ skulle starte bilen og flytte den. Da var det dødt. Fant smeltet kabel, etter en stund. Har utbedret isolasjon. Men tror det må handles batteri. Prøver å lade nå. I tillegg har jeg et styrestag fra hjelpesnekke til arm ved hjul som ser ut som en «J». Er det ikke vann på Rudskogen så er det my berg, altså «rock-crawling». Hva bruker folk som forsterking på styrestag? Skulle vaske av bilen og kjøre den i verksted for å skifte registerreim, men det ble flere ting å utbedre. Ønske aill ein fin natt hilsen Henry Arnfinn
  6. Hei Hva bruker dere av forsterkede styrestag? Har skiftet parallellstaget fordi det var bøyd. Nå ser staget fra hjelpesnekka til arma ved hjulet ut som en «J». 90 foraksel. Eller RR eller Discovery 1. Snekke og hjelpesnekke som på seriebil. Er «rock-crawling» på Rudskogen stort sett en gang i måneden. Mye berg der. Tenkte å finne rørdimensjon over, tre på utsiden og sveise. Noen som har gjort dette? Er det lurt med firkantrør, blir det sterkere enn rundt rør? Ønsker alle en fin kveld hilsen Henry Arnfinn
  7. Artig med temperatur i diskusjoner. Og hvem som har rett eller galt er det vanskelig å bevise. El-bil er som religion, blir lett krig når temaet kommer opp. Og som i religion mener alle parter at deres syn på saken er det riktige. Skal være enig i at virkningsgraden på el-motor er enestående sammenlignet med forbrenningsmotorer. Og jeg skjønner ikke hvorfor vi skal starte opp en forbrenningsmotor for å transportere oss korte distanser i byer. Skjønner jo heller ikke hvorfor folk skal kjøpe bil med dieselmotor for å kaldkjøre denne 2-3 km i by til og fra jobb. I innlegget ovenfor kom jeg med fakta, som ikke kan bestrides. Kun nøktern informasjon. Har masse notater om temaet. Har mange notater om forskjellige el-biler og batterikapasitet og energiforbruk. Jeg skrev også at jeg ikke ville kjøre elektrisk før jeg ble tvunget til det. Fordi jeg reiser lange distanser med bil, eller mc, i Norge. Reiser også mye med tog, hvis mulig. Det er ikke alt som er like godt utbygd i landet vårt, bare mellom hjem og hytte får jeg utfordring med lading. Og jeg har vurdert og prøvd mange el-biler. For 28 år siden sa jeg at jeg skulle kjøpe el-bil. Og begynne å spille golf. Kjøpte golfball. Har ikke el-bil, spiller ikke golf. Men har flere elmotorer, og regulator for kjøretøy, masse grove kabler, mye kraftelektronikk. Har kompis som bygger el-motorsykler, har kjørt mange slike. Har en annen kompis som maskinerer deler, adaptere for å montere motorer i kjøretøy. Målet er å bygge Land Rover Seriebiler med el-drift. Og andre veterankjøretøy med el-drift. Det er noen utfordringer med dette. I Norge er det vanskelig å få tak i batteri. Ifølge en jeg snakket med er det en «batterimafia», men jeg har ingen konkrete bevis for dette. Pr i dag koster det ca 200 tusen å kjøpe god motor, passende regulator, nødvendig utstyr og batterier i en Seriebil. Alt for mye for min lommebok. Kjørelengde rundt 20 mil. Til en VW boble eller transporter koster det ca 120 tusen, kjørelengde 12-15 mil. Ønsker alle en fin kveld hilsen Henry Arnfinn
  8. Knikern, monter boksene du har. Gjenbruk er miljøvennlig. Du får det sikkert til. Fikk også tips om andre efi-system, men måtte fort ut med 10 tusen. Og litt avansert ble det 20 tusen. Kan klø mæ mye i huet for de penga. Espen, skjønner ikke den aversjonen for Lucas. Finnes mange Lucas-komponenter og -bokser som det står Bosch under når man tar av det påklistrede Lucas-merket. Mener faktisk at det står Bosch inne i boksen når du skrur uten skruene og tar av lokket på styringen til de gamle EFI. Men kan huske feil, minst 15 år siden jeg åpnet boksen. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  9. Ikke vasket. 2 bilder tatt uten blitz og 2 tatt med blitz. H A
  10. De som i dag kjører elektrisk over lengre strekninger har begynt å klage på to ting: Ladekø, det er for lite ladesteder rundt omkring. Nord-Norge er det langt mellom ladestasjoner. Var i Finnmark i sommer og i jula, i Finnmark var det ladestasjon i Alta og det andre stedet husker jeg ikke. Det andre de klager på er prisene, mange har regnet ut at diesel er langt rimeligere enn å kjøre på strøm og lade på ladestasjoner. Vet om flere som har solgt sin Tesla og gått over til dieselbil. Det koster å være "miljøbevisst", og nordmenn er som de fleste andre mest opptatt av økonomi. Da blir det ikke elektrisk før vi blir tvunget til det. I høst la jeg om taket på huset. Har planlagt over mange år, også solceller. Jeg kunne gjort mye av det elektriske selv. Ekstrainvesteringen ville i beste fall vært nedbetalt over 46 år dersom jeg hadde fått tilskuddsordningene (noe jeg ikke var garantert å få), levetiden var beregnet til 25 år. Ser ingen i familien som skal overta huset. Da vurderte jeg at jeg ikke var nok dedikert miljøvennlig til å ta denne ekstra kostnaden. Skal vi gjøre noe med miljøet må forbruket ned. Finnes ingen politikkere som er genuint interessert i å gjøre noe, både nasjonalt og internasjonalt snakkes det oftest om å øke forbruk for å holde samfunnet i gang. Gjenbruk og sirkulærøkonomi, da snakker vi om miljøvern. I 2019 kom 39% av verdens energiforbruk fra kull, med dagens vekst i forbruket er dette ventet å økes med 20 % fram mot 2040. Tall fra IAE. I Norge lades mange el-kjøretøy om natta, da importerer Norge strøm fra Tyskland via Danmark eller fra de baltiske stater via Sverige. Vi selger vannkraft på dagen. Jeg har tilgang til denne informasjon via jobben. Er det miljøvennlig å lade el-kjøretøy på kullkraft? I beste fall en miks av kull- og vindkraft fra Danmark/Tyskland? Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn
  11. Skriver opp alle datoer her. Så kan folk legge det i kalenderen sin. Mulig det kommer en reminder før hver kjøring, men ikke sikkert vi husker det. Dersom ikke annet oppgitt så er kjøring på lørdag. Gjenstående treffdatoer i år: 15. februar 21. mars 25. april 23. mai 27. juni 1. august 5. september 10. oktober 14. november 12. desember Noen datoer kan bli endret til helgearrangement. Vil gi beskjed om dette. KNA Indre Ytre Østfold Offroadklubb har også funksjonærer tilstede under Gatebilarrangementene. Ønsker alle som vil kjøre velkommen til kjøreområdet vårt. Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn
  12. Fine skyer. Og flott bil. Hilsen Paps
  13. Bra. Kos dokk me testkjøring i morra. H A
  14. Tja. Har. Husker ikke hvordan det er med calippere. Godt nytt år hilsen Henry Arnfinn
  15. Direktedrevet er bra. Har lært at arm er viktig. Og en god stift. Bruker selv Luxman-platespiller. Har flere spillere stående, skal se hva jeg har. Hadde ikke plan om å selge nå, men skal rydde. Godt nytt år hilsen Henry Arnfinn
×
×
  • Create New...