Jump to content
LRforum

Elvehundre

LRF Society
  • Content Count

    3,580
  • Joined

  • Last visited

About Elvehundre

  • Rank
    ENTUSIAST

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Halden

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Halden

Recent Profile Visitors

2,464 profile views
  1. Tja. Overskriften sier alt. Så gammel som mulig. Diesel. Og aller helst med defekt motor. Defekt girkasse er også greit. Ellers må den være hel og mest mulig komplett. Må være norske papirer. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  2. På min 2,5 NAD spises dynamo-/vannpumperem fort opp. Skiftet i vinter, nå var den slitt ut igjen. Både bredden og taggene. Hvilken dimensjon skal det være på remma? Jeg kjøpte bare samme dimensjon som sto på da jeg kjøpte bilen. Det kan jo være feil dimensjon. Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn
  3. Får ofte deler produsert av Britparts når jeg handler fra forskjellige leverandører, i Norge og i utlandet. Først ble jeg irritert. Etterhvert aksepterer jeg at det er dette jeg får. Monterer og bruker delene. Klager ikke. Bruker jeg kjøretøy mye må jeg regne med å skifte deler oftere, akkurat likt som andre kjøretøy jeg bruker mye. Deletilgang blir etterhvert mindre, da skal man være glad for at man får tak i deler. Kjøretøyene våre blir eldre. Når en bil er 10 år er det flere produsent som ikke lengre har deler på lager. Med entusiastbiler som LR og RR ønsker vi å bruke bilene lenge. Var på Gatebil på Rudskogen og kjørte "Offroad-taxi" i skogen nå på lørdag, med en modifisert Light Weight fra 1974. Altså 45 år gammel, og helt sikkert med deler fra Britpart eller annen rimelige leverandører. Poenget er at vi er avhengig av annen produksjon av deler. Eller vi kan være heldige å finne originale deler. Eller finne en produsent som lager nye "originaldeler". Og det handler også om økonomi. For mitt vedkommende så blir det kjøpt "billigdeler" for å få et kjøretøy i orden og dermed noe som kan benyttes, kjøre en tur i skogen eller cruise street'n på onsdag for å vise fram. Da jeg bygde opp Light Weight'en som sønnen rulla med for snart to år siden, 72-modell, viste det seg at det var mulig å finne nye deler og det var mulig å finne gamle ubrukte deler fra lager i for eksempel Kypros. Nytt panser i Nederland var rimelig, ca 3000. Men han ville ikke sende fordi fraktkostnad var på 6-7000. Jeg kunne selvfølgelig kjørt ned og hentet. Engelskmennene solgte ikke deler ut av England, da måtte jeg reise dit på delemarked og håpe på å finne noe. Fikk kjøpt to brukte skjermer fra Tyskland. Og noen nyproduserte sveisedeler fra England. Hadde EWS hatt panser fra Britpart hadde jeg jo helt klart kjøpt fra han. (Retta opp panseret så godt jeg kunne og bruker dette og bilen har fått navnet Bulken, se egen tråd.) Og det var reklamen. Jeg prøver å handle "lokalt" om mulig, vi er også avhengig av at noen orker holde på med dette. Ta vare på NÆRBUTIKKEN. Amen. Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn PS! Sjekk hva en gammel torpedovegg (Firewall) til LW koster på Kypros. Du kan reparere mye, lage deler hos blikkenslager og sveise mye for hva dette ville totalt kostet inn til Norge. DS
  4. Hei TD5, har denne motoren registerrem eller registerkjede? Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  5. Elvehundre

    Bulken

    Bare hyggelig. Har jo brukt bilen litt på Rudskogen så dermed har det vært litt kos og ikke bare jobb. Og det er godt at det blir mere plass her. Særlig!! Her fyles det opp med nye "bra-å-ha-greier". Flott at bilen er kommet fram til Alta. Kos dæ. Mangler to bolter på hver av bumperne bak, dette bør du fikse. Og sprøyt under med olje, jeg gjorde ikke det før jeg sendte. Ikke sikkert de hadde vært fornøyd på båten med olje som dryppet overalt. Fikk dessverre ikke skiftet støtfangeren som ble skadet da "det treet angrep meg". Den jeg hadde liggende var også skadet på samme sted, så den som står på bilen er faktisk i bedre stand enn reserve-fangeren. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  6. Hei. Du får god pris hvis du klarer å kvitte deg med  ett sett

             av  LSE felgene.

    Vennlig hilsen Terje Pedersen

     

  7. I tillegg til tipsene over, hvor skrur du når du justerer forgasserne? Finnes to måter å justere Stromberg på. Enten har du utgaven der du justerer setet, da er justeringsskruen i bunn av forgasseren. Har du den andre utgaven skrur du ut stempelet og justerer nåla med ett enkelt spesialverktøy. Ny membran og riktig olje i forgasseren er også viktig. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  8. Står GL 4 der kjeg har lest. Da ville ikke jeg brukt GL4/5. Akkurat ferdig å bytte snekke, hjelpesnekke, armer og endeledd. Ble en helt ny opplevelse å kjøre. Lett på ratet også, trodde først det var noe feil. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  9. Og Krister Bergknut, som selger, er en mann flere av oss kjenner godt.
  10. Ikke sikker på om D1 ble levert med denne type felg originalt. Men "ettermarkeds" derimot. Det er en felg som ble tatt fram til LSE. Og den kom i 1992/1993. Ble også brukt på CSK som Are Martin skriver ovenfor. Men det var populært å bruke disse felgene på andre LR-produkt en periode. Husker jeg solgte flere sett den tiden jeg solgte deler fra delelageret. Har tre sett nå, ett sett montert på bil og 2 sett liggende løst. Vet om ett sett til. Selge??? Å nei. Disse er for kule til å selges. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  11. Hei Liam Bilen ble flott. Gratulerer med fullført prosjekt. Og lykke til videre med forbedringer og bruk. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  12. Dere er flinke. Og det er flott dere deler dette med oss andre. Nå har jeg lært masse av å lese og se på bilder. Er jo en eldre mann som sysler for det meste med bensinmotorer, forgassere, manuelle girkasser, ut-og-inn-koblbar firhjulstrekk og av og til et frihjulsnav. Har oppgradert litt, har nå flere LR og RR med automatkasser og har ekstra automater stående på lager. Har en dagligbruksbil med automat også. Har kjøpt LR og RR med EFI. Har kjøpt feilkodelesere. Så jeg skal lære meg mere. Har til og med kjøpt LR med dieselmotor. Lykke til videre, Range Rover er kongebil. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  13. Har merket meg at temperaturen er "blitt lav" på grease. Har en eldre boks med grease æ brukte på hjul-lager, den var merket at den tålte over 230 grader. Da æ skifta hjullager på ALLUT'en fant æ ut at fettet (grease'en) var merket med rundt 100 grader. Det kan bli varmere i ett hjullager. En fra nabohobbyverkstedet kom med en patron grease som tålte 160 grader, brukte det på hjullager på ALLUT= Alvorlig Liten Lastebil Uten Tipp (Subaru Brat). Ellers har jeg ikke noe formening eller mening om hva som skal brukes hvor. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  14. Hei Glemte å legge bilder fra treffet 15. juni. Men bedre sent enn aldri. Mens jeg spiste lunsj kom det 4 menn i to nye Mercedes Pick Up som lurte på om de kunne prøve bilene. Jeg tok de med i originalløypa, vi kjørte runden begge veier. Syntes de klarte seg bra. Litt skraping i understellet noen steder, men det får tilhengerfester som hang langt bak og "langt" ned ta mye av skylden for. HDC, eller hva det heter på Mercedes, betydde opp til 8 km/t og det var for fort ned steinete bakker. På turen tilbake ønsket de mere søle, jeg kunne ordne det og advarte mot mere understellskrap. Ble kanskje mere nærkontakt understell og moder jord enn det ble søle på bilsider. Men vaskejobb ble det nok. Ikke mange LR/RR denne dagen, men det var vel både forumtreff og andre aktiviteter samme tidspunkt. Hybriden jeg hadde med "klatrade som en gjet" ifølge en svensk mc-kompis som var med. Han har kjøpt en Serie I brannbil, men aldri kjørt Land Rover. Har heller ikke kjørt bil i terreng. Etter en liten stund som passasjer sa han "jag reknar med du vet hva du gør". Og utpå ettermiddagen var han klar for å prøvekjøre selv. Men det blir lite bilder og film når man kjører. Kom fram steder jeg ikke har vært før. Og kom ikke fram steder der jeg ikke hadde vært før, men fikk lirket meg ut etter hvert. Kjørte av akselbeskyttelsen på forakselen. Men ting må testes. Legger ikke ut videoer av Mercedesene ettersom jeg føler jeg ikke får til å legge ut video her på forumet. Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn
×
×
  • Create New...