Jump to content
LRforum

Elvehundre

LRF Society
  • Content Count

    3,665
  • Joined

  • Last visited

About Elvehundre

  • Rank
    ENTUSIAST

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Halden

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Halden

Recent Profile Visitors

2,761 profile views
  1. Lavest mulig vekt. Som flere ovenfor har vært inne på. Minst mulig luftmotstand. Altså kjøretøy uten alt mulig montert utenpå bilen. Og det som er montert må ha god kvalitet og tåle saltede veier (hvis kjøretøy) brukes om vinteren i Norge. Har alltid brukt tid på å montere utstyr før tur, og demontert når hjemme. Slipper ekstra vekt og luftmotstand til dagligkjøring. Hvis kjøretøy skal brukes daglig også. Kjører også litt mc, og man lærer seg at volum og vekt skal ned. Teltet jeg bruker nå veier 998 gram inklusive stenger og plugger, dun-posen veier 1,1 kg (har hatt den siden 70-tallet, riktig rens/vask og god kvalitet), perkulatoren gir en kopp espresso, stormkjøkkenet fra -73 fungerer utmerket fremdeles, nå også med en etterinnkjøpt gassbrenner, ekstra stekepanne. Lett turutstyr medfører også at man finner andre transportløsninger enn eget kjøretøy på de turene med lange transportstrekninger. Sist sommer tok jeg oppdrag med å kjøre et flyttelass, bil og lass levert i Halden og jeg leverte lass, og bilen også, i Harstad. Deretter hurtigbåt til Tromsø. Så buss til Alta. God samvittighet, flyttelasset skulle nordover og det skulle jeg og. Folk slapp å fly til Oslo for å hente bil og lass. Lånte bil i Alta, hadde bestilt leiebil. Men fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Besøkte «hele» Øst-Finnmark. Mange opplevelser, gode måltid, fine fisketurer og traff mange LR-folk og andre mennesker. Fly hjem, fant ingen Returbil som passet. Har nå besøkt 400 av Norges kommuner. Men har trappet ned på utstyr med årene. Og har redusert vekt på utstyret. Også redusert hva jeg har med. Land Rover har høyt tyngdepunkt, som med fordel kan holdes så lavt som mulig. Standard dimensjon på hjul ser ikke så barskt ut, men i lengden sparer det unormal slitasje. Altså mindre reservedeler. Men reservedeler er greit å ha med. Lykke til, som Gaute sier er det lurt å skaffe litt etterhvert Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn
  2. Kilometerstand? Hvor lenge siden er det at reg.reim burde/skulle vært skiftet? Hva slags rust? ønske aill ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn
  3. Gratulerer. Fine dekk, jeg har Toyo Open Country MT 255/85R16. Har hatt de på 88 Light Weight, fungerer fint i vanskelig terreng selv uten sperre på bakaksel. Kjører med ca 15 - 18 psi i dekkene i stedet for 25 psi. Men for en litt eldre mann som jeg er blir de tunge å ratte med i skogen. For øyeblikket kjører jeg med BF Goodrich MT 9/33R15 på original LR 6x15 platefelger. Dekkene finnes ikke lengre i denne dimensjon og felgene koster en formue hvis man finner dem. Men stilig med felg i originalt utseende og dekk med «mye gummi» (høye) og smal bane. Lettere å svinge med også. I tillegg så stikker 255-dekka 7-8 cm utenfor skjermene på min Light Weight med 90-aksler, selv med skjermbreddere pluss tilskjært transportbånd utenfor bredderne. Har tenkt å montere 255 Toyo-dekka på ex-mil-felger for a få de i alle fall i nærheten av under bredderne, men av og til er det kult med dekk som stikker langt på utsiden. Når du får dekk på felger, legg ut ett bilde eller fler slik at jeg ser hvor bra dekk og felger passer sammen. ønske aill ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn
  4. Koppholdere type D2 som står på midtkonsoll. Hvis ikke solgt så ønsker jeg slike. Dersom de ikke koster en formue. Henry Arnfinn
  5. Du har vel mulighet å få tak på både 2,5 liter 5 lagret og 200 TDI .
  6. Noen som har Dick Cepec Fun Country, eller eldre Dick Cepec Radial Fun Country liggende? Som de kan tenke seg å selge? 4 eller 5 dekk. Diameter rundt 33 tommer. Bredde rundt 14,5. Men 31 tommer og 32 tommer i diameter også av interesse. For 15 tommers felg, eller 16 tommers. Kan være brukte, men ikke utslitte. Skal brukes på en kort Land Rover til kjøring på varierende snøforhold, derfor er brede dekk viktig. Ønsker alle en fin kveld hilsen Henry Arnfinn
  7. Kan jo være jeg byr mere Hvis jeg får svar på hvor mye vekt det tåler. H A
  8. Velkommen, sett av dato. Teknisk fra kl 09. Førermøte kl 10. Feltet stenger kl 16. Dagslisens, hvis man ikke har årslisens. Arrangør er KNA Østfold Offroad Klubb. ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn Alle biler/UTV som skal inn på området må gjennom teknisk kontroll. Regler for de ulike klassene finner du her:www.offroadklubben.no/regelverk/index.html I tillegg til NBS regelverk skal alle kjøretøy være utstyrt med brannslukker og oljeoppsamlingskar (f.eks. plastkanne hvor man kapper av en side). Ikke krav til hjelm under dette arrangementet. Priser: - KNA ØOR Medlemmer med bil: 100,- (pluss evt lisens 100,-) - Ikke-medlemmer med bil 200,- (pluss evt lisens 100,-) - Passasjerer fra 3år betaler 100,- ink lisens (barn under 3år får ikke være med) For å bli medlem følg linken: http://offroadklubben.no/bli%20medlem.html Lisensen dekker personskader som evt skjer under arrangementet. Husk gyldig medlemskort for å få medlemsrabatt, har du betalt men finner ikke kortet kan du logg inn på KNA.no og skrive ut et bevis fra nett Vi har kortterminal, vipps og oppfordrer til å benytte disse eller ha med rett beløp med sedler, da vi har dårlig med veksel i kassa
  9. Blir bra dette. Mange motorer kan ha startproblemer når det er kaldt. Kanskje litt kondensfjerner gjør dieselen mer villig? H A
  10. Har også lest det om tunge kjøretøy. Det jeg lurer på er kjøretøy i kategori LR seriebil, RR, Discovery, 90/110/Defender og lignende. H A
  11. Ser at Tyskland ikke lengre godtar M+S-merking, der skal det være snøkrystall eller fjelltopp med snøkrystall inni. Leste også at de nordiske landene skal gå over til ny type merking. Men finner ikke hva lovverket sier. Noen som har en paragraf å vise til? Synsing og meninger er artig, men temaet er viktig så fint med konkrete fakta. ønske dokk ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn
  12. Takk. Står at kjøretøyet ble vraket 29.10.2019. Det var vel i går. Synd. Noen kunne fått til bil av denne. Tror jeg. H A
  13. Hvor mange kilo er det godkjent for?
  14. Er det samme kasse som til D1 så har Adventure en stående i Alta. Litt langt fra Sørlandet kanskje, nesten ikke mulig å finne en lengre unna her i Norge .
×
×
  • Create New...