Jump to content
LRforum

kulien

LRF Society
  • Content Count

    5,138
  • Joined

  • Last visited

About kulien

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kristiansand
  • Interests
    Familie (kone, tre barn, en menneske(kone)elbil, en Autobianchi Abarth (sommerkonebil) og noen LR i tillegg til et par Vespaer)
    Båt og særlig seil
    Speider og frilutftsliv

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansand

Recent Profile Visitors

2,819 profile views
  1. Ja, mener det var det jeg gjorde via IID tool'et til slutt.
  2. Jeg har hittil også bare erfaring med en LED pære jeg har brukt på Vespaen, den røk også nokså fort ut igjen på grunn av lite og veldig rart lys. Men ja, skal handle litt og teste, så oppdaterer jeg etterhvert. Nå er det seriebiltid i garasjen igjen, så da blir sikkert Discoen værende akkurat som den er til det blir varmere i været igjen.
  3. eBay forskning av empirisk art er jo morsomt!
  4. Jo, men jeg hadde jo lest instruksen! Kjempenøye, og til og med tre ganger. Det var bare at denne ene uvesentlige firkanten hadde litt større betydning enn den så ut som... Rett fra sikringsboksen såvidt jeg skjønner. Det er tre "ledningsnett" med i kit'et. Ett fra sikringsboksen under panseret og ut til lyktene. I dette sitter også et rele. Det neste kobles inn på bryteren til venstre for rattet, men såvidt jeg kan se så gir dette bare lys til lampa i knappen. Det siste kobler sammen lysbryteren til venstre, knappen i dashbordet og sikringsboksen på høyr
  5. Utfordringen er jo at jeg liker utseende på de originale lyktene. :-) En løsning kan selvsagt være å stappe en Ledbar inn i under A-baren eller et annet sted den ikke synes. Men tipset om LED i fjernlysene kan jo forskes på. Har du tips om leverandør og type LED pærer som virker? Har lest om diverse pærer med feil lysbilde, og vil jo gjerne treffe på noe som er bra. Får kanskje satse på +50% lyspærer eller lignende i ekstralysene inntil videre for å hjelpe litt på. Har jo enda ikke hatt bilen ute av garasjen med fungerende lys, så vet jo ikke hvor ille det eventuelt er. ;-)
  6. Dessverre litt for kjent følelse den med 4-grader-bonget . Godt med biler som virker. Det er jo tross alt flest av de.
  7. Og etter en liten tur innom software så virker lysa også. Så da har vi både mykje lys og mykje varme. Kan det bli bedre? Ja, selvfølgelig kan det det! Har ikke selv erfaring enda, men konstaterer at det er flere forslag for å få mer lys i lyktene. Noen som har erfaring med noe som ikke krever særlig ombygging, og gir mere lys?
  8. Noen ganger asså! Etter å ha sjekketalle koblinger og relefunksjon både en og tre ganger oppfattet jeg en rute på instruksjonens siste side. T4 står det, og jeg tenkte ikke på det. T4 er, som mange vet, LR sitt diagnoseprogram. Så når jeg oppfattet hva dette betydde åpnet jeg IId tool'et og aktiverte Auxiliary lights. Vips, alt virker! Pkt 91, se i T4 ...og det ble lys!
  9. Nye Xenonpærer på Discoen i romjula! Skal si det var forskjell i lyset på gamle og nye pærer. Ble montert ekstralys også i samme slengen, men de vil ikke lyse. Egen tråd under bilelektro om det temaet. Webastoen ville selvsagt ikke starte i kulda, men som tidligere vintere så hjalp det å topplade batteriet. Etter å ha hostet og harket litt og spydd ut en del røyk, så startet den og siden har den svevet fint igjen. Minner meg om at jeg en gang leste at disse bør startes jevnlig gjennom sommeren også. :-) Nyyyyydelig vinterbil dette!
  10. Hei dere! For å redusere haugen med umonterte deler, satt jeg på ekstralyssett på Discoen i romjula. Ble akkurat ferdig til vi skulle på fjellet, men akk ingen lys. Spørsmålet er om det er flere som har opplevd dette? Jeg har bare gått over at jeg har koblet i henhold til beskrivelsen som fulgte med, og målt at det ikke kommer strøm ut til lyktene. Neste feilsøking blir å se om releet slår inn eller ikke, men tenkte å se om jeg kunne spare litt tid ved å spørre ærede forum. Ekstralyssettet er dette (men overtatt brukt): https://www.lrparts.net/
  11. Vi lagde oss en enkel sylinderlekkasjestester for mange år siden som vi bruker på bensinbiler. Boret ut en tennplugg og monterte på en luftkobling. Setter på trykk (med reduksjonsventil) og lytter hvor det suser. Kanskje mulig å få til noe tilsvarede og skru fast i dysehullene eller glødepluggene? Billig, effektivt og enkelt.
  12. kulien

    God jul

    Gjenbruk av tråder er bra! God hjul til alle! Og håper på mer mekking, mer kjøring og ikke minst flere fysiske treff i 2021. Her ble det også Lego-Defender under treet på meg. Overhørte akkurat 9-åringen si til en kamerat: "Den eneste som fikk Lego i år var pappan min på 46".
  13. Vel, drivakselmansjettbytte var jo en rett frem jobb hadde det ikke vært for at undertegnede "skulle bare" trekke til en opphengskule og ikke "gadd" snu seg og bruke momentnøkkel. Makan til slendrian spør du meg! Resultat; knekt opphengskukebolt og ny ventetid på deler. Nå er den montert og behørig trukket til med korrekt moment i dypeste ærbødighet. Hjullager burde jo vært fullstendig plankekjøring når det har vært ute to ganger før i det siste. Men navet satt noe så inni (overlater neste ord til leseren), og ville ikke ut selv med 100 tonns pressa på jobb.
  14. Jeg hadde et lignende problem på min, men da var hele forsterkeren gåen. Tror problemet lå i bus-enheten i forsterkeren. Endte med en brukt forsterker fra England via eBay. Har funket etter det. En tid tilbake responderte jeg på en annonse på finn med to kofferter med verktøy for å sjekke disse bus-signalene på stereoen på D3. Koffertene kom de, men inneholdt ingen bruksanvisninger eller noe videre forklaring. Siden jeg nettopp hadde hatt trøbbel med dette synes jeg det virket som en god plan å få tak på verktøy, men siden har jo alt selvsagt funket som det skal. Men verktøyet lån
  15. En liten oppdatering fra kuliens garasje: Freelander 1 fikk nye bremser rund baut, et nytt endeledd, nye vindusheisvaiere fremme og litt småpell og vips så var den godkjent med null hull. L'en er montert på bakluka og mellomsten godt igang med øvelseskjøring. D3 fikk 5 toere på PKK og er nesten klar for å godkjennes. I tillegg til tre småfeil måtte mansjettene på drivakselen fremme skiftes. I tillegg så er det slakk i venstre hjulager bak igjen. Det blir i såfall tredje hjulager på tre år. Det er litt i overkant og jeg skal lure på hva det er som gjør at de spises opp
×
×
  • Create New...