Jump to content
LRforum

kulien

LRF Society
  • Content Count

    5,051
  • Joined

  • Last visited

About kulien

  • Rank
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kristiansand
  • Interests
    Familie (kone, tre barn, en menneske(kone)bil, en Autobianchi Abarth (sommerkonebil) og to (fire) LR)
    Båt og særlig seil
    Speider og frilutftsliv

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansand

Recent Profile Visitors

2,248 profile views
  1. Hmm, skal se om jeg finner det. Det dukka opp i et google søk også beit jeg i det berømte eple, lagde meg bruker på scribd og lasta ned. Har du dropbox-bruker så send meg en pm med epostadresse så kan jeg dele fila til deg så du får lasta den ned.
  2. Litt stille høst med mye annet fokus, men det hender vi jobber i garasjen på den gule. Men på tur østover ble det litt utfordringer på D3 fronten også. Når enden er god er alltid glemt, og en reparert ABS sensor er foreløpig status. Mer om dette i en annen tråd: Og godt nyttår til dere alle! En god jul ble det også!
  3. Men den gang ei! DHL sviktet denne gangen og lot delen ligge urørt i Oslo over et halvt døgn. Så når delene ankom byen var vi for lengst på fjellet med elbil, med forhjulstrekk og måtte ha Viking for å komme helt frem til hytta Men Kenneth sørget for å få hentet deler på pickup-pointet og når jeg kom hjem igjen heiv jeg meg på. Feilen var rimelig åpenbar når jeg fikk av hjulet da ledningen har ligget og slipt mot felgen og var revet tvers av. Sensoren løsnes med en 8 mm fastnøkkel, og tilkoblingspunktet er rett bakenfor luftfjæra bak et plastdeksel sammen med et par store multiplugger. Grei skuring å skifte ut, og jeg fikk lagt den på plass i alle brakettene noe den ikke gjorde fra før, derav avrevet kabel (og en epost til verkstedet tenker jeg). På med ny sensor og håpefullt vri om nøkkelen. MEN DEN GANG EI! Fortsatt feilmelding i displayet og fortsatt feilkode på venstre sensor bak. Dette førte til en del timer med feilsøking og googling og lesing. Blant annet fikk jeg lastet ned en verkstedsmanual som inneholdt koblingsskjemaer hvilket var gull verd i denne prosessen. En kortversjon følger: Begge sensorene bak kables til en muliplugg som sitter under fotbrønnen på førersiden. Det vil si at ved å ta av innerskjerm og hjulbue på venstre side fremme kommer man til pluggen og man kan måle kablingen bakover. Kablene til ABS sensorene er kjent for å få brudd i dette området og jeg var derfor forberedt på å finne feil her. Men kablene mine var fine de. Dette fant jeg ut ved å koble bort sensoren og koble sammen punktene i pluggen bak ved hjulet. Sikkerhetsnåler går fint inn i pluggen og kan bøyes til for å lage kortslutning. Da er det bare å måle motstanden gjennom hele loopen foran fra pluggen. Multiplugg på venstre side foran: Neste målepunkt ble da ved selve hovedenheten. Her kobler man av hele plutten inn på ABS Enheten og man kan da måle kretsene til hver enkelt sensor. Når jeg målte her så skjønte jeg plutselig at det var den nye sensoren, altså venstre bak som skilte seg ut i måleverdi fra de andre tre. På bildet under ser en hvordan jeg koblet meg inn med sikkerhetsnåler og målte mellom disse med multimeteret. En ser også en mistenkelig Volvo logo på en del der. Trodde vi kjørte engelsk bil jeg... Etter litt fundering på disse måleresultatene loddet jeg sammen ledningene på den gamle sensoren og prøvde å koble denne til igjen på venstre side bak. Smokk. der satt den og feilmeldingene forsvant! I min forståelse har jeg da to alternativer, enten har jeg bestilt feil del, eller det er feil på delen jeg har mottatt. Mail er sendt til Advanced så får vi se hva vi finner ut. Men uansett, så monterte jeg inn gammel sensor og plutselig var alt i orden igjen. Glemte å ta bilde underveis, men her er kabelen loddet sammen og krympestrømpe montert. Og vipps så slukker vi alle julelysene i dashbordet igjen. Fikk til og med tilbake speedometeret. Feilkoder er alltid interessante i dette, og jeg fikk som alltid en haug når dette skjedde. Men etter hva jeg nå har lest så tror jeg at vi kan fastslå følgende: Lost communication med ditt og datt kommer som følgefeil. Overse disse! P0500 Vehicle Speed Sensor A, ser ut til å peke på girkassa, men denne kommer alltid sammen med for eksempel en ABS sensor. Med andre ord, let i ABS'en ikke i girkassa C1A92 Rear Left Wheel sensor var løsningen. Det kan se ut som at LR sin egen diagnose har flere underkategorier og kunne fortalt meg mer enn Nanocommen kan. Men uansett, det var denne koden som viste rett hele tiden, men den viste samme feil selv om det først var kabelbrudd og etterpå feil måleverdi på kretsen. Lang lerret å bleke, men desto bedre når en kommer i mål.
  4. Jeg lasta akkurat ned et 4800 siders dokument fra en boknett tjeneste: Scribd. Var 30 dagers gratis prøveperiode så jeg meldte meg inn, lasta ned og meldte meg ut. Blir sikkert bombardert med eposter i etterkant, men fikk meg ihvertfall en verkstedshåndbok i pdf. Skulle gjerne hatt en papirversjon å bla i, men med søkefunksjon så funker det tålelig.
  5. Foreldrene mine har også et M-spa på hytta. Pakkes frem når barnebarn er på besøk og brukes relativt lite. Hele sturepaneøet røk etter kort tid men nytt ble sendt som garanti. Relativt lite brukt men duger fint til at minstemann storkoser seg og vi voksne er oppi av og til og varmer oss litt. Men det står altså fremme maks 2-3 uker i året.
  6. Her ligger det bilde av de forskjellige. Tror alle de tre nevnte kan være rett avhengig av fargenyansen du faktisk har. http://www.brookwell.co.uk/guides/exmoor-trim-swatches/
  7. Mener den heter "Caviar trim". Hadde samme i min gamle One-Ten.
  8. Ring meg en dag du står og ser på den viskermotoren Terje. Tror ikke dette er noen stoor sak. ;-)
  9. Hei! Du ser jo ut til å ha funnet feilen med en gang. Det er bra! Vi er flere som har noen timers feilsøking bak oss på luftfjæringssystemet. Hvis du ikke er vant med å skru så mye så spørs det om du skal prøve å mekke dette til. Da er det kanskje best å få bestilt ny kompressor fra for eksempel Advanced factors, eller andre deleleverandører og bytte hele klumpen. Hvis det er et uavhengig verksted i nærheten av deg så bør de kunne bytte kompressoren for deg, eller du kan forsøke deg selv hvis du har tid og lyst til å prøve deg frem. Husk at du uansett må regne med å måtte slette noen feilkoder etter skifte av kompressor for å få den til å oppføre seg normalt igjen. EDIT: Bare for å presisere, jeg har tro på løsningen over, men siden du skriver at du ikke har skrudd så mye selv så må du vurdere hva du vil gi deg i kast med. Dette kan være en glimrende anledning til å bli en hobbymekker hvis du har tid og interesse. Men det kan også være lurt å betale litt mer og bytte hele delen.
  10. Vindusviskerne står vel bare noen hakk feil på splines på selve motoren. Løsne mutteren i midten. vipp av armen og juster. Motoren stopper jo i selvparkeringsposisjon hver gang (eller skal gjøre ihvertfall), så da er det bare å tilpasse posisjonen på viskerne. God hjul Terje!
  11. Det skal jeg gjøre. DHL har lovet levering i dag, så jeg har en plan om å skifte sensor i kveld eller i morgen.
  12. Tusen takk for tilbud om hjelp SiggenRRC! Vi kom oss på veien nedover E16, og bilen trilla greit nedover. Var dårlig, eller egentlig nydelig vinterføre det første stykket men tok det pent så det var null stress. Når vi nærmet oss Bærum hadde vi hatt stopp på grunn av minstemann og bilsyke mens bilen fortsatt oppførte seg eksemplarisk. Det ble da til at vi trillet hele veien hjem. Vel hjemme fikk jeg mailkontakt med Paul hos Advancedfactors og bestilte 4 stk ABS sensorer med expresslevering. Det viste seg da at de ikke er like foran og bak, så kanskje var det like greit at jeg utsatte problemet. Så får vi se om vi rekker dette eller om det blir konebil til fjells senere i jula. Da er uansett ungdommen i huset reist til hver sin kant så da trenger vi egentlig ikke så stor bil.
  13. Jupp! Leste av feilkoder igjen nå og ganske riktig, nå er det også en på venstre, bakre ABS sensor. Får kjøre forsiktig hjem, og fortsette der.
  14. Hva er det? Ok, leste på et engelsk forum at det var fra transferkassa. Tenker jeg uansett prøver å rense denne først. ABS sensorer er litt vanskeligere å hanskes med ute i snøen. Har forøvrig ingen feilmeldinger på ABS sensorer, men det systemet er definitivt koblet ut nå.
  15. Er på Raufoss. Takker, var ute og kikka og tror jeg fant sensoren. Men akkurat nå er vi oppdressa til selskap så får jeg se om jeg gjør mer eller bare kjører hjem igjen som den er og fortsetter hjemme. I følge en engelsk tråd jeg fant så er det nettopp denne sensoren som styrer speedometer. Så det er vel en god sjanse for at vi er på rett spor. Skal prøve å få renset kontakten senere i dag. Det var jo et deksel der før, men det ser ut til at det ikke kom på plass etter verkstedsbesøket i sommer. Da er jo akkurat denne sensoren eksponert for salt og gørr.
×
×
  • Create New...