Gå til innhold

Kammerherren

Medlemmer
  • Innlegg

    78
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.oldkongsbergarms.com
  • Skype
    arnstein_bjune

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hadeland
  • Interests
    Familien, Land Rover, gamle Kongsbergvåpen og jakt og fiske.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lunner på Hadeland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kammerherren sine prestasjoner

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. Ja, den har en flott patina. Siden bilen er besiktad i juni skulle en jo tro at motor og gir fungerer og rusten burde ikke være graverende.
  2. Denne så da ikke ut til å være noe dårlig objekt for en skikkelig restaurering? Nydelig bil er det i alle fall! http://www.blocket.se/jonkoping/Land_rover_107_62439795.htm?ca=3&w=3
  3. Bare husk at plankene må være tørket skikkelig før du har på noen form for olje eller beis. Avhengig av hvor og når du kjøper kan du fort oppleve at det du får er så vått at det ikke er mulig å få det skikkelig tørt over en kort norsk sommer. Det hender derfor du vil måtte la den ligge 2 sesonger før den er klar for behandling. Om du behandler den for tidlig vil det i beste fall være bortkastet arbeid siden det ikke vil sette seg skikkelig.
  4. Nesten litt flaut å skrive et innlegg her igjen, siden Greengrass ikke har fått spesielt mye oppmerksomhet siden han kom i mitt eie for 3,5 år siden. Han står fremdeles i garasjen, ganske nedplukket og venter på litt rustsveising i ramma og en god del nye deler. Mange nye deler ligger klare, men tidsklemma med små barn i hus samtidig som det er noen andre prosjekter knyttet opp mot hus og eiendom som har høyere prioritet har medført at det har skjedd lite. Greengrass er en Serie 2 SWB fra 1961 som startet sitt liv hos Øvre Sandsvær kommunale e-verk den første september 1961. For de av oss som ikke er lokalkjent i Buskerud så ble Øvre Sandsvær kommune slått sammen med flere andre i 1964 og det nye navnet ble da Kongsberg kommune. (Takk Wikipedia). Han var først registrert med nummer F 21182 og det ser ut til at han ble avskiltet 17. januar 1970, så ble skiltene levert ut igjen 11. februar 1970, sikkert til en ny eier. Ut fra håndskrevet tekst som finnes på vognkortet jeg har fått kopi av så ser det ut til at den nye eieren var Nore & Uvdal Bil service, noe som stemmer godt med det selger sa til meg da jeg kjøpte han. I 1975 fikk han nytt skiltnummer av mer koderne karakter. Jeg er ikke kjent med noen detaljer rundt hans arbeid for e-verket.
  5. Lise, løvejakt er utrolig dyrt og det er ikke mange som blir skutt i året. Når det er sagt, så har du helt rett i at det er en del uetiske metoder som benyttes på akkurat denne typen jakt. Det er noe helt annet når det kommer til bøffel og elefant f.eks. Videre så er nok ca 95% av all "trofeejakt" i Afrika av typen jakt der en går etter antiloper av forskjellige arter. Fellesnevneren her er at de aller fleste er veldig vanlige arter som ikke på noen måte er truet. Som du sikkert skjønner er jeg jeger og tilhenger av denne typen jakt siden det kan dokumenteres at sjeldne dyr kommer bedre ut av det når de får en høy prislapp. I land der det ikke er tillatt å jakte på disse er de mer utsatt for krypskyting og gift. (Ikke så rent unaturlig siden de da bare oppleves som et skadedyr lokalbefolkningen gjerne ser at forsvinner.) Dette ble litt off topic, men siden det er mange som ikke er kjent med denne typen jakt tenkte jeg det kunne være greit med noen ekstra opplysninger.
  6. Jeg kjenner ikke til denne organisasjonen, men min personlige erfaring er at det er langt i mellom dyrevernorganisasjonene som faktisk ikke er ekstremister på et eller annet vis. Her er noen utklipp fra tråden jeg linket til. In its own words the Foundation “fights to end this glorified ‘sport’”. As an example for its animal welfare work six landrovers from the UK were used to transport a circus lion from a resort in Belgium to Schiphol airport. The poor animal was flown to Lusaka and then driven 800 kilometers by an escort of a landrover fleet led by a silver Discovery to Lilongwe in Malawi. There it is living now, again behind fences in a kind of zoo On its website the Foundation agitates against hunting in Africa and killing game in “cold blood” and taking “grotesque trophies” home. Jeg har personlig ikke sansen for grupperinger som aktivt jobber mot trofejakt. Kanskje spesielt i Afrika, siden det finnes så mye god dokumentasjon på at denne lukrative trofejakten kommer både lokalsamfunn, truede dyrearter og BNP til gode. Et blikk til Kenya så ser en fort hvor galt det kan bære av sted om en stenger denne formen for jaktturisme. Det er vel ingen biler en forbinder mer med safari enn nettopp LR, så jeg fant dette litt skuffende.
  7. Dette likte jeg ikke å lese. Noe forteller meg at det er dresskledde herremenn som har kommet frem til at dette var en god ide. http://www.africanindaba.com/2014/11/landrover-supports-anti-hunters-december-2014-volume-12-6/
  8. Er det plass til 2 store fremovervendte barnester + lite bakovervendt i en Defender 110? Konemor hevder det kiler i eggstokkene siden tvillingene gror til.......Da må en jo i såfall gjøre enkelte forberedelser for det er ikke så mange biler som takler et slikt oppsett.
  9. Bilen blir helt super den!! Hvor fant du disse lyktene? Prøvde å google AES, men det kom ikke opp noe fornuftig.......
  10. Du må ikke ta vare på kviteringer som ikke fungerer som garanti Jermund!! Da får en ikke sove om natta......
  11. Leste denne artikkelen nå nettopp. http://www.vg.no/nyh...?artid=10071688 Her i kommunen jeg bor vet jeg det er en Serie III som fremdeles en sjelden gang er i bruk. Den skal vistnok være i brukbar stand. Er det noe marked for slike brannbiler? Jeg blir overrasket om ikke det er mulig å kjøpe ut slike biler for en ganske billig penge. Kommunene har jo strengt tatt bare utgifter med slike biler, og med det fokuset som kommer på dette nå så ser jeg ikke bort fra at det drypper noen friske kroner på de forskjellige stasjonene i årene som kommer.
  12. Er dette så dyrt da? Jeg vet ikke hva en personbilregistrert Defender starter på med standard utstyrsnivå, som så vidt innebærer ABS bremser, men det er ikke gratis...... Med tanke på at en ny 2012 varebil helt standard starter på noe slikt som rett under 500000,- så er det vel egentlig ikke så ille? Her er en annen tøffing http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37411304 Det er nok mange år til jeg er i stand til å handle bil i denne prisklassen, men en gang!!
  13. Fikk hyggelig besøk i kveld, og nå er jeg overbevist om at Pixar Animation Stuidos har vært i Norge for å finne inspirasjon til den ene bilen de har med i filmen "Cars"! Utrolig sjarmerende bil!! Se likhetene selv: http://video.no.msn.com/watch/video/biler-2/p8p5q25p
  14. Der kom tråden ja, denne har jeg ventet på! Om du allerede har fått den så kjørbar at den kan nærme seg asfaltert vei, så er dere velkommen over skauen en kveld!
  15. Jeg hadde gleden av å gifte meg sist lørdag, og Cactus ble villig lånt bort. Dagen ble helt perfekt, med strålende sol og et program som gikk på skinner. (Med unntak av en prest som sang både falsk, høyt og feil..... ) EnTo stilte som sjåfør og gjorde en flott innsats! Frua mi var for å si det forsiktig ganske skeptisk til valg av bil, men hun var faktisk kjempefornøyd når hun så han for første gang. (Cactus altså). Vil derfor få takke for lånet av bil og at du EnTo stilte opp som sjåfør. Her er et lite bilde fra parkeringsplassen utenfor Olberg kirke ved Noresund. (Nå begynner jo Cactus å bli rent erfaren som bryllupstransportør!) http://i1019.photobucket.com/albums/af316/kammerherren/DSC02692_lite.jpg
×
×
  • Opprett ny...