Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. Siste time
  2. 10mm opp og ned tror jeg har lite betydning. Skal man permanent endre høyden utover det, bør man løsne alle foringer for å stramme de i rett høyde. Og selvfølgelig justere hjulvinkler på nytt. Når det kommer til høyden LR har valgt, er det vel en brukbar allround høyde. Om man har en asfaltracer skader det ikke å legge bilen litt lenger ned. Tror kombinasjonen hevet bil og store dekk er mer uheldig for bruk på vei.
  3. Trenger plata som sitter mellom støtfanger og grill. Husker ikke hva den heter. Kunne også tenkt meg et sett xmil felger. Wolf funker også, men helst xmil. Fremseter fra Defender er også av interesse.
  4. Usikker på pris. Husker ikke hva de kostet ny engang. 3000kr?
  5. ...og avhengig av hvor mye man hever... Det er jo en grunn til at LR har valgt høyden som de har, og at bilen faktisk senker seg enda litt mer i motorveihastighet. Bare så man er klar over at man endrer bilens egenskaper.
  6. Kanskje lurt med firehjulskontroll om man forandrer høyden.
  7. Today
  8. Det kan gjøres med et diagnoseverktøy, GAP IIDTool noe av det bedre for oss dødelige. Kan endre hvertfall 20mm opp og ned. Ellers har du sånne som dette, for de ekstreme https://www.landroverpassion.com/en/product/suspensions-module-easy-lift-discovery-4/
  9. D2 og P38 passer om hverandre, men ikke pa D3.
  10. P38 og D2 går vel om hverandre? Det @qcnr skriver er vel at P38-felger ikke går på D3.
  11. Sendte han melding gjennom finn i går. Fikk svar i dag med en pris på 1200kr. Synes det var litt grovt mtp pris for ny fra England. Eller er det jeg som tenker helt feil her?
  12. Akkurat fått beskjed om at D2 og P38 ikke er like av qcnr i annen tråd.
  13. Lurer på om det er mulig å endre nullpunktet på høydejusteringen ved hjelp av programmering? Evt hvilket programmeringsverktøy anbefales dersom eg skulle kjøpe eit slikt? Takk for alle tips,
  14. Alt er jo i utgangspunktet interessant. Hvordan ligger 4l på forbruk, blandet/langkjøring? Hva er generelt bedre med 4l sammenliknet med Td5? Hvordan er Thor mhm feilsøking? Tuning av Td5 gjør vel at man kan få opp rundt samme effekt som for 4l, intercooler og remap.
  15. Hei @Nomi83! Hør med denne karen; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131251749 Har kjøpt noen småting til min D3 fra han, ekstremt punktlig og fin type!
  16. Finnes 13pin også https://www.island-4x4.co.uk/towing-electrics-13pin-vplat0012-text-p-34858.html
  17. Du mener dette tenker jeg https://www.advancedfactors.co.uk/ywj500211-744184-oem-towing-electrics-kit-13pin-disc-3rrs-l320-932496-p.asp Eller https://www.island-4x4.co.uk/towing-electrics-13pin-vplat0012-text-p-34858.html
  18. Har 2 topplokk og et nedre reimhjul til V8 som skulle vært en tur til Hønefoss. Befinner seg nå på Grorud i Oslo
  19. I går
  20. Ser ut som en kopi av de eg linket til. Spørs hvordan kvaliteten og ikkje minst lyset er da. All ombygging av ei lykt inkludert noe så simpelt som ettermontering av plug and play xenon kit bryter med typegodkjenningen av lyktene og de er altså ikkje å ansjå som "lovlig" lenger. Forskjellen er jo hvor god du er da, mercedesen eg hadde sklei igjennom et par EU kontroller og en teknisk utekontroll uten noe som helst problem. Du hadde ikkje sett forskjell på en med originalmontert xenon og mine lykter (bortsett fra at mine lyste bedre). Datsunen min sier det seg sjøl at kommer aldri til å gå igjennom, fantes ikkje xenonlykter i '83 Derfor er eg fan av og ha et sett med ekstra originalelykter liggende i slike tvilstilfeller
  21. Litt tilpassing av det nye styresystemet.
  22. Denne har fått ligge å surre litt i bakhodet mitt en måneds tid. Litt bakgrunnsinfo: Bor i Nord-Norge og jobber som trafikklærer, primært storbil, glattkjøringsinstruktør og skrev kandidatoppgave om dekk. Har kjørt et godt utvalg av biler, og har stort sett eid biler i vektklassen 2-3 tonn med firehjulstrekk siste 15 år. Kjører nå en 15-modell Discovery, med Nokian Hakkapeliitta 8 Suv i dim 255/55R19. Er Discovery 3/4 en bra vinterbil? Tja, er mitt svar. Jeg opplever bilen som relativt balansert, men litt hemmelighetsfull i forhold til hvor mye veigrep som er tilgjengelig. Dette medfører at feil kjørestil fort kan skape litt spennende situasjoner. Litt enkel glattkjøringsteori først: Tenk deg at tilgjengelig veigrep alltid er 100 %, uansett om det er griseglatt eller godt føre. Det er farta som avgjør om en sving eller situasjon går bra. For å holde jevn fart fremover bruker man lite veigrep, la oss si 10 %, for å svinge kanskje 60 %. ABS slår inn ved ca 80 %, og sparer de siste 20 % til styring. Da sier det seg selv at dersom man skal både svinge og bremse samtidig, går det fort galt da man ofte bruker mer enn de 100 % man har tilgjengelig. Konklusjon: Slipp gass eller brems i tide og sett farta FØR svingen, og hold jevn fart gjennom. Du vil da også ha mulighet for å kunne kontrollere bilen noe med gass. Etter mitt syn er @thamules dekk mer enn klare for utskiftning, da de har liten mulighet for å klare å drenere unna nok slaps, særlig dersom man bommer litt på sporvalget. Jeg vil likevel (dessverre) ikke legge skylda på dekkene, med bakgrunn i det som står skrevet over. Jeg henger men på uttalelsen til @Evo16v Jeg har testet litt på isbane, og kan ikke si at kjøreprogram vinter gjør ting så veldig mye bedre enn normal, med unntak av roligere gassrespons. Problemet oppstår gjerne når alle hjulene slipper omtrent på samme tidspunkt, og ESP ikke klarer å registrere at det er slipp. Dette er lett å fremprovosere om man går for fort inn i sving, med det resultat at bilen understyrer og går rett fram. En trygg situasjon for de fleste, da fronten vil takle en kollisjon bedre enn siden av bilen. Har man først havnet i denne situasjonen, er det overhode ikke lett å få kontroll over bilen igjen. Går man derimot inn i svingen i lav fart, og akselererer gjennom sving, er det større forskjell, det vinter holder det relativ greit under kontroll. I normal er det ikke noe problem å få bilen overstyrt, med det resultat at ESP slår inn etter en stund eller når man selv korrigerer. Uten ESP er balansen i bilen såpass god at man kan holde en fin og kontrollert sladd gjennom sving (på bane). Tilbake til spørsmålet om Discovery er en bra vinterbil. Rundt 2011/12 hadde jeg en 2008 RRS på prøve, og ble så lite imponert over kjøreegenskapene at jeg leverte bilen tilbake lenge før avtalt. Denne var rett og slett skremmende å gjøre på normalt vinterføre. Det er mulig noe ikke var helt i orden på bilen, for jeg nekter å legge all skyld på dekkene, som jeg mener var en utgave av Michelin Alpin med pigg, i ca normal dimensjon. Bilen jeg selv hadde da, og eide fram til jeg kjøpe Discovery, var en VW Touareg. Touaregen var en fantastisk vinterbil med tanke på veggrep (mange andre ting med den var ikke sååå fantastisk). De første årene kjørte jeg Nokian Hakkapeliitta i dim 235/65R17, som ble byttet i "kopien" Nokian Nordman 5 Suv i dim 265/65R17. Bilen føltes da bedre på alle føreforhold, med unntak av slaps, da bredden naturlig nok bremser noe mer. Bilen var noe undermotorisert, så spinning var aldri et problem, sideveis grep var vesentlig mye bedre enn det jeg opplever med Discoen, og bremsene klarte å hente ut mer av veggrepet enn det jeg opplever nå (trolig på grunn av lavere z-verdi (friksjon mellom kloss og skive)). Jeg har ingen konkrete målinger, men vil tørre å påstå at jeg kunne holde høyere snitthastighet på svingete vintervei med Touaregen enn jeg kan i Discoveryen. Hvorvidt manglende sidegrep og hyperaktiv ABS på Discoveryen er direkte relatert til dekkene er vanskelig å si, men jeg føler at litt av problemet dessverre ligger i selve bilen. Når det er sagt syns jeg den opptrer greit på kaldt godt føre, og sommerføre, men på vei med hardpakket snø i temperaturområdet -3 til +3 grader er jeg ekstra ekstra aktsom, og her må nok dekkene ta en del av skylda. Når jeg neste gang bytter dekk, er det stor sannsynlighet for at rulleomkrets, og bredde vil øke. Min erfaring er at smalere dekk stort sett har fordeler på slaps eller ubrøytet vei, noe som det ikke er så mye av i områdene der jeg kjører, derimot stabilt vinterføre eller asfalt.. Fordelen med økt bredde er økt gripeflate, og den økte rulleomkretsen vil roe noe ned på problemet med hjulspinn ut av kryss og hyperaktiv ABS. Dette var mine tanker, og jeg er åpen for diskusjon eller innspill. Som bonus til slutt kommer link til test av vinterdekk i dim 275/45R20
  23. LItt småplukk i efta også. Nye skvettiser foran så jeg slipper alt for mye av vårfine grusveier langt opp på vinduene. Gjorde også noe som har stått på tapeten ei stund - å gjøre ferdig lyddempingsprosjektet baki. Hjulkassene og veggene ble tatt tidligere. Dempematter på gulvplata, teppe over og ei enkel gummimatte som gulv i bagasjen. Fikk også inn en ny sikkerhetssele på ene sidesetet baki, slik at det ikke blir noen merknad på den på PKK som ikke er så langt unna. Får vel sette inn benkeplatene også, men det får blir vel kvelden før tenker jeg...trenger den plassen til andre ting fram til da.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...